Recensie

The Island (2005)

De ‘guilty pleasure’ die we deze zomer eigenlijk nog nodig hadden.

door Remko Mewe om 12:42 in RECENSIES
The Island poster
Regie: Michael Bay | Cast: Ewan McGregor (Lincoln Six Echo/Tom Lincoln), Scarlett Johansson (Jordan Two Delta/Sarah Jordan), Sean Bean (Merrick), Djimon Hounsou (Albert Laurent), Steve Buscemi (McCord) e.a. | Speelduur: 136 min.

The Island (de film, niet het eiland) is de ultieme bestemming voor degenen die Minority Report te ingewikkeld vonden, Code 46 te afstandelijk of The Village te verrassend. The Island (het eiland, niet de film) is de ultieme bestemming voor Lincoln-6-Echo (Ewan McGregor), Jordan-2-Delta (Scarlett Johansson) en de paar honderd anderen die gered zijn van een wereldwijde besmettingsramp en met zijn allen in een smetvrije, ondergrondse faciliteit wonen. Het leven daar wordt strak gecontroleerd: camera’s, sensoren, digitale polsbandjes en gewapende toezichthouders houden iedereen in de gaten. Toiletten testen de urine en wie te vet eet, wordt automatisch gerantsoeneerd. Desondanks gedraagt men zich voorbeeldig, want iedereen hoopt op een vertrek naar Het Eiland, de laatste vrijstaat, de laatste zuivere plek op aarde. Via een loterij wordt men daarvoor uitgekozen, maar het lijkt alsof de besten voorrang krijgen. Die gedachte houdt iedereen in toom. Iedereen? Nee. Lincoln-6-Echo is anders dan de rest. Hij heeft nachtmerries, ziet beelden die hij niet kan plaatsen en begint zich dingen af te vragen. Waarom draagt iedereen dezelfde witte outfits? Waarom wordt intiem contact afgekeurd? Waarom is er niet méér?

Dezelfde vraag zouden we aan regisseur Michael Bay (Armageddon, Bad Boys, Pearl Harbor) kunnen stellen. Waarom is er niet méér? Zijn producties bieden veel, maar nooit méér. Veel actie, veel snelheid, maar altijd recht en simpel. Waarom een sleutel gebruiken als je de deur gewoon uit zijn voegen kan trappen? Het siert Michael Bay dat hij nooit doekjes heeft gewonden om zijn gebrek aan pretenties. Hij doet dan ook geen enkele moeite meer om zich te verdedigen tegen al die meesmuilende recensenten die in alles een Space Odyssey willen zien. Toch komt Michael Bay dit keer met méér dan alleen maar buitenkant. Bay denkt nog steeds groot, maar de angst dat het publiek afhaakt zodra er niet iets met veel vaart en bombarie door het beeld vliegt, is voor een groot deel overwonnen. De eerste helft van de film – waarin niks stuk gaat – is veelbelovend. Steriel, beklemmend en paranoïde zijn nieuwe begrippen in het vocabulaire van Michael Bay en hij schroomt zelfs niet om een aantal utopistische en eugenetische vraagstukken op te werpen. 1984, Brave New World en in één adem door naar The Island: kan het nog gekker? Misschien, want aan de oppervlakte is ook een vergelijking met A.I. of THX1138 op zijn plaats. Net als zijn voorgangers biedt de film een fraai vormgegeven toekomstvisie waarin de grens tussen mens en product is vervaagd.

Lincoln-6-Echo is zo'n product. De grote vraag is echter: wat voor product en wat is men met hem van plan? Met een beetje puzzelen is dit wel af te leiden uit de trailer, maar gelukkig steunt de film niet alleen op die ontknoping. Die laat zich halverwege al wel raden, wanneer Michael Bay zijn geduld inmiddels heeft verloren en de subtiliteit laat varen. Hij gooit de remmen los nadat McGregor en Johansson (dat klinkt beter dan die codenamen) uit het ondergrondse universum zijn ontsnapt. Met een krankzinnige achtervolging die meer schade aanricht dan een tsunami, verspeelt Bay in een paar minuten bijna al zijn opgebouwde krediet, maar zelfs over die onwaarschijnlijke actiesequentie is nog iets positiefs te zeggen. Werden in Bad Boys 2 nog heel smakeloos lijken op de snelweg gegooid, in The Island zijn die vervangen door kolossale treinwielen, die veel verwoestender zijn en spectaculairdere plaatjes opleveren. Bay is nog geen fijnproever, maar hij leert van zijn fouten en zijn stijl blijft aantrekkelijk. Een camera die voortdurend beweegt maar zorgvuldig registreert, acteurs in heldhaftige close-ups, een vlotte afwikkeling van de plot, kleuren die je ogen op tilt doen slaan en godzijdank geen duiven zoals bij John Woo. In de tweede helft van de film is geen tijd voor gedrentel.

Ewan McGregor en Scarlett Johansson vormen een fraai koppel, maar vrouwvriendelijkheid is op dit moment nog een stap te ver voor Michael Bay. Hij weet Johansson dan wel zeldzaam mooi in beeld te brengen (bijvoorbeeld in de dromerige openingsscène), maar ze is passief in haar hele doen en laten. Ze speelt het blondje dat achter de held aanhobbelt en haar enige functie binnen het verhaal is dat ze de tot dan toe kunstmatig onderdrukte seksuele driften van McGregor mag aanjagen. Een ondankbare taak voor deze talentvolle actrice. McGregor mag zich daarentegen verkneukelen tijdens een verbijsterende confrontatie met zichzelf. In een aantal hilarische scènes speelt hij zichzelf volledig van het doek; opnieuw een blijk van zijn veelzijdigheid.

The Island is de ‘guilty pleasure’ die we deze zomer eigenlijk nog nodig hadden. Batman Begins en War of the Worlds waren nogal duister en serieus, Charlie and the Chocolate Factory was sprookjesachtig maar erg braaf, en aan Mr. & Mrs. Smith wil ik geen woorden meer vuil maken. We misten nog wat bravoure, wat visuele überkitsch. The Island laat die wens in vervulling gaan. Het is een branieschoppende film waarin een redelijk doordacht sciencefictionverhaal de basis, maar niet het excuus vormt voor over de top actie en mooifilmerij. En je krijgt nog twee voor de prijs van één ook. Een claustrofobisch sciencefictiondrama en een klopjachtfilm waarin alle stoppen doorslaan.

59 Reacties

account_circleLog in of registreer om mee te praten.

Kenji

Avatar

Remko Mewe "Hij weet Johansson [...] zeldzaam mooi in beeld te brengen (bijvoorbeeld in de dromerige openingsscène), ... "
Vanwege dit ene zinnetje overweeg ik voor het eerst in jaren weer om naar de bios te gaan voor een Michael Bay-film. O+

Rarara

Avatar

Ik wacht lekker op de dvd. ik hoop niet dat dit het begin van het einde is van Scarlett: blonde bimbo's hebben we al genoeg.

