James Mangold heeft bloedhekel aan filmscènes tijdens/na de aftiteling

En niet zo'n beetje ook.

Wanneer we vandaag de dag een blockbuster in de bioscoop bezoeken, ontkomen we er niet aan: een scène tijdens of helemaal na de aftiteling. Meestal heeft het één doel - het publiek lekker maken voor een vervolg. Vooral in superheldenfilms komt dit dikwijls voor. Vaak zijn we er dol op en blijven we gezellig zitten na de afloop van de film. Doch is er één persoon die een gloeiende hekel heeft aan deze taferelen: James Mangold.

In 2013 en 2017 leverde de regisseur titels af als The Wolverine en Logan. In de eerstgenoemde film komt ook zo'n scène voor, welke naar X-Men: Days of Future Past hint. De afgelopen paar dagen is de 54-jarige Amerikaan levendig bezig geweest met het uiten van zijn mening. We kunnen uit zijn woorden concluderen dat Mangold het een trieste zaak vindt.

Bekijk de afbeeldingVorige week vertelde hij al tijdens een panel: "We hebben het publiek nu verslaafd gemaakt aan een verdomde bonus tijdens de aftiteling. Het is verdomd gênant. Het betekent dat je film niet op z'n voeten terechtkwam. Zelfs als 100.000 Twitter-verslaafden gokken welke klote scène na de klote aftiteling verschijnt, blijft het valsspelen. Die scènes verkopen de volgende film terwijl ze deze film maken. Ik vind die shit zo beschamend. Alsof het publiek om die aftiteling-scènes vraagt, welke in eerste instantie ontwikkeld waren voor films die het slecht zouden doen. Dus ze plaatsen achteraan iets extra's om punten mee te winnen."

Nu heeft Mangold er een schep bovenop gedaan via zijn Twitter-account. Middels een aantal berichten probeert hij zichzelf te verdedigen, omdat vele mensen het niet eens met hem zijn. Hoewel Mangold vertelt dat ze allemaal goede punten maken, vergelijkt hij de scènes met filmische crack. "Natuurlijk voelen ze goed aan. Zo zijn ze ontworpen, net als advertenties die jou aan de haak slaan voor de volgende film. Tegelijkertijd vind ik dat het automatisch verwachten van die scènes afbreuk doet aan de integriteit van de filmbelevenis. Omdat de film niet gewoon stopt en in plaats daarvan verder dribbelt met een reeks plezierige advertenties die reclame maakt voor wat volgend jaar komt."

Bekijk de afbeeldingDe filmmaker kaart aan geen hekel te hebben aan de scènes zelf. Ze zouden er echter voor zorgen dat de film niet meer juist fungeert, ondanks dat het een begin, een midden en een eind heeft. "Nu functioneert het als een geserialiseerde geldmachine. Deze scènes promoten lichtjes een vals gevoel van een volledig gerealiseerd universum, alsof iedereen achter de schermen precies weet hoe het verhaal verdergaat. Terwijl de waarheid iets minder in kaart gebracht is."

Anderen vertelden aan Mangold dat de scènes simpelweg easter eggs zijn, maar die term vindt de regisseur "kinderlijk" en "neerbuigend." Het publiek is volgens hem veel intelligenter dan filmstudio's vermoeden. Die zouden ons met weinig respect behandelen en beelden ons in als rondspringende kinderen die verhaallijnen proberen te raden. Daarnaast acht Mangold het eveneens respectloos jegens de mensen die aan de films hebben gewerkt. Volgens de beste man zouden we anders de moeite niet nemen om naar hun namen te kijken.



NieuwsFilm

meest populair