Algemeen

Oscarnominaties 2019 bekend: 'Black Panther' genomineerd voor beste film!

Dit zijn de genomineerden!

door Jeffrey Kouters om 22:30 in Algemeen
Zojuist zijn de Oscarnominaties voor de 91ste editie van het bekende prijzengala bekendgemaakt. De Academy of Motion Picture Arts and Sciences maakte de genomineerden bekend via een livestream. Eén van de verrassingen is toch wel dat Marvels Black Panther maar liefst zeven nominaties heeft weten binnen te slepen, waaronder een voor Beste film! Lees hieronder alle details!

Eindelijk is het moment achter de rug waar veel filmliefhebbers een jaar lang naar uitkijken: de genomineerden voor de 91ste editie van de Oscars zijn bekend! De Mexicaanse Netflix-film Roma en het kostuumdrama The Favourite zijn het vaakst genomineerd. Beide films dingen in tien categorieën mee naar zo'n felbegeerd beeldje. Daarna volgen A Star Is Born en Vice, die allebei acht keer genomineerd zijn.

Over de Oscarceremonie
De Oscars vinden op zondag 24 februari plaats in het Dolby Theatre, Los Angeles. In Nederland wordt de uitreiking van deze prestigieuze filmprijzen live uitgezonden door Net5 (vanaf 02:00 uur). Het is nog niet bekend wie de show gaat presenteren. Het zou zelfs kunnen dat de uitreiking dit jaar plaatsvindt zonder presentator.

Oscars 2019: Dit zijn alle genomineerden!
#1 Beste film (Best Picture)
BlacKkKlansman
Black Panther
Bohemian Rhapsody
The Favourite
Green Book
Roma
A Star Is Born
Vice

#2 Beste acteur (Actor in a Leading Role)
Christian Bale (Vice)
Bradley Cooper (A Star Is Born)
Willem Dafoe (At Eternity's Gate)
Rami Malek (Bohemian Rhapsody)
Viggo Mortensen (Green Book)

#3 Beste actrice (Actress in a Leading Role)
Yalitza Aparicio (Roma)
Glenn Close (The Wife)
Olivia Colman (The Favourite)
Lady Gaga (A Star Is Born)
Melissa McCarthy (Can You Ever Forgive Me?)

#4 Beste mannelijke bijrol (Actor in a Supporting Role)
Mahershala Ali (Green Book)
Adam Driver (BlacKkKlansman)
Sam Elliott (A Star Is Born)
Richard E. Grant (Can You Ever Forgive Me?)
Sam Rockwell (Vice)

#5 Beste vrouwelijke bijrol (Actress in a Supporting Role)
Amy Adams (Vice)
Marina de Tavira (Roma)
Regina King (If Beale Street Could Talk)
Emma Stone (The Favourite)
Rachel Weisz (The Favourite)

#6 Beste regisseur (Directing)
Alfonso Cuarón (Roma)
Spike Lee (BlacKkKlansman)
Adam McKay (Vice)
Pawel Pawlikowski (Cold War)
Yorgos Lanthimos (The Favourite)

#7 Beste originele scenario (Original Screenplay)
The Favourite
First Reformed
Green Book
Roma
Vice

#8 Beste bewerkte scenario (Adapted Screenplay)
The Ballad Of Buster Scruggs
BlacKkKlansman
Can You Ever Forgive Me?
If Beale Street Could Talk
A Star Is Born

#9 Beste animatiefilm (Animated Feature Film)
Incredibles 2
Isle of Dogs
Mirai
Ralph Breaks the Internet
Spider-Man: Into the Spider-Verse

#10 Beste niet-Engelstalige film (Foreign Language Film)
Capernaum (Libanon)
Cold War (Polen)
Never Look Away (Duitsland)
Roma (Mexico)
Shoplifters (Japan)

#11 Beste cinematografie (Cinematography)
Cold War
The Favourite
Never Look Away
Roma
A Star Is Born

#12 Beste visuele effecten (Visual Effects)
Avengers: Infinity War
Christopher Robin
First Man
Ready Player One
Solo: A Star Wars Story

#13 Beste productieontwerp (Production Design)
Black Panther
The Favourite
First Man
Mary Poppins Returns
Roma

#14 Beste kostuums (Costume Design)
The Ballad Of Buster Scruggs
Black Panther
The Favourite
Mary Poppins Returns
Mary Queen Of Scots

#15 Beste make-up en haar (Makeup and Hairstyling)
Border
Mary Queen of Scots
Vice

#16 Beste montage (Film Editing)
BlacKkKlansman
Bohemian Rhapsody
The Favourite
Green Book
Vice

#17 Geluidsregie (Sound Editing)
Black Panther
Bohemian Rhapsody
First Man
A Quiet Place
Roma

#18 Beste geluid (Sound Mixing)
Black Panther
Bohemian Rhapsody
First Man
Roma
A Star Is Born

#19 Beste filmmuziek (Original Score)
Black Panther
BlacKkKlansman
If Beale Street Could Talk
Isle of Dogs
Mary Poppins Returns

#20 Beste filmlied (Original Song)
All The Stars (Black Panther)
I'll Fight (RBG)
The Place Where Lost Things Go (Mary Poppins Returns)
Shallow Shallow (A Star Is Born)
When A Cowboy Trades His Spurs for Wings (The Ballad Of Buster Scruggs)

#21 Beste korte film (Live Action Short Film)
Detainment
Fauve
Marguerite
Mother
Skin

#22 Beste korte animatiefilm (Animated Short Film)
Animal Behavior
Bao
Late Afternoon
One Small Step
Weekends

#23 Beste documentaire (Documentary Feature)
Free Solo
Hale County
Minding the Gap
Of Fathers and Sons
RBG

#24 Beste korte documentaire (Documentary Short Subject)
Black Sheep
End Game
Lifeboat
A Night at the Garden
Period. End Of Sentence

64 Reacties

account_circleLog in of registreer om mee te praten.

