Recensie

Assassin's Creed (2016)

Het is bijna knap in hoeverre Ubisoft laat zien niets te begrijpen van Assassin's Creed, ook al ziet het er authentiek uit.

Beste filmliefhebber,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt. Dit vinden wij jammer, want FILMTOTAAL is dankzij onze advertenties gratis toegankelijk. Graag willen we je vragen een uitzondering te maken voor FILMTOTAAL. Hoe je dat moet doen lees je hier.

M.v.g FT

door Martijn Hamerling om 23:40 in RECENSIES
Assassin's Creed poster
Regie: Justin Kurzel | Cast: Michael Fassbender (Callum Lynch), Marion Cotillard (Sofia), Jeremy Irons (Rikkin), Brendan Gleeson (Joseph Lych), Charlotte Rampling (Ellen Kaye) | Speelduur: 115 minuten | Jaar: 2016

Na Prince of Persia te hebben uitbesteed aan Jerry Bruckheimer onder de vlag van Disney, probeert Ubisoft het eens op eigen houtje. Assassin's Creed moet de eerste gameverfilming worden die à la Marvel door de originele studio wordt geproduceerd. Toen Michael Fassbender zich bij het project voegde, werden skeptische gamers en filmfans voorzichtig enthousiast. Op het eerste gezicht lijkt alles te kloppen: kostuums, locaties, verhaal en een stedelijke speeltuin voor de iconische parkourtaferelen. Onder deze details zit echter een zielloze misinterpretatie verstopt die zich mag aansluiten bij de rij verpeste gameverfilmingen.
1

De echte potentie van Assassin's Creed zit in drie unieke elementen, die spijtig genoeg alle verprutst zijn in deze filmproductie. Ten eerste behoort Assassin's Creed tot het sciencefictiongenre, maar dit wordt uiterst slecht benut. De basiselementen zijn nog wel accuraat: Abstergo is een geheimzinnig bedrijf dat mensen ontvoert van bepaalde bloedlijnen, zoals Callum Lynch, om ze in de zogenaamde Animus te stoppen. Een tot de verbeelding sprekend apparaat, dat in het DNA de genetische herinneringen vindt van iemands voorouders, en een holodeck-achtige simulatie creëert waarin de geschiedenis ervaren kan worden.

In de gamereeks laten deze simulaties een fraaie botsing zien tussen geschiedenis en technologie: antieke straatjes en kerken worden voortdurend 'ingeladen' en de omgeving vervormt wanneer de Animusbestuurder te veel vrijheid neemt en afwijkt van de herinnering. Bovendien is de omgeving voortdurend mistig, ter indicatie van verborgen delen van de geest. In de verfilming is deze ervaring geheel achterwege gelaten. Callum Lynch is een passieve bestuurder en heeft nul invloed op de simulatie. Hij ondergaat simpelweg het verhaal als Aguilar en er wordt heen en weer ge-edit naar de Animus wanneer Aguilar vecht of op muurtjes klimt, maar complete onderdompeling in de virtuele wereld is ver te zoeken. De mist is wel overgenomen, niet vanwege een diepere betekenis, maar als zinloos stijlelement. Met als neveneffect dat alle prima sets en vechtchoreografie er grauw en levenloos uitzien dankzij een overenthousiast kleurenfilter en een overdosis aan stofwolkjes.

Het gebrek aan vrijheid in de Animussimulatie draagt bij aan de tweede misvertaling van de film: de relatie tussen Callum Lynch en zijn voorvader Aguilar. De gamereeks werkt altijd met twee verhaallijnen, waarbij de Animusbestuurder en voorvader behoorlijk verschillen maar gaandeweg naar elkaar toe groeien. Deze 'synchronisatie' wordt nauwelijks benoemd in de verfilming, tevens wordt er nooit gespeeld met thema's als realiteit of identiteit. De scènes in het middeleeuwse Spanje zijn simpelweg drie lange flashbacks, die enkel dienen als actiescènes of als plotvehikel. Binnen de simulatie hebben Callum Lynch/Aguilar geen enkele vorm van persoonlijkheid en erbuiten krijgt Fassbender ondanks al zijn inzet een hilarisch slecht geschreven personage toebedeeld. Lynch is niets meer dan een uiterst recalcitrante gevangene, die soms zingt in protest als hij naar de Animus gesleept wordt. Er wordt getracht een soort subplot erin te breien met zijn ouders en af en toe vecht hij tegen een hallucinatie van Aguilar. Enige betekenis is hier echter ver te zoeken. Eigenlijk vormt Lynch enkel een inleefbaar personage wanneer hij zich scheldend afvraagt 'wtf' er gebeurt.

Ten slotte wordt het mysterieuze verhaal verteld met de subtiliteit van een kinderserie. Zo opent de film met een lap tekst die ons direct vertelt over de 'Apple of Eden'. Voortdurend worden we eraan herinnerd dat deze slecht en gevaarlijk is - iets met gevaar voor de vrije wil - door zo'n beetje elk personage dat langskomt. Jeremy Irons mag af en toe de schurk uithangen en Cotillard probeert het verhaal nog leuk in te pakken, maar het mag niet baten. Nooit wordt daadwerkelijk toegelicht wat het artefact precies is of hoe het de vrije wil zal vernietigen. In de gamereeks overigens wel, daar is het een mysterie dat langzaamaan ontsluiert. Sterker nog, er hangt een heel subplot aan vast met eeuwenoude facties, een filosofie over veiligheid versus vrijheid en de 'Apple' is zoals de relikwieën in Indiana Jones niet geheel van menselijke hand. Nogmaals is dit allemaal van tafel geveegd. Nu moet niet alles direct vergeleken worden en mag de verfilming zeker een andere insteek zoeken, maar dan moet het wel werken. Door enerzijds erin te stampen dat de MacGuffin gevaarlijk is voor de vrije wil, maar anderzijds niets te doen met het thema van vrijheid van Lynch/Aguilar binnen de simulatie, gaat deze insteek werkelijk nergens heen.

Het is verbazingwekkend hoeveel moeite Ubisoft gedaan heeft om visuele details precies goed te krijgen, maar nauwelijks begrijpt wat hun eigen licentie echt bijzonder maakt. Sommige mensen zullen volhouden dat games niet geschikt zijn voor verfilming. Assassin's Creed-fans zullen echter kunnen beamen dat Ubisoft hier een hopeloze misvertaling heeft verzorgd die het niveau van de Resident Evil-films niet ontstijgt; films waarin oppervlakkige details accuraat zijn maar de ziel van het spel compleet misvormd is. Wat resteert is een clichéfilm zonder boeiende personages, verhaal, thema's of enige vorm van vermaak, buiten een paar authentieke actiescènes.

15 Reacties

account_circleLog in of registreer om mee te praten.

Hancock

Avatar

Echt te jammer dit

Ereptile

Avatar

een hopeloze misvertaling heeft verzorgd die het niveau van de Resident Evil-films niet ontstijgt; films waarin oppervlakkige details accuraat zijn maar de ziel van het spel compleet misvormd is.


Ouch... Wachten op de volgende Mortal Kombat film dus? :)

abon

Avatar

Heb de game nooit gespeeld. Dit weekend zal ik 'm zien in de bios en verwacht toch een leuke film te zien. (Na alle negatieve reacties eigenlijk tegen beter weten in)

Robbepost

Avatar

Weer een gameverfilming om zeep geholpen dus.......
Misschien een keer Duck-hunt proberen?

Master Of Films

Avatar

Goed geschreven recensie, want ik merk dat Martijn wel degelijk de gameserie speelt. Schijnbaar had Justin Kurzel schijt aan de lore van Assassin's Creed. Zo vond hij de Animus ligstoel maar niks, en koos hij voor een andere Animus ontwerp dat geke genoeg is goed gekeurd door Ubi! Ja het oogt wat mooier voor de film. Maar als kijker moet je alle logica er weer uit gooien. Al in diverse reviews dat Callum alle bewegingen van Aguilar nadoet. Wordt nog knap lastig voor Callum als Aguilar op een paard zit. Verder heeft Martijn in zijn recensie nog meer uitgelegd wat ze gedaan met veranderingen van de Animus. Eigenlijk hadden ze vele dingen rechtstreeks kunnen overnemen vanuit de games incl de geavanceerder Animus ligstoel of tafel.

Hef Ubisoft Motion Pictures maar op. Ik zie een Division met Jake Gyllenhaal niet zitten. Zelfde voor Splinter Cell, Watch Dogs, Ghost Recon & Far Cry. Maak maar gewoon games, comics, speelgoed en boeken. Maar films, nah.

Effie

Avatar

Ik zag die trailer een tijdje geleden in de bioscoop...
Marion Cotillard: 'Welcome to the Spanish inquisition'
Ik voluit in die bioscoop: 'NOBODY EXPECTS THE SPANISH INQUISITION!!!'

