Blu-Ray Review: Iron Man 2

Spektakel van top niveau in een must-have Blu-Ray uitgave.

Regie: Jon Favreau | Cast: Robert Downey Jr. (Tony Stark / Iron Man), Gwyneth Paltrow (Pepper Potts), Don Cheadle (Lt. Col. James 'Rhodey' Rhodes / War Machine), Sam Rockwell (Justin Hammer), Mickey Rourke (Ivan Vanko / Whiplash), Scarlett Johansson (Natalie Rushman / Black Widow), Samuel L. Jackson (Nick Fury), Paul Bettany (Jarvis) e.a. | Speelduur: 119 minuten | Jaar: 2010 | Bioscooprelease: 29 april 2010 | Retail release: 21 oktober 2010 | Beeld: 1080p HD 16 : 9 (2.35 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD MA 5.1, Spaans, Italiaans en Frans Dolby Digital 5.1 | Ondertitels: Nederlands, Engels, Frans, Spaans, Deens, Duits, Italiaans, Noors, Zweeds, Fins | EAN: 8714865331651 | FilmTotaal Recensie

In mei 2008 verscheen met de eerste Iron Man adaptatie ook de eerste speelfilm van Marvel Studios, de filmstudio van Marvel Entertainment. Het bleek gelijk de aftrap voor een flinke reeks superheldenfilms welke zich centreert rond het superheldenteam The Avengers. De door Jon Favreau geregisseerde actiefilm met een zeer energierijke Robert Downey Jr. in de titelrol werd enkele maanden later gevolgd door The Incredible Hulk, ook een origineel lid van The Avengers. Beide films verwezen enkele malen naar elkaar. In het daaropvolgende jaar bleef het stil rond de reeks. Tot dit voorjaar, toen Iron Man 2 met veel succes de bioscoop binnen knalde. De sequel bleek een voorbode te zijn voor de superheldenfilms die komende jaren uit de stal van Marvel Studios te voorschijn komen, aangezien er dit keer o.a. verwijzingen te zien zijn naar o.a. Captain America, Thor en The Avengers. Ook werden personages als Nick Fury en Black Widow (verder) geïntroduceerd. De tweede Iron Man is sinds kort in het Blu-Ray schap te vinden in een goed gevulde 3 disc uitgave.

SYNOPSIS
In Iron Man 2 wordt Tony Stark (Downey Jr.), zes maanden nadat hij zijn identiteit als 'Iron Man' heeft onthuld, door de regering onder druk gezet om zijn uitvinding en technologie met het Amerikaanse leger te delen. Tony weigert informatie te onthullen, omdat hij bang is dat het in de verkeerde handen terecht zal komen. Met Peper Potts (Paltrow) en James ''Rhodey'' Rhode (Cheadle) aan zijn zijde, worstelt Tony met zijn gezondheid en moet hij het ook nog opnemen tegen de uiterst gevaarlijke Rus Ivan Vanko a.k.a. Whiplash (Rourke).

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer van Iron Man 2 of klik door naar de HD versies:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes krijgt Iron Man 2 een mooie 74%. De IMDb noteert iets minder met een 7,2 (bij ruim 71 duizend stemmen). De bezoekers van FilmTotaal geven gezamenlijk juist weer iets hoger met een 7,4. Onze recensent Thierry Verhoeven geeft 3,5 sterren naar aanleiding van zijn recensie.
Een reactie van FT bezoeker Timbo75: ...vond dit deel eigenlijk wel beter dan het eerste deel. De laatste scene is echt een lekkere vette actiescène. De nodige humor maakt Iron Man 2 tot een complete film die het kijken meer dan waard is. En dat terwijl de film niet eens in 3D is!
Het productiebudget van Iron Man 2 bedroeg circa $200 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende de superheldenfilm $128 miljoen en eindigde op bijna $310 miljoen. Wereldwijd stopte de teller op bijna $622 miljoen. In Nederland leverde het een vrij magere $2,1 miljoen op.

BLU-RAY DISK
We bekijken de drie disc Blu-Ray uitgave van Iron Man 2, waarvan de laatste schijf een Dvd is met o.a. de hoofdfilm. Het recensie-exemplaar komt in een iets dikkere standaard Blu-Ray keepcase. De vormgeving is compleet afwijkend van de definitieve poster van de film. We zien Iron Man in het outfit dat tijdens de Monaco scene te voorschijn wordt getoverd uit een koffer. Het ziet er redelijk stoer uit en beter dan de eerder genoemde poster. Daarom een puntje bonus: een 7. Een extra sleeve had echter niet misstaan. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

EXTRA'S
De Blu-Ray van Iron Man 2 bevat een flinke hoeveelheid aan extra's, met een gezamenlijke speelduur van bijna drie uur. Het mooie aan de extra's is dat ze goed gevarieerd zijn. Er zijn o.a. afwijkende extra's (zoals de S.H.I.E.L.D. data vault), uiteenlopende docu's en prima deleted scenes. Extra's die zeker gekeken moeten worden door de superheldenfan! Een 9. Hieronder de meest interessante uitgelicht:

Erg fraaie extra, die op twee manieren afgespeeld kan worden. Er kan gekozen worden om het af te spelen tijdens de hoofdfilm (zonder NL subs). Bij de andere optie kan er dieper ingegaan worden op deze zogenaamde "S.H.I.E.L.D. data vault", waarin je o.a. informatie vindt over de andere (super)helden die (binnenkort) in hun eigen film te zien zijn/waren. Denk aan The Hulk, Captain America en Nick Fury. Gaaf gedaan, zeker de 3D scans zien er strak uit!

