Blu-ray review 'IT' - Pennywise doet het!

En de Loser's Club uiteraard.

Regie: Andy Muschietti | Cast: Bill Skarsgård (Pennywise), Jaeden Lieberher (Bill Denbrough), Sophia Lillis (Beverly Marsh), Finn Wolfhard (Richie Tozier), Jeremy Ray Taylor (Ben Hanscom), Chosen Jacobs (Mike Hanlon), e.a. | Speelduur: 134 minuten | Bioscooprelease: 07.09.2017 | Recensie: 4 sterren

Waar Sony Pictures hun grootse Stephen King-verfilming The Dark Tower zag floppen, pakte het voor Warner Bros. beter uit met de King-verfilming IT. Veel beter zelfs. De R-rated horrorfilm noteerde namelijk ruim $700 miljoen omzet aan de wereldwijde bioscoopkassa's bij een verhoudingsgewijs beperkt budget. Regisseur Andy Muschietti (Mama) wist het voor elkaar te krijgen om de Losers' Club geloofwaardig neer te zetten en ondanks dat de eerste reacties op Pennywise the Dancing Clown erg wisselend waren, wist Bill Skarsgård uiteindelijk te overtuigen. Op naar deel 2!

In het $35 miljoen kostende IT verdwijnen in het stadje Derry, in de Amerikaanse staat Maine, mensen op mysterieuze wijze. Een groepje jonge kinderen krijgt te maken met hun grootste angst. Ze komen oog in oog te staan met de clown Pennywise, die al eeuwenlang dood en verderf zaait.

Warner Home Video bracht IT - goed voor zo'n $700,4 miljoen wereldwijd - onlangs op Blu-ray schijf. Hieronder een blik op de uitgave, inclusief de extra's.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: januari 2018 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: o.a. Engels Dolby Atmos | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans | EAN: 9789461875310 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Warner Home Video

De Blu-ray schijf van IT zit vastgeklikt in een standaard Blu-ray keepcases. Op de voorkant een van de posters, met jammer genoeg ook de Franse titel. In dit geval komt het zeer raar over. En op de achtergrond weinig noemenswaardig, enkel dan een opsomming van het bonusmateriaal.

Beeld

Deze High Def-uitgave is doorgaans van een prima beeldkwaliteit met een zeer fraaie filmische weergave, aansluitend op het jaren 80 gevoel: genoeg kleurrijk, maar ook een beetje gedateerd. De scherpte is ook sterk, ondanks een lichte laag ruis. De scènes overdag zijn bijna perfect, maar om één of andere reden lijken de donkere scènes in te leveren op de detailweergave. Dit valt vooral op in het riool, maar ook de scènes in de kelder en de garage. Desondanks kijkt het geheel prima weg.

Geluid

Het geluid wordt aangedreven door een Dolby Atmos (Dolby TrueHD 7.1) en deze sluit prima aan op de beeldweergave. Naast de prima te volgen dialoog is er ook een nette muzikale ondersteuning van Benjamin Wallfisch, die (mede) verantwoordelijk was voor de muziek bij films als Atonement, Hidden Figures en Blade Runner 2049. Een prima track, met zo nu en dan wat sfeervolle, maar vaak ook creepy tunes. Geluid harder!

Bonusmateriaal

Alweer even geleden plaatsten we een Blu-ray preview en de extra's blijken redelijk overeenkomstig. Hieronder wat je kunt verwachten van het bonusmateraal.

Pennywise Lives!: In deze featurette kun je ontdekken hoe Bill Skarsgård zich voorbereidde op zijn rol als Pennywise the Dancing Clown. Het geheel duurt ruim een kwartier en geeft heel veel prijs. Naast de verwijderde scènes een dikke aanrader!

The Losers' Club: In deze featurette kun je zien hoe de jonge acteurs samenwerkten tijdens de realisatie van de horrorfilm. Het is een eveneens prima blik achter de schermen, ook met interviews met cast & crew over de uitdagingen.

Author of Fear: De horror-schrijver geeft inzicht in de achtergrond van zijn verhaal, de angsten in de kindertijd en het bedenken van zijn monster Pennywise.

Deleted Scenes: Dit zijn elf verwijderde / alternatieve / verlengde scènes met de titels Georgie Catches Boat (Opening Gag Scene), Stanley's Dad corrects him (Extended scene), Denbrough family dinner, Bill's Dad looks in the basement, et all, Outside the Neibolt house, Evacuating the Neibolt house (Extended scene), Stanley's Bar Mitzvah speech, Eddie at Keene's pharmacy (Extended scene), Henry and Bullies wait outside (Extended scene), The Losers find Georgie's walkie en Denbrough family vacation. Stuk voor stuk het kijken waard, uiteraard.

Welverdiend succes op een prima Blu-ray uitgave

IT is een prima horrorfilm die in grote lijnen trouw is aan het boek en de eerdere film grotendeels dunnetjes overdoet. Uiteraard zijn er verschillen en ziet het geheel er een stuk beter uit. Regisseur Muschietti werkt ondertussen aan het tweede deel, waarin de focus uiteraard ligt op de volwassen leden van de Losers' Club. Later dit jaar zou er 'director's cut' verschijnen van deze aftrap. Hieronder de trailer voor deel 1: