Het was weer feest met fijne films op CinemAsia 2017

Het was weer feest met fijne films op CinemAsia 2017

En natuurlijk met veel lekker eten!

CinemAsia 2017 is helaas alweer afgelopen. De tiende editie van hét filmfestival in Nederland voor Aziatische cinema uit alle uithoeken van het continent was weer gezellig. Er werden veel bijzondere films vertoond, er was een karaoke-avond en natuurlijk was er elke avond weer lekker Aziatisch eten op beide locaties. In het weekend was er ook nog de leuke bazaar, waar je onder andere tekeningen en hapjes kon krijgen, inclusief de lekkernij doriyaki, een must voor elke fan van Naomi Kawase's An.

Het festival begon afgelopen dinsdag goed met openingsfilm Mad World, het regiedebuut van Wong Chun met sterren Shawn Yue en Eric Tsang (beiden in het westen vooral beken van de Infernal Affairs filmreeks) in voor hen ongewone rollen. Popidool Yue speelt een bipolaire, getraumatiseerde jongeman die net uit een inrichting is ontslagen - waar hij in zat omdat hij verantwoordelijk is voor de dood van zijn moeder - en doorgaans komisch acteur Tsang is zijn vader, die hem weer onder zijn hoede neemt in een klein, krap appartement.

Vader en zoon proberen samen een nieuw leven te beginnen door het verleden achter zich te laten, maar dat gaat niet zomaar. Mad World won gisteravond tijdens de slotceremonie van het festival de gloednieuwe Student Jury Award, gekozen door drie studenten met verschillende achtergronden die vijf films keken op CinemAsia van debuterende regisseurs. Geen onterechte keuze, want Mad World is een sterk drama over een onderwerp dat zeker in Hongkong/China nog weinig besproken wordt. De bijna onvoorwaardelijke liefde van de vader voor zijn zoon is ontroerend.

Ondertussen won Diamond Island van de Cambodjaanse regisseur Davy Chou de Tiger Beer Jury Award 2017. Aldus de jury: ''Deze sublieme, ingetogen speelfilm verkent tocht van een jongeman door het hart van de stad, waarin een dromerig ritme wordt gecombineerd met de hardheid van dagelijkse overleving. Een verhaal van verloren liefde en gewonnen wijsheid.''

Een ander hoogtepunt van het festival was het Koreaanse The Age of Shadows van regisseur Kim Ji-woon. Een spannende spionagethriller spelend in wat wij westerlingen beschouwen als de opmars naar de Tweede Wereldoorlog. Maar voor de Koreanen begon die al veel eerder: van 1910 tot 1945 bezette Japan Korea. The Age of Shadows speelt zich ergens eind jaren twintig af, tijdens een klopjacht op Koreaanse verzetsgroepen. Een Koreaanse politiekapitein Lee Jung-Chool (gespeeld door Song Kang-ho, bekend van onder andere Snowpiercer en The Host) moet bij hen infiltreren om ze op te rollen, in samenwerking met een jonge Japanse agent.

Hun hoofddoelwit is verzetsleider Jung Chae-San, gespeeld door Lee Byung-hun (The Magnificent Seven en onder andere het hele oeuvre van Kim Ji-woon, inclusief The Good, The Bad, The Weird en A Bittersweet Life). In The Age of Shadows spant het er telkens om welke morele keuzes politieman Lee maakt, en of hij voor zijn baan of voor zijn volk kiest. Het verhaal zit vol twists en levendige actiescènes, gefilmd met een fluïde bewegende camera die de schietscènes en achtervolgingen van boven, van onder en soms dwars erdoorheen vastlegt. De film duurt uiteindelijk iets te lang, maar is daarvoor zo spannend en spectaculair dat dit te vergeven valt.



NieuwsFilm

meest populair