Blu-ray review 'Early Man' - Stop-motion op zijn retour?

Van de makers van Wallace & Gromit.

Regie: Nick Park | Stemmencast: Eddie Redmayne (Dug), Tom Hiddleston (Lord Nooth), Maisie Williams (Goona), Timothy Spall (Chief Bobnar), Miriam Margolyes (Queen Oofeefa), Richard Ayoade (Treebor), e.a. | Speelduur: 103 minuten | Bioscooprelease: 07.02.2018 | FilmTotaal recensie: 4 sterren

De stop-motionfilms hebben het laatste jaren steeds zwaarder. Ondanks de mooie en vermakelijke titels van vooral LAIKA en Aardman lijkt het een uitstervend fenomeen op het witte doek. Dit jaar was Wes Andersons Isle of Dogs een bescheiden hitje, maar Early Man van Aardman regisseur Nick Park (Wallace & Gromit) wist niet voldoende indruk te maken. Het productiebudget bleek (veel) te hoog in vergelijking met de wereldwijde opbrengst, ondanks de prima ontvangst.

In het $50 miljoen kostende Early Man keren we terug naar het begin der tijden. Holbewoner Dug en zijn stamgenoten rocken de steentijd, maar dan wordt hun vallei aangevallen door de machtige Lord Nooth en zijn stam uit de bronstijd. Samen met zijn vriend Zwijnkop bedenkt Dug een plan om zijn thuis te redden. Een prehistorisch potje voetbal tussen de twee stammen zal bepalen wie de vallei zal veroveren.

Entertainment One bracht Early Man - goed voor slechts $53,4 miljoen wereldwijd - onlangs uit op Blu-ray schijf. Hieronder een blik op de uitgave, inclusief de extra's.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: juni 2018 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.85:1) | Geluid: o.a. Engels, Nederlands, Vlaams DTS-HD 5.1 | Ondertitels: oa. Nederlands | EAN: 8713045249533 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Entertainment One

De schijf van deze Blu-ray uitgave van Early Man zit verpakt in een standaard Blu-ray keepcase. De achterkant maakt duidelijk dat er toch een flink aantal extra's te bekijken is. De leeftijd: 6 jaar.

Beeld

Entertainment One levert een uitstekende Blu-ray schijf af voor deze stop-motion titel. Met de bijna beeldvullende weergave ziet het geheel er echt haarscherp uit. Het haar / dons van de verschillende personages ziet er prachtig en gedetailleerd uit. De mooie stop-motion verloopt bijna geruisloos en de kleuren zijn mooi, overdag sterk en in de donkerdere scènes prima aangepast op de sfeer. Werkelijk top op dit punt!

Geluid

Harry Gregson-Williams en Tom Howe waren verantwoordelijk voor de krachtige en bijpassende muzikale ondersteuning. Gregson-Williams werkte eerder aan Chicken Run en Aardmans digitale animatiefilms Flushed Away en Arthur Christmas. Genoeg ervaring dus. De geluidstrack die het geheel laat horen in standaard DTS-HD 5.1, en deze is zowel in het Engels als in het Nederlands aan te zetten.

Bonusmateriaal

Entertainment One heeft naast de hoofdilm ook een aantal extra's op de schijf gezet. Hieronder een blik op het bonusmateriaal:

Match of the Clay: De kortste extra op de schijf. In drie minuten wordt duidelijk hoe het geluid in het voetbalstadion is opgenomen door Gareth Malone.

The Birth of Early Man: In acht minuten een blik op de verdere geschiedenis rond de film, ook met regisseur Nick Park.

The Evolution of Early Man: Eveneens in zo'n acht minuten krijg je te zien welke personages er zo belangrijk zijn in de film, uiteraard met veel beelden van het vele werk dat er op de set werd verricht. De leukste!

Zeker weer het kijken waard!

Early Man is voor de fan van Aardman uiteraard een must. De herkenbare personages en de bijpassende humor ontbreken uiteraard niet. Hierin zit mogelijk ook de zwakte; misschien is het ondertussen een teveel uitgemolken concept en is de insteek niet vernieuwend genoeg. Aardman zou op dit moment werken aan het vervolg op Shaun the Sheep Movie, te verschijnen in 2019, en daarna zou er energie gestoken worden in een tweede Chicken Run.