Blu-ray review 'The Lion King' - Zelfde Simba-avontuur, maar dan levensecht!

Een waanzinnig succes in de Nederlandse bioscoopzalen.

Bekijk de afbeeldingRegie: Jon Favreau | Cast (stemmen): JD McCrary (jonge Simba), James Earl Jones (Mufasa), Chiwetel Ejiofor (Scar), Shahadi Wright Joseph (jonge Nala), Donald Glover (volwassen Simba), Beyoncé (volwassen Nala), Seth Rogen (Pumbaa), Billy Eichner (Timon), e.a. | Speelduur: 118 minuten | Bioscooprelease: 17.07.2019 | FilmTotaal Recensie: 3 sterren

Het jaar 2019 zal voor Walt Disney de boeken ingaan als een recordjaar als het gaat om de box office-omzet. Op alle fronten zullen Pixar, Marvel en Lucasfilm monsterscores hebben laten zien, en ook de films uit eigen stal zijn bijzonder succesvol. Het bij de critici wisselend ontvangen The Lion King bleek alle verwachtingen te overtreffen als het gaat om het wereldwijde bioscoopbezoek. In Nederland zette de visuele pracht van Jon Favreau (The Mandalorian) een recordscore neer.

In de States startte het $260 miljoen kostende The Lion King met een uiterst sterke $191,8 miljoen en eindigde wereldwijd op ruim $1,65 miljard. In Nederland werd er maar liefst $34,5 miljoen opgehaald! En dat in voor Nederlandse begrippen enorm. De ontvangst was wat wisselend, aangezien de Disney-animatiefilm tot slechts 52% op Rotten Tomatoes kwam, met een 6/10 als gemiddelde beoordeling.

Bekend, maar visueel prachtig avontuur!

In The Lion King zien we de Afrikaanse savanne waar een toekomstige koning is geboren. Simba adoreert zijn vader, koning Mufasa, en neemt zijn eigen koninklijke bestemming ter harte. Maar niet iedereen in het koninkrijk viert de komst van de nieuwe welp. Scar, Mufasa's broer - en voormalig erfgenaam van de troon - heeft zijn eigen plannen. De strijd om Pride Rock wordt geteisterd door verraad, tragedie en drama, wat uiteindelijk resulteert in Simba's verbanning. Met de hulp van een paar nieuwsgierige nieuwe vrienden zal Simba moeten uitzoeken hoe hij kan opgroeien en terugnemen wat hem rechtmatig toekomt.

Blu-ray: The Lion King

Discs: | 1 x Blu-ray | Release: november 2019 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD MA 7.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands | EAN: 8717418556990 | Met dank aan: Walt Disney Home Video

Bekijk de afbeeldingDe schijf van deze Blu-ray uitgave van The Lion King zit vastgeklikt in de standaard blauwe Blu-ray keepcase. Op de voorkant vader en zoon en de achterkant lijkt slechts een beperkt aantal extra's te voorspellen. De leeftijd: 9 jaar.

Beeld & geluid

De visuele effecten in deze "animatiefilm" zijn van een bijzonder hoog niveau. En logisch, aangezien Disney zichzelf als opdracht heeft meegegeven een zo realistische savanne neer te zetten. En dit is dus gelukt, al wordt het daardoor misschien niet voor iedereen zo logisch dat de dieren kunnen praten. Dit was in de vrolijkere tekenfilm toch iets anders. In High Definition pakt het geheel overigens uitstekend uit.

De beeldvullende weergave is - zoals te verwachten bij schijven van Disney - haarscherp en de kleuren zijn voortreffelijk. Meteen vanaf de grootse openingsscène is het een genot om naar te kijken en de dieren lijken vaak zo uit een Disneynature-film te komen, van close-up tot shots in actie. De VFX is dus echt van topniveau, en duidelijk materiaal om bij te watertanden.

Het geluid komt via een DTS-HD 7.1 MA track en die doet uitstekende zijn best en dat is uiteraard fijn, want de muziek van Hans Zimmer is geweldig, uiteraard in combinatie met de zang en de soundtrack met onder meer Beyoncé. Er is ook een 4K-schijf beschikbaar.

Bonusmateriaal

Er staan een aantal featurettes op de schijf. Zo kun je kijken naar The Journey to The Lion King, met de drie losse video's The Music, The Magic en The Timeless Tale. Deze video's duren gezamenlijk al bijna een uur en zijn de voornaamste extra's op de schijf. Daarnaast is er in More to Be Scene een blik op de drie scènes "Circle of Life", "I Just Can't Wait To Be King" en "Hakuna Matata" en is er een korte ntro van Favreau aan te zetten.

De hoofdfilm zelf is af te spelen in meerdere versies. Uiteraard is er de bioscoopversie, maar daarnaast is er de versie met audiocommentaar van de regisseur en een Sing Along with the Movie-versie.

Wat vind jij van Disney's live-action The Lion King?

Al gezien? Zo ja, ben je van plan om deze film nog een keer te kijken? Laat het weten op de gebruikelijke plaats!