Legendarische filmmuziek: Star Wars Episode IV (deel 2)

Legendarische filmmuziek: Star Wars Episode IV (deel 2)

De bijzondere thema's van de hoofdpersonages

Welkom bij de tweede editie van de serie 'Legendarische filmmuziek', waarin legendarische soundtracks onder de loep worden genomen. We hebben beloofd om een tweede deel te maken over Star Wars. Mocht je het eerste deel gemist? Lees hem hier terug. Mocht je de film nog niet gezien hebben (wat we uiteraard betwijfelen), er kunnen spoilers in dit artikel zitten.


Lees ook deel 1 en deel 3 van de artikelenreeks over A New Hope.


Star Wars, inmiddels ook wel Star Wars Episode IV: A New Hope genoemd, kwam uit in 1977 en werd geregisseerd door George Lucas. In de hoofdrollen zien we onder meer Mark Hamill als Luke Skywalker, Harrison Ford als Han Solo en Alec Guinness als Obi Wan Kenobi.

De soundtrack werd geschreven door de legendarische componist John Williams. De soundtrack won een Oscar, een Golden Globe én een BAFTA voor beste muziek. Daarnaast won de score drie Grammy's. In dit artikel bespreken we een aantal van de thema's geschreven voor de hoofdpersonages van het verhaal

Luke Skywalker
Het thema van Luke Skywalker zijn we later "Force Theme" gaan noemen, omdat deze ook voorkomt in de andere acht delen uit de Skywalker Saga en de film Rogue One.

Het Force thema bestaat grof genomen uit acht maten, die voor het eerst te horen is tijdens de bekende Binary Sunset. De melodie wordt ingeleid door een waldhoorn (French Horn) en wordt doorgezet door de strijkers, waarbij de tegenmelodie aan het einde wordt gespeeld door de cello-sectie. Een variatie op dit thema komen we ook tegen in het heldhaftige begin van Throne Room.



In de latere films is het thema van Luke Skywalker gaan werken als een thema voor de Jedi. Zo komt het thema verschillende keren terug als Obi Wan verschijnt in bijvoorbeeld het vertrek van Corusant in Attack of the Clones.

Princess Leia
Leia was al vanaf moment één een belangrijk personage in het Star Wars universum en kreeg van John Williams dan ook direct een eigen thema. Ook dit thema was als eerste te horen tijdens de opbouw naar de Binary Sunset. Sterker nog: Leia's en Luke's thema kunnen exact aan elkaar worden aangesloten, zonder chromatisch grote dingen te hoeven wijzigen.

Uiteraard is het thema ook in andere films te horen, zoals in de laatste scene van Revenge of the Sith.

Han Solo
Toegegeven: Han Solo heeft nooit een eigen thema gekregen van John Williams. Als we er dan toch een moeten kiezen, kiezen we voor de a-sectie van de Main Theme, meer hierover in het eerste deel. Een groot gedeelte van het leitmotief speelt onder de beroemde scène "We're Home" uit The Force Awakens, waar we binnenkort in deze serie ook dieper in duiken.

Pas in The Empire Strikes Back krijgen we een Han en Leia thema, waarbij we dus een helft Han thema hebben. Dit is echter niet het Han thema. Daarover meer in ons artikel over die film, die binnenkort verschijnt.



Deel 3
Omdat we geen genoeg kunnen krijgen van de muziek van Star Wars volgt binnenkort deel 3 van dit Star Wars-artikel. Hierin duiken we wat dieper in de leitmotiven die leiden tot de introductie van de Imperial March, die officieel pas in Empire Strikes Back voor het eerst opduikt.

Heel veel van de tips die we hebben gekregen, hebben we op de grote lijst gezet om in deze rubriek te bespreken. Daar zitten alvast heel wat parels tussen! Als jullie nog ideeën voor legendarische filmmuziek hebben, laat dat dan hieronder weten.

NieuwsFilm

meest populair