Ang3l

Avatar

Hoop dezelfde films in meerdere categorieen!

eltorro

Avatar

Dit is toch erg. Niet dat altijd de juiste films genomineerd worden, maar Black Panther is gewoon een slechte film. De film is ook niet origineel, waarom is Thor, Wonder Woman, Aquaman dan niet genomineerd... De film is puur om politieke redenen genomineerd en dat lijkt me niet de juiste reden.

Stijnosso

Avatar

Ik vind zowel Black Panther als Bohemian Rhapsody niet thuishoren in de categorie 'Beste film'... Mijn stem gaat uit naar A Star Is Born.

En geen enkele nominatie voor Annihilation? Wat dacht je van 'Beste filmmuziek', 'Bewerkte scenario' of 'Productieontwerp' om zo een paar te noemen (In mijn ogen de beste film van 2018, maar goed). Belachelijk...

Yanggie

Avatar

Ik blijf het heel vreemd vinden. Hoe kan film zijn genomineerd voor "Beste film", maar aanvullend geen enkele nominatie ontvangen in "Beste acteur/actrice (bijrol)", "Beste regisseur", "Beste ... scenario" en "Beste cinematografie". Een film moet toch wel uitblinken in een van deze essentiele categorieën om uberhaüpt als "Beste film" bestempeld mogen worden?

esteban

Avatar

Iedereen begrijpt, enfin weet, natuurlijk waarom Black Panther er moest tussen staan, het is alleen triest dat het zover moeten komen is. Om politiek correct te zijn, nomineren we vooraan ook films die hier helemaal niet thuishoren, laat staan het effectief verdienen, maar zo houden we wel iedereen tevreden. This is wrong. Compleet belachelijk.

adofmirosch

Avatar

Oscar's slaan al jaren nergens meer op, maar dit is de druppel.

Steve-O

Avatar

Black Panther en Bohemian Rhapsody genomineerd voor Beste Film... lol

Wel erg blij voor Roma, Cold War en First Man's nominaties.

Maac

Avatar

Als ze het toch eens in een andere hoek wilden zoeken had ik liever een goed ontvangen actiefilm zoals M.I. Fallout of Avengers Infinity War genomineerd zien worden. Niet omdat ik vind dat deze een Oscar verdienen, maar meer voor de inzet van de filmmakers en hiermee zou je iets 'luchtigere' cinema ook een platform kunnen geven bij de Academy Awards. Dat dan Black Panther een nominatie krijgt is natuurlijk schandalig.

Verder ben ik erg benieuwd naar The Favourite en Roma, goed om die er vaker tussen te zien staan.

Joslyn

Avatar

Ik zie First Man de beeldjes voor Sound editing en mixing mee naar huis nemen. Dat geluid in de bioscoop was fantastisch. Into the Spiderverse voor Best Animation graag

Sparrow_LW

Avatar

De Oscars interesseren me totaal niet... meestal vind ik Oscarfilms geen ene reet aan. Wat betreft Black Panther, heel mooi gemaakte film en uniek in z'n soort wellicht, maar beste film?.... ach ja, smaken verschillen zullen we maar zeggen....

Sand

Avatar

3 nominaties voor Black Panther.. jezus...

realkane

Avatar

Te belachelijk voor woorden dit.

De teloorgang van de oscars is hiermee wel compleet.

Smaken verschillen uiteraard maar na de film 2 keer gekeken te hebben is mijn mening dat het een erg matige Marvel film is.
Maar goed, een vrijwel all black cast dus politiek weer verantwoord natuurlijk.

chefry1983

Avatar

Bohemian rapsody is een goede film maar een Oscarnominatie voor beste film. Niet mee eens. Ik ben het wel eens dat Rami Malek een nominatie heeft gekregen.

Guido96

Avatar

Ik heb geen enkele film tot nu toe gezien die hiervoor genomineerd zijn. May the best man win!

Khalidmocro

Avatar

Willem Dafoe mag van mij de oscar voor beste rol wel winnen.. vind hem toch al jaren 1 van de betere acteurs .. over Black panther is al genoeg gezegd hierboven daar laat k het maar bij

Bor-Gullet

Avatar

Isle of Dog en Spiderman zijn toppers bij beste animatie.

Black Panther, pff aardig maar niet meer dan dat

MarkieMarrk

Avatar

Een film zoals Paddington 2 wordt zoals verwacht weer volledig genegeerd. Sommige mensen denken dat het misschien een kinderfilm is maar in die film zit meer creativiteit en originaliteit dan bij sommige films die ik hier voorbij zie komen.

