Yes Day [Netflix]

Yes Day [Netflix] (2021)

Voor als je echt niks beters te doen hebt op zondagmiddag met je kinderen. Anders is Yes Day vooral geschikt voor een Nee-dag.

Leestijd: 2 min 13 sec
Regie: Miguel Arteta | Scenario: Justin Malen (film), Amy Krouse Rosenthal en Tom Lichtenheld (boek) | Cast: Jennifer Garner (Allison Torres), Edgar Ramirez (Carlos Torres), Jenna Ortega (Katie Torres), Julian Lerner (Nando Torres), Everly Carganilla (Ellie Torres), e.a. | Speelduur: 86 minuten | Jaar: 2021

Allison en Carlos Torres waren ooit een heerlijk positief stel. Tegen alles wat ze tegenkwamen zeiden ze 'ja', en uiteindelijk ook tegen elkaar. Twee decennia en drie kinderen later, blijkt "nee" zeggen juist de enige manier waarop ze controle kunnen houden. "Nee" tegen collega's, "nee" tegen uitdagingen maar vooral "nee" tegen hun eigen kroost. Het zorgt voor een grote hoop aan frustraties die tussen de leden van de familie Torres in is komen te liggen. Maar heb je echt andere opties dan gewoon regelmatig "nee" zeggen?

Het antwoord lijkt simpel: "ja" zeggen. Zo eenvoudig blijkt het in dit geval niet te zijn. Na een tip van school besluiten ze namelijk te gaan voor een Yes Day, een dag waarop de ouders met alles moeten instemmen wat de kinderen willen. En waar dat in de meeste gevallen zou betekenen dat de kinderen patat en ijs bij het ontbijt krijgen, eindeloos chips en cola eten en verder vooral met rust gelaten worden door hun veeleisende ouders, heeft de familie Torres er een hele happening van gemaakt. Een krankzinnig volgeplande dag, die door een aaneenschakeling van avonturen nog drukker en voller wordt dan ze zelf hadden voorzien.

Op deze Yes Day komen namelijk de al tijden onderhuids spelende problemen van het gezin samen. Het loslaten van een puberdochter door ma Allison, de werkverslaving van pa Carlos, de onzekerheid van puberdochter Katie, alles komt aan bod tussen de flauwe grapjes door. Voor alles moet ruimte zijn en iedereen in dit vijfkoppige doorsneegezinnetje is even belangrijk en moet evenveel aandacht krijgen. De filmmