The Kitchen (2023)

The Kitchen speelt zich af eind jaren zeventig in New York. Time Square is de plek om heen te gaan voor drank, seks de drugs. De stad staat op de rand van de financiële afgrond en elk moment kunnen blackouts toeslaan. De Ierse bendes heersen over Hell’s Kitchen, maar krijgen concurrentie…

Filmtotaal Recensie

Regie: Daniel Kaluuya, Kibwe Tavares| Scenario: Daniel Kaluuya, Joe Murtagh| Cast: Kano (Izi), Jedaiah Bannerman (Benji), Hope Ikpoku Jnr (Staples), Ian Wright (Lord Kitchener), e.a. | Speelduur: 108 minuten | Jaar: 2023

In de toekomst bestaat er geen huizendiversiteit meer, maar woon je ofwel in een hypermodern appartement van woninggigant Buena Vida of in de krottenwijk The Kitchen. Of dat is in ieder geval de situatie waarin de personages in The Kitchen zich bevinden. Deze sciencefictionthriller moet spannend, meeslepend, shockerend en intiem zijn, maar slaat op al deze vlakken volledig de plank mis. In tegenstelling tot andere matige films, waar het vaak een combinatie van factoren is die de kwaliteit omlaag drijft, is er hier één duidelijke schuldige: het hoofdpersonage Izi.

Izi woont in de Kitchen, maar werkt in een begrafenisonderneming in de luxere delen van de stad. Izi haat de Kitchen en klaagt erover tegen iedereen met wie hij spreekt. Als hij echter een berichtje krijgt van Buena Vida dat hij in aanmerking komt voor een appartement weg van de Kitchen, reageert hij hierop met een uitdrukkingloos gezicht. Ook als hij de begrafenis bijwoont van Toni en haar zoon Benji hem daarna aanspreekt, blijft het gezicht van acteur Kano neutraal.

alle artikelen (4)

The Kitchen Nieuwsberichten