De nieuwe kleren van de keizer.
play

8,0 details

  • 130 Min
  • Drama
  • Romantiek
  • Verenigde Staten
130 Min Verenigde Staten

De vermaarde kleermaker Reynolds Woodcock (Daniel Day-Lewis) en zijn zus Cyril (Lesley Manville) bevinden zich in het centrum van de Britse mode-industrie en maken de kleding voor het koningshuis, filmsterren, rijke erfgenamen, socialites, debutanten en dames met de onderscheidende stijl van het House of Woodcock. Vrouwen betreden het leven van Woodcock, en vertrekken weer, en bieden de alleenstaande man inspiratie en gezelschap. Tot hij op een dag de jonge en wilskrachtige rouw Alma (Vicky Krieps) ontmoet, een dame die al snel het middelpunt van zijn leven wordt, als muze en als geliefde. Ooit was zijn leven strak geregisseerd en gepland, maar dat verandert door de liefde.

Regie
Paul Thomas Anderson
Cast
Daniel Day-Lewis, Vicky Krieps, Lesley Manville, Bern Collaco, Richard Graham, Jane Perry, Camilla Rutherford, Kelly Schembri, Lujza Richter, Pip Phillips, Dave Simon, Harriet Leitch, Cedric Tylleman, Dinah Nicholson, Sarah Lamesch, Jason Redshaw, Neil Broome, Ingrid Sophie Schram, Sue Clark, Cris Haris, Amber Brabant, David Charles-Cully, Geneva Corlett, Julie Duck, Michael Gabbitas, Elli Banks, Juliet Glaves, Amy Cunningham, Joan Brown, Maryanne Frost.
Budget
$ 35.000.000
Release
25.12.2017
Release NL
01.03.2018
Release DVD
04.07.2018

Filmtotaal Recensie

Regie: Paul Thomas Anderson | Cast: Daniel Day-Lewis (Reynolds Woodcock), Vicky Krieps (Alma), Lesley Manville (Cyril Woodcock), e.a. | Speelduur: 130 minuten | Jaar: 2017

Paul Thomas Anderson was ziek. Zijn partner (comédienne Maya Rudolph) verzorgde hem. Ze keek toen naar hem met een blik vol genegenheid en liefde, die hij al jarenlang niet meer op haar gezicht had gezien. Dit was de eerste inspiratie voor Phantom Thread, Andersons nieuwste film. Een pervers liefdesverhaal met Daniel Day-Lewis in zijn laatste rol (hij kondigde voor de tweede keer zijn pensioen aan) als zeer nare modeontwerper Reynolds Woodcock. Hij staat tegenover Vicky Krieps als de jonge Alma die na zijn terreur te hebben verdragen een manier vindt om hem er (tijdelijk) onder te krijgen, zodat ze naar hem kan kijken zoals Rudolph naar Anderson keek.

Een nieuwe Paul Thomas Anderson brengt hooggespannen verwachtingen met zich mee, na films als Boogie Nights, Magnolia, Punch-Drunk Love, There Will Be Blood en The Master. Helaas maakt Phantom Thread die verwachtingen niet helemaal waar. De (klassieke) muziek van Johnny Greenwood is fantastisch, het geluidsdesign is geweldig, het camerawerk is zowel mooi als functioneel expressief en het acteerwerk is sterk, maar uiteindelijk vertellen die allemaal een verhaal van een bullebak die met zijn vermeend artistiek genie als excuus zijn naasten en werknemers terroriseert en controleert. Dat gegeven wordt goedgepraat doordat één van die naasten hem van tijd tot tijd zo zwak maakt dat hij aan haar zorg is overgeleverd, en dat ze zich mooi voelt in zijn jurken.

videotrailers & clips

alle artikelen (5)

Phantom Thread Nieuwsberichten