Algemeen

Waarom Studio Ghibli toch besloot in zee te gaan met streamingdiensten

Een beroemde regisseur wist hen te overtuigen.

door Wouter Drummen om 15:27 in Algemeen
Recentelijk verscheen er nog een artikel dat studio Ghibli nog jaren lang moet werken aan hun nieuwe tekenfilm, How Do You Live? De studio, o.a. bekend van klassiekers als Princess Mononoke en Spirited Away, tekenen nog steeds alles met de hand, iets wat enorm veel tijd vergt. Wat de studio wel anders doet is dat ze nu gebruik maken van streamingplatformen, iets wat ze een lange tijd geweigerd hebben.

Zo zijn de Ghibli films te zien op Netflix en HBO Max. Medeoprichter Toshio Suzuki liet weten wat hen van mening deed veranderen: ''Het was het moment dat Woody Allen met Amazon Prime voor diverse films en een tv-reeks de handen in elkaar sloeg''.

Ander landschap
''Tijden veranderen'' gaat Suzuki verder. ''Ik werk al lang in de filmsector en ben altijd van mening geweest dat films in de bioscoop gezien moeten worden. Woody Allen zei echter dat meer mensen de kans krijgen om zijn films te zien als ze getoond worden op de streamingdiensten. Dat heeft mij van mening doen veranderen''.

Voor de Amerikaanse uitzendrechten ging Suzuki in zee met HBO Max, het streamingplatform van WarnerMedia, omdat hij een grote fan is van Warner Bros. ''Telkens als ik een Clint Eastwood-film bekijk, zie ik het logo van Warner Bros. Ik heb altijd al met deze studio willen samenwerken en nu leek het het juiste moment''.

1 Reacties

account_circleLog in of registreer om mee te praten.

centr1no

Avatar

Susuki "Telkens als ik een Clint Eastwood-film bekijk, zie ik het logo van Warner Bros. Ik heb altijd al met deze studio willen samenwerken en nu leek het het juiste moment."
Ja ja. Alsof een emotionele gedachte de beslissende factor is geweest.
Japanse films hebben altijd een distributieprobleem gehad buiten Japan. En ze hebben een hekel aan Disney, ook al zeggen ze van niet en hebben ze zelfs een tijdelijke distributiedeal gehad. HBO/WB geeft gewoon de beste deal.
Anime (niet alleen uit Japan, maar ook uit China, Korea) is een miljardenbusiness maar distributie buiten Azië (met dingen als nasynchronisatie en ondertiteling) is altijd moeizaam gegaan. Omdat distributeurs nooit verwachtten er veel mee te kunnen verdienen.
Voornamelijk de Japanse anime series hebben de laatste jaren behoorlijk aan populariteit gewonnen en verschillende streamingplatforms zien de potentie waardoor naast de specifieke anime platforms als Crunchyroll en Funimation nu ook o.a. Netflix en HBO steeds meer aankopen en zelfs produceren.
Ghibli zou wel gek zijn als ze daar geen gebruik van maken.

NieuwsFilm