'Fantastic Four'-regisseur kraakt film volledig af in nieuwe recensie

Josh Trank baalt flink van zijn geflopte superheldenfilm.

Dat Josh Trank ontzettend baalt van zijn Fantastic Four (2015), is geen geheim meer. De jonge regisseur kreeg het flink aan de stok met filmstudio Fox tijdens de productie van de superheldenprent. In een nieuwe recensie op Letterboxd blikt Trank terug op de filmflop.

Bekijk de afbeelding
Fantastic Four werd niet alleen met de grond gelijk gemaakt door critici, maar was ook financieel gezien een flop. De reboot kon fans niet bekoren. Toch is regisseur Josh Trank redelijk tevreden over het eindresultaat. "De film is oké. Ik had namelijk een véél slechter resultaat verwacht", schrijft hij op Letterboxd. "De laatste keer dat ik de film zag was twee weken voor zijn release. Ik begaf me toen in een zwaar getraumatiseerde gemoedstoestand, maar dat verhaal bewaren we voor een andere keer".

Wie krijgt de schuld?
Volgens Trank is het floppen van de film niet te wijten aan de cast. "De cast was geweldig", meent hij. "Ergens zit er ook daadwerkelijk een goede film verstopt in het eindproduct, en de cast verdiende het om in die film te zitten. Iedereen die mee heeft gewerkt aan Fant4stic wilde ook die film maken. Maar uiteindelijk verliep alles anders".

"Ik kan eerlijk gezegd niet aangeven of ik de film heb gemaakt die de cast verdiende", vervolgt Trank. "Ik kan wel vertellen dat er eigenlijk twee verschillende films in één film zijn gepropt, die allebei hebben gevochten om dé film te mogen zijn". Trank moest opboksen tegen de studiobazen van Fox, die vanwege de gebruikelijke 'creatieve meningsverschillen' besloten een eigen versie van de film in elkaar te zetten.

Géén #releasethetrankcut?
"Is er een #releasethetrankcut? Dat is niet relevant", schrijft de filmmaker. Volgens Trank heeft hij simpelweg niet de status van een regisseur als Zack Snyder om een campagne net als voor Justice League (2017) te rechtvaardigen. "Zack Snyder is een iconische, legendarische filmmaker die al succes had toen ik nog op de middelbare school zat", merkt Trank daarover op.

Trank was 29 toen hij Fantastic Four maakte. Zijn tweede film, na zijn succes Chronicle (2012). "Ik kreeg te maken met een complexe situatie die je geen enkele beginnende regisseur mee zou willen laten maken", vertelt hij. Toch heeft hij geen spijt van de klus. "De film is onderdeel van mij geworden", aldus Trank.

Wie neemt het stokje over?
Inmiddels heeft Marvel de rechten van de Fantastic Four in handen. Achter de schermen werkt de studio al aan een film over Marvels eerste superheldenfamilie. Trank hoopt dat Peyton Reed (Ant-Man) van Marvel de kans krijgt om zijn langgekoesterde droomfilm alsnog te realiseren (Reed werkte jaren geleden al aan een script). "Ik hoop dat ik dan ook een cameo krijg", grapt Trank.