Blu-Ray Review: Divergent

Volgend succesnummer in het groeiende filmgenre: jeugdboek-verfilmingen.

Regie: Neil Burger | Cast: Shailene Woodley (Tris), Theo James (Four), Ashley Judd (Natalie), Jai Courtney (Eric), Kate Winslet (Jeanine), Ray Stevenson (Marcus), Miles Teller (Peter), Maggi Q (Tori), e.a. | Speelduur: 139 minuten | Bioscooprelease: 3 april 2014 | FilmTotaal recensie: Divergent

Twilight had Kirsten Stewart en Robert Pattinson, The Hunger Games heeft Jennifer Lawrence en Josh Hutcherson en Divergent introduceert Shailene Woodley en Theo James. De bovengenoemde jeugdboek-verfilmingen hebben veel gemeen en ondanks dat er al de nodige andere pogingen zijn gesneuveld, hebben we er een nieuw (tijdelijk) genre bij. Neil Burgers Divergent heeft zelfs wel heel veel overeenkomsten met The Hunger Games - overduidelijk heer en meester onder de moderne jeugdfilms - met veel jonge personages en een strijd tussen verschillende gelabelde groepen.

Divergent spon garen bij het enorme succes van The Hunger Games. Het productiebudget mocht door het kassucces oplopen van $40 miljoen naar zo'n $85 miljoen, waardoor er bijvoorbeeld meer aandacht besteed kon worden aan de fraaie sets en visual effects die de wereld van Divergent tot leven hebben gewekt. In tegenstelling tot de niet zo enthousiaste critici was het publiek een stuk meer onder de indruk. De film haalde namelijk een nette $275 miljoen op. Het tweede deel komt over zo'n half jaar uit en tot die tijd moet de liefhebber het doen met de onlangs verschenen rijkgevulde Blu-Ray uitgave van Belga Film.

Synopsis

In de stad Chicago is de toekomstige maatschappij opgedeeld in vijf groepen. Alle 16-jarigen moeten kiezen bij welke groep zij voor de rest van hun leven willen horen. Tris Prior breekt met haar familie en kiest voor de groep Onverschrokkenheid, waar moed de meest gewaardeerde eigenschap is. Tijdens de zware en gevaarlijke inwijding moet ze haar grootste angsten onder ogen komen en leert ze om te vechten. Daarnaast begint ze nieuwe vriendschappen en valt voor haar leider Four. Ondertussen draagt Tris een groot geheim met zich mee, haar persoonlijkheidstest gaf aan dat ze 'afwijkend' is en bij meerdere groepen zou passen.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Divergent redelijk "Rotten" met een magere 41%. De IMDb noteert een veel betere 7,0 bij ruim 139 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de sci-fi actiefilm met een iets mindere 6,6 (Stem zelf). FT-recensent Arjan Welles gaf drie sterren naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

Dit is echt een film waarbij je het boek moet hebben gelezen om het echt te begrijpen en mee te kunnen leven met de personages! Ik als lezer vind het goed verfilmd, maar het is jammer voor de mensen die het boek niet hebben gelezen. Die zullen het waarschijnlijk niet veel aan vinden en oppervlakkig! - Annefleur

Box Office

Het productiebudget van Divergent bedroeg zo'n $85 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende het knappe $54,6 miljoen en eindigde uiteindelijk op een prima $150,9 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op erg nette $274,9 miljoen. In Nederland stopte bij teller bij $2,6 miljoen; goed voor zo'n 200.000 bezoeken.

Blu-Ray: Divergent | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: augustus 2014 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid:: Engels 7.1 DTS-HD MA | Ondertitels: Nederlands, Frans | Extra's: 2 x Audiocommentaar | Bringing Divergent to Life | Deleted scenes | Faction Before Blood | Choice | Meet Four | Beyond the Initiation | Setting the Score | Faction Fashions | The Look of Divergent | Ellie Goulding - Beating Heart | Marketing Gallery | Trailers | EAN: 5412370812391 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | Met dank aan: Belga Films

De hoes van de Blu-Ray uitgave van Divergent is een fraaie steelcase geworden, met daarin een Blu-Ray en (gratis) Dvd-schijf. Aan de binnenkant van de steelcase staan de vijf facties afgebeeld, inclusief een korte omschrijving, fraai. Om de steelcase zit een los kartonnetje met de Nederlandse beschrijving; informatief, maar voor velen goed voor het ronde archief... Voor de vormgeving van de cover is de duistere personageposter van hoofdrolspeelster Shailene Woodley gebruikt.

