Blu-Ray Review: 'Noah'

Prima uitgave van Darren Aronofsky's ietwat controversiële passieproject.

Regie: Darren Aronofsky | Cast: Russell Crowe (Noah), Jennifer Connelly (Naameh), Ray Winstone (Tubal-cain), Anthony Hopkins (Methuselah), Emma Watson (Ila) | Speelduur: 138 minuten | Bioscooprelease: 10 april 2014 | FilmTotaal recensie: 3,5 ster)

Darren Aronofsky staat al jaren bekend als een cultregisseur. Hij maakte films als Black Swan en The Wrestler en beide films verdienden hun budget terug aan de wereldwijde box office. Geen wonder dus, dat toen Aronofsky zijn passieproject Noah eindelijk kon realiseren, Paramount Pictures besloot hem een voor een arthouse regisseur gigantisch budget van meer dan honderd miljoen dollar mee te geven.

Geheel zonder rel verliep het maken van Noah niet. Juist dat grote budget is daar schuld aan. Paramount Pictures was door negatieve reacties tijdens testscreenings bang de investering niet terug te zullen verdienen. Daarom besloot de studio een nieuwe versie te maken van de film, ondanks het feit dat Aronofsky daar nooit toestemming voor had gegeven. Gelukkig mocht de cultregisseur uiteindelijk aan het langste eind trekken, want het was zijn versie en interpretatie van het Bijbelse verhaal, die in de bioscopen vertoond werd. Deze zelfde versie is sinds 13 augustus op Blu-ray verkrijgbaar.

Synopsis

Noah vertelt het epische Bijbelverhaal van de ark van Noah. De wereld is wreed, kent geen hoop en wordt overheerst door krijgsheren en hun barbaarse troepen. Eén man staat aan de kant van het goede: Noah (Crowe). Hij krijgt van de Schepper de onmogelijke opdracht een ark te bouwen, om twee exemplaren van alle dieren te redden van de naderende zondvloed.

Waardering

Noah is één van de slechtst beoordeelde films van cultregisseur Darren Aronofsky, blijkt uit de scores die films van hem behaalden op RottenTomatoes. Alleen The Fountain werd slechter beoordeeld. Niet dat dit veel wil zeggen, want Noah scoort alsnog een percentage van 77 procent, waarmee deze certified fresh is. De prachtige visuele effecten en het sterke acteerwerk dragen eraan bij om dit een tijdloos verhaal te maken, stellen critici.

Op IMDb is de beoordeling minder goed: op 104.556 stemmen scoort de film een 6,1. Met 25 stemmen heeft de film op FilmTotaal een 6,4. In zijn recensie geeft Arjan Welles de film verder 3,5 ster. Hij schrijft dat Aronofsky met Noah op de commerciële toer gaat, maar zijn pijlen te midden van veel spektakel richt op drama. En dat is juist hetgene wat het minst lekker vloeit in de film.

Box Office

Voor de film kreeg Aronofsky beschikking over een gigantisch budget van 125 miljoen dollar. In het openingsweekend verdiende Noah in de Verenigde Staten 43,7 miljoen dollar en in de weken daarna verdiende de film nog eens zo'n zestig miljoen. De totale box office verdienste in de Verenigde Staten komt daardoor neer op ongeveer 101,2 miljoen dollar.

In de rest van de wereld werd nog eens 258 miljoen dollar verdiend, waarmee de film in totaal uitkwam op een opbrengst van 359,2 miljoen dollar. De grote investering werd dus terugverdiend. De Nederlandse verdienste van Noah was overigens ook niet mis: De totale recette was 2.266.689 euro, wat niet slecht is voor een Bijbelse film die zeven weken draaide. Noah staat op moment van schrijven op de zeventiende plek in de Nederlandse box office van 2014.

