Legendarische filmmuziek: The Princess and the Frog

Prachtige New Orleans-muziek in animatiefilm

Welkom bij de tweede editie van de serie 'Legendarische filmmuziek', waarin legendarische soundtracks onder de loep worden genomen. Deze keer behandelen we een van de betere animatiefilms van de Walt Disney Company: The Princess and the Frog. Mocht je de film nog niet gezien hebben: er kunnen spoilers in dit artikel zitten.

De animatiefilm The Princess and the Frog kwam uit in 2009 en werd geschreven en geregisseerd door Ron Clements en John Musker. Hoofdrollen worden ingesproken door Anika Noni Rose als Tiana, Bruno Campos als prins Naveen en Keith David als de slechterik Dr. Facilier.

Muziek
De muziek voor deze film is geschreven door de Disney legend Randy Newman, die ook de muziek schreef voor onder meer Cars en Toy Story. Officieel werd Alan Menken uitgekozen als componist, maar door het mindere succes van zijn soundtrack voor Enchanted (2007) en het jazz-verleden van Newman werd gekozen voor Newman.

Newman werd met twee liedjes uit de soundtrack genomineerd voor een Oscar en werd genomineerd voor de Critics' Choice Award 'Beste originele liedje' en 'Beste originele muziek'.

Down in New Orleans


Het hoofdthema van de film draagt de naam 'Down in New Orleans'. Voor het liedje worden invloeden van het hedendaagse R&B en het oude New Orleans-jazz gebruikt. Daarom horen we instrumenten als trombone, trompet, sousafoon en klarinet duidelijk terug.

De eerste versie die we tegenkomen (track 3 in de soundtrack) zet het thema van de film neer en waarschuwt ons voor de verkeerde bedoelingen van de slechterik: Dr. Facilier. De tweede versie komt terug in de finale (zie video hierboven) en werkt als een slot, waarin Prinses Tiana's droom is uitgekomen.

Almost There


'Almost There' sluit perfect aan op 'Down in New Orleans' en zet ook het akkoordenschema van dat lied door, een stukje muzikale perfectie van Newman. Stemactrice Anika Noni Rose gebruikt invloeden van de zwarte gospel uit de jaren '60.

De begeleiding is ook duidelijk gebaseerd op dat tijdperk (met een overheersende contrabas, piano en blazers), alleen heeft het meer weg van het New Orleans-jazz wat we ook in 'Down in New Orleans' horen.

'Almost There' staat in Disney-termen bekend als de "I Want Song", het liedje waarin de protagonist haar verlangens uitspreekt. Andere beroemde voorbeelden zijn 'I Just Can't Wait To Be King' uit The Lion King en 'Part of Your World' uit The Little Mermaid.


Lees ook deze delen uit de Legendarische filmmuziek-reeksStar Wars: Episode IV (deel 1)Star Wars: Episode IV (deel 2)Star Wars: Episode IV (deel 3)Princess and the FrogHellbound: Hellraiser II


Friends on the Other Side


'Friends on the Other Side' is de villain song uit deze soundtrack en zit dan ook duidelijk anders in elkaar dan de andere liedjes uit de soundtrack. Er wordt gebruik gemaakt van andere instrumenten (zoals slagwerk, vibrafoon en strijkers). Ook zijn er veel meer overgangen. Hierbij wordt er ook gewisseld van stijlen, zoals jazz, brassband-koraal, koor en nog meer.

De melodieën zijn overduidelijk gebaseerd op andere sinistere werken uit het filmmuziek-archief. Zo horen we invloeden van het karakter Sportin' Life uit Porgy and Bess en Oogie Boogie uit The Nightmare Before Christmas.

When We're Human


Eigenlijk is ook 'When We're Human' een "I Want Song", maar de diepere lading achter dit lied is dat iets menselijks is afgenomen, wat men terugwil. Daarmee is dit liedje vergelijkbaar met bijvoorbeeld I Wanna Be Like You uit The Jungle Book.

Het liedje werkt als een redelijk lichte afleiding in een verder zwaar thema, iets wat we ook zien in het vervolgnummer in de soundtrack, Gonna Take You There. Dit lied heeft echter een stuk meer country-trekjes, met een accordeon en een overheersende viool.

Ma Belle Evangeline


'Ma Belle Evangeline' heeft ook een dubbele functie in de film: het is een "I Want Song" voor een van de bijrollen, maar ook een love-song voor de hoofdkarakters. Wat in dit liedje opvalt is de langzame opening met alleen een gitaar en een accordeon en een opbouw, leidend naar een solo voor de trompet. Daarmee is dit lied meer opgebouwd als een (Franse) chanson en zijn de jazz-invloeden verdwenen.

Tips
Er staan al heel wat soundtracks op de lijst, die we binnenkort gaan behandelen. Als jullie nog ideeën voor legendarische filmmuziek hebben (misschien ook wel Disney-muziek), laat dat dan hieronder weten. Misschien dat we deze dan ook binnenkort onder de loep kunnen nemen!

NieuwsFilm

meest populair