Blu-ray review (onterecht?) afgebrande 'The Predator'

Shane Blacks Predator-film kom na verschijning weinig goed doen.

Bekijk de afbeeldingRegie: Shane Black | Cast: Boyd Holbrook (Quinn McKenna), Trevante Rhodes (Nebraska Williams), Keegan-Michael Key (Coyle), Thomas Jane (Baxley), Olivia Munn (Casey Bracket), Jacob Tremblay (Rory McKenna), e.a. | Speelduur: 107 minuten | Bioscooprelease: 13.09.2018 | FilmTotaal recensie: 2,5 ster

Waar ging het mis met The Predator, de derde losstaande vervolg in de reeks na Predator uit 1987? Was het gedoe achter de schermen de voornaamste reden, of was het toch niet zo slim om de wat creatieve Shane Black los te laten gaan met het geliefde filmmonster? Waar het probleem ook ligt; de prijzige Predator-film werd geen succes. En dat is jammer aangezien deze 2018-versie toch best een vermakelijke insteek heeft en op momenten prima Predator-actie laat zien.

20th Century Fox bracht The Predator - goed voor zo'n $160,5 miljoen wereldwijd - onlangs uit op Blu-ray. Hieronder een blik op de uitgave, inclusief de extra's.

In het $88 miljoen kostende The Predator keren de gevaarlijkste jagers van het universum terug, maar door een genetische DNA-upgrade als een nieuw soort die sterker, slimmer en dodelijker is dan ooit tevoren. Als zij naar de aarde terugkeren, ligt de laatste hoop van de mensheid in handen van een samengeraapt gezelschap ex-soldaten en wetenschappers die het samen opnemen tegen deze oppermachtige vijand.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: januari 2019 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.39 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 7.1 | Ondertitels: oa. Nederlands | EAN: 8712626093312 | Met dank aan: 20th Century Fox

De schijf van deze Blu-ray uitgave van The Predator zit verpakt in een standaard blauwe Blu-ray keepcase. De voorkant toont de Predator en de achterkant onthult enkele extra's. De leeftijd: 16 jaar.

Beeld

20th Century Fox laat een prachtige beeldkwaliteit zien via deze High Definition-uitgave. De kleur en scherpte zijn werkelijk prachtig. De kleuren zijn namelijk heel natuurlijk, met mooie volle kleuren. De scherpte maakt het geheel een genot om naar te kijken, ook doordat er verder geen gebreken te zien zijn en van ruis ook geen sprake is. Tel daarbij de sterke donkere scènes op, met een uitstekend detailbehoud en je hebt een prima avond met je HD-scherm (of beter).

Geluid

Het is componist Henry Jackman die de muziek bij de film van Shane Black opleverde. Jackman werkte eerder aan de Kingsman en Kick-Ass-films. Zijn muziek met uiteraard de dialoog en geluidseffecten worden aangestuurd door een DTS-HD 7.1 geluidstrack. En deze is van hoog niveau; zeker tijdens de actiescènes. Het geheel vult het uitstekende beeld prima aan.

Bonusmateriaal

De extra's starten met een viertal verwijderde scènes met de titels Traeger Meets McKenna, Lynch Goes Shopping, Surveying the House en Nettles' Outtakes. Daarna volgen een aantal featurettes met in A Touch of Black een blik op de regisseur Shane Black die ook te zien was in het origineel. Het maar liefst 20 minuten durende Predator Evolution laat veel zien van de Yautja, in de eerdere films en in deze nieuwe film. The Takedown Team werpt een blik op de uiteenlopende personages vanhet team rondom Boyd Holbrooks Quinn McKenna en Predator Catch Up is een flashback op de eerdere drie films. Ook kun je een Gallery en de Theatrical trailers bekijken.

Op momenten zeker vermakelijk!

Zeker als je het werk van Shane Black niet kent en een onvervalste Predator-film verwacht, dan kan je je verslikken in de humor van de regisseur, bekend van The Nice Guys en Iron Man 3. De personages en hun eigenaardigheden passen namelijk prima in de Black-film. Het gegeven dat de makers zelf achteraf bepaalde scènes openlijk hebben afgekraakt, geeft aan dat de inmenging van de studio flink impact heeft gehad, al laat deze Blu-ray release helaas niet zien wat Black en schrijver Fred Dekker wel wilden laten zien. Het lot van de franchise ligt binnenkort in handen van Walt Disney.