Helios

Avatar

Goeie recencie! beschrijft de film erg leuk. Lijkt me wel een lekkere film zo voor tussen het hertentamens leren door. ff bijkomen, ff rust voor de hersencellen hmmm ahhh Smiley face

Steadicam

Avatar

Bolo "Vanwege dit ene zinnetje overweeg ik voor het eerst in jaren weer om naar de bios te gaan voor een Michael Bay-film. O+"

Bay hoeft er eigenlijk niet veel voor te doen. Ze is bedwelmend. En wat een figuurtje!

Sokolsky

Avatar

Er staat een hele flinke spoiler op TT 404. Maar ook het interessante bericht dat de hele film gekloond zou zijn van The Clonus Horror (1979) en dat de makers hiervan een rechtszaak gaan aanspannen.

Steadicam

Avatar

Sokolsky "Er staat een hele flinke spoiler op TT 404. Maar ook het interessante bericht dat de hele film gekloond zou zijn van The Clonus Horror (1979) en dat de makers hiervan een rechtszaak gaan aanspannen."

Die film krijgt een 2,2 op IMDb, dus mocht The Island plagiaat zijn, dan steun ik The Island ook als remake.

En het is inderdaad verbazingwekkend hoe veel men in de beschrijvingen van de film al weggeeft. Ook in de trailer wordt het woord kloon al in de mond genomen. Zonde eigenlijk.

juggalo

Avatar

Ik was nooit zo weg van Scarlett, maar in deze film ziet ze heerlijk uit. :9 Aangezien ik ook wel weer is zin heb in een simpele actiefilm ga ik The Island waarschijnlijk in de bios zien.

Quistnix

Avatar

Mr. and Ms. Smith was voor mij al genoeg Guilty Pleasure deze zomer, en aangezien dit voor het eerst is dat ik hier iets positiefs over hoor sla ik deze in de bios nog maar even over. Misschien verander ik daar nog van als de positieve berichten blijven aanhouden, maar voorlopig..

exstreme

Avatar

Ik vind Michael Bay een goeie aktie regisseur en hij weet het altijd prachtig in beeld te brengen en ik vind dat hij moet doen waar hij goed in is,helaas kan niet iedereen dat waarderen en nemen zijn films veel te serieus,terwijl je zijn films altijd moet kijken met een vette knipoog;)

als je naar een aktie film gaat kijken dan ga je die toch niet beoordelen op het verhaal en diepgang,geld ook voor Mr. and Ms. Smith dat is toch gewoon een leuke en komische aktie film,hoe kan je dat dan gaan beoordelen op een diepgaand verhaal,dat is wat ik vind persoonlijk.

sommige recensies zijn wat te krittisch en beoordelen een film niet op een terrechte manier,als je naar een aktie film gaat dan beoordeel je hem op aktie en niet op drama enz. vind ik:E

wat er ook over deze film geschreven gaat worden,ik ga er zekerwete heen:Y

exstreme

Remko Mewe

Avatar

"Remko Mewe" "aan Mr. & Mrs. Smith wil ik geen woorden meer vuil maken."
"exstreme" "als je naar een aktie film gaat kijken dan ga je die toch niet beoordelen op het verhaal en diepgang,geld ook voor Mr. and Ms. Smith dat is toch gewoon een leuke en komische aktie film,hoe kan je dat dan gaan beoordelen op een diepgaand verhaal,dat is wat ik vind persoonlijk.
sommige recensies zijn wat te krittisch en beoordelen een film niet op een terrechte manier,als je naar een aktie film gaat dan beoordeel je hem op aktie en niet op drama "


Zoals je misschien al hebt opgemerkt, heb ik beide films gerecenseerd (klik hier voor Mr. & Mrs. Smith) en ik heb ze beide beoordeeld op de actie. Maar actie wordt wel degelijk beïnvloed door het verhaal. Ik zal nog een paar woorden vuil maken dan maar: de actie in Mr. & Mrs Smith is totally boring. Het is veel te eenvoudig (een echtpaar moet elkaar om vage redenen afmaken, that's it) en er verandert verder helemaal niks aan dat concept. Je kunt de afwas doen, een boterham eten en een uur later nog eens kijken of de één de ander misschien al heeft uitgeschakeld. Niks gemist. Het is kijken naar een Mortal Kombat game die door twee anderen wordt gespeeld.

leraar wiskunde

Avatar

Degelijk geschreven recensie. Maar helaas ben ik dezelfde mening niet toebedeeld. Michael Bay, regisseur van afschuwelijk slechte films als 'Armageddon' en 'Bad Boys 2', komt nu met 'The Island', een science-fictionprent die in weinig verschilt v/d voorgaande.

Het 1ste uur van 'The Island' is nog een beetje interessant, met een paar boeiende levensvragen. Helaas verdienen die vragen een beter concept en Michael Bay wil zijn doelgroep vooral geen pijn doen met moeilijke vragen: hij schakelt vlug over op het flitsend gedeelte v/h verhaal.

Tja, echt nieuw is dat niet, het publiek van deze film komt uiteraard voor de opgezwollen actie. De camera beeft dat 't geen aard meer heeft en wordt gekenmerkt door een lekker hyperkinetische montagestijl: het bewijs dat Bay geen actiescènes kan choreograferen. De autoachtervolging is zo over-the-top dat je moet lachen en ook een scène om van een gebouw af te springen en met logo en al naar beneden te donderen en om dan nog lekker levend te zijn is ongeloofwaardig.

Ewan McGregor en Scarlett Johansson zijn simpelweg te goed voor deze film en Steve Buscemi heeft een best leuke rol.

'The Island' is heel erg pompeus, duurt te lang, is érg vermoeiend en bevat de kiemen v/e een degelijke film. Maar die worden kapotgesmoord door nog een orgie van explosies en knallend geweervuur. Kortom: à la Michael Bay, doorgaans geen goed teken.

exstreme

Avatar

leraar wiskunde "Degelijk geschreven recensie. Maar helaas ben ik dezelfde mening niet toebedeeld. Michael Bay, regisseur van afschuwelijk slechte films als 'Armageddon' en 'Bad Boys 2', komt nu met 'The Island', een science-fictionprent die in weinig verschilt v/d voorgaande.

Het 1ste uur van 'The Island' is nog een beetje interessant, met een paar boeiende levensvragen. Helaas verdienen die vragen een beter concept en Michael Bay wil zijn doelgroep vooral geen pijn doen met moeilijke vragen: hij schakelt vlug over op het flitsend gedeelte v/h verhaal.

Tja, echt nieuw is dat niet, het publiek van deze film komt uiteraard voor de opgezwollen actie. De camera beeft dat 't geen aard meer heeft en wordt gekenmerkt door een lekker hyperkinetische montagestijl: het bewijs dat Bay geen actiescènes kan choreograferen. De autoachtervolging is zo over-the-top dat je moet lachen en ook een scène om van een gebouw af te springen en met logo en al naar beneden te donderen en om dan nog lekker levend te zijn is ongeloofwaardig.

Ewan McGregor en Scarlett Johansson zijn simpelweg te goed voor deze film en Steve Buscemi heeft een best leuke rol.

'The Island' is heel erg pompeus, duurt te lang, is érg vermoeiend en bevat de kiemen v/e een degelijke film. Maar die worden kapotgesmoord door nog een orgie van explosies en knallend geweervuur. Kortom: à la Michael Bay, doorgaans geen goed teken."


hahaha!!!:E maar waarom ben je dan uberhout naar deze film gegaan als micheal bay zo slecht kan choreograferenO+ en al zijn vorige films zo slecht vind!!!

dat is zijn filmstijl net als john woo zij eigen stijl heeft,oké de aktie is mechien wat over de top,maar hij weet de aktie altijd wel spectactulair in beeld te brengen en dat kun je van de meest regisseurs niet zeggen

ik ben het met je eens dat zijn verhaallijnen niet altijd goed zijn uitgewerkt maar dat hij de actiescènes niet kan choreograferen,dat ben ik niet met je eens,mits jij het beter in beeld kan brengen;)

Tware

Avatar

Het eerste half uur is goed, daarna wordt je pijnlijk herinnerd aan de regisseur van de film. Het veranderd in een doorsnee-actiefilm. Bay dacht er misschien een film van te maken waarover we moeten nadenken (zoals Matrix, A.I. etc) maar het is maar al te ongeloofwaardig en het schakelt op gegeven moment over op doorsnee actiefilm. De Actiescenes hebben we allemaal al eens eerder gezien in eerder spektakelstukken van heb. Het is gewoon niet meer dan een spectakel film met beelden om bij weg te kwijlen en goed audiowerk. Er had wel meer mogen zijn en er had wel meer in gezeten (met een andere regisseur)

[rating 2.5]

Vrieskist

Avatar

Ik geef de film op een schaal van 10 toch een 7 ;) Het keek lekker weg en het zag grafisch allemaal wel netjes uit. Alleen ging het van een leuke SF toch naar een "bad-boys-2-achtige-achtervolging-en-laten-we-eens-wat-auto's-ontploffen-en-omrollen-film" [7/10]

Steadicam

Avatar

leraar wiskunde "Degelijk geschreven recensie. Maar helaas ben ik dezelfde mening niet toebedeeld."

Als ik jouw reactie zo lees, verschilt jouw mening niet zo veel hoor. Je merkt dezelfde dingen op, alleen is je eindbeoordeling iets minder positief.

Il Padrino

Avatar

3½ blokje voor deze film?? Nee, dat is me echt te veel. Hoe zeer je ook zegt dat Bay pretentieloos is en gewoon een actiefilm wil maken, deze film is gewoon niet goed. Er zitten veel te veel kleine irritante onlogische dingen in. Voorbeelden?

Voor de zekerheid maar even:
als je je hele leven op platte schoenen moet lopen, hoe kun je dan ineens op hoge hakken rennen?
Herinneringen aan kunnen auto en motorrijden willen niet zeggen dat je het dan ook daadwerkelijk kunt.
Renovatio betekent niet (letterlijk) wedergeboorte, dat weet ik nog zonder latijn te hebben gehad...
Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat je in de toekomst het telefoonnummer van een Kalvin Klein model die ook in verschillende mannenbladen heeft gestaan (assumtpie: een topmodel) zomaar via een msn telefoongids kunt opzoeken.
Lincoln-6-echo leert wel erg snel de subtiliteiten van de taal die de echte Lincoln spreekt. Zo pikt hij de subjectiviteit van het woordje shite wel erg snel op, hoewel hij het waarschijnlijk 24 uur eerder nog niet kende.
Het feit dat je geen volwassen klonen kunt kweken zullen we maar even aan science fiction toeschrijven, want natuurlijk zal dat over 8 jaar wel kunnen...
Dat de klonen het denkniveau van een 15 jarige hebben en onwetend zijn wordt alleen gebruikt op momenten dat het komisch kan zijn, niet als het er in in het echte leven toe doet.
Misschien is het een bekentenis, maar op 15 jarige leeftijd had ik geheel zelfstandig ook zaken over seks ontdekt, dat zouden die klonen ook kunnen doen
Echo, Delta en Alpha zijn generatie aanduidingen, het cijfer staat voor de streekcode en de naam voor de achternaam van de sponsor: er mag dus bijvoorbeeld per generatie maar één Johnson in New York een kloon hebben, dit lijkt mij onlogisch. Bedenk alleen al het geval van de rijkaard die klonen voor zijn hele gezin wil hebben, dat past niet in het namensysteem
Tijdens het ontsnappen zijn ze wonderbaarlijk schoon op sommige momenten, en veel vuiler op andere
Er zijn er wel meer, maar schieten me nu even niet tebinnen.

De makers hadden er ook beter aan gedaan om zich iets meer in de menselijke psychologie te verdiepen. Als je in een totaal vreemde wereld wordt gezet, waarin alles anders is dan je gewend bent, ga je niet moedig rondrennen, maar ben je bang en begrijp je niets van de chaos om je heen... Als je dan naar het einde kijkt: De wereld om de klonen heen vergaat ineens, alles wat ze dachten te weten klopt niet meer, dan ga je niet naar het licht rennen, maar lijkt het mij logischer dat ze zich zouden gaan verschuilen. Zij weten immers niet wat de kijker wel weet, dat ze in een ondergrondse faciliteit zitten. Zij denken dat de hele buitenwereld geïnfecteerd is, er gebeuren vreemde dingen buiten, noem mij 1 reden waarom je dan ineens allemaal naar buiten wil...?

En dan natuurijk de algemene Michael Bay kritieken:

-Actiescènes: je kunt ook overdrijven natuurlijk...
-Er bestaat zoiets als een steadicam, je hoeft niet met dat ding te gaan rammelen om actie voor te laten stellen. Laat actie zien of doe het niet, maar niet van dit halfslachtige gedoe.
-En ben ik de enige die het onlogisch vindt dat de "evil scientist" ineens zelf in een apocalyptisch eindgevecht het persoonlijk moet opnemen tegen Lincoln, heeft hij niet tientallen bodyguards (censors) in dienst die dat veel efficienter zouden kunnen doen...

Over de bad guys gesproken, die Laurant: Vanwaar ineens gewetenswroeging bij Laurant? Hij wilde toch ook bewust de clonen vermoorden vanwege het foutje dat ze ontsnapt waren...

Ok, je denkt nu natuurlijk: waarom is die Padrino überhaupt naar deze film geweest... En eigenlijk kan ik me nog maar één positief element voor de geest halen... Scarlett Johansson... *zucht*

Zelfs flauwe grappen tijdens de pauze over "attack of the clones" en "wanneer krijgt Obi-Wan nou zijn lightsaber" konden de film niet redden. Enige pluspunten waren een paar mooie shots, de muziek en Scarlett.. *zucht*

[rating 2]

Raoul Duke

Avatar

Het is alweer een tijdje geleden dat ik hem gezien heb maar is het verhaal niet vrijwel gelijk aan Logans Run?

SunChaser

Avatar

1,5e ster voor Mrs and Mr Smith en 3,5 voor deze? Goh, dat zou andersom moeten zijn.

muses79

Avatar

Erg leuk concept, maar zeer slecht uitgewerkt. Ik had na afloop gelijk een aantal fouten/tegenstrijdigheden ontdekt die Il Padrino ook noemt. Daar had toch veel meer aandacht aan besteed kunnen worden: wordt de film gelijk een stuk geloofwaardiger van.

Ik werd trouwens ook ziek van de achtervolgingsscenes in het gebouw: ik kon het allemaal nauwelijks volgen, zo flitsend snel ging het, maar dat zal wel aan mijzelf gelegen hebben...

Het is gewoon een zeer slechte film waar ik zeker meer van verwacht had. De trailer zag er nog wel veelbelovend uit.

Helaas...

Planethugo

Avatar

Zeker geen perfecte film maar ik kan me helemaal vinden in de recensie. Lekkere actie met een niet foutloos verhaal. Is al een tijdje geen échte actiefilm zonder pretenties meer gemaakt dus deze vult dat gat. 3.5 sterren kan ik me in vinden T+)

FilmAcademieStudent

Avatar

Tja, tja, tja... Ik schrik toch elke keer weer als ik de mening van de massa hoor over Michael Bay - een regisseur die notabene door niemand minder dan Spielberg op het project THE ISLAND is gezet.

Maar zoals de geschiedenis ons leert: de groten worden in hun eigen tijd niet gewaardeerd. Zo is Hitchcock door zogenaamde intellectuelen jaren achtereen verguist en kennen we hem nu als een van de grootste regisseurs ooit: terwijl hij toch niet meer trachtte dan de kijker te vermaken.

Met Bay zal het niet anders zijn. Ok, toegegeven: Pearl Harbor, Armagadon en de Bad Boys vehicles, zijn geen hoogstaande breinbrekers, maar dat is ook geen vereiste voor een goed verhaal. Ik lees dat Leraar Wiskunde vindt dat Bay door zijn cameravoering verklapt niet in staat zijn tot het choreograferen van actiescenes: als Bay iets niet te verwijten valt is dat hij een slechte actieregisseur zou zijn. Zijn vernieuwende hand-held-stijl (een consequent gebruik van een mate van wilderigheid per kaderkeuze, dus voor een closeup andere wildheid dan voor mediums) en tot op het frame overdachte decoupage-keuze/shotkeuze worden door grootheden als Spielberg en wijlen Kubrick geroemd! Het bekende low-angel Bad-Boys shot staat al in de filmgeschiedenis als een ontdekking.

Kleurenpallet, bombastiek en een sterk gevoel voor ritme... Met The Island laat Bay ook nog eens zien in staat te zijn tot het vertellen van een verhaal, zij het slechts in het eerste uur op drama-niveau. THE ROCK, geloof mij, zal over dertig jaar een klassieker zijn, ik wil daar met plezier al mijn geld op zetten! The Island is niet van dit niveau, maar staat als actiefilm op eenzame hoogte, temidden van actievehicles van regisseurs als Emmerich, Cohen en Tamahori.

Hoe zeer het de 'slimme' menigte ook mag zijn ontgaan, Bay probeert wel degelijjk iets nieuws en heeft met zijn commercial-achtergrond de actieprent op een heel nieuw level getild. De grootste cineasten waren geen vernieuwers door hun controverse: ze kenden de regels van de klassieke cinema en kozen de juiste scripts uit.

Bay is jong - ja veertig is voor hollywood regisseurs best jong - en die diepgaandere scenario's liggen nog op zijn pad. Een ding is zeker: met het visuele oog van Bay zal de gemiddelde Art-House film een torenhoog niveau bereiken, al was het alleen omdat hij ook de inzichten heeft op spelregie en verhaalniveau. Hij is een van de meestbelovende visuele grootmeesters in de hedendaagse Amerikaanse film!

Het eerste uur van The Island moet dan ook warm onthaald worden en de rest gezien worden als een tentoonspreiding van puur vakmanschap. Als je zo graag enkel intelligente Iraanse polderdrama's wilt zien, kruip dan weg in Kriterion en laat je dan nooit maar dan ook nooit meer zien bij een Michael Bay filmvertoning!

Remko Mewe

Avatar

FilmAcademieStudent "als Bay iets niet te verwijten valt is dat hij een slechte actieregisseur zou zijn."

Bedankt voor deze zinnige bijdrage! Ik quote even een zin van je waar ik het absoluut mee eens ben. Je dicht Bay misschien iets te veel kwaliteiten en een te glorieuze toekomst toe, maar ik hoop dat je gelijk krijgt.

Kenji

Avatar

@ FilmAcademieStudent: Tuurlijk kan Bay actiescènes regisseren, kijk inderdaad maar naar The Rock. Hij kan ze daarentegen ook behoorlijk verkloten, kijk maar naar Bad Boys 2 (de laatste Bay-film die ik zag). Voor een Film-Academie-Student is het natuurlijk mooi om te weten dat iedere knip- en shotkeuze van Bay zorgvuldig is overdacht en dat zijn handheld-stijl zo vernieuwend is (voor ons gewone filmliefhebbers trouwens ook) maar het is toch het resultaat dat telt, nietwaar?
De actie in Bad Boys 2 is zo ontzettend onoverzichtelijk, fragmentarisch en schijnbaar willekeurig gecomponeerd, dat ik vermoed dat jij er een vorm van abstracte kunst in zult zien. Maar de uitwerking op de oningewijde kijker is dat die scènes iedere vorm van spanning en ieder gevoel van betrokkenheid uitsluiten. Je weet gewoon niet waar je naar zit te kijken, wie wat aan het doen is en waarom. De logica en de samenhang van de handelingen en gebeurtenissen zijn zoek; wat mij betreft hebben we het dan over slecht geregisseerde actie.

N.B. over de ridicule context van die scènes heb ik het niet eens. Mijn voorliefde voor zedenschetsen van het Kazachstaanse dorpsleven staat hier helemaal los van.

(Wat moeten we ons trouwens voorstellen bij een 'visueel oog'? Is dat een filmtechnische term?)

Steadicam

Avatar

Bolo "De actie in Bad Boys 2 is zo ontzettend onoverzichtelijk, fragmentarisch en schijnbaar willekeurig gecomponeerd, dat ik vermoed dat jij er een vorm van abstracte kunst in zult zien."

Blijf je een beetje on-topic Bolo? We hebben het niet over BB2. ;)

"Bolo" "Maar de uitwerking op de oningewijde kijker is dat die scènes iedere vorm van spanning en ieder gevoel van betrokkenheid uitsluiten. Je weet gewoon niet waar je naar zit te kijken, wie wat aan het doen is en waarom."

Daar heb ik nou nooit last van gehad bij Bay. Ik vind zijn stijl en cameravoering best fraai. Lekker hectisch, maar toch wel samenhangend. Waar ik me aan stoor is het totale gebrek aan geloofwaardigheid. In The Island gaat hij opnieuw te ver. McGregor en Johansson overleven belachelijke situaties. Ze storten van een wolkenkrabber, maar krabbelen op en gaan weer verder. Dat pik je op een gegeven moment niet meer. Maar als ik me een slecht geregisseerde actiescène voor de geest moet halen, dan noem ik eerder die late achtervolging in Bourne Supremacy. Man, wat een chaos. Geen idee wat er nou allemaal door het beeld vloog. Een close-up van het achterportier? What the fuck hebben we daar nou aan?

Kenji

Avatar

The Bourne Supremacy?? Die's niet eens van Michael Bay, wie gaat er nou offtopic hè? :P

Peter

Avatar

Ik vind trouwens dat iedereen zijn opleiding in zijn naam zou moeten vermelden, om zo beter de waarde van iemands mening te kunnen inschatten.

jacq

Avatar

Peter je hebt helemaal gelijk. Jacqdombo: ik vind het jammer dat Scarlett in deze film alleen maar als achtergrond bimbo fungeert. Ze kan zoveel meer, maar ja wie ben ik :P Verder prima recensie. Ben toch benieuwd naar deze film, zal denk ik toch komen doordat ik erg benieuwd ben wat Scarlett bezielde om deze film te gaan maken.

leraar wiskunde

Avatar

Michael Bay. De dader van misdaden tegen de mensheid als 'Armageddon', 'Pearl Harbor' en 'Bad Boys II', komt nu met met een sf-film die verbazend veel mee heeft van al zijn voorgaande projecten. Explosies, kettingbotsingen, debiele dialogen, 2 niet onaantrekkelijke helden.

De 1ste helft is misschien nog redelijk fascinerend, met een aantal interessante levensvragen. Helaas is Bay niet bepaald de regisseur van dat soort vragen en ze horen dan ook niet echt thuis in deze film. Hij wil zijn fans niet teveel zeer doen met filosofische kwesties, en schakelt zodra als kan over naar de actie.

Tja, erg is dat niet, niemand komt naar een Bayfilm kijken voor de intelligentie. Uiteraard komt men voor de pompeuze actie. De camera beeft dat 't geen aard heeft en wordt zo snel mogelijk naar een andere positie gecut: een dekmantel voor het feit dat Bay geen (niet hysterische) actiesequensen kan filmen. Die sequenties zijn overigens zeer ongeloofwaardig: de autoachtervolging is er al goed over en de spring-af v/h gebouw spant de kroon: die scènes zijn soms onbedoeld grappig.

Verder hoef je het ook voor de originaliteit niet te doen: andere sf-films worden lustig geplunderd.

Acteurs kunnen in dit soort film uiteraard moeilijk overtuigen. Ewan McGregor kan amper Amerikaans praten en is pas op z'n gemak als hij een beetje Schots mag uitkramen. Scarlett Johansson heeft de stereotiepe rol als sidekick. Sean Bean speelt weer 'ns een slechterik. Steve Buscemi z'n rolletje is best wel leuk.

'The Island' is heel erg vermoeiend, te lang durend, uitermate bombastisch. De kiemen v/e goeie film waren er dan wel, ze worden afgesnoerd door te veel actie. À la Michael Bay dus.

Darth T

Avatar

In het algemeen geen slechte film, maarja de actie is wel een beetje overdreven, maar dat had ik eigenlijk wel al verwacht na deze reacties. De casting is wel goed, Sean Bean speelt goed, Scarlett Johansson blinkt uit. Ewan Mcgregor had een trip naar the Island verdiend :B Jammer dat Michael Clarke Duncan maar zo'n klein rolletje had. Heb ik niet goed opgelet, of was zijn buik opengesneden toen hij wegrende -.-
In het algemeen [rating 3]

exstreme

Avatar

FilmAcademieStudent "Tja, tja, tja... Ik schrik toch elke keer weer als ik de mening van de massa hoor over Michael Bay - een regisseur die notabene door niemand minder dan Spielberg op het project THE ISLAND is gezet.

Maar zoals de geschiedenis ons leert: de groten worden in hun eigen tijd niet gewaardeerd. Zo is Hitchcock door zogenaamde intellectuelen jaren achtereen verguist en kennen we hem nu als een van de grootste regisseurs ooit: terwijl hij toch niet meer trachtte dan de kijker te vermaken.

Met Bay zal het niet anders zijn. Ok, toegegeven: Pearl Harbor, Armagadon en de Bad Boys vehicles, zijn geen hoogstaande breinbrekers, maar dat is ook geen vereiste voor een goed verhaal. Ik lees dat Leraar Wiskunde vindt dat Bay door zijn cameravoering verklapt niet in staat zijn tot het choreograferen van actiescenes: als Bay iets niet te verwijten valt is dat hij een slechte actieregisseur zou zijn. Zijn vernieuwende hand-held-stijl (een consequent gebruik van een mate van wilderigheid per kaderkeuze, dus voor een closeup andere wildheid dan voor mediums) en tot op het frame overdachte decoupage-keuze/shotkeuze worden door grootheden als Spielberg en wijlen Kubrick geroemd! Het bekende low-angel Bad-Boys shot staat al in de filmgeschiedenis als een ontdekking.

Kleurenpallet, bombastiek en een sterk gevoel voor ritme... Met The Island laat Bay ook nog eens zien in staat te zijn tot het vertellen van een verhaal, zij het slechts in het eerste uur op drama-niveau. THE ROCK, geloof mij, zal over dertig jaar een klassieker zijn, ik wil daar met plezier al mijn geld op zetten! The Island is niet van dit niveau, maar staat als actiefilm op eenzame hoogte, temidden van actievehicles van regisseurs als Emmerich, Cohen en Tamahori.

Hoe zeer het de 'slimme' menigte ook mag zijn ontgaan, Bay probeert wel degelijjk iets nieuws en heeft met zijn commercial-achtergrond de actieprent op een heel nieuw level getild. De grootste cineasten waren geen vernieuwers door hun controverse: ze kenden de regels van de klassieke cinema en kozen de juiste scripts uit.

Bay is jong - ja veertig is voor hollywood regisseurs best jong - en die diepgaandere scenario's liggen nog op zijn pad. Een ding is zeker: met het visuele oog van Bay zal de gemiddelde Art-House film een torenhoog niveau bereiken, al was het alleen omdat hij ook de inzichten heeft op spelregie en verhaalniveau. Hij is een van de meestbelovende visuele grootmeesters in de hedendaagse Amerikaanse film!

Het eerste uur van The Island moet dan ook warm onthaald worden en de rest gezien worden als een tentoonspreiding van puur vakmanschap. Als je zo graag enkel intelligente Iraanse polderdrama's wilt zien, kruip dan weg in Kriterion en laat je dan nooit maar dan ook nooit meer zien bij een Michael Bay filmvertoning!"


ik ben het geheel met je eens,eindelijk eens iemand die iets positiefs ziet in michael bay:W

en wat micheal bay deed met de kolossale treinwielen achtervolging van The Island(hoog uit 10 min),is vele malen spectaculairder,waar de matrix 2 zo groots over deed!!:Y

FilmAcademieStudent

Avatar

Vet forum dit ten eerste. er wordt daadwerkelijk gediscusieerd over film Smiley face.

Maar...wbt Bay...tja, met visueel oog bedoel ik gevoel voor kadrering en dat is niet alleen als filmacademiestudent interessant. Ik bedoel: commercials bijvoorbeeld zijn ontzettend duur en hebben heel veel opnametijd en daarom ziet bijna elk shot er ´perfect´, gelikt uit...Terwijl speelfilm veel sneller gedraaid wordt, weet Michael Bay in bijna al zijn films die zelfde compositie en perfectie aan te brengen in zijn shot, met zoals iemand al eerder zei: een kleurenpalet zoals geen ander dat kan gebruiken.

Maar ged, genoeg argumenten.... Ik ben blij met de discussie. Bij de wederreactie van Leraar Wiskunde bespeurde ik echter weinig meer dan in zijn eerdere bericht.... Ik ben nu inmiddels erg benieuwd wat je wel een goede actiefilm vindt?

Planethugo

Avatar

Darth T "Heb ik niet goed opgelet, of was zijn buik opengesneden toen hij wegrende -.-
In het algemeen [rating 3]"

Dan heb je idd niet goed opgelet
ze waren idd zijn buik open het snijden om een orgaan eruit te halen toen hij wakker werd

Smiley face

GTR

Avatar

Dat betekent dus dat hij wel goed heeft opgelet.

Zijn buik werd opengesneden en hij werd wakker en toen rende hij met opengesneden buik weg, beetje ongeloofwaardig. Maar het klopt dus wel dat het al opengesneden was.

Kenji

Avatar

FilmAcademieStudent "Maar...wbt Bay...tja, met visueel oog bedoel ik gevoel voor kadrering en dat is niet alleen als filmacademiestudent interessant."
Ja, ik begrijp wat je bedoelde, maar wat ik bedoelde was dat 'visueel oog' een beetje een onzinnige term is. Alsof je ook een 'auraal oog' zou kunnen hebben. Zeg dan gewoon 'oog'.

Planethugo

Avatar

GTR "Dat betekent dus dat hij wel goed heeft opgelet.

Zijn buik werd opengesneden en hij werd wakker en toen rende hij met opengesneden buik weg, beetje ongeloofwaardig. Maar het klopt dus wel dat het al opengesneden was."


pff idd, beetje vaag van die klote zomer zeker O+

leraar wiskunde

Avatar

En Remko: dat je deze zoutloze actiefilm als beter afschildert dan 'Mr. and Mrs. Smith', 'War o/t Worlds', 'Batman Begins' en 'Charlie a/t Chocolate Factory' is al erg genoeg. Wat mij echt tegen de borst stoot in je review, is de opmerking over John Woo. Oké, er zijn wel duiven in Woo-films, maar de zin klinkt negatief. Woo kan beter actiescènes in elkaar steken dan Bay ooit heeft kunnen dromen. Voor die mannen heb ik zo'n respect: Peter Jackson, John Woo, Steven Spielberg. Alles op een duidelijke, overzichtelijke, heldere manier in beeld brengen. Dat kan Michael Bay niet.

Remko Mewe

Avatar

leraar wiskunde "En Remko: dat je deze zoutloze actiefilm als beter afschildert dan 'Mr. and Mrs. Smith', 'War o/t Worlds', 'Batman Begins' en 'Charlie a/t Chocolate Factory' is al erg genoeg. Wat mij echt tegen de borst stoot in je review, is de opmerking over John Woo. Oké, er zijn wel duiven in Woo-films, maar de zin klinkt negatief. Woo kan beter actiescènes in elkaar steken dan Bay ooit heeft kunnen dromen. Voor die mannen heb ik zo'n respect: Peter Jackson, John Woo, Steven Spielberg. Alles op een duidelijke, overzichtelijke, heldere manier in beeld brengen. Dat kan Michael Bay niet."

Ho ho, leraar wiskunde, laat ik een ding voorop stellen: ik schrijf nergens dat ik The Island beter vind dan Charlie, Batman en WotW. Voor de duidelijkheid: dat vind ik niet. Lees wat er staat: The Island is een film die we nog misten deze zomer. We misten nog een ongecompliceerde actiefilm. En wat John Woo betreft, dat slaat idd alleen op de duiven. Ik haat duiven, vandaar. En duiven die in slowmo opvliegen vind ik melodramatische kitsch. Voor de rest vind ik Woo prima, gelijkwaardig aan Bay. Verder snap ik eigenlijk niet dat ik mezelf nu aan het verantwoorden ben. Ik heb geschreven wat ik vind, dat doe ik voor de site en de lezers, en ik hoop dat men dat (uiteindelijk) op waarde kan schatten. Ik kan toch niet iedereen tevreden stellen en dat is ook niet mijn functie.

mercapto

Avatar

En om dan Mr and Mrs Smith te noemen :P
Die som snap ik niet Mr Wiskunde :P

leraar wiskunde

Avatar

Oké, Remko Mewe. Dat snap ik wel allemaal. Maar leg me nu 'ns uit wat je beter vond aan 'The Island' dan aan 'Mr. and Mrs. Smith'? "En aan 'Mr. & Mrs. Smith' wil ik geen woorden meer vuil maken". Yeah, right. 'The Island' is geen aanstootgevend slechte film, besef ik zelf ook wel. Je kan er misschien alles van zeggen, maar niét dat hij 'Mr and Mrs Smith' evenaart dan wel overtreft. Nu kun je zeggen dat ik de bespreking van de 'Smiths' moet lezen, maar daarin klaag je enkel steen en been over het feit dat 'Smith' een prestigeproject is voor de cast. Leg me dus effe uit wat 'The Island' voor heeft op 'Mr & Mrs Smith'.

Colonel_Kurz

Avatar

leraar wiskunde "Nu kun je zeggen dat ik de bespreking van de 'Smiths' moet lezen, maar daarin klaag je enkel steen en been over het feit dat 'Smith' een prestigeproject is voor de cast."
Er valt toch wel véél meer uit die recensie te halen dan wat jij nu zegt...
Remko Mewe "Met dit soort dialogen slaat het echtelijk duel al binnen het halfuur dood. Geen verrassing als je beseft dat het hele verhaal op één grap berust die in de ene bombastische scène na de andere wordt uitgemolken. Een ontploffing hier, een autoachtervolging daar, het zijn niet meer dan formaliteiten. Er is zo lang geschaafd aan de one-liners dat de spontaniteit met het schaafsel is verdwenen.
...
Zo is een rit tegen het verkeer in al eindeloos vaak vertoond (en meestal beter),
...
Welke sukkel maakt zich dan nog druk over de stompzinnigheid van de plot?"

En dat zijn slechts enkele passages...

Remko Mewe

Avatar

Eigenlijk heb ik al meer dan genoeg gezegd over beide films, ook op deze webpagina. In het kort komt het erop neer dat aan The Island een dynamisch verhaal ten grondslag ligt, terwijl dat van Mr. & Mrs. Smith zo statisch is als de pest. Na 20 minuten gebeurt er niets nieuws meer. Wat volgt is een herhaling van zetten. De gemakzucht straalt ervan af en ik zie er inderdaad niet veel meer in dan een speelterrein voor Brad en Angelina, wat ik een akelige motivatie vind voor het maken van een film. Het is bijna een promotieclip voor beide sterren en daar ben ik niet in geinteresseerd. Het medium film mag best gebruikt worden voor puur vermaak, maar Mr. & Mrs. Smith is van SBS6 niveau en dan haak ik af. De film heeft bij wijze van spreken de actie van Waanzinnige Politieachtervolgingen en de humor van America's Funniest Home Video's. Dan haak ik af, het is Die Hard voor zwakzinnigen. Gek genoeg geeft bijna iedereen toe (ook de filmtotalers) dat het verhaal slap, leeg, mager of dun is, maar toch zijn er een heleboel die schrijven dat ze zich wel vermaakt hebben. Dat snap ik dus niet, daar kan ik niet bij. Waar zit de fun?

Kenji

Avatar

Gisteren gezien, en ik kan het alleen maar volmondig met Remko eens zijn: deze film is vet. Tuurlijk: hij is ook luidruchtig, niet bijster intelligent of subtiel en hij hangt van de onwaarschijnlijkheden aan elkaar. Hij is dynamisch op het uitzinnige af en chaotisch - maar niet op de onontwarbare manier waarop Bad Boys 2 dat was. De actie is - nét - te volgen en levert een aantal mooie plaatjes op, waaronder de hyperdetaillistisch weergegeven versplintering van een auto op de snelweg door een groot stuk staal. De styling van het geheel is ultraslick, het kleurenpalet zo verzadigd dat het bijna pervers wordt.
Een érg opvallend detail dat me vanochtend te binnen schoot: er explodeert volgens mij helemaal niets in deze Michael Bay-film! Tuurlijk gaat er het één en ander op spectaculaire wijze kapot, maar ontploffingen, ho maar. Enige mogelijke uitzondering: de Black Wasp die in botsing komt met een monorail, een klein explosietje misschien. Dat moet haast wel opzet zijn! Maakt Bay hier een statement tegen terrorisme? :P

Anyway... deze staat wat mij betreft op gelijke voet met The Rock. [rating 3.5]

leraar wiskunde

Avatar

Waar de fun zit, Remko? Zoals je vertelt in je review, Brad Pitt is zalig om te zien en Angelina Jolie kan idd niet zo goed acteren als Pitt, maar ze is perfect gecast en vuurt, net als Pitt trouwens, enkele heerlijke one-liners af. Maar eigenlijk zijn dat allemaal dingen die ook in je bespreking terug te vinden zijn.

leraar wiskunde

Avatar

Wel FilmAcademieStudent. Een goeie actiefilm?
'Mr & Mrs Smith' ([rating 4.5]), 'The Bourne Identity' ([rating 3.5]) etc.

Webjoker

Avatar

Helaas deze film nog niet gezien maar ga ik zeker doen binnenkort. Via offtopic Michael Bay van FilmAcademieStudent dan toch maar naar Bad Boys II waar iedereen het wel over eens schijnt te zijn: een slechte film maak ik zo op uit de meeste reacties.

En tada, daar is de verassing, ik vond de film super. Echt overdreven met lijken die overal slingeren maar ik heb echt super genoten en heb hem op dvd. Het eerste shot als Marcus door zijn kon wordt geschoten bij de KKK; prachtig. Of als er een jongen aan de deur komt die uit wil met de dochjter van marcus; wederom prachtig.

>Hoe oud ben jij?
< 16 meneer
> 16? je lijkt wel 30!

Gooch

Avatar

Remko Mewe "Eigenlijk heb ik al meer dan genoeg gezegd over beide films, ook op deze webpagina. In het kort komt het erop neer dat aan The Island een dynamisch verhaal ten grondslag ligt, terwijl dat van Mr. & Mrs. Smith zo statisch is als de pest. Na 20 minuten gebeurt er niets nieuws meer. Wat volgt is een herhaling van zetten. De gemakzucht straalt ervan af en ik zie er inderdaad niet veel meer in dan een speelterrein voor Brad en Angelina, wat ik een akelige motivatie vind voor het maken van een film. Het is bijna een promotieclip voor beide sterren en daar ben ik niet in geinteresseerd. Het medium film mag best gebruikt worden voor puur vermaak, maar Mr. & Mrs. Smith is van SBS6 niveau en dan haak ik af. De film heeft bij wijze van spreken de actie van Waanzinnige Politieachtervolgingen en de humor van America's Funniest Home Video's. Dan haak ik af, het is Die Hard voor zwakzinnigen. Gek genoeg geeft bijna iedereen toe (ook de filmtotalers) dat het verhaal slap, leeg, mager of dun is, maar toch zijn er een heleboel die schrijven dat ze zich wel vermaakt hebben. Dat snap ik dus niet, daar kan ik niet bij. Waar zit de fun?"

Misschien kijk jij iets te serieus naar dit soort films. Als je niet van de luchtige actie film houdt kijk hem dan gewoon niet. Ik heb me prima vermaakt met beide films, omdat ik er gewoon niet veel van verwachte.

Remko Mewe

Avatar

AAAArghhh!! :( :( Hoe duidelijk moet ik nog zijn? Ik ben dol op luchtige actiefilms, maar alleen op goede. En The Island krijgt toch 3,5 van mij? Is het dan zo moeilijk om mijn teksten te interpreteren? Is het dan zo moeilijk om te accepteren dat ik Mr. & Mrs. Smith slecht vind? Ik ben heel blij dat er zoveel mensen zijn die zich met de film vermaken, maar ik vind ook dat men wel iets kritischer mag zijn.

Als je er niks van verwacht is hij wel leuk? Hoe werkt dat precies? Wil je een film dan zo graag uit alle macht leuk vinden dat je jezelf op deze manier voor de gek houdt? Volgens mij vlak je daarmee alle kritiek bij voorbaat uit. Dan krijg je Ivo Niehe journalistiek en daar doe ik niet aan mee.

En dan zijn we nu klaar ermee hoop ik. :O :B

leraar wiskunde

Avatar

Tja, ik zou nog wel wat zeggen willen, maar oké dan.:X

Silver

Avatar

Gaat het nu over de film of over de recensie of over de recensent?
Deze recensie is goed geschreven met een duidelijke mening en voorkeur. Dat mag, ikzelf ben dol op popcorn vermaak enzovoort. Mr en Ms Smith vond ik slaapverwekkend, tuurlijk leuke onliners maar ja, er zit nog tijd tussen. En om nou de hele tijd naar lekkere mannen en vrouwen te kijken, zonde van het geld.
Island moet ik nog zien maar het lijkt wel of de discussie niet meer over de film gaat maar de recensie....

leraar wiskunde

Avatar

Echt Silver ga 'The Island' niet kijken. Hoewel...je vindt 'Mr. & Mrs. Smith' niet te best zeg je? Dan zal je je hiermee wellicht wel vermaken. Het is een vast patroon: de ware filmliefhebbers vinden 'Mr and Mrs Smith' degelijk en 'The Island' lichtelijk kitch en degenen die geen filmkenner zijn boren 'Mr & Mrs Smith' de grond in en zwaaien 'The Island' lof toe. Tja... Smiley face

Rarara

Avatar

Crimineel wat een discussie hier voor zo'n luidruchtig niemendalletje >Smiley face ik heb het gehad met oppervlakkige aktiefilms ...zou ik toch volwassen worden?

WoUtoMatiC

Avatar

Heerlijk dat er over dit soort films zo'n discussie kan opwaaien.

Ik ben van mening dat ook in het no-brainer-circuit goede en slechte films worden gemaakt. Hier wordt af en toe gesteld dat een actiefilm per definitie een goede film is. Een soort self-fulfilling prophecy; het is een goede film want je mag er niet over nadenken, want het is een no-brainer. O+

supagroofa

Avatar

De oorzaak van de conflictjes hier en daar is naar mijn idee het feit dat de film uit twee delen bestaat. De eerste behelst de eigenlijke verhaalopbouw, terwijl het tweede deel uit spectaculaire actiescenes bestaat. Op zichzelf is hier natuurlijk niks mis mee, maar ik denk dat juist dit onderwerp zich niet leent voor zo'n constructie. Het in potentie zeer complexe onderwerp behelst een aantal interessante parallellen met de huidige maatschappij: mensen zijn geneigd de wereld om hun heen te accepteren (zoals in The Truman Show vrij uitgebreid is behandeld) en worden daarin vaak door religies gesterkt doordat deze ook een soort ideaalbeeld voor na de dood presenteren (het eiland is toch een soort hemel). Dan heb je nog het morele discussie over het klonen; hebben klonen een ziel, etc. Nee natuurlijk, net zoals gewonen mensen dat ook niet hebben. Hoe dan ook, het reikt te ver om op de potentiele vraagstukken in te gaan omdat 'Truman' het na een halve film wel mooi vindt geweest en z'n biezen pakt. "There is no island." Wat er daarna gebeurt voegt eigenlijk weinig tot niets meer aan het verhaal toe. De slechterik moet uiteraard nog even gepakt worden en de kloontjes bevrijd, maar feitelijk heeft dit met het eerste deel helemaal niets meer te maken. Micheal Bay heeft naar mijn idee ook erg veel moeite gehad om de twee delen aan elkaar te breien. Voelden jullie ook even die ergernis op precies de helft van de film? Die scene waar de mooie Johansson rechtop gaat staan als de kastelein "straight up" zegt en meer van die dingen. Op dat moment breekt Bay de opgebouwde atmosfeer echt helemaal af en gaat ie door met een ander verhaal. Wat achterblijft is toch een gevoel van ouwerwetste 'nepperij'.
Dan begint dus het tweede deel waar ik kort over kan zijn: Op de fraaie settings en coole actiescenes heb ik eigenlijk weinig aan te merken. Vooral de scene met de treinwielen ziet er geweldig uit.

webster

Avatar

Als Scarlet door deze film voortaan alleen nog in mainstream blockbusters de bimbo uithangt, ga ik noooit meer naar een Michael Bay film... >Smiley face

kikie

Avatar

Goed verhaal... best spannend, zet je aan het denken, voedt je fantasie.. Ben trouwens verbaasd over de vele positieve reacties op Scarlett's acteerwerk.. vond het echt wel tegenvallen.

Webjoker

Avatar

Gister gezien. Tweede helft (terug naar de facility) een stuk minder dan deel 1 (setting schetsen, ontsnappen).

Heerlijke actie. Heerlijk onmogelijke dingen. De goofs sectie van IMDB zal wel vol staan en ook hier boven is genoeg te vinden.

Bij een Bay film weet ik dat van te voren en besluit ik me er totaal niet aan te ergeren. Heerlijk juist. Nog een mooie BadBoys scene er tussen met wat treinwielen die ergens af vallen. Prachtig!

Deze koop ik op dvd!

WoUtoMatiC

Avatar

supagroofa "Voelden jullie ook even die ergernis op precies de helft van de film? Die scene waar de mooie Johansson rechtop gaat staan als de kastelein "straight up" zegt en meer van die dingen. Op dat moment breekt Bay de opgebouwde atmosfeer echt helemaal af en gaat ie door met een ander verhaal. Wat achterblijft is toch een gevoel van ouwerwetste 'nepperij'. "

:Y

DVD-maniac

Avatar

Mmm, ik krijg steeds meer de indruk dat de reacties op deze film eerder draaien om Michael Bay dan om de film zelf.
Ik bekijk de film in z'n geheel en moet zeggen dat ik dit een geweldige film vond. Eerste helft van de film was meer een intro... een mooi leven in een harmonieuze omgeving met een kans op een trip naar the Island. Men kan ook nog 's de loterij winnen. Geen vuiltje aan de lucht. En dan begint langzamerhand de gruwelijke waarheid naar boven te komen. De rest van de film is voor mijn gevoel iets te spectaculair in vergelijking met de eerste helft. Maar desondanks vond ik dit over het algemeen een boeiende en absoluut geen saaie film.
[rating 4.5]

The Island

acties