Een uitgebriede "Making of" bestaande uit de vier hoofdstukken Rebluit the suit, A return to action, Expanding the universe en Building a legacy. Met een totale speelduur van 1,5 uur kunnen ze ook tegelijkertijd afgespeeld worden. Zoals de titel al zegt, gaat de eerste en fraaiste docu in op het Iron Man harnas. Het is echter diepgaander, aangezien het personage Tony Starks beter wordt uitgelegd. Ook de overige drie hoofdstukken weten de aandacht te houden. Er wordt veel teruggekregen op het eerste deel. Mooi en must-see voor de fan!

Zes kortere docu's over de Stark Expo, de visual effects en de herkomst van de drie karakters Nick Fury, Black Widow en War Machine. De laatste docu gaat over de samenwerking met DJ AM, de DJ die in de scene zit tijdens het uit de hand lopende feest bij Tony Starks thuis. Deze DJ AM (voor Adam Goldstein) overleed niet veel later aan een overdosis drugs. De overige vijf docu's zijn zeker de moeite waard, aangezien ze vrij kort duren maar daardoor wel duidelijk in gaan op het onderwerp.

Ben je fan van verwijderde scenes, dan zit je goed met deze acht verwijderde scenes - met een speelduur van zo'n 17 minuten - , waarvan er twee "extended" zijn en één een alternatieve openingsscène is. Er kan gekozen worden om ze te laten becommentariëren door regisseur Favreau, die de kijker (mogelijk terecht) een moviegeek noemt als je deleted scenes bekijkt met audiocommentaar. Thanks Jon! Top extra!

Overige extra's
Op de eerste schijf zien we naast de "Data vault" ook de extra's "Commentary by Jon Favreau" en "Previsualization and animatics", af te spelen tijdens de hoofdfilm. Bij de laatste zie je tussendoor kleine schermpjes met o.a. storyboards. Waar het audiocommentaar van Favreau nog bovengemiddeld is, had dit ook anders / korter gekund. Op de tweede schijf zijn er ook 11 "Concept art galleries", een fraai geheel met allerlei concepten van elf karakters en situaties voor de ontwikkeling van de uiteindelijke film. Tevens zijn er trailers van de film, de game en Avengers Animated. Als afsluiter mag je kijken naar de AC/DC videoclip van het nummer Shoot to Thrill.

BEELD & GELUID
Gestest op TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Sony PlayStation 3 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
Geweldig! Dit is typisch een film die je in Blu-Ray wilt hebben en eigenlijk ook moet hebben. De beeldkwaliteit is voortreffelijk en ondanks dat dit er vaak voor zorgt dat de visual effects té zichtbaar worden, valt het in dit geval redelijk mee. Een compliment dus aan de VFX afdeling van Marvel Studios. Het beeld is haarscherp en dus uitstekend promo-materiaal. Dit geldt ook voor het geluid. Alle kanalen worden netjes gebruikt tijdens de actiescènes en op het juiste volume is het twee uur lang volop genieten. Ook de extra's komen in HD. Voor zowel het geluid als het beeld een dikverdiende 10.

CONCLUSIE
Ook in Iron Man 2 is Robert Downey Jr. als Iron Man en alter-ego Tony Starks uiteraard weer "The Man". Maar in dit deel krijgt hij het een stuk moeilijker door sterke en opvallende rollen van o.a. Sam Rockwell als Justin Hammer, Mickey Rourke als Ivan Vanko / Whiplash en Scarlett Johansson als Natalie Rushman a.ka. Black Widow. En niet te vergeten de heerlijke rol van War Machine.
Naast de geplande Marvel films als Thor (2011), Captain America (2011), The Avengers (2012) en Iron Man 3 (2013) zien we komende jaren waarschijnlijk ook (korte) films van de superhelden The Hulk, Nick Fury / S.H.I.E.L.D, Black Widow, Ant-Man en vast en zeker nog vele anderen. Uiteraard mede omdat ze vele honderden miljoenen opleveren aan de Box Office.
De Blu-Ray van Iron Man 2 zit tip-top in elkaar. Beeld, geluid en de extra's zijn voortreffelijk en daarom is het een perfecte uitgave voor elke superhelden-filmfan. Niets meer en niets minder.

FT cijfer
7,4
Beeld
10
Geluid
10
Extra's
9
Verpakking
7
FT Oordeel
DIEPDONKERBLAUW*

VERKRIJGBAARHEID
Naast de Blu-Ray versie van Iron Man 2 is er ook 1 disc Dvd versie verkrijgbaar, o.a. bij je plaatselijke Dvd en BD winkel. Ook zijn de Blu-Rays van deel 1 & 2 verkrijgbaar in een duopack. Met dank aan de uitgever Paramount Pictures voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.