Blu-ray review: 'Turist'

Mooie, maar kale uitgave.

Regie: Ruben Östlund | Cast: Johannes Kuhnke (Tomas), Lisa Loven Kongsli (Ebba), Vincent Wetergren (Harry), Clara Wettergren (Vera), Kristofer Hivju (Mats) | FT-recensie: 5 sterren | Release: 13 november 2014 | Speelduur: 107 minuten

Een heerlijk ongemakkelijke film, noemen veel critici de nieuwe productie van Ruben Östlund. Turist, of Force Majeure, zoals deze in veel Engelstalige landen heet, is een film die draait om de gevolgen van je handelen. Wederom een zeer menselijk drama dus van de Zweedse regisseur.

Een Zweeds gezin is naar de Franse Alpen afgereisd voor een welverdiende skivakantie met elkaar. De zon schijnt en de sneeuwhellingen zijn spectaculair, maar tijdens een van de lunches worden ze overvallen door een lawine die alles op zijn kop zet. De gasten schieten in paniek alle kanten op en moeder Ebba roept haar man Tomas om hulp terwijl ze haar kinderen probeert te beschermen. In plaats van zijn gezin te redden, zet Tomas het echter op een lopen. Hoewel de lawine op tijd onder controle gebracht wordt en een ramp uitblijft, heeft Tomas' instinctieve keuze grote gevolgen voor de rest van de skivakantie.

Waardering

Critici zijn erg positief over Turist, gezien de ontvangst op RottenTomatoes. Daar staat de film op een score van 92%, op basis van 130 getelde recensies. "Heerlijk ongemakkelijk. Turist is een relatiedrama dat moeilijk is om te kijken en net zo moeilijk om te negeren." Hier op FilmTotaal verschillen de meningen onder de critici wel enigszins.

Kaj van Zoelen gaf de film tijdens het IFFR bijvoorbeeld maar drie sterren en vond de film een "mooi gemaakt maar geforceerd, articifieel en daardoor vermoeiend drama." Ondergetekende zag de film ook tijdens het IFFR en gaf hem net als recensente Michelle Iwema vier sterren. " juist [het] hilarische element, dat weer voortkomt uit de herkenning in de menselijke keuzes en genderrollen, maakt het tot zo'n bijzondere kijkervaring."

Het publiek lijkt verder veel minder positief over de film. Zo scoort deze op de IMDb een 7,4 op basis van 18.666 stemmen. Veruit de meeste mensen kozen voor een 8 (30,5%) en een 7 (25,7%). Op onze filmpagina werden pas zes stemmen gegeven en staat de film op een veel lagere 6,7.

Box Office

Hoeveel Turist gekost heeft om te maken, is niet bekend, maar er zal vermoedelijk geen gigantisch bedrag in zijn gegaan. De film haalde in de Verenigde Staten zo'n 1,3 miljoen dollar op. De rest van de wereld zorgde voor ongeveer eenzelfde opbrengst: 1,54 miljoen dollar. De Nederlandse opbrengst komt neer op 273.678 euro, waarmee de film hier succesvoller was dan in menig ander land. Toch draaide Turist slechts drie dagen, waarbij de hoogste plek de 17de was.

Blu-ray: Turist | Discs 1 | Retail release: juni 2015 | Beeld: 1080p HD 16 : 9 (2.35:1) | Geluid:: Zweeds DTS-HD Master Audio 5.1 | Ondertitels: Nederlands | EAN: 8-712609-646955 | Met dank aan: Lumière

De Blu-ray uitgave van Turist bestaat in Nederland uit een reguliere keepcase. Voorop tref je de standaard poster van de film aan, die het vrolijke gezin dat centraal staat laat zien. Althans, het moment waarop ze te zien zijn, is eigenlijk het keerpunt in de film, waarop de familie langzaam ruzie begint te krijgen. Verder vind je achterop de gebruikelijke technische informatie en plotsynopsis.

Beeld & geluid

De beelden van Turist zijn prachtig en zeer scherp. Er zitten veel wijdse shots in de film, die een helder beeld geven van de hoge bergen en de ski-omgeving waar men zich bevindt. Verder zijn de kleuren natuurlijk en het wit van de sneeuw ziet er daadwerkelijk extreem wit uit. De soundtrack is verder ook belangrijk in de film en komt helder uit de boxen. Geluiden als de wind en machines zijn helder te onderscheiden van de achtergrondmuziek, die ook belangrijk is.

Extra's

Gek genoeg heeft Lumière geen extra's toegevoegd aand e Nederlandse uitgave van de film. Dat terwijl de internationale edities vaak wel extra's hebben, waaronder zaken als interviews met Östlund en acteur Johannes Kuhnke en een blik op de film.

Conclusie: Mooie, maar kale uitgave

Voor de echte fan van Östlund kan deze uitgave van Turist niet in de verzameling ontbreken. De beelden en audio zijn van het hoogste niveau, waardoor de kijkervaring goed is. Helaas zijn er geen extra's bijgevoegd, waardoor het uiteindelijk een wat kale uitgave geworden is.