Blu-ray review monsterflop 'Mortal Engines' - maar waarom eigenlijk?

Groot spektakel met grote rijdende steden. Misschien iets te gek...

Bekijk de afbeeldingRegie: Christian Rivers | Cast: Hera Hilmar (Hester Shaw), Robert Sheehan (Tom Natsworthy), Hugo Weaving (Thaddeus Valentine), Jihae (Anna Fang), Leila George (Katherine Valentine), e.a. | Speelduur: 128 minuten | Bioscooprelease: 06.12.2018 | FilmTotaal recensie: 3 sterren

Deze post-apocalyptische sciencefictionfilm boekverfilming werd groots aangekondigd en overal waar het maar kon werd de naam van producent Peter Jackson (The Lord of the Rings) op de film geplakt. Het mocht niet baten, aangezien het prijzige Mortal Engines met namen als Hera Hilmar, Robert Sheehan, Hugo Weaving en Stephen Lang een monsterflop bleek. De ontvangst was doorgaans erg matig, het plot misschien net iets te afwijkend en de concurrentie (Mortal Engines, Mary Poppins Returns, Bumblebee) in de bioscoop was fors.

Universal Pictures bracht het 100 - 150 miljoen dollar kostende Mortal Engines - goed voor een bedenkelijke 83,6 miljoen dollar wereldwijd - onlangs uit op Blu-ray. Hieronder een blik op de uitgave.

In Mortal Engines is het vele eeuwen na de Zestig-Minutenoorlog. De aarde is onvruchtbaar en er zijn geen natuurlijke brandstoffen meer. De steden zijn zelfstandige stadstaten geworden en zwerven rond op zoek naar brandstoffen die ze van andere steden afnemen. De jonge Tom Natsworthy zal het pad kruisen van de mysterieuze vrouw Hester Shaw, waarmee hij voorgoed de wereld zal veranderen.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: april 2019 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.39 : 1) | Geluid: o.a. Engels Dolby Atmos | Ondertitels: o.a. Nederlands | EAN: 5053083163860 | Met dank aan: Universal Pictures

De schijf van deze Blu-ray uitgave van Mortal Engines zit vastgeklikt in een standaard blauwe Blu-ray keepcase. De voorkant toont de heldin van actrice Hera Hilmar en een van de rijdende steden. De achterkant geeft aan dat er enkele extra's te bekijken zijn. De leeftijd: 12 jaar.

Beeld & Geluid

Universal Pictures levert een prima High Definition-uitgave op van deze sciencefictionfilm vol visuele effecten. De scherpte is optimaal en de kleuren zijn grauw, maar daar waar nodig voldoende kleurrijk. Het past uitstekend bij de post-apocalyptische setting van de film. De computeranimaties doen het gelukkig doorgaans redelijk tot goed. Grote rijdende steden zijn vaak zelfs erg overtuigend en dat is knap. Van storende zaken is geen sprake, bij de mooie 2.39 : 1 beeldverhouding. De geluidstrack is Atmos, die zich vertaalt naar een Dolby TrueHD 7.1 track. Al met al een uitstekende uitgave op het technische vlak.

Bonusmateriaal

Op de schijf staan in ieder geval twee leuke, langere featurettes met de titels Character Series en Welcome to London. De eerste zoomt met verschillende kortere video's in op de belangrijkste personages in de film en de tweede geeft een blik op de enorme rijdende stad Londen, ook middels kortere video's. Daarnaast zijn er nog korte featurettes over de tijdgeest in de film, de steden in de lucht en de opnames in Nieuw-Zeeland. Een track met audiocommentaar van de regisseur ontbreekt niet.

Een te creatief geheel voor het mainstream publiek?

Aan de uitvoering van Mortal Engines ligt het floppen niet helemaal. Het is duidelijk geen topper, maar op momenten is de film van de onbekende regisseur Christian Rivers zeker vermakelijk en fantasierijk. Het verhaal van rijdende steden gaat waarschijnlijk te ver voor het standaard publiek. Het is in ieder geval duidelijk dat er geen vervolg komt op misschien wel de grootste flop van 2018.