Joker (2019)

Het is niet alleen moeilijk om verder te kijken dan de prestatie van Joaquin Phoenix, het is vooral compleet onnodig.

door Symen Boersma om 00:15 in RECENSIES
Joker poster
Regie: Todd Phillips | Cast: Joaquin Phoenix (Arthur Fleck / Joker), Robert De Niro (Murray Franklin), Zazie Beetz (Sophie Dumond), Frances Conroy (Penny Fleck), Brett Cullen (Thomas Wayne) e.a. | Speelduur: 124 minuten | Jaar: 2019

Reikhalzend. Dat woord lijkt toch wel het meest van toepassing op Joker. Er werd reikhalzend uitgekeken naar Joker als film die, in een tijd van Marvel- en Disneygeweld, voor DC de meubelen zou moeten redden. Maar reikhalzend toch ook naar deze film als 'de nieuwe Joaquin Phoenix'. Hoe zou deze acteur, die minstens zo excentriek als vaardig is, vormgeven aan het legendarische filmpersonage The Joker.

Je kunt veel over de doorgedraaide clown zeggen, maar niet dat hij een superheld is. Joker beoordelen als superheldenfilm lijkt dan ook bij voorbaat gedoemd te mislukken. Toch speelt het verhaal zich wel ontegenzeggelijk af in een superheldenuniversum. Gotham lijkt misschien wel op een Amerikaanse stad maar heeft op veel punten toch echt z'n eigen regels en wetten. Ook kan er af en toe gelachen worden en wie zijn ogen tot spleetjes samenknijpt en heel goed tuurt, kan misschien wat maatschappelijke kritiek waarnemen. Maar het is toch vooral een vermakelijk mengsel van actie en scherpe dialogen in een totaal krankzinnige omgeving.

En krankzinnig is het zeker. Vanaf het allereerste moment grijpen de hysterische lachbuien en spontane danspasjes van The Joker, dan nog feestclown Arthur Fleck, je bij de strot. Of beter gezegd, doet Joaquin Phoenix dat. Waar Heath Ledger in 2008 de meest vergevorderde meester van de chaos neerzette, heeft Phoenix de opdracht om het achtergrondverhaal te verzorgen. De gestoorde einzelgänger woont met zijn even bijzondere moeder in een bouwvallig flatje en transformeert gestaag naar één van de meest legendarische filmpersonages van de afgelopen decennia. Want hoe kan het toch dat iemand zo in- en inslecht wordt dat hij een volledig ziekenhuis opblaast, alleen om een punt te maken?

Dit laatste is dan ook waar de clownsschoen wringt. Ieder oorsprongsverhaal heeft in de basis hetzelfde probleem: hoe zorg je dat een verhaal pakkend en spannend blijft, terwijl je de afloop al weet? De finale is in het geval van de geschminkte schurk zó monumentaal, de stip aan de horizon waar naartoe moet worden gewerkt zó enorm, dat de metamorfose van de mislukte clown in het gemene genie maar in één versnelling kan. De allerhoogste. De film ontaardt mede daardoor in een reeks compleet onvoorspelbare incidenten, waarbij de uitkomst steeds gestoorder is, steeds verder over de top.

Toch is dit uiteindelijk allemaal bijzaak, zoals alles wat niet Joaquin Phoenix is in deze film bijzaak is. De mooie shots, de knipogen naar eerdere films, het subtiele gebruik van muziek of de ijzersterke optredens van Robert De Niro en Zazie Beetz. Joker is op allerlei manieren een meesterwerk. Maar het telt niet als Phoenix niet in het middelpunt staat. Uiteindelijk is dat waarvoor toch het meest reikhalzend naar Joker werd uitgekeken, de historische invulling van Jack Nicholson en Heath Ledger die voor hun opvolgers altijd de maat zullen zijn. Want wie durfde het nog aan, wie kon het nog aan? Phoenix kopieert of imiteert zijn voorgangers gelukkig niet, maar geeft een volledig eigen draai aan het personage, met zijn eigen maniertjes en eigenaardigheden. Waar Jared Leto zo teleurstelde dat de meeste van zijn scènes eindigden op de vloer van de montagekamer, dwingt Joaquin Phoenix af dat ieder frame om hem draait of naar hem wijst. Sinds The Dark Knight legt iedere acteur die het paarsgroene clownspak aantrekt zichzelf langs een Oscarwinnende maatstaf. De nominatie lijkt in elk geval al zeker.

39 Reacties

Mav Damian

Zozo geen negatieve punten. De kritiek dat ik vaak terug lees in recensies is dat het verhaal heel hard leunt aan Taxi Driver en The King of Comedy.

aspers

Fuck... ik was al nieuwsgierig... nu helemaal!

Master Of Films

Mav Damian "De kritiek dat ik vaak terug lees in recensies is dat het verhaal heel hard leunt aan Taxi Driver en The King of Comedy."
Als dat de enige kritiek is, dan is het nog steeds waard voor de label Meesterwerk. Elke film, dus ook de klassieke meesterwerk, hebben gebreken. Nee, dat is niet erg. Tenslotte gaat het om de uitvoering. Die schijnt, volgende de critics, goed geslaagd te zijn als karakterfilm.

Sinds The Dark Knight legt iedere acteur die het paarsgroene clownspak aantrekt zichzelf langs een Oscarwinnende maatstaf.
Dus ook Jared Leto?

CAPE OF GOOD FILMS

Gisteren gezien en ik sluit mij helemaal aan bij deze review... Eindelijk na een lange levensduur een waardevolle en waardige realistisch Top Notch meesterwerk.

Gibbs

Top recentie, ga vanmiddag kijken. Kan niet anders dan een meesterwerk zijn.

Hancock

Ik ga zaterdag. Heb mega veel zin in!!!!

Sharky13

Ik had al zin in deze film, maar door deze recensie nog veel meer. Dat gezeik rondom deze film, dat het geweld te 'echt' zou zijn, is natuurlijk dikke onzin.

Rafael11

Ben zeer benieuwd, ga er dit weekend heen!

TwinsA

Ben blij dat er nog eens een film van zo’n niveau naar het witte doek komt!

Pronk47

Twijfelde nog waar ik Zaterdag naar zal gaan Ad Astra of de Joker,Maar het wordt deze.

Lennart Diegast

Zo benieuwd naar deze. Aan de acteerprestaties zal het waarschijnlijk niet liggen. Volgende week in de bios kijken.

Chrischzz

Dus zolang DC zijn karakters zo ver mogelijk uit hun eigen universe houdt, des te beter de films worden. =)

Vind het wel mooi, want liever een losstaande film die gewoon goed is dan de bombastische matigheid van JL.

Amaryl2308

'The Joker', zijn waanzin was een logisch gevolg, van het continue falen van: het systeem en de mensheid. Als je financieel en emotioneel constant wordt onderdrukt, ga je op een gegeven moment zwichten of er tegen in. Het laatste gebeurde uiteraard (zoals iedereen weet). Maar, voor zijn waanzin is enigszins nog sympathie op te brengen. Als jij constant je eigen 'ik' moet onderdrukken omdat je te 'anders' bent (ziek eigenlijk) , en mensen daar niet mee om kunnen gaan, ben jij slachtoffer. Als je vanuit jouw slachtofferrol niet wordt geholpen, niet wordt gehoord en niet serieus wordt genomen, komt er een breekpunt. Dat krijg je als je met je rug tegen de muur staat, en geen andere uitweg meer ziet. Vanwege het stelselmatig falen van het systeem (die bezuinigd op zorg), hebben zij met de andere factoren te samen een monster gecreëerd. Iemand die zowel dader als slachtoffer is. Het is een zielige film. Hij wordt weggezet als een fragiel persoon, maar in het fragiele huist waanzin. Als een dier in een val, kwetsbaar, maar toch bereid te vechten tot het bittere eind. Zo zie ik hem, als zo'n beest. Die met het laatste beetje leven wat nog in hem rest, vecht tegen hen die hem in deze val (zijn onbenullige leven) hebben gelokt. Prachtig vertolkt. En een goede reflectie van de huidige samenleving, hebben ze er in weerlegt (al speelt dit zich in de jaren 80 af, het is alsnog accuraat). Het opent ook je eigen ogen. Hetgeen wat jij doet, als onbenullig individu. Heeft zoveel invloed op het leven van een ander. Dit laat zien dat je altijd mededogen, naastenliefde, en begrip moet hebben. Je weet nooit hoe zwaar het leven van een persoon is. Zelfs door het lachen heen, kan een ziel onherstelbaar gebroken zijn.

Civilian Supreme

Haha, nu durft helemaal niemand die rol meer op zich te nemen. Wordt nog lastig voor toekomstige Batman films.
Zeer benieuwd of Leto het nog ziet zitten.
Zin in deze!

NoahMeeuws

Ik was zo ontzettend gehyped dat het alleen maar kón tegenvallen, en dat deed het ook een beetje. Joker is een intrigerende en waan/krankzinnige film. Maar het is (vooral de 1e helft) wat veel van hetzelfde en ik vond ergens de versie van Heath Ledger toch wát vermakelijker. Joaquin Phoenix heeft uiteindelijk natuurlijk een meesterlijke Joker neergezet. Alleen als Heath Ledger iemand vermoordde was het cool, hier was het meer tragisch. 4/5

MatrixFX

Net terug uit de bios. Snap de ophef maar vind toch dat media het flink heeft opgeblazen.
Heb wel heftigere scènes gezien of gehoord die een maatschappelijk belang hebben.
Maar wil deze film niet tekort doen. Acteerwerk van Phoenix zeker van het hoogste kaliber. Wordt in dit artikel ook min of meer aangegeven. Probeer het niet te vergelijken met Nicholson of Leadger. Die speelden een psychopaat met genoeg ellende op hun kerfstok. Personage van Phoenix moet het nog worden. (Hoop hier niets te spoilen dan wat al bekend is)

Comicfan123

Wát een meesterwerk dit. Joaquin Phoenix zet hier even een fenomenaal staaltje acteren neer zeg. Niks anders te zeggen dan 5 sterren zijn nog te weinig

Popcultuurfreak

Kan niet wachten om hem te zien aanstaande zondag. In Amerika zijn er domme discussies over terreur.
Films als John Wick en Rambo mogen wel. Maar Joker? Ho maar, dat gaat te ver! Wat een onzin.
Als ik het publiek en mijn vertrouwde cirkel van critics moet geloven is dit een meesterwerk van een film.

STYD

Op rottentomatoes staat de film op 69% maar. Terwijl ik alleen maar goede dingen erover hoor. Je zou bijna denken dat er iemand bij RT werk die ontslagen is door DC in het verleden.

Thiver

Bij Rotten Tomatoes werken geen recensenten, maar worden enkel recensies verzameld en verdeeld in positief en negatief. Van de bijna vierhonderd recensies is simpelweg bijna een derde niet zo positief over de film. Daar is niets persoonlijks aan.

STYD

@Thiver, dan komt het niet overeen met het gemiddelde. 69% is belachelijk laag voor een film die bijna overal 4,5 a 5 sterren krijgt.

Ze geven gewoon een verkeerd beeld, heel simpel.

Mav Damian

^Metacritic staat het op een score van 58.

Thiver

STYD "@Thiver, dan komt het niet overeen met het gemiddelde. 69% is belachelijk laag voor een film die bijna overal 4,5 a 5 sterren krijgt."

Mwoah, als je iets verder kijkt, zie je ook wel recensies waar de score wat lager ligt, hoor. Maar goed, zoals gezegd worden recensies op Rotten Tomatoes verdeeld tussen positief en negatief (met niets ertussen) en wordt daar een percentage van weergegeven. Geen gemiddelde van de ontvangen scores. Daar zijn andere websites voor.

STYD "Ze geven gewoon een verkeerd beeld, heel simpel."

Helemaal mee eens. Maar dat doen ze al decennia. Beetje laat om daar nu over te gaan klagen.

Noxin

De negatieve recensies van het publiek zijn vooral van mensen die de film te traag en te duister vonden. Dat kan, het is een mening. Maar als je ook maar een klein beetje research doet voordat je naar de bios gaat, had je geweten dat dit geen luchtige actiefilm is.

eltorro

@STYD: Ach ja, uiteindelijk gaat het om het gemiddelde cijfer en die is meer dan prima.

tk1989

Helaas ben ik toch iets minder positief dan het gros van de reacties die ik lees. Hoewel ik echt mijn momenten van kippenvel had ("bathroom dance!") vond ik het scenario erg voorspelbaar en monotoon. Bovendien vond ik het toch wat jammer dan sommige twists wel erg uitleggerig waren en is het weer zo'n film waar ze een perfect einde moeten vergallen door er nog een compleet onnodige (en in mijn optiek zelfs uit de toon vallende) scene achteraan te plakken. Phoenix is erg goed als Joker, hoewel het aanvoelt als een wat uitbundigere herhaling van zijn rol in You Were Never Really Here. De film is wel prachtig en met veel aandacht voor detail en vormgeving gemaakt. Toch wel een moetje in de bios (alleen al vanwege het thema en het camerawerk) maar is de hype niet helemaal waard wat mij betreft.

STYD

@Thiver, ik klaag er al jaren over en ze bestaan nog steeds ;), dus ik blijf strijden.

Ik laat mij daar ook niet door leiden, ik zal de film sowieso een deze dagen in de bios kijken. Maar ik vind het gewoon jammer, soms lijkt het wel of men juist een negatieve reactie schrijft zodat die juist gelezen gaat worden.

Thiver

STYD "Maar ik vind het gewoon jammer, soms lijkt het wel of men juist een negatieve reactie schrijft zodat die juist gelezen gaat worden."

Tja, ik zou zeggen: lees ze vooral eens. De negatieve recensies die ik tot nu toe onder ogen heb gekregen snijden zeker hout.

CC

Sterke film, maar absoluut geen meesterwerk.
Phoenix is fantastisch, de sfeer die de film geeft ook. Dit mede door sterke cinematografie én ondersteunende muziek. Het schrijfwerk is daarentegen niet van dusdanig hoog niveau dat je dit als meesterwerk kan bestempelen, evenals de regie.

CAPE OF GOOD FILMS

Joker :

magnifique, lekker ; heerlijk ; smakelijk ; zalig ; verrukkelijk ; hemels als hels in een; overheerlijk ; kostelijk ;misselijk, reuzelekker ; geweldig ; uitstekend ...

Raki-Pure

Masterclass acting !! must see !!

TearsinRain

3 dagen na het kijken van de film twijfel ik nog steeds of ik deze film wel een meesterwerk vind?

Is dit de beste DC film, sinds "The Dark Knight Rises": absoluut.

Vind ik "Joker" beter dan "The Dark Knight": nee, die is in mijn ogen perfect.

Speelt Joaquin Phoenix de sterren van de hemel: zeker.

Lijkt de film op "Taxi Driver": zekers, maar is dat erg: helemaal niet.

Wat ik het beste van deze film vind is de opmaat (ook muzikaal gezien) naar het falen van het systeem en het verval in chaos en ondanks dat Joaquin Phoenix de Joker op geheel eigen fantastische wijze vertolkt, past het personage in het Gotham van al die andere Joker vertolkingen.

Ik moet hem nog maar eens gaan kijken...

