Voormalig Disney-baas waarschuwt zijn opvolger

Voormalig Disney-baas waarschuwt zijn opvolger

Sommige projecten zijn niet creatief genoeg?

Bob Chapek is iets minder dan anderhalf jaar de CEO van The Walt Disney Company, maar heeft nu al behoorlijk zware dossiers te verwerken gekregen.

Zo kreeg hij forse kritiek over de manier waarop het bedrijf om ging met de rechtszaak die Scarlett Johansson aanspande rond de release van Black Widow. Zoiets zou volgens criticasters nooit gebeurd zijn onder Chapeks voorganger Bob Iger. En die geeft nu een vriendelijke waarschuwing voor de richting waar het op gaat met het filmbedrijf.

Creatief blijven
Onder Iger groeide Disney enorm. Hij leidde de overnames van Lucasfilm, Marvel, Pixar en Fox en speelde een grote rol in het opbouwen live-action remakes van geanimeerde kalssiekers. En hij wist een miljardenomzet te garanderen met streamingdienst Disney+, dat inmiddels meer dan 100 miljoen abonnees heeft.

Toen Chapek het van hem overnam was de zorg dat hij te veel ervaring had in consumentenproducten en pretparken. Zou hij wel een creatieve man zijn? Tegenover The Hollywood Reporter lijkt Iger zijn opvolger in elk geval te waarschuwen tegen het leunen op marktonderzoek en data als het aankomt op groen licht geven voor projecten.

"In een wereld en industrie die vol data zit, is het verleidelijk om data te gebruiken om al onze vragen te beantwoorden, waaronder ook creatieve vragen. Ik pleit ervoor dat vooral niet te doen."

Iger noemde Pixar-film Coco en Marvel-films Black Panther en Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings als voorbeelden van films die nooit gemaakt zouden zijn als data boven creativiteit gestaan zouden hebben.

NieuwsFilm

meest populair