Grace Randolph: "Vrouwelijke regisseurs snappen blockbusters niet"

Grace Randolph: "Vrouwelijke regisseurs snappen blockbusters niet"

Deze bekende YouTube-bekendheid deelt een controversiële mening.

De bekende filmjournalist Grace Randolph, bekend van haar YouTube-kanaal Beyond The Trailer, maakt zich zorgen over de positie van vrouwelijke Hollywoodregisseurs binnen het blockbustergenre. Volgens Randolph zijn te veel door vrouwen geregisseerde films niet succesvol.

Zijn mannen beter in het regisseren van blockbusters dan vrouwen? Grace Randolph merkt via Twitter op dat de ontvangst van de grote films die tot nu toe door vrouwelijke regisseurs zijn afgeleverd al met al tegenvalt. Zij vreest dat Hollywoodstudio's terughoudender zullen worden met het inhuren van vrouwelijke regisseurs als dit niet verandert.

Randolph haalt als voorbeelden de titels Wonder Woman 84, Mulan en Birds of Prey aan - alle drie door een vrouw geregisseerd. "Iedere keer valt weer op dat zij totaal niet begrijpen wat het publiek wil zien in een blockbuster", merkt zij op. Als toelichting geeft zij de vele afwijkingen ten opzichte van de comics in Birds of Prey en het ontbreken van de musicalelementen in Mulan.



De constatering van Randolph is vrij pijnlijk. De positie van vrouwelijke filmmakers in het door mannen gedomineerde Hollywood is immers nog altijd erg fragiel. Pas de laatste jaren zien we vrouwen aan het roer van grote (en dure) blockbusters.

Randolph waarschuwt dus voor het beeld dat door het floppen van hun films kan ontstaan. Studio's willen immers alleen maar geld verdienen en als de kans op winst statistisch gezien groter is met een man aan het roer, dan nemen de kansen voor vrouwen (helaas en hoe fout ook) mogelijk af.

Tegelijkertijd vinden sommige volgers dat Randolphs reactie lichtelijk overdreven is. Zij wijzen de internetpersoonlijkheid erop dat mannelijke regisseurs al decennialang met flops wegkomen (en dus alsnog nieuwe grote projecten krijgen toebedeeld).

Maar volgens Randolph is dat niet helemaal waar. Volgens haar belanden mannelijke regisseurs na een teleurstellend presenterende blockbuster eerst in de 'regisseursgevangenis' en moeten zij daarna met een kleiner project eerst weer hun talenten aantonen voordat zij opnieuw een enorme zak geld meekrijgen van een studio om een blockbuster te maken.

En dat geldt hopelijk ook gewoon voor hun vrouwelijke collega's. Een diverser Hollywood is immers zwaar nodig om meer unieke verhalen vanuit verschillende perspectieven en achtergronden naar het witte doek te kunnen brengen. Daar zijn filmliefhebbers alleen maar bij gebaat.

NieuwsFilm

meest populair