MattCurlew84

Vanavond gezien. Wat een indrukwekkende film. Niet alleen door zijn acteerprestaties maar ook door hoe je meegenomen wordt in de geest van een extreem verward persoon. Mooie muzikale ondersteuning, fraai gefilmd en geacteerd. Zeer zware film

Enig minpunt: einde kon net iets korter. dat hij toegejuicht werd toen hij op de auto stond was een mooie afsluiter geweest

sequentedepapi

Wat een schitterende film. Je moet alleen wel beseffen dat deze film je erg ongemakkelijk kan laten voelen. Het is zwaar om te zien waar het personage doorheen moet.

De film vermaakt, maar op een hele andere manier dan je gewend bent. En dat moet je wel kunnen loslaten.

Zwaar, gruwelijk, ziek. Een paar eigenschappen van de film die briljant naar voren worden gebracht door Joaqin. 9/10

Iesje1905

@sequentedepapi je tweede kopje .. daar kan ik me helemaal inleven. Vond het zelf een heftige film. De boodschap was duidelijk. Maar de manier en de handelingen die erbij werden verricht. Te heftig

Sinned22

Amaryl2308. ik sluit me helemaal bij je aan. Ik vond de film eigenlijk erg realistisch van begin tot eind en ook al is er een link met Bruce Wayne , de film is eigenlijk meer een harde knipoog naar de samenleving. Wat gebeurd er als mensen die een psychisch probleem hebben en niet behandeld worden, Hierdoor voelt het geweld in de film echt aan en is het rauwer en indrukwekkender. Er zit niet eens een overdaad aan geweld in. Het gevoel dat het me gaf was een beetje hetzelfde als bij van God Los de film en Driver met Ryan Gosling, Je voelt toch een soort van sympathie en medelijden voor Arthur Fleck. maar je merkt wel meteen dat het uit de hand gaat lopen en je staat er niet eens vreemd van te kijken. Ik vroeg me zelfs af of er niet een steekje aan mezelf los zat en vond het vreemd om dat te voelen, ik begreep het karakter van Arthur Fleck. Goede vertolking en Oscar-waardige rol van Joaquin Phoenix die in mijn ogen altijd extreem goed is in het spelen van mensen waar toch een steekje aan los zit , maar hier nog een schepje bovenop doet. De bijrollen zijn ook prima. met name Robert de Niro De soundtrack neemt je ook goed mee en is onderliggend creepy aanwezig zonder te overheersen. En de film zet je a la The sixth sense en A beautiful mind een paar keer op het verkeerde been. Aanrader!!!

Polfromholland

Geen held? Juist wel - Eigenlijk wilden we niet naar deze film vanwege de ophef over het gebruikte geweld - Gordon was zelfs de film uitgelopen! Maar wat ben ik blij dat ik toch heengegaan ben. Ik mis in de meeste recencies de kern van de zaak - deze man wordt getreiterd en in elkaar getrapt door straatschoffies , komt op voor jongedame die belaagd wordt door doorgesnoven Wall street typetjes , neemt wraak op retelikkende collega die hem ten onrechte erbij naait. moeder die bij nader inzien een heks waardoor hij hersenbeschadiging had opgelopen. Daarbij een arme bevolking die voor clowns worden uitgemaakt, en een geniale regisseur die hier ondersteund door magistrale muziek een film van heeft gemaakt die iedereen moet wakker schudden - de pestkoppen , de treiteraars, de popie jopies en iedereen die omwille van anderen denken grappig te zijn - eigenlijk heeft elke stad tijdelijk een joker nodig

Nolio

Shit, ik ging naar de bios met torenhoge verwachtingen door al dat gehype van deze film. Daardoor viel het wat tegen. Terwijl het eigenlijk best een redelijke film is. Ik vind hem niet heel bijzonder. Er wordt wel goed in geacteerd. Maar ik vind dat er te veel herhaling zit in de opbouw, waardoor het wat langdradig wordt. Er zitten eigenlijk ook geen heel heftige gebeurtenissen of onvoorspelbare plotwendingen in de film. Het is wel mooi gemaakt allemaal, de wereld van Gotham City.