Recensie

Fearless (2006)

Jet Li maakt met Fearless een teleurstellende laatste martial-arts film.

door Kaj van Zoelen om 10:37 in RECENSIES
Huo yuanjia poster
Regie: Ronny Yu | Cast: Jet Li (Huo Yuan Jia), Nakamura Shidou (Anno Tanaka), Dong Yong (Nong Jinsun), Sun Li (Yueci) e.a. | Speelduur: 104 minuten

Begin jaren ’70 werd Bruce Lee een internationale superster door met zijn intense Jeet Kune Do de wereld kennis te laten maken met de martial arts-film. Na zijn vroege dood in 1973 werd Lee een legende; sindsdien zijn er slechts twee acteurs geweest die qua naamsbekendheid, populariteit en vechttechniek enigszins in zijn voetsporen konden treden. De eerste was Jackie Chan, die vanaf eind jaren ’70 met zijn eigen, met humor doorspekte vechtkunst de wereld veroverde. Chan begint echter te oud voor het genre te worden en heeft zich al lang laten inpakken door Hollywoodformules. De tweede is de veel serieuzere Jet Li, die een hardere stijl hanteert dan Chan.

Li bereikte in 1991 voor het eerst een groot internationaal publiek met het epische Once Upon A Time In China. De spectaculaire gevechten in deze film werden gechoreografeerd door Yuen Wo-Ping, die ooit Jackie Chan lanceerde in zijn film Drunken Master. Na 1991 sloeg Wo-Ping een nieuwe weg in en vernieuwde het gebruik van draden in vechtscènes, het zogenaamde wire fu.

In het daaropvolgende decennium domineerden de choreograaf en de steracteur het martial arts-genre. Ze werkten samen aan vervolgen op Once Upon A Time In China, Jet Li maakte met Fist of Legend een geliefd eerbetoon aan zijn held Bruce Lee en Yuen Wo-Ping bereikte met Iron Monkey een mijlpaal in het genre. Eind jaren ’90 probeerde Li door te breken in Hollywood, met beduidend minder succes dan Wo-Ping, die tekende voor de actiechoreografie in internationale kassuccessen als The Matrix en Kill Bill. Li behaalde ironisch genoeg met een terugkeer naar China en de hoofdrol in Hero toch nog wereldwijd succes.

Gezien deze geschiedenis is het niet meer dan logisch dat Yuen Wo-Ping zich als actiechoreograaf verbond aan Fearless, door Jet Li betiteld als zijn laatste martial arts-film. Net zoals het eigenlijk vanzelfsprekend is dat Jet Li koos voor het verhaal van de Chinese nationale held Huo Yuan Jia, oprichter van de Jing Wu school. Li wilde zijn eigen filosofie in dat verhaal verwerken en tegelijkertijd natuurlijk ook een vermakelijke vechtfilm maken. Hij noemt Fearless dan ook zijn belangrijkste en persoonlijkste film.

De film opent in 1911 met een toernooi waarin Huo Yuan Jia het tegen vier verschillende tegenstanders moet opnemen. Met de eerste drie, Westerlingen, rekent hij op spectaculaire maar snelle wijze af. Dan wordt de tijd dertig jaar terug gedraaid, naar zijn jeugd. Zijn vader is leraar in de kungfu-stijl van de familie, maar Huo Yuan Jia mag niet meetrainen met diens leerlingen. Toch oefent hij stiekem. Twintig jaar later heeft Huo zijn vader opgevolgd en wil hij de beste vechter van de regio worden. In dit middenstuk van de film zitten de beste gevechten: spectaculairder en net een tikje bruter dan aan het begin. Hoogtepunten zijn het gevecht met een jeugdrivaal op een hoog platform en het gevecht met ene meester Qin in een restaurant.

Qin bekoopt dat gevecht met de dood en wordt op een vreselijke manier door één van zijn discipelen gewroken. Ten einde raad verlaat Huo zijn vaders school en zijn leerlingen. Hij probeert zelfmoord te plegen in een rivier, maar wordt net op tijd ontdekt door een stel boeren. Dankzij het plattelandswerk en een blind jong meisje leert Huo Yuan Jia wijze levenslessen en keert hij terug naar zijn woonplaats om daar een nieuwe school, Jing Wu, op te richten. Dan wordt hij door westerse kolonisten uitgedaagd om aan een toernooi mee te doen…

Helaas is het laatste gevecht wat dan volgt, niet het verwachte hoogtepunt. Er is wel regelmatig enige wire fu te zien, maar voor een film waar Yuen Wo-Ping aan heeft meegewerkt wordt er toch verrassend weinig met draden gewerkt. Jet Li wilde in zijn laatste project een natuurlijkere vechtstijl hanteren. Dat lukt zeker goed, maar toch is het allemaal wat minder sensationeel en spannend dan wat hij en Wo-Ping in het verleden lieten zien. Wat de filosofische boodschap van Li betreft: die is wellicht erg diepzinnig, maar komt niet tot uiting in deze één uur en drie kwartier durende vechtfilm en haalt vooral veel vaart uit het verhaal. Jammer genoeg moet geconcludeerd worden dat Fearless niet de apotheose is geworden die Li en Wo-Ping voor ogen hadden.

In zekere zin is het wel toepasselijk dat Li zijn carrière in het genre afsluit met een ietwat tegenvallende film, want zo wordt duidelijk dat hij en de wire fu hun beste tijd hebben gehad. Er is namelijk een nieuwe ster rijzende: de Thaise ster Tony Jaa (Ong Bak), die met zijn natuurlijkere vechtstijl alles in zich heeft om even groot te worden als Lee, Chan en Li. Over iets minder dan een maand zal ook in Nederland te zien zijn dat het martial arts-genre weer een nieuwe weg in is geslagen. Tot die tijd is Fearless een aardig, maar niet geweldig afscheid van een icoon en een stijl.

17 Reacties

account_circleLog in of registreer om mee te praten.

rainmaker

Avatar

Ik heb de film tijdens m'n vakantie in februari in Hong Kong gezien en kan me eerlijk gezegd niet echt vinden in de recensie. Ik bedoel, de gevechten zijn mooi geregiseerd en de vaart van de film zit er goed in. Dat er wat minder met draden wordt gewerkt vind ik alleen maar pluspunt. De gevechten komen er daardoor wat natuurlijker uit.

rainmaker

Avatar

Sorry, dubbele reactie.

Planethugo

Avatar

Het verhaal kon me eigenlijk totaal niet boeien met al die chinese wijsheden maar de gevechten waren toch wel de moeite waard imo

geertvdheide

Avatar

Deze film ga ik mooi huren met een stel maten, een goede knokfilm is altijd de moeite waard. Jet Li is goed!

-Jelle-

Avatar

Mooie film, één van de beste martial-arts films ooit wat mij betreft. Jammer dat Jet-Li ermee stopt.

PUMA

Avatar

Correct me if I'm wrong, maar Jet Li stopt toch helemaal niet? Dit is zijn laatste epische film, hierna zou hij zich meer gaan richten op Hollywood films, wat ik een verbetering vind als je naar Danny the Dog kijkt.

Fearless vond ik zelf ontzettend tegenvallen, het verhaal was bagger, de actie leek wel doorgespoeld en de trailer was ontzettend misleidend.

jmdeking

Avatar

PUMA "
Fearless vond ik zelf ontzettend tegenvallen, het verhaal was bagger, de actie leek wel doorgespoeld en de trailer was ontzettend misleidend."


Absoluut niet mee eens, gevechten waren goed gegeografeert en in beeld gebracht was prachtisch een kunst om het te zien en vond het verhaal goed genoeg.

PUMA

Avatar

jmdeking "Absoluut niet mee eens, gevechten waren goed gegeografeert en in beeld gebracht was prachtisch een kunst om het te zien en vond het verhaal goed genoeg."
Ik zal hier maar uithalen wat ik denk dat het betekend.

De gevechten waren goed gechoreografeerd (?), maar de actie zelf leek doorgespoeld en daardoor minder emotioneel. Vooral dat tigerclaw/pussyclaw gebeuren was nogal lachwekkend. Ik vond zelf de gevechten van bijvoorbeeld Hero veel meer een kunst om naar te kijken. Jij vond het verhaal misschien goed genoeg maar ik vond het zwak, cliché en een belediging voor de kijker; eigenlijk net zo als de verhalen van negen van de tien martial arts films.

Colonel_Kurz

Avatar

PUMA "Correct me if I'm wrong, maar Jet Li stopt toch helemaal niet? Dit is zijn laatste epische film, hierna zou hij zich meer gaan richten op Hollywood films, wat ik een verbetering vind als je naar Danny the Dog kijkt.
"
Nee, dat begrijp je verkeerd. Althans, Jet Li beweerde met deze film zijn laatste vechtfilm te maken. Als hij nu nog een film zou spelen, zou hij puur willen acteren, en niet vechten. Waarom weet ik ook niet, zo'n goede acteur is het niet. Hij schijnt overigens alweer te praten met Tsui Hark voor een grootse martial arts film én met Jackie Chan voor een samenwerking, dus zijn 'pensioen' moeten we misschien maar met een korreltje zout nemen.

PUMA

Avatar

Colonel_Kurz "Nee, dat begrijp je verkeerd. Althans, Jet Li beweerde met deze film zijn laatste vechtfilm te maken."
Mijn fout :P

jmdeking

Avatar

PUMA "Ik zal hier maar uithalen wat ik denk dat het betekend.

De gevechten waren goed gechoreografeerd (?), maar de actie zelf leek doorgespoeld en daardoor minder emotioneel. Vooral dat tigerclaw/pussyclaw gebeuren was nogal lachwekkend. Ik vond zelf de gevechten van bijvoorbeeld Hero veel meer een kunst om naar te kijken. Jij vond het verhaal misschien goed genoeg maar ik vond het zwak, cliché en een belediging voor de kijker; eigenlijk net zo als de verhalen van negen van de tien martial arts films."


Dit was een japanse film, in de vorm van japanse stijl vond ik 'm daarom ook goed, als je hero wilt zien ga dan hero kijken zou ik zeggen, dit is een ander type film, je houdt ervan of niet.

Kenji

Avatar

jmdeking "Dit was een japanse film"
:|

Dinalfos

Avatar

Waarom zou het martial arts genre in vredesnaam een andere weg in moeten slaan? Welke weg dan, want er zijn nu eenmaal meerdere subgenres.

Je zegt bij horror toch ook niet dat de splatterfilm plaats moet maken voor de psyschologische aanpak? Die twee bestaan naast elkaar.

TheMovieFan

Avatar

Deze film gister in de bioscoop gezien...En ik moet zeggen ik was aangenaam verrast. Ik vond dit 1 van zijn betere films & vind het jammer dat Jet Li zoals de gruchten doen ermee stopt.

Kdenk dat over een paar jaar een hele generatie gestopt is...Jet-Li, Jackie Chan etc. Dat is behoorlijk jammer.

Jnk18

Avatar

Heerlijke film. Gister gezien! vette vechtscenes. het verhaal zelf was ook wel leuk.

Tigerclaw/pussyclaw dat was grappig om te zien. :D

KoenZ

Avatar

Ik moet wel zeggen dat er vrij veel van het plot wordt weggegeven in de recensie. Niet zozeer spoiler gevoelig, maar het verhaal zal niemand meer verrassen na het lezen van dit stuk. Met de eindbalans kan ik het overigens goed vinden. Ik kan niet zeggen dat ik het verhaal een aanfluiting vind, net als de gevechten die ik vrij spetterend over vond komen. Het enige minpuntje is dat de verhaalstructuur vrij cliché is. Flashbacks etc.

Cee van Lleef

Avatar

jmdeking "Dit was een japanse film, in de vorm van japanse stijl vond ik 'm daarom ook goed, als je hero wilt zien ga dan hero kijken zou ik zeggen, dit is een ander type film, je houdt ervan of niet."


O+ :+ Je hebt mijn leven weer zin gegeven....

Huo yuanjia

acties