[/url]

Blu-Ray:
Noah | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: juli 2014 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.85:1) | Geluid:: Engels 7.1 DTS | Ondertitels: Engels, Frans, Nederlands, e.a. | Extra's: Iceland: Extreme Beauty; The Ark Exterior: A Battle for 300 Cubits; The Ark Interior: Animals Two By Two | EAN: 5-050582-968279| Ook verkrijgbaar op: 2 disc Blu-ray, 3D Blu-ray | Met dank aan: Paramount Pictures

Het recensie-exemplaar van Noah is vrij standaard. Het is een reguliere Blu-ray hoes, die één disc bevat. Daarop staat de dik twee uur durende film en nog een uur aan extra's. Het ontwerp op de voorkant is verder een van de filmposters die voor de film vrijgegeven werd, met daarop castleden Russell Crowe, Jennifer Connelly, Emma Watson, [url=http://www.filmtotaal.nl/persoon.php?id=65611]Logan Lerman en Ray Winstone.

Beeld & geluid

Er valt niets te klagen over het beeld en geluid. Vooral scènes die in IJsland opgenomen zijn, met veel groen, zijn een genot voor het oog. De beelden die Aronofsky's vaste cinematograaf Matthew Libatique geschoten heeft zijn mooi en komen tot hun recht in Full-HD.

Wat het geluid betreft zit het verder ook wel snor, de Dolby 7.1 soundtrack klinkt goed. Eén klein kritiekpuntje valt te leveren op de ondertiteling, waarin het woord god eenmaal gebruikt wordt. In de film wordt dat woord juist continu vermeden en gebruiken personages enkel het woord Creator, verwijzende naar de Schepper.

Extra's

Er staan drie minidocumentaires op deze Blu-ray uitgave van Noah. Deze nemen samen net geen uur in beslag en zijn interessant om naar te kijken. De eerste extra, Iceland: Extreme Beauty laat de cast en crew veelvuldig aan het woord om te vertellen over hun ervaringen tijdens de opnames die op locatie in IJsland plaatsvonden.

Dan is er nog de minidocumentaire The Ark Exterior: A Battle for 300 Cubits, die de gigantische set toont waar de Ark nagebouwd was. Omdat de filmmakers zich ervan bewust waren dat ze het weer niet konden beheersen en dus ook niet gemakkelijk hoeveel licht er op de set was, werd besloten de grote scènes die zich buiten de Ark afspelen, 's nachts op te nemen. Met gigantische lampen om toch het gevoel te geven dat het dag is. Dat soort zaken en ook de praktische kant van het filmen in nepregen komen uitgebreid aan bod en zijn uitermate interessant om te zien.

Tot slot is er nog de documentaire The Ark Interior: Animals Two By Two. ILM, dat alle dieren animeerde in de film moest voor Noah ongeveer het volledige dierenrijk opnieuw ontwerpen. Er werden geen echte dieren gebruikt in de productie en dat maakte de zaak niet bepaald eenvoudig. Dus zijn er veel interessante beelden van het ontwerpen van de dieren en horen we castleden vertellen over de opnames die in de Ark plaatsvonden. Vooral daar werd veel van greenscreens gebruik gemaakt.

Uiteindelijk kun je ervoor kiezen de drie documentaires los van elkaar af te spelen, maar ook achter elkaar. Die laatste optie is eigenlijk het beste, want het geheel voelt als je het kijkt als één grote documentaire, over het maken van de film. Als toevoeging hadden we graag nog iets gezien over die alternatieve versies die Paramount gemaakt had. Welke scènes werden bijvoorbeeld gewijzigd, of toegevoegd? Hier wordt met geen woord over gesproken en het was mooi geweest, als dit wel zo was.

Conclusie: standaarduitgave van een redelijke film

Met Noah kreeg regisseur Darren Aronofsky een gigantisch productiebudget, waarvan hij optimaal gebruik maakte door veel visuele effecten te combineren met praktische effecten en daardoor een mooie film te maken. Dat er op locatie in IJsland geschoten is, spreekt alleen maar in het voordeel van de film. De grootschalige sets en prachtig gefilmde veldslag op het einde van de film komen tot hun recht in deze uitgave. Noah heeft verder mooie extra's, die uitgebreid ingaan op het maken van de film. Kortom: als je fan bent van de cultregisseur, kan deze Blu-ray uitgave van Noah niet ontbreken in je kast.

Hieronder nog een featurette over de dieren in de film.