ZaphodBeeblebrox

Avatar

Ik vind Black Panther een goede film, maar beste film? No way. Hij staat voor mij nog niet eens in de top 5 van beste Marvel films, of beste films van 2018. Dan is voor mij A Star is Born de winnaar in die categorie. Triest dat politiek hier een factor is. Enfin, niet dat het verbaast, maar het blijft triest.

PRIME

Avatar

Inderdaad, die nominatie voor Black Panther voelt ietwat geforceerd. Maar goed, hij wint het toch niet.

Daarnaast vind ik wel dat Bradley Cooper en Peter Farrelly echt gepasseerd zijn. Als je kijkt naar hoe veel werk er in A Star Is Born is gaan zitten, dan verdiende hij op z'n minst de erkenning. Net als Peter, die na films als Dumb and Dumber en There's Something About Mary ineens Greenbook uit zijn mouw tovert, daar mag toch ook wat over gezegd worden.

Ik verwacht zelf een Greenbook / Roma show, met A Star Is Born die overal net naast gaat grijpen.

@Filmtotaal,

Misschien leuk om een soort poll te doen o.i.d. waarbij we onze verwachtingen kunnen posten?

Mav Damian

Avatar

Hebben de meeste hier alle films gezien die genomineerd zijn voor de Oscars? Ik ben er vrij zeker van niet. Meschien zijn er ook nog andere films die jullie ooit gaan zien slecht/matig vinden als Black Panter. Dat er hier een aantal direct zijn pijlen gaan richten op Black Panter vind ik belachelijk dat het niet verdiend om genomineerd te zijn, maar als we gaan kijken bij de Blockbusters dan is dat een andere zaak. Want er zijn betere blockbuster films dan Black Panter.
Ik had verwacht dat If Beale Street Could Talk ook genomineerd ging zijn voor beste film.

David Mills

Avatar

Heb nog niet alle genomineerden gezien. Maar voor mij persoonlijk is A star is born tot nu toe de beste film uit 2018. Black panther is lachwekkend als beste film ! BlacKkKlansman en Roma staan voor deze week op de planning

Baba Yaga

Avatar

Ik heb alle genomineerden voor beste film gezien. A Star is Born is mijn keuze voor beste film en Rami Malek is wat mij betreft de beste acteur dit jaar. Wat een briljante rol! Olivia Colman mag van mij beste actrice winnen.

Colruiter

Avatar

Dit jaar Black Panther (overwegend zwarte cast), volgend jaar Spiderman Far from home (meeste transgenders ooit in één film).

Sharky13

Avatar

Pure positieve discriminatie, ze zijn bang dat ze anders weer de ellende over zich heen krijgen met beschuldigingen over het niet nomineren van donkere acteurs of actrices. Persoonlijk vond ik Black Panther zeer matig en absoluut geen terecht nominatie voor beste film. Eén van de minst interessante films uit de Marvel stal.

Philmhuis

Avatar

Zoveel nominaties voor Vice dat begrijp ik echt niet.. Deze hap-snap film over Dick Cheney's carriere kon mij zondagmiddag totaal niet interesseren.



Qua beste film-nominaties moet ik alleen nog BlackKkKlansman nog kijken.



Ik hoop enkele Oscars voor the Favourite.. Roma vind ik overgewaardeerd.

dakai-world

Avatar

De nominaties voor Beste Film schetsen eigenlijk wat voor filmjaar 2018 is geweest. Het was niet bijster bijzonder jaar.

Green Book is voor mij de meest geslaagde en verrassende film. Die maakt wat mij betreft - en na het winnen van de Producers Award - de meeste kans op Beste Film.

Misschien is dit vloeken in de kerk, maar voor mij was de beste film die ik heb gezien, by far Into The Spiderverse. Die had wat mij betreft wel een nominatie mogen krijgen in de “algemene” categorie, het had echt niet misstaan.

Maac

Avatar

dakai-world "De nominaties voor Beste Film schetsen eigenlijk wat voor filmjaar 2018 is geweest."
Het schetst vooral wat voor filmjaar het is volgens The Academy. Die is in mijn optiek een waardeloze raadgever.

John Wayne

Avatar

Black Panther zal de Oscar voor beste film echt niet winnen, hoewel ik moet bekennen dat BP meer entertainment bood dan bijvoorbeeld Roma (ook geen slechte film). Spider-Man: Into the Spider-verse mag zeer zeker de Oscar voor beste animatie winnen. Ik moet Green Book en The Favourite nog gaan bekijken.

Guyon2002

Avatar

Wat een zeiknominaties, al helemaal Black Panther voor 'Beste Film'. Ongelooflijk triest

Pennywise2017

Avatar

Van mij mag Bohemian Rhapsody weer lekker winnen. Wel erg jammer dat Hereditary geen nominaties heeft kregen. Vooral de performance van Toni Collette was buitengewoon

A-Bat

Avatar

Black Panther beste film??? Was voor mij één van de zwakste Marvels's. Van mij mag Roma winnen. Jammer dat ik Roma niet op groot scherm gezien heb.

The Collector

Avatar

BlackKklansman persoonlijke keus voor beste film. Helaas A Star Is Born nog niet gekeken, later dit jaar de (4K) blu ray maar aanschaffen!

Toky

Avatar

Waar zijn de rest van films uit 2018 gebleven?....the favourite is 10x genomineerd(zo goed is deze film niet) en alle categorieen bevatten bijna alleen maar dezelfde films.....die black panther kwestie is uiteraard treurig...black kkklansman volgt natuurlijk datzelfde pad....

