Blu-Ray Review: Saw - The Complete Collection

Alle zeven delen van de succesvolste horrorfranchise aller tijden.

Regie: James Wan (Saw), Darren Lynn Bousman (Saw II/III/IV), David Hackl (Saw V), Kevin Greutert (Saw VI/3D) | Cast: Tobin Bell (John Kramer/Jigsaw), Shawnee Smith (Amanda Young), Dina Meyer (Allison Kerry), Leigh Whannell (Adam Stanheight), Donnie Wahlberg (Eric Matthews), e.a. | Jaar: 2004 t/m 2010 | Retail release: maart 2012 (24 april 2012) | Beeld: 1080p HD 16 x 9 | Geluid: Nederlands 5.1 DTS-HD MA | Ondertitels: Nederlands | Uitgever: Dutch FilmWorks | EAN: 8715664095447

Nadat in 2004 de eerste Saw met veel succes in de bioscoop verscheen, kregen we vervolgens elke Halloween een nieuwe deel om onze oren. De (financieel) succesvolste horrorfranchise aller tijden werd in 2010 afgesloten met het zevende deel Saw 3D, die de totale wereldwijde Box Office opbrengst naar een kleine $1 miljard tilde. Het gezamenlijke productiebudget bedroeg nog geen $65 miljoen. Ondanks dat het laatste deel bijna $140 miljoen wist op te halen, zwichtten de producenten te voor de kritiek van filmcritici en het publiek: "It is finished for now, but since it's such a huge, well-known franchise, it's gonna come back at some point." Vroeg of laat kunnen we dus een remake, reboot, prequel of gewoon een achtste deel verwachten van de bloederige en zeer creatieve moorden van het personage Jigsaw. De filmreeks, gekroond tot "Most Successful Horror Movie Series", is sinds kort verkrijgbaar in een zeven disc Blu-Ray verzamelbox.

SYNOPSIS
In Saw ontwaken twee mannen vastgebonden in een smerige oude badkamer. Tussen hen in ligt het levenloze lichaam van een man; een taperecorder en een geweer in zijn handen. Al snel ontdekken de mannen dat ze de nieuwste slachtoffers zijn van een gestoorde seriemoordenaar, die luistert naar de bijnaam 'Jigsaw'. In de zes sequels keert Jigsaw op een of andere terug om soortgelijke dodelijke spelletjes te spelen met een flinke hoeveelheid mensen.

TRAILER
Bekijk hieronder een trailer van de Amerikaanse uitgave van The Complete Collection van de Saw films:

WAARDERING & BOX OFFICE
De serie kreeg in 2010 een plaats in het Guinness World Records als "Most Successful Horror Movie Series". Hieronder een lijst met de waarderingen en box office resultaten in miljoenen:
ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>
DeelRT perc.IMDb cijferFT CijferFT SterrenBudget*Opening USA*Totaal USA*Totaal WW*Totaal NL*Trailer
Saw48%7,77,24$1,2$18,3$55,2$103,1$0,3trailer
Saw II35%6,65,53$4$31,7$87,0$147,7$1,1trailer
Saw III25%6,15,03$10$33,6$80,2$164,9$1,6trailer
Saw IV17%5,94,8-$10$31,8$63,3$139,4$1,0trailer
Saw V13%5,75,1-$10,8$30,1$56,7$113,9$1,0trailer
Saw VI40%6,05,83$11$14,1$27,7$68,2$0,1trailer
Saw 3D10%5,55,91$17$22,5$45,7$136,2$1,0trailer

BLU-RAY
We bekijken de zeven disc Unrated Limited Edition Blu-Ray uitgave van Saw - The Complete Collection. Het recensie-exemplaar komt in een speciale hoes met een uitneembare cassette met de zeven discs. Gezamenlijk met de sleeve vormt het een "Tv", waarop Jigsaw - in Lenticular 3D hologram - te zien is. Fraai! Helaas zit er om de box een los Nederlandstalige wikkel, die direct goed is voor het ronde archief. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

EXTRA'S
De zeven Blu-Ray dics bevatten dezelfde extra's als de eerdere Blu-Ray uitgaven. Elke film bevat zo'n 20 tot 60 minuten aan extra's. De meeste hiervan zijn interviews, beelden van de schermen, deleted scenes en trailers. Ook zijn er op enkele schijven korte docu's te zien over de dodelijke atributen van Jigsaw. Deze zijn ook het meest vermakelijk.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
De beeldkwaliteit verschilt flink. Zeker bij Saw (2004) had de scherpte wel iets beter gekund. Dit valt echter te verklaren door het lage budget en de flink aanwezige grain. In de latere delen wordt dit wel iets beter, al blijft het allemaal iets wat middelmatig aandoen. Desondanks biedt Blu-Ray ook in dit geval wel zeker een meerwaarde. Met een vergelijking met de enkele Dvd versies blijkt dat het zeker een redelijk stuk scherper is, wat een extra voordeel is tijdens de donkere scenes. Al blijft de aanwezige grain toch jammer. Qua geluid zit het goed. Zo nu en dan worden bij eigenlijk elke film wel surround effects gebruikt, vooral tijdens de martelingen.

CONCLUSIE
Na het zien van deze complete zevendelige Saw franchise kan ondergeschrevene zich voorstellen dat de meeste mensen er na een paar delen wel klaar mee waren. De vindingrijke martelingen van Jigsaw blijven hier en daar best vermakelijk, maar het verhaal wordt met het deel minder vermakelijk. Een nieuw vervolg, dat we vast binnen enkele jaren kunnen verwelkomen, wordt hopelijk iets origineler.
De zeven disc Unrated Limited Edition Blu-Ray van Saw - The Complete Collection is een verzameling van de schijven van de eerdere Blu-Ray uitgaven, dus verwacht geen nieuwe extra's. Deze blijven iets karig. De beeldkwaliteit is al met al net aan voldoende, zeker als je je niet stort aan de aanwezige grain. Het geluid is prima. Uiteraard is deze box een musthave voor de die-hard fan van de serie.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze zeven disc Unrated Limited Edition Blu-Ray van Saw - The Complete Collection zijn de films ook afzonderlijk verkrijgbaar op Blu-Ray en Dvd in verschillende versies. The Complete Collection is ook op Dvd beschikbaar en tijdelijk alleen te koop bij de Media Markt. Later deze maand ook verkrijgbaar bij de andere bekende (web)winkels.
Met dank aan de uitgever Dutch FilmWorks voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.