Blu-Ray Review: Iron Man 3 (3D)

De flitsende opener van Marvels "Phase 2".

Regie: Shane Black | Cast: Robert Downey Jr. (Tony Stark/Iron Man), Gwyneth Paltrow (Pepper Potts), Ben Kingsley (The Mandarin), Guy Pearce (Aldrich Killian), Rebecca Hall (Maya Hansen), Don Cheadle (James Rhodes/War Machina), e.a. | Speelduur: 130 minuten | Jaar: 2013 | Bioscooprelease: 24 april 2013 | Retail release: 28 augustus 2013 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.85 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD MA 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands | Aantal Discs 1 x Blu-Ray, 1 x Dvd | Distributeur: The Walt Disney Company (Benelux) B.V. | EAN: 8717418404925 | FilmTotaal.nl recensie

Na het enorme succes van The Avengers was het van MArvel Studios een uitstekende zet om gelijk door te gaan met de belangrijkste Avenger van allemaal: Iron Man. Afgelopen zomer verscheen dan ook het derde deel in de reeks. Iron Man 3 werd dit keer geregisseerd door Shane Black en niet Jon Favreau, die verantwoordelijk was voor de eerste twee delen. Uiteraard was het wederom acteur Robert Downey Jr. die de show stal in de superheldenfilm, die tevens te boek staat als het eerste deel uit "Phase 2" van de Marvel Cinematic Universe. Mede door toedoen van opvallende rollen van Guy Pearce en zeker Ben Kingsley kwam Iron Man 3 tot een bedrag dat niet ver verwijderd was van de $1,5 miljard die The Avengers een zomer eerder verzamelde en het lag nagenoeg gelijk aan de opbrengst van de eerste twee Iron Man-films tezamen. Vooral de opbrengst buiten de States - waarvan alleen al $121,2 miljoen uit China - zorgde ervoor dat het veruit de succesvolste film was van 2013. De enige film die hier waarschijnlijk aan kan gaan tippen is The Hobbit: The Desolation of Smaug, die later dit jaar verschijnt. Sinds eind augustus ligt de prima (3D) Blu-Ray in het schap.

SYNOPSIS
In Iron Man 3 krijgt de breekbare maar briljante Tony Stark te maken met een vijand wiens bereik geen grenzen kent. Wanneer Tony's persoonlijke leven wordt vernietigd, begint hij aan een ingrijpende zoektocht naar de verantwoordelijke. Deze reis zal telkens zijn moed testen. Met zijn rug tegen de muur is hij overgelaten aan zijn eigen apparaten en vindingrijkheid en moet Stark ervoor zorgen dat hij en zijn dierbaren het overleven. Terwijl Tony probeert terug te vechten ontdekt hij het antwoord op de vraag die hem al jaren achtervolgt: Maakt de man het pak of maakt het pak de man?

TRAILER
Bekijk hieronder de Nederlands ondertitelde trailer van Iron Man 3:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes is Iron Man 3 meer dan "fresh" met 78%. De IMDb noteert een vergelijkbare 7,5 bij ruim 241 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de superheldenfilm met een iets lagere 7,1 (Stem zelf). FT recensent Arjan Welles gaf drie sterren naar aanleiding van zijn recensie.
Een reactie van FilmTotaal bezoeker Ereptile: ...Ik vond het een goede film, en qua niveau in ieder geval beter dan Iron Man 2. Maar het niveau van Iron Man en The Avengers haalt hij helaas niet. De actie vond ik ook supergoed gedaan. Vooral de finale van de film was mooi in elkaar gezet en een genot om te zien. De humor zat ook wel goed vond ik....
Het productiebudget van Iron Man 3 bedroeg circa $200 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende Shane Blacks tweede bioscoopfilm een waanzinnige $174,1 miljoen en eindigde op een uitstekende $408,6 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een enorme $1.214,3 miljoen. De opbrengst in de Nederland kwam uit op een nette $5,7 miljoen.

BLU-RAY
We bekijken de dubbel disc 2D + 3D Blu-Ray uitgave van Iron Man 3. Het recensie-exemplaar zit verpakt in een iets dikkere Blu-Ray keepcase met daaromheen een vergelijkbare sleeve met de herkenbare rode tinten, die Disney toevoegt om de 3D versie herkenbaar te maken. De vormgeving van de cover van deze Blu-Ray is een uitsnede van de IMAX poster. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

EXTRA'S
Commentary by Shane Black and Drew Pearce | Deconstructing The Scene: Attack on Air Force One | Deleted & Extended Scenes | Exclusive Behind The Scenes Look - Thor: The Dark World | Gag Reel | Iron Man 3 Unmasked | Marvel One-Shot: Agent Carter
Deze Blu-Ray uitgave van Iron Man 3 bevat een klein uur aan extra's, exclusief het audiocommentaar van regisseur Shane Black en scriptschrijver Drew Pearce. De meest vermakelijke extra's zijn de uiterst sterke "Marvel One Shot - Agent Carter", van ruim een kwartier, en de tien verwijderde scenes, die zeker even bekeken moeten worden na het zien van de hoofdfilm. Sommige van de scenes zijn verlengde scenes en er ook een aardige scene te zien met Ben Kingsley als The Mandarin. Ook erg aardig zijn de korte docu's "Deconstructing the Scene: Attack on Air Force One", die uiteraard inzoomt op de actiescène met het presidentiële vliegtuig, en "Iron Man Unmasked", waarin ook voornamelijk wordt ingezoomd op de grotere actiescènes. Via "Behind the Scenes Look at Thor: The Dark World" krijg je een korte blik achter de schermen van de eerstvolgende titel van Marvel Studios. De "Gag Reel" van Iron Man 3 haalt het helaas niet bij de "Gag Reel" van The Avengers.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ | 3D-versie beken op een ander systeem
Zoals menigeen al in de bioscoop heeft kunnen ervaren, voegen de 3D-effecten veelal weinig toe aan de titels van Marvel Studios. Dit ging wederom op voor de bioscoopvertoning van Iron Man 3. De 3D-thuisversie laat gelukkig zo nu en dan nog best aardige effecten zien en dit komt veelal door de toegevoegde CG beelden. Tijdens de wat meer gewone shots blijft het redelijk "plat" en dat is eerlijk gezegd maar goed ook, aangezien zo alles redelijk in verhouding blijft. Het high definition ziet er bij de 2D-versie zeer strak uit en er is in geen enkel opzicht een vuiltje aan de lucht. Dit zijn we uiteraard gewend van de schijven van Disney. Ook de surround effects worden weer netjes verdeeld over de surround speakers. Puike schijven!

CONCLUSIE
Iron Man 3 bewees dat er nog flink rek zit in de Marvel Cinematic Universe, maar ook dat Iron Man-reeks zijn geheimen ondertussen wel heeft onthuld op het witte doek. Waarschijnlijk keert Downey Jr. nog eenmaal terug als Tony Stark (en mogelijk Iron Man) in de tweede Avengers-film Avengers: Age of Ultron, die over twee jaar in de bioscoop te zien moet zijn. De vraag is uiteraard of Marvel Studios op langer termijn zonder Downey Jr., die bijna in zijn eentje een gezicht gaf aan de indrukwekkende filmreeks van de comic-uitgever.
Deze 3D Blu-Ray uitgave van Iron Man 3 is een meer dan prima uitgave. De beeld-/geluidskwaliteit van met name de 2D-versie springt er bovenuit en eigenlijk zijn alle extra's aan te raden.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze 2 disc 2D+3D Blu-Ray uitgave van Iron Man 3 zijn er een 1 disc Blu-Ray en een 1 disc Dvd uitgaven verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.