Goku32

Avatar

Hoop dat het spidey verse word in de Animatie round

Tycho Nestoris

Avatar

The Favourite lijkt mij de ideale film om Best Picture te winnen. Bohemian Rhapsody en A Star is Born horen er wat mij betreft niet tussen. Geen slechte films per se, maar zeker niet Oscar-waardig.

tommieman

Avatar

Genoeg al ggeschreven hier over Zwarte Panter waar ik het mee eens ben .
Leuke film ja prima voor een keertje maar meer niet .
En dan Melissa McCarthy als beste actrice ?? Bahhhh
Ik sla de oscars maar over dit jaar .

Frietgezicht

Avatar

Ik hoop dat Black Panther hem wint. Zou onterecht zijn maar boeiend, heerlijk de discussies en het commentaar daarna en die oscars zijn toch onzin.

STYD

Avatar

Sjonge jonge wat een misgunners zeg. Waar men zich druk over maakt, BP is genomineerd. Who gives??? Wel zielig om elke keer te lezen wanneer een film waar geen blanke acteurs in voor komen men gelijk zegt dat het alleen maar ligt omdat het ze genomineerd zijn om cast bijna allemaal acteurs zijn met een andere huidskleur dan blank. Zo zielig zijn die mensen ook. Jaren lang hoor ze niet over de Oscars maar sinds ook een niet blanke acteur kans kan maken op een beeldje is iedereen verontwaardigd. Wat het kan maar aan een ding liggen en dat is positieve discriminatie. Ongelofelijk, schaam me soms kapot voor mijn medefilmtotalers. Want als een niet blanke acteur genomineerd wordt ligt dat dus nooit aan zijn acteerprestaties maar aan positieve discriminatie. Pfffffff zo zielig

Maac

Avatar

STYD "Jaren lang hoor ze niet over de Oscars maar sinds ook een niet blanke acteur kans kan maken op een beeldje is iedereen verontwaardigd."
Wat een onzin. Sidney Poitier pakte in de jaren ‘50 als eerste Afro-American een Oscar voor Beste acteur en daarna zijn allerlei zwarte helden hem gevolgd. Denzel Washington, Jamie Foxx, Forest Whitaker. En dan heb ik het niet eens over alle geweldige zwarte acteurs die sindsdien allemaal zijn genomineerd. Om hier nu iedereen als racist te bestempelen is complete bullshit en dat weet je.
Niemand heeft problemen met zwarte acteurs en actrices, maar iedereen heeft problemen met prijzen die om verkeerde redenen uitgedeeld worden. De makers van Black Panther zouden eigenlijk nog het minst blij moeten zijn met deze onterechte nominatie. De film was kut, dat heeft niets met ras te maken.

Master Of Films

Avatar

Ik heb ook alle genomineerden voor beste film gezien, dankzij de inhaalslag van PAC festival. Bij Best Picture zitten imho een paar goeie bij en een paar discutabele films.

Wel fijn dat Sam Rockwell is genomineerd. Hij is een top acteur, maar hij in Vice nauwelijk aanwezig kwa screentime. Dus voor die paar minuten opdraven en dan een Oscar nominatie op zak krijgen is een prestatie (of een gun factor). Denk eerder dat topper Mahershala Ali aan de haal gaat, but who knows

Jammer dat Linus Sandgren niet is genomineerd :(

Frietgezicht "Ik hoop dat Black Panther hem wint. Zou onterecht zijn maar boeiend, heerlijk de discussies en het commentaar daarna en die oscars zijn toch onzin."
Zoals gebruikelijk een top comment Smiley face

Mocht BP de Oscar winnen voor Best Picture, dan is maar 1 persoon die hem mag gaan ophalen. En dat is Kevin Feige. Want in feite is hij alleeen genomineerd voor zijn Black Panther werk. Iig heeft Kevin Feige wel een Oscar nominatie. Wellicht om de verkeerde redenen genomineerd, maar je kan in positieve licht ook als een erkenning van superhelde comic book films beschouwen. Ja ik weet de creme ala creme is Avengers: Infinity War.

Oh enne Black Panther is ook genomineerd voor Original Score. Dat is op zich ook wel grappig, aangezien Marvel Studios bekend staat dat ze veel al TEMP muziek gebruiken in hun films dan een echte original score te gaan gebruiken. Maar bij Marvel hebben ze wel voor Avengers: Infinity War meer hun best gedaan.

Master Of Films

Avatar

Maac "Sidney Poitier pakte in de jaren ‘50 als eerste Afro-American een Oscar voor Beste acteur en daarna zijn allerlei zwarte helden hem gevolgd. Denzel Washington, Jamie Foxx, Forest Whitaker. En dan heb ik het niet eens over alle geweldige zwarte acteurs die sindsdien allemaal zijn genomineerd."
Acteurs even buiten beschouwing gelaten. Kijkend naar twee recente "zwarte" Oscar films/winnaars Get Out & Moonlight. Dat waren films die meer te vertellen hadden, dan alleen maar een flinke zwarte cast bijelkaar te verzamelen met hier en daar wat sneeuwwitjes.