Overigens was ik blijkbaar niet de enige die hier aan moest denken :) Niet veel later verscheen dit op YouTube:
https://youtu.be/W_Zn4E9PpT4

Kippieknaus

Avatar

Pooooohhhh, wat een gemiste kans. Had geen hoge verwachting maar zo matig had ik niet verwacht. Begrijp niet dat je dit maakt van een spel dat zich uitstekend leent om verfilmd te worden. Het verhaal, het gebrek aan spanning en het ongeloofwaardige in alle acties zorgt er voor dat je een jaar of 6 moet zijn om hier opgewonden van te raken. 1 ster voor Micheal Fassbender. 5 sterren voor de recensent Martijn Hamerling hier ,spijker op de kop.

flep

Avatar

Bah, bah, bah, wat een slechte recensie. op basis van 3 kleine details haal je een film onderuit. Als recensent moet je ook realiseren dat game en film een totaal verschillende ervaring is. De mist waar je het over hebt. Ik vind dat ze het juist goed bedacht hebben om toeschouwers bij animus dat als mist te laten zien. Als alles veel in mist was, gaat het ook irriteren in een film.

Wat je zegt over het verhaal en het naar elkaar toekomen van personages, in een film heb je maar 2 uur de ruimte. In een game uren de ruimte.

Dan nog dat er veel aandacht is voor uitleg. begrijp ook dat mensen die het spel niet kennen de film kijken, en deze hebben meer tijd / uitleg nodig om het te begrijpen.

Ik heb zelf de eerste games gespeeld en kwam in de bios een bekende tegen die de games ook kende. Wij vonden het allebei een top film. Ik zou het een dikke 8 geven. Goede acteurs, mooie acties, leuke vernieuwende elementen, mooie omgeving.

En dan nog de reacties op deze recensie. Jullie hebben de film nieteens gezien en vinden het dan al jammer van de film. Bekijk het eerst zelf voor je er een mening over krijgt!

Dit is echt weer zo'n ding van de recensenten. Kijk maar op rotten tomatoes, het verschil tussen recensenten en publiek. Lekker een film de grond in trappen zodat het lijkt of geen game verfilmd kan worden. Gelukkig is voor mij het tegendeel bewezen en vind ik als gamer dat er wel goede game verfilmingen zijn.

Sorry Martijn, maar vind echt dat je met deze een erg slechte recensie hebt neergezet. Wanneer je maar 1.5 ster geeft, mag je daar wel wat.meer argumentatie voor geven.

Jobr

Avatar

Precies dit hierboven, wat een kansloze kutreview.. heb er zeker van genoten!

tk1989

Avatar

Vond het helemaal geen teleurstellende film eigenlijk. Heb me prima vermaakt ondanks de overduidelijke tekortkomingen. Het script had echt nog wel wat aandacht gemogen en Gleeson/K. Williams komen er maar bekaaid vanaf voor zulke klasseacteurs. Maar de visuals waren werkelijk prachtig en ik vond de opzet uitermate slim gekozen. Je weet van tevoren al dat de hoofdpersoon + Aguilar het geheel grotendeels zullen overleven (toch een spoilertag voor de degenen die er echt open-minded in willen), want anders is er geen basis voor het verhaal. Daarom hebben ze een slim bijverhaal gekozen wat ervoor zorgt dat het toch een interessant verhaal blijft. De stijlkeuzes die gemaakt zijn (terugschakelen tijdens Animus-gebruik) zijn daar een duidelijk gevolg van en dat vind ik een uitermate geslaagde zet. OK, de dialogen zijn waardeloos en de climax is erg vlak, maar de weg daar naartoe is zeker vermakelijk en voornamelijk erg fraai gemaakt. Zeker geen topper, maar minder erg dan de recensie hierboven doet voorkomen.

chrissie107

Avatar

Ook helemaal niet met de recensie eens. Geen topper maar toch zeker wel een zeer vermakelijke popcornfilm. Einde was weer wat jammer, het stopt eigenlijk vrij abrupt...

Master Of Films

Avatar

Einde was weer wat jammer, het stopt eigenlijk vrij abrupt...
Typische sequel bait. Gaat toch niet gebeuren, want wereldwijd is het nu 155 mil. Het moet minimaal 300 mil worden willen ze wat verdienen aan die film.

Dingetjedee

Avatar

bevooroordeelde recensie van een film die gewoon lekker 2 uur lekker wegkijkt!

abon

Avatar

Ik lees net na de aftiteling van assassins creed deze tekst:"the making and authorized distribution of this film supported over 15.000 Jobs and involved hundreds of thousands of working hours." Kijkend naar het bronmateriaal en de potentie om hiervan een epische filmervaring te creëren moet ik helaas concluderen dat dit een vruchteloze en bovenal zielloze exercitie te noemen is. Zonde van al die werkuren die eraan zijn besteed om tot zo'n bedroevend en pover resultaat te komen.

Assassin's Creed

acties