Blu-ray review 'Final Score' - 'Die Hard' in een voetbalstadion

Hoofdrol voor Dave Bautista

Bekijk de afbeeldingRegie: Scott Mann | Cast: Dave Bautista (Michael Knox), Lara Peake (Danni), Pierce Brosnan (Dimitri), Amit Shah (Faisal), Ray Stevenson (Arkady), Martyn Ford (Vlad), Ralph Brown (Steed), e.a. | Speelduur: 104 minuten | Bioscooprelease: 27.09.2018 | FilmTotaal recensie: 2 sterren

WWE-sterren krijgen steeds meer ruimte in Hollywoodfilms. Denk maar aan Dwayne 'The Rock' Johnson, John Cena, 'Stone Cold' Steve Austin en uiteraard Dave 'Batista' Bautista. De laatste is te zien als Drax the Destroyer in het Marvel Cinematic Universe en hij speelde rollen in de Bond-film Spectre en Blade Runner 2049. In de actiethriller Final Score heeft hij de hoofdrol en dat ging hem niet zo heel goed af. De ontvangst (70% op RT) was best oké, maar de film verscheen niet in de States op het witte doek en de opbrengst bleef flink achter op de kosten.

Dutch FilmWorks bracht het $20 miljoen kostende Final Score - goed voor zo'n miljoen dollar wereldwijd - onlangs uit op Blu-ray. Hieronder een blik op de uitgave.

In Final Score valt een groep zwaar bewapende criminelen met veel geweld een stadion binnen tijdens een voetbalwedstrijd. Nietsvermoedende supporters veranderen in angstige gijzelaars, die hun leven niet zeker zijn tot de eis om losgeld is ingewilligd. Ex-soldaat Michael Knox staat voor de onmogelijke opdracht om alle 35.000 mensen te redden, waaronder de dochter van zijn overleden vriend. Hij moet al zijn militaire skills inzetten om de gijzelaars in veiligheid te brengen.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: januari 2019 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.39 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: oa. Nederlands | EAN: 8719372004784 | Met dank aan: Dutch FilmWorks

De schijf van deze Blu-ray uitgave van Final Score zit vastgeklikt in een standaard blauwe Blu-ray keepcase. De voorkant toont de gehavende Dave Bautista en Pierce Brosnan en de achterkant voorspelt een kale uitgave. De leeftijd: 16 jaar.

Beeld

Deze Blu-ray uitgave van Dutch FilmWorks laat zeer dynamische kleuren (denk maar aan het jasje van het personage Faisal) zien met doorgaans een uitstekende scherpte. Het geheel - opgenomen in Boleyn Ground, het oude stadion van West Ham United - lijkt soms iets te stevig aangezet, waardoor het beeld wat contrastrijk lijkt. Dit is echter een kleinigheidje. Het beeld is verder vrij van ruis of andere storende zaken. Al met al een zeer nette schijf van DFW die de film prima op je flatscreen laat zien.

Geluid

De verder weinig echt opvallende muzikale ondersteuning in deze actiefilm komt van James Edward Barker en Tim Despic, beiden vaak betrokken bij dit soort b-actiefilms. De meegeleverde geluidstrack is door DFW basic gehouden. Het is een DTS-HD 5.1 MA geluidstrack die de dialoog, geluidseffecten en muziek uit de speakers stuurt. Dit gaat de track overigens zeer degelijk af, zij het niet enorm opvallend.

Bonusmateriaal

Dutch FilmWorks houdt het bij enkel de hoofdfilm, dus geen extra's. Er is ook geen hoofdmenu of pop-up menu. Wel zijn er voorafgaand aan de film trailers voor de films Hunter Killer, Papillon en Airstrike te zien.

Snelle actiefilm voor snel te vergeten vermaak

Final Score is een snelle actiefilm voor tussendoor en eigenlijk niet echt een bioscoopfilm. Toch verscheen de film van regisseur Scott Mann (Heist, The Tournament) in onder meer de Nederlandse bioscoopzalen. De vraag is waarom de investeerders het aandurfden om in een film met Bautista, Brosnan, Stevenson en de irritante Shah $20 miljoen te steken. Waarschijnlijk doen dit soort films het ijzersterk op schijf en Vod. Bautista zien we nog een paar keer als Drax en in Peter Segals actiekomedie My Spy heeft hij weer een hoofdrol.