Beeld & geluid

De beeldverhouding van Divergent is breedbeeld 2.40 : 1 en dit is redelijk standaard voor een Blu-Ray uitgave. In High Definition pakt deze sci-fi actiefilm uitstekend uit. Het scherpe beeld wordt niet gehinderd door onnodige of storende grain - zeg maar gruis - en toont daarmee voldoende futuristisch. Toch is er gekozen voor een speciaal kleurfilter waardoor er een eigentijdse sfeer ontstaat. Dit wordt gedurende de gehele film netjes in stand gehouden, al verdwijnt het iets op de achtergrond in de meest donkere scènes. Met een DTS-HD 7.1 track levert Belga Film een uitstekende en moderne geluidstrack af. Via de verschillende surround-speakers worden filmmuziek en geluidseffecten goed verspreid en de dialoog komt veelal via de centerspeaker op je af. Al met al een erg nette schijf en overduidelijk promotiemateriaal.

Extra's

Op de schijf van Divergent is een flinke reeks extra's terug te vinden. Naast twee audiocommentaren (niet ondertiteld) met onder meer de regisseur Neil Burger, een paar verwijderde scènes, een videoclip en trailers tref je ook de vierdelige docu-reeks Bringing Divergent to Life aan. De vier featurettes duren bij elkaar bijna vijftig minuten en focussen zich op de verschillende productiefases. De docu's zijn redelijk diepgaand, met de nodige interviews en beelden van achter de schermen. Opvallend zijn de voorbeelden van de sets en de visual effects.

Ook zijn er verschillende korte featurettes aan te klikken. De meest informatieve hierbij is de docu Faction Before Blood die zich richt op de facties. Er wordt binnen een kwartier uitgelegd wat de kenmerken zijn van deze vijf facties. Ook aardig is de uitgebreide featurette Faction Fashions over de kleding van de personages. Er wordt uitgelegd waarom bepaalde keuzes worden gemaakt en dat veel van de kleding rechtstreeks uit je eigen kledingkast zou kunnen komen, al dan niet een beetje aangepast. De rest van de featurettes zijn standaard promotionele online video's.

Conclusie: Met The Hunger Games de betere jeugdboek-verfilming; op een prima Blu-Ray uitgave!

Na het succes van Twilight en daarna het ook goed ontvangen The Hunger Games doken er allerlei initiatieven op die het succes wilden evenaren. Maar weinig projecten wisten uiteindelijk uit te groeien tot een echt kassucces. Divergent is een uitzondering. De film van Neil Burger zit goed in elkaar, met nette rollen en een gedegen aanpak. Opvallend is ook dat de jonge Shailene Woodley en Ansel Elgort niet veel later in een veel andere film te zien waren: The Fault in Our Stars. Het tweede deel in de Divergent-serie zal echter wel een extra duwtje moeten krijgen om echt te kunnen overtuigen. In maart 2015 verschijnt Insurgent en voor 2016 en 2017 staat de tweeluik Allegiant - Part 1 en Part 2 gepland. Eind deze maand verschijnt overigens een nieuwe jeugdboek-verfilming: The Maze Runner.

Deze Blu-Ray uitgave van Divergent erg netjes. Naast de fraaie steelcase wordt er een prima reeks extra's meegeleverd die de fan zeker zal waarderen. Ook het beeld en geluid is van een topkwaliteit - wat we ondertussen gewend zijn van Belga Films - en mocht je graag een extra Dvd'tje van de film willen, dan zit die er ook (gratis) bij. Hieronder een VFX-breakdown: