Blu-Ray Review: Insidious: Chapter 2

Nog een positief bewijs dat James Wan een impuls geeft aan het horrorgenre.

Regie: James Wan | Cast: Patrick Wilson (Josh Lambert), Rose Byrne (Renai Lambert), Ty Simpkins (Dalton Lambert), Lin Shaye (Elise Rainer), e.a. | Speelduur: 106 minuten | Bioscooprelease: 24 oktober 2013 | FilmTotaal recensie: Insidious: Chapter 2

Een tijdje terug plaatsen we nog de Blu-Ray Review van James Wans succesvolle horrorfilm The Conjuring uit 2013. Verleden jaar verscheen van de veelbelovende Saw-regisseur ook Insidious: Chapter 2, het vervolg op Wans definitieve doorbraakfilm Insidious (2010). De horrorsequel had duidelijk wat meer humor in zich dan Wans voorgaande horrorfilms en wederom waren er rollen voor Patrick Wilson, Rose Byrne en Hollywood-talentje Ty Simpkins (Iron Man 3, Jurassic World). Chapter 2 laat op een vermakelijk manier meer zien van de duistere wereld The Further, met uiteraard ook het creatieve duivelse personage "The Man with Fire on his Face" a.k.a. "Lipstick-face Demon".

Net als het eerste deel was het tweede hoofdstuk financieel uiterst succesvol. Met een productiebudget van slechts $5,0 miljoen noteerde het een opbrengst van dik $160 miljoen. Het ontvangst was bij de meeste critici echter wel een stuk minder. Sony Pictures laat zich niet remmen en zette het derde deel al op het program. Begin maart verscheen de tweede Insidious op een redelijk nette Blu-Ray uitgave.

Synopsis

De familie Lambert probeert het mysterieuze geheim te ontrafelen om los te komen van de geestenwereld. Om de demonen die hen achtervolgen te verdrijven, moeten ze in hun verleden duiken. Alleen zo kunnen ze de dodelijke tocht van het kwaad stoppen.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Insidious: Chapter 2 opvallend "Rotten" met 38%. De IMDb noteert een veel betere 6,7 bij ruim 47 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de horrorfilm nog iets hoger met een nette 7,4 (Stem zelf). FT-recensent Fabian Melchers gaf 3,5 ster naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...Alles in deze film klikt met het eerste. Deze film is op zich niet heel erg bijzonder, maar de manier hoe Insidious 2 klikt met het eerste is gewoonweg geniaal bedacht. Hier en daar wat debiele humor die ze er wel uit hadden mogen laten, maar verder is het verhaal heel goed en geniaal. Je zult versteld staan hoe Insidious 1 en 2 met elkaar klikken... - LeoKlee

Box Office

Het productiebudget van Insidious: Chapter 2 bedroeg zo'n $5 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende het een waanzinnige $40,3 miljoen en eindigde op een prima $83,6 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een uitstekende $161,5 miljoen. De opbrengst in de Nederland bleef steken op bijna acht ton in dollars.

Blu-Ray: Insidious: Chapter 2 | Aantal Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: maart 2014 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.39 : 1) | Geluid: Engels, 5.1 DTS-HD MA | Ondertitels: Nederlands, Frans, Duits | Extra's: Peripheral Vision: Behind the Scenes | Ghostly Transformations | Leigh Whannell's Insidious Journal | Haunted Hospital: On Location | Work in Progress: On Set Q&A | Insidious: Spectral Sightings | EAN: 8712609603606 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | Met dank aan: Sony Pictures Home Ent.

De Blu-Ray uitgave van Insidious: Chapter 2 wordt aangeleverd in een standaard Blu-Ray keepcase. De vormgeving van de cover is een combinatie van de eerste twee filmposters.

Beeld & geluid

Ondanks de vele duistere scènes oogt het beeld ruimschoots voldoende. Het beperkte budget is er zeker niet vanaf te zien, misschien op wat bedoelde cam-beelden na. Het geluid werkt uiteraard sfeerverhogend tijdens de scary-scènes. Nette uitgave op dit punt.

Extra's

Op de schijf van Insidious: Chapter 2 heeft Sony Pictures voldoende extra's toegevoegd. Naast de wat basic Achter de Schermen/interview-extra 'Peripheral Vision' zijn er aardige extra's toegevoegd met bijvoorbeeld 'Ghostly Transformations', over de make-up en special effects van de geesten, en 'Insidious: Spectral Sightings', drie webisodes over de personages Specs en Tucker die op zoek gaan naar geesten. Via 'Leigh Whannell's Insidious Journal' en 'Work in Progress: On Set Q&A' krijg je van regisseur Wan en schrijver Leigh Whannell meer informatie over de totstandkoming van de horrorfilm. De extra's zijn niet verraderlijk opvallend, maar zeker wel het doorkijken waard.

Conclusie: het is te hopen dat James Wan het horrorgenre nieuwe impulsen blijft geven.

Over ongeveer een jaar moet Chapter 3 in de bioscoop verschijnen. Insidious-sterren Patrick Wilson en Rose Byrne zijn niet van de partij, aangezien er een nieuw gezin dan de Lamberts te maken moet gaan krijgen met de krachten van The Futher. Ondanks dat een deelname van regisseur Wan bijna noodzakelijk lijkt, is dit nog niet zeker. Hij werkt op dit moment aan Fast & Furious 7, die net als de derde Insidious gepland staat in de eerste week van april 2015. Daarnaast wordt Wan in verband gebracht met een film over de tv-actieheld MacGyver en moeten de tweede The Conjuring en de spin-off Annabelle gaan verschijnen.

Deze Blu-Ray van Insidious: Chapter 2 staat keurig naast het eerste deel. Met een redelijk wat extra's is er voor de fan ook genoeg 'naslagwerk'. Afsluitend een clip uit het tweede hoofdstuk: