X-Men Origins: Wolverine

X-Men Origins: Wolverine (2009)

Een impotente actiefilm die nog net niet verveelt.

Leestijd: 3 min 16 sec
Regie: Gavin Hood | Cast: Hugh Jackman (Logan/Wolverine), Liev Schreiber (Victor Creed/Sabretooth), Danny Huston (William Stryker) e.a. | Speelduur: 107 minuten | Jaar: 2009

Begin dit millennium maakte Bryan Singer X-Men en het vervolg X2, twee succesvolle superheldenfilms die ondanks enkele gebreken geslaagd kunnen worden genoemd. Niet in de laatste plaats omdat Singer naast spectaculaire actiescènes de films ook iets persoonlijks gaf. In de derde film, gemaakt door Brett Ratner, ontbraken hart en ziel waardoor de actiescènes niet meer zo boeiden. Helaas is het nieuwe X-Men Origins: Wolverine van hetzelfde laken een pak. Even impotent als de vorige film, maar dan eigenlijk nog minder interessant. De vele duidelijk uit de computer gerolde stunts en gevechten bieden zelfs geen contextloos spektakel.

Onlangs lekte er een onafgemaakte versie van de film uit op het internet, die meteen door vele fans werd bekeken. Volgens de studio miste die kopie naast een aantal computereffecten ook nog een tiental minuten van de uiteindelijke bioscoopversie, maar de website Ain’t It Cool News berichtte vorige week al dat de uitgelekte versie bijna identiek was aan de uiteindelijke versie. Zal dit de recette van de film schaden? Waarschijnlijk, maar het gebrek aan kwaliteit zou ook een factor kunnen zijn.

Het achtergrondverhaal van het X-Men-personage Wolverine heeft in principe potentie, maar wil je een interessante versie, dan ben je beter af bij de strips of zelfs bij de tekenfilmserie uit de jaren negentig. De filmversie verschilt enigszins van die interpretaties, maar vertoont ook aardig wat overeenkomsten. James Logan groeit in de negentiende eeuw op met halfbroer Victor Creed en dient samen met hem in de Burgeroorlog, de Eerste en de Tweede Wereldoorlog en de Vietnamoorlog. Logan is namelijk geen normale man, maar een mutant met helende krachten die daardoor nooit ouder wordt. Daarnaast is hij beresterk, heeft hij sterkere zintuigen dan normale mensen en kan hij klauwen uit zijn knokkels laten komen en weer intrekken.

Logan en Victor worden tijdens de oorlog in Vietnam gerekruteerd voor een speciale eenheid onder leiding van William Stryker. Logan verlaat na een tijdje de eenheid, maar raakt toch weer betrokken bij kolonel Stryker en diens experiment om het ultieme wapen te creëren. Een onderdeel daarvan is het vervangen van Logans skelet door het fictieve, onverwoestbare metaal adamantium. Natuurlijk wordt Logan wederom gebruikt door Stryker voor slechte doeleinden, maar zijn intellect was nooit zijn sterkste kant.

Hugh Jackman doet zijn best in de titelrol die hem beroemd maakte, maar hij kan weinig maken van de regelmatig tenenkrommende dialogen. Zijn charisma en zoveelste Clint Eastwood-imitatie maken gelukkig nog het een en ander goed. Tegenspelers Liev Schreiber en Danny Huston treft ook geen blaam, maar met dit script valt nou eenmaal weinig aan te vangen. Een logisch, spannend verhaal en boeiende karakteruitwerking ontbreken en de conversaties zijn soms niet te harden (vooral tussen Logan en zijn geliefde), zo cliché zijn ze en zo vaak mislukken de grappen.

De actiescènes die voor afleiding moeten zorgen, bieden helaas geen soelaas. De choreografie is in sommige gevechten wel aardig, maar als geheel komen die confrontaties toch te nep over en regisseur Gavin Hood heeft weinig kaas gegeten van het maken van actiefilms. Zodra de schaal groter worden en er vehikels en gebouwen bij komen kijken, wordt pijnlijk duidelijk dat de scènes voor het grootste deel uit de computer komen en lijkt het alsof er nauwelijks echt stuntwerk bij kwam kijken. De soms gebrekkige computereffecten helpen niet bepaald om de illusie te wekken dat de personages werkelijk in gevaar zijn of pijn lijden.

De flauwe actiescènes in combinatie met de matige plotuitwerking, de soms verschrikkelijke dialogen en de matige regie laten weinig over om van te genieten, met uitzondering van het redelijke acteerwerk van de hoofdrolspelers. X-Men Origins: Wolverine is een gladde, betekenisloze film die net niet verveelt, maar ook nooit vermaakt. Verwacht als fan trouwens ook niet te veel van de rol van fanfavoriet Gambit; die komt slechts eventjes voorbij.