Toen de studiobonzen van Paramount de laatste nieuwe versie van de 175 miljoen dollar kostende zombiefilm World War Z, maakten zij zich niet druk om het geweld in de film, of om het nieuwe einde. In plaats daarvan maakten zij zich druk om een klein plotpunt dat een gevoelig onderwerp betreft: China.
In de scène spreken personages over de geografische oorsprong van het virus dat de zombie Apocalyps veroorzaakt, en daarin vertellen zij dat het virus zijn oorsprong in China heeft.
Het is geen groot plotpunt, vertelde een van de verantwoordelijken aan The Wrap. Maar het is veilig om te stellen dat Paramount een release wil in China.
Uit angst dat de release in China niet door zou gaan vanwege dat plotpunt, is dus besloten de scène uit de film te halen. China wordt steeds belangrijker als internationale bron van inkomsten: zo droeg deze in 2012 2,7 miljard dollar bij aan de box office inkomsten van de Amerikaanse studios.
Dat films special voor deze markt aangepast worden is een nieuwe trend. Zo wordt Iron Man 3 ook al in twee versies uitgebracht: één Chinese en één voor de rest van de wereld. In het verleden werden ook andere films veelvuldig specifiek aan de Chinese markt aangepast.
Dit gebeurde bijvoorbeeld bij The Karate Kid, dat een Chinese slechterik bevatte. Omdat de Chinezen die scènes niet vonden kunnen, werden twaalf minuten uit de film gehaald.