Recensie

Carnage (2011)

Roman Polanski slaat met zijn nieuwste film een andere weg in, maar boet daarbij niks aan kracht in.

Beste filmliefhebber,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt. Dit vinden wij jammer, want FILMTOTAAL is dankzij onze advertenties gratis toegankelijk. Graag willen we je vragen een uitzondering te maken voor FILMTOTAAL. Hoe je dat moet doen lees je hier.

M.v.g FT

door Thomas Hermssen om 23:08 in RECENSIES
Carnage poster
Regie: Roman Polanski | Cast: Jodie Foster (Penelope Longstreet), John C. Reilly (Michael Longstreet), Kate Winslet (Nancy Cowan), Christoph Waltz (Alan Cowan), e.a. | Speelduur: 79 minuten | Jaar: 2011

Roman Polanski heeft een succesvolle maar ook roerige carrière vanwege een zedendelict in 1977. In september 2009 werd hij hiervoor opgepakt en nadat hij bijna een half jaar onder huisarrest in zijn eigen huis in Zwitserland zat, kwam hij in juli 2010 vrij. In februari van het jaar daarop begon hij met de opnames voor Carnage. Een film waarin Polanski zijn personages in dezelfde positie plaatst als waarin hij zich zelf bijna een half jaar bevond: opgesloten in een huis. De film is een bewerking van een bestaand toneelstuk, maar heeft voor Polanski overduidelijk ook een heel persoonlijke tintje.

De film is gebaseerd op het toneelstuk God of Carnage van Yasmina Reza die samen met Polanski ook het scenario schreef. Wanneer de ouders van Bruno bij de ouders van Ferdinand langskomen om een ruzie tussen die twee te bespreken, ontspoort het gesprek steeds meer en verschuiven de onderlinge verhoudingen meermaals.

In het begin reikt de film enkele malen tot de irritatiegrens en ga je steeds meer opzien tegen het feit dat de vier personages het appartement nooit zullen verlaten. Het is met name aan de tekstschrijvers te danken dat de film je toch weet te pakken en niet meer loslaat. De dialogen zijn ijzersterk geschreven en door de diversiteit van de vier personages kan iedereen zich wel in één of meerdere herkennen. En dankzij Polanski, die nooit een kant kiest, verschuiven de verhoudingen heel subtiel en worden de ontwikkelingen realistisch gehouden. Hierdoor blijft de onderhuidse spanning altijd voelbaar.

Naast de goed geschreven dialogen is de humor een opvallend punt. Soms gecreëerd door absurditeit in een scène, dan weer door hysterische woede-uitbarstingen of scherpe sarcastische opmerkingen. Het is deze humor vermengd met die onderhuidse spanning waardoor je als kijker geïntrigeerd blijft kijken.

De vier hoofdrolspelers weten een indrukwekkend niveau te bereiken. De alom geprezen Kate Winslet vormt een koppel met Christoph Waltz die pas twee jaar geleden bij het grote publiek doorbrak met zijn weergaloze performance in Inglourious Basterds. Jodie Foster, die nog maar weinig films maakt, is de echtgenote van John C. Reilly, die ondanks enkele hoofdrollen toch vooral bekend is als bijrolacteur.

Het productiedesign, de montage en de cameravoering zijn neutraal. Ze staan onopvallend in dienst van de acteurs, het scenario en Polanski's regie. Zo levert de inmiddels achtenzeventig jaar oude Polanski opnieuw een topfilm af.

4 Reacties

account_circleLog in of registreer om mee te praten.

Frenkieb

Avatar

"In het begin reikt de film enkele malen tot de irritatiegrens en ga je steeds meer opzien tegen het feit dat de vier personages het appartement nooit zullen verlaten."

Precies wat ik ook had in het begin.

benjamin

Avatar

patrick_h "Wat ik wel weer mooi vond was in de sneak preview, waar de halve zaal begon te zuchten toen er in beeld kwam: "A French-German-Polish coproduction" om daarna weer verbaasd opgelucht te zijn toen de namen van de acteurs in beeld kwamen. (Dat gezucht als de film niet Amerikaans of Engels is komt telkens weer terug, wat je doet afvragen waarom mensen naar een sneak preview gaan waar in 80% van de gevallen de film niet Amerikaans of Engels is.) "


En mij ook gewoon doet afvragen wat er mis is met een film die niet Amerikaans of Engels is. Enige verschil is de taal, verder zijn er heel wat niet-Engelstalige en toch uitstekende films verschenen in de loop der jaren. Wie zich beperkt tot enkel Amerikaanse en Engelse films mist heel wat moois.

patrick_h

Avatar

Wat ik wel weer mooi vond was in de sneak preview, waar de halve zaal begon te zuchten toen er in beeld kwam: "A French-German-Polish coproduction" om daarna weer verbaasd opgelucht te zijn toen de namen van de acteurs in beeld kwamen. (Dat gezucht als de film niet Amerikaans of Engels is komt telkens weer terug, wat je doet afvragen waarom mensen naar een sneak preview gaan waar in 80% van de gevallen de film niet Amerikaans of Engels is.)

Het slotbeeld deed me erg denken aan dat van Cache, ik vraag me af of dat met opzet is gedaan. Het zal allicht niet in het oorspronkelijke stuk gezeten hebben.

Banned

Avatar

Nuja ik ben enorm benieuwd naar deze film... Wel grappig idd da zucht verhaaltje. Toont aan dat velen naar de cinema gaan om naar de cinema gaan en niet met in het achterhoofd om die bepaalde film te zien.

acties