Dit jaar zijn BlacKkKlansman & Green Book aan de beurt, waar beide verhalen veel overeenkomsten met elkaar hebben. Eigenlijk is Black Panther de zwarte schaap van de nominaties geworden :D

STYD

Avatar

@maac, kijk daar ga je al. Ik heb her woord racist niet eens gebruikt. Dat maak jij er blijkbaar zelf van. Weet je hoeveel films in het verleden in mijn ogen onterecht genomineerd waren of gewonnen hadden? Behoorlijk wat. Maar daar gaat het niet om. Maar het lijkt wel of men hier zo gefocused is op ras, gender enz. Is een film niets voor jouw, laat de film dan alsnog in zijn waarde. Net alsof de kwaliteit van een film afhangt van een persoon. Dit zijn mensen die zich zelf veel te serieus nemen.

Ook lees ik zwarte films, zwarte acteurs, zwarte helden. Kunnen het niet gewoon films, acteurs en helden zijn???? Begrijp daar echt niets van.

Lewis

Avatar

Black panther voor beste film genomineerd. De Oscars worden elk jaar minder geloofwaardig. Waardeloze film.

Frietgezicht

Avatar

^ Wat lul je nou. Het is de zwarte medemens zelf die de film op die manier in de schijnwerpers brachten.
Van bekende ‘zwarte’ mensen die zalen afhuren voor ‘alleen’ zwarte kids in arme wijken(moet je eens proberen met alleen witte kids in deze tijd) tot al dat gelul erover op de Amerikaanse tv tot aan onze eigen Pauw/Jinek waar 2 zwarte acteurs kwamen vertellen hoe bijzonder het is en dat zwarte kids eindelijk helden hebben..
We worden ermee doodgegooid maar als de blanken dan erover beginnen is het weer raar.

Net als ‘nigga’ zeggen. Op de teentjes getrapt zijn(of erger) als een blanke het zegt maar zelf continu blijven vasthouden aan een ver slavenverleden en het woord maar blijven gebruiken.
Alles of niets situatie hoort het te zijn.

Slachtoffer rollen.

Als Black Panther wint moet je opletten op de reacties van de zwarte medemens.

Naief om te denken dat de hele hype en nominaties niets met de huidskleur te maken hebben. Helaas is dat nou eenmaal zo.

Maac

Avatar

STYD "Maar het lijkt wel of men hier zo gefocused is op ras, gender enz."
Je hebt het totaal niet begrepen STYD. Niemand behalve jij is gefocust op ras. Iedereen die commentaar geeft op de nominatie van Black Panther doet dat omdat ze vinden dat Black Panther deze nominatie niet verdient. Deze mensen zijn precies de mensen die GEEN focus meer op ras en gender willen.
Als The Meg was genomineerd was dat ook een schande geweest, maar dan zou inderdaad de politieke agenda geen factor zijn.

Als jij gelooft dat Black Panther genomineerd is omdat ‘ie goed genoeg is, prima, maar dan ben je de enige. Bij Moonlight twijfelde niemand over politieke correctheid; die nominatie was geloofwaardig.

ZaphodBeeblebrox

Avatar

STYD

Met alle respect, maar geloof je nu zelf echt wat je hier schrijft? Dat we BP de Oscars niet gunnen omdat het een ‘zwarte’ film is? Ik denk dat iedereen hier de kwaliteit van de film vooropstelt, niet de kleur van de cast. Black Panther is een vermakelijke film, maar Oscarwaardig is het zeker niet. De Oscar voor beste kostuums en soundtrack kan ik de film zeker nog gunnen, maar de film als geheel steekt er helemaal niet bovenuit. Dan zou ik eerder Infinity War noemen puur uit respect voor het tot een goed einde brengen van een 10-jarig filmproject. Bovendien spreken de nominaties voor zich: beste film maar geen beste acteurs/actrices? Geen beste scenario? Geen beste visuele effecten? Wat rechtvaardigt de nominatie voor Beste film dan? Als je geen beter antwoord kan verzinnen dan ‘zwarte cast’, dan bevestig je meteen het probleem dat er speelt.

Frietgezicht

Avatar

@ Mof , idd, laat Feige de award maar ophalen.
Lekker veel gedoe als BP de film wint, alleen maar leuk.
En ook voor de reacties van de zwarte gemeenschap wil ik het wel zien.
Die trots dan in allerlei gesprekken puur gericht op huidskleur is om te smullen.
Moet je als blanke proberen over Lord of the Rings : Return of the King omdat het zo’n witte film is.

Maar het zal wel saai die A Star is Born worden met Bradley Cooper en die transgender.

Ang3l

Avatar

Vind Black Panther, in zijn soort, geen slechte film. Heb er van genoten. Mooie sfeer. Een nominatie voor sets of kostuums
of muziek snap ik dan ook zeker wel. Maar beste film? Hahaha.... uh... nee.

Ang3l

Avatar

Leuke troll Friet ;)

Geranimous

Avatar

Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat BP de nominatie absoluut niet verdiend. Maar ook ik verbaas me dat alles politieke correctheid genoemd wordt. In Nederland zijn we daar iets minder erg in. Maar kijk maar eens terug naar reacties op films als 12 Years a Slave en bijvoorbeeld de casting van Star Wars TFA. Oh, een vrouw in de hoofdrol en een zwarte acteur in een belangrijke rol, politieke correctheid! Het was bizar hoe alleen al op de casting gereageerd werd. Want men kan natuurlijk niet een vrouw en een zwarte acteur een rol geven zonder dat daar een politieke agenda achter zit.

Wat me ook stoort is dat hele domme N-word argument. Wat mensen die elkaar kennen tegen elkaar zeggen heb jij toch niets meet te maken? Stel dat je baas zijn vrouw altijd huppelkut noemt en zijn noemt hem altijd klootzak. Op een of andere manier ben jij daar achter gekomen. En op de kerstborrel zie je je baas staan met zijn vrouw en je zegt: Hey huppelkut, hey klootzak! Vervolgens wordt iedereen boos en da zeg jij: Ja, ze zeggen dat ook altijd tegen elkaar toch?
Denk je nou echt dat je daar mee weg komt?

Bovendien hoor ik ook altijd maar: de zwarte gemeenschap of de zwarte medemens. Alsof het 1 groep is. Stel nou dat men in Rusland het heel normaal vind om in de onderbroek (zonde gewone broek) te gaan werken. En mijn zegt dan, de blanke medemens gaat altijd in de onderbroek naar het werk. Wat zeg je dan als Nederlander? Dat het niet klopt. Want wat heb jij met die Russen te maken? Wat heb ik dan met Amerikanen die hip-hop cultuur in stand houden te maken?

@Friet
We komen elkaar al sinds Hyves op social media tegen. Heb jij mij ooit Nigga zijn zeggen/schrijven? Maar toch moet ik constant horen: ze gebruiken het woord allemaal.

Frietgezicht

Avatar

^ Uiteindelijk is het natuurlijk ‘algemeen’ bedoeld als ik hier zeg dat ik overal de zwarte medemens zag praten over hoe trots ze zijn op BP.

Zwarter dan mijn zwager kan niet en hij heeft de film niet eens gezien. Een ‘deel van de zwarte medemens’ had ik dan moeten zeggen?



Ik gebruik het woord ook niet maar was in de jaren 90 fan van Dr Dre, Snoop Dogg, Warren G enz enz. Maar als je dan in de club mee zingt en het woord nigga gebruikt kijken ze je raar aan.

Dat is wat anders dan hoe je de vrouw van de baas noemt.



Op hyves? Waar dan :P

Maac

Avatar

Geranimous "Bovendien hoor ik ook altijd maar: de zwarte gemeenschap of de zwarte medemens. Alsof het 1 groep is."
Ook jij lijkt hier iets belangrijks te missen. Degenen die hier spreken over politieke correctheid zijn dezelfden die er juist genoeg van hebben dat mensen met een andere huidskleur of ander geslacht zich distantiëren van andere groepen.
Bij Black Panther werden er bioscoopzalen afgekocht voor uitsluitend zwarte mensen en bij Wonder Woman gebeurde dit voor vrouwen. Natuurlijk is er dan sprake van bijvoorbeeld een "zwarte gemeenschap", daar kiest men zelf bewust voor. De Oscars boycotten omdat Hollywood racistisch is? Niemand plaatst zwarte mensen zo erg in een hokje als zij zelf (over het algemeen, dit gebeurt ook vaak genoeg niet).
Ik geloof ook niet dat iemand hier een probleem heeft met zwarte of vrouwelijke hoofdrollen, zoals jij lijkt te beweren. Er is gewoon een trend dat films met mannelijke hoofdrollen een remake krijgen met vrouwelijke hoofdrollen en die trend is bij een groot publiek niet populair. Als je klaagt over de zwarte cast in 12 Years a Slave ben je inderdaad gewoon niet goed bij je hoofd, er zal vast wel ergens een rotte appel tussen zitten.
Als er geen sprake is van een politieke lading met betrekking tot de nominatie van Black Panther hoor ik graag een goed tegenargument. Erg benieuwd waarom Black Panther boven Infinity War zou worden verkozen als politiek geen issue is.

Het enige wat de groep anti-politieke correctheid hier volgens mij wil is dat ras of geslacht geen criteria meer zijn (maar competentie) en dat we geen dingen moeten vieren die normaal horen te zijn.

Geranimous

Avatar

@Friet
Daar heb je gelijk in. Ik vond het ook belachelijk dat Kendrick Lemar een blank iemand op het podium uitnodigde en toen die persoon een nummer van hem meerapte en Nigga zei, werd Kendrick boos. Dat was echt ongelooflijk dom van Kendrick. En hypocriet.

Van de Lost Hyve. Of jij bent heel iemand anders :D

Geranimous

Avatar

@Maac
Ik denk dat je de reacties op de cast van Star Wars TFA even terug moet lezen. JJ Abrams, John Boyeg en andere cast en crew leden hebben er zelfs op gereageerd toentertijd.

Nu doe je eigenlijk weer hetzelfde. Ik vind het ook belachelijk dat er bioscopen werden afgehuurd voor alleen zwarte kinderen. Maar, omdat een paar Amerikanen wat doen, wat heeft dat precies met mij te maken? Omdat zij zich zo graag af willen scheiden betekent niet dat ik dat wil.

Ik denk ook wel dat BP om de verkeerde redenen is genomineerd. Daar was ik al bang voor na Oscars So White. Want veel leden zijn nu bang dat het weer gebeurd maar ze pakken het helemaal verkeerd aan. Het probleem is namelijk niet dat de leden van de Academy zwarte mensen geen prijzen gunt. Ik bedoel, er zijn wel racistische leden. In een van die jaarlijkse anonieme interviews met Academy leden zei iemand: We hebben ze vorig jaar al een Oscar voor 12 Years A Slave gegeven. Wat zeuren ze nou! Maar, het echte probleem is dat zwarte acteurs veel mender top rollen aangeboden krijgen. Iemand zei een paar jaar geleden dat Leonardo di Caprio elk jaar een top rol aangeboden krijgt terwijl Jamie Foxx, nadat hij een Oscar voor Ray won, heel lang moet wachten tot hij weer een hele goede rol krijgt. En Viola Davis zegt dat ze te pas en te onpas the zwarte Meryl Streep genoemd wordt, maar ze krijgt maar een fractie betaald van wat Meryl Streep betaald krijgt.

Er was een tijd waar alleen acteurs als Denzel Washington rollen kreeg die niet specifiek voor zwarte acteurs geschreven was en waar hij in de running was met blanke acteurs voor dezelfde rol. Maar dat is langzaan aan het veranderen. En wat wel goed is aan BP, is dat je nu niet zo snel meer zult horen dat je geen geld kunt verdienen als je geen blanke acteurs hebt in de hoofdrollen (Gods of Egypt, whitewashing)

Oh en die remakes maken mij ook niet blij hoor. Zijn meestal compleet onnodig en ontberen alle creativiteit.

Frietgezicht

Avatar

^ Maar heeft dat van Foxx dan met huidskleur te maken? Moeilijk om te zeggen.

Waar waren de goede rollen voor Hilary Swank na 2x oscar winst of voor Adrien Brody?

DiCaprio was toen(en nog steeds) nou eenmaal hot en ook populairder dan de witte acteurs.

Ik vind die vergelijking niet eerlijk.



Van Kendrick was idd erg dom. Schandalig zelfs.



Ja Lost-hyves, zeker weten, heerlijk die theorieen elke keer! Maar toen heette ik geen frietgezicht ofzo dus dacht hoezo denk je dat? :P
Mr Eko was mijn favo :D

Maac

Avatar

Geranimous "Ik denk dat je de reacties op de cast van Star Wars TFA even terug moet lezen. JJ Abrams, John Boyeg en andere cast en crew leden hebben er zelfs op gereageerd toentertijd."
Politieke correctheid was bij die casting misschien helemaal geen motivatie en als dat in de reacties wel wordt geclaimd denk ik dat het minder duidelijk is aan te tonen dan hier bij Black Panther. Vandaar dat ik ook onder dit artikel reageer.

Geranimous "Nu doe je eigenlijk weer hetzelfde. Ik vind het ook belachelijk dat er bioscopen werden afgehuurd voor alleen zwarte kinderen. Maar, omdat een paar Amerikanen wat doen, wat heeft dat precies met mij te maken? Omdat zij zich zo graag af willen scheiden betekent niet dat ik dat wil."
Daar beschuldig ik je ook niet van. Jij zei dat je altijd maar geconfronteerd wordt met termen als "zwarte gemeenschap" alsof dit één groep is. Ik legde alleen maar uit dat die "gemeenschap" zelf het grootste aandeel heeft in die verdeeldheid. Een compleet zwarte cast wordt gevierd en er is geen duidelijker voorbeeld van "wij" en "zij".

Geranimous "Maar, het echte probleem is dat zwarte acteurs veel mender top rollen aangeboden krijgen. Iemand zei een paar jaar geleden dat Leonardo di Caprio elk jaar een top rol aangeboden krijgt terwijl Jamie Foxx, nadat hij een Oscar voor Ray won, heel lang moet wachten tot hij weer een hele goede rol krijgt."
Maar wat zegt dit nou werkelijk? DiCaprio krijgt meer rollen dan Foxx vanwege het verschil in huidskleur? Da's een behoorlijke leap of faith die je daar moet maken.

Geranimous "En Viola Davis zegt dat ze te pas en te onpas the zwarte Meryl Streep genoemd wordt, maar ze krijgt maar een fractie betaald van wat Meryl Streep betaald krijgt."
Ik vind het een lief compliment voor Davis (en zo is het waarschijnlijk ook bedoeld), maar gezien haar C.V. en ervaring denk ik niet dat het geloofwaardig is als zij hetzelfde salaris vraagt als Streep. Belangrijker is denk ik om je af te vragen wie er verantwoordelijk is voor dat salaris en waarom er een lijn tussen huidskleur getrokken wordt. Van beide voorbeelden die je noemt is het totaal niet duidelijk dat huidskleur de factor is die ervoor zorgt dat er verschil is in succes. Dat is een denkwijze die slachtofferschap in de hand helpt en eigen verantwoordelijkheid wegsnijdt.

Geranimous "Er was een tijd waar alleen acteurs als Denzel Washington rollen kreeg die niet specifiek voor zwarte acteurs geschreven was en waar hij in de running was met blanke acteurs voor dezelfde rol. Maar dat is langzaan aan het veranderen."
Ik kan me bijna niet voorstellen dat je dit verschil echt kan aantonen. In een wereld waar John Wick gespeeld wordt door Keanu Reeves en The Equalizer door Denzel Washington zie ik dat probleem niet. Sterker nog, waarschijnlijk is het tegenovergestelde waar. Ik geloof namelijk niet dat wij 20-30 jaar geleden zo dicht bij het aanstellen van een zwarte James Bond zijn geweest als nu. Ja, ik denk dat ik een betere case kan maken dat je als Afro-American of als vrouw tegenwoordig meer kans hebt op een rol die oorspronkelijk geschreven is voor een blanke man dan andersom.

Frietgezicht

Avatar

Fijn dat we ondanks een discussie het respect behouden naar elkaar.
Denk dat FT ook met trots naar ons kijkt.

Maac

Avatar

^Amen.

Geranimous

Avatar

@Maac
Die twee voorbeelden die ik noem zijn inderdaad lastig aan te tonen. En dingen veranderen langzaam ook. Maar het is nog steeds zo dat wanneer er bij een casting etnititeit niet specifiek vermeldt wordt, dat het een rol is voor een blanke. Shonda Rimes werd niet voor niets als revolutionair gezien omdat zij rollen schrijft zonder over etnititeit na te denken en dat bij haar producties iedereen voor elke rol auditie kan doen, ongeacht huidskleur.

En je stelling dat het makkelijker is voor een zwarte acteur om een oorspronkelijk blanke rol te krijge makkelijker is dan andersom onderschrijf ik niet. Kijk als voorbeeld eens naar het lijstje films op Wikipedia bij het artikel Whitewashing. Er zitten een paar twijfelachtige voorbeelden tussen op die lijst maar er zit er ook 1 bij waar het om een waargebeurd verhaal gaat. En een zwarte man, die nog in leven is, wordt in de film door een blanke man gespeeld. En ook Gods of Egypt is nog een recente film.

Geranimous

Avatar

@Friet
Die dingen zoals Foxx vs DiCaprio zijn lastig aan te tonen idd. Het is voor die acteurs vaak ook een gevoel. Je wordt er een keer moe van als je alleen maar gebeld wordt om Crip #4 of Gangster #5 te spelen. En is Foxx echt zo goed en krijgt hij de kans niet? Of is DiCaprio gewoon beter? Ik weet het niet.

Ooit eens heb ik de link gelegd tussen iemand die ik ken van de Lost Hyve en jou (Frietgezicht). Ik weet niet meer hoe. Maar die persoon was ook groot fan van Mr Ecko.

Frietgezicht

Avatar

Zal vast hoor dat ik het was. Waren ook niet erg veel mensen actief daar, klein groepje.

Maac

Avatar

Geranimous "Maar het is nog steeds zo dat wanneer er bij een casting etnititeit niet specifiek vermeldt wordt, dat het een rol is voor een blanke."
Ik weet niet hoe meetbaar is, maar ik geloof zeker dat dit vaker wel dan niet gebeurt. Of dat een probleem is denk ik niet. In elk land worden in films de meeste acteurs en actrices vertegenwoordigd door het ras dat in de meerderheid is in dat land. In China zullen Chinezen vaker een rol krijgen dan de minderheden die daar wonen. De meerderheid bepaalt wat ze op het scherm willen zien en die willen zich kunnen identificeren met de acteurs en actrices. Pas wanneer het een blanke meerderheid betreft lijkt het een onderwerp voor discussie te worden en ik geloof niet dat dat eerlijk is.
Dan laat ik de opkomst voor audities, waar de meerderheid in Amerika dus waarschijnlijk ook blank zal zijn, zelfs nog buiten beschouwing (dit omdat de filmmakers er bewust voor zouden kiezen evenveel van ieder te kunnen uitnodigen).

Geranimous "En je stelling dat het makkelijker is voor een zwarte acteur om een oorspronkelijk blanke rol te krijge makkelijker is dan andersom onderschrijf ik niet. Kijk als voorbeeld eens naar het lijstje films op Wikipedia bij het artikel Whitewashing. Er zitten een paar twijfelachtige voorbeelden tussen op die lijst maar er zit er ook 1 bij waar het om een waargebeurd verhaal gaat. En een zwarte man, die nog in leven is, wordt in de film door een blanke man gespeeld. En ook Gods of Egypt is nog een recente film."
Het is inderdaad een flinke lijst, maar het aantal zwarte mensen dat gespeeld wordt door blanke acteurs is op twee handen te tellen, verdeeld over meer dan 100 jaar. Niet iedereen is even blij met het fenomeen, maar het beperkt zwarte acteurs en actrices niet in hoeveel rollen ze krijgen aangeboden.

Ik zelf heb niet altijd problemen met whitewashing zoals ik ook niet altijd problemen heb met acteurs en actrices die een andere seksuele geaardheid spelen of een ander geslacht of een andere leeftijd. Het is hun werk om zich in een ander te verplaatsen, dat maakt wat ze doen zo bijzonder.

Effie

Avatar

What the fuck, die Black Panther heeft gisteren dus wel de belangrijkste SAG-award binnen gehaald. Het is niet altijd, maar wel heel vaak dat de film met die prijs ook de beste film bij de Oscars wordt... Tjonge jonge wat is het triest gesteld zeg dit jaar met de kwaliteit van films en filmkijkers, dat ze deze onzin als beste film van het jaar zouden kunnen gaan bestempelen...

nieuwslaatste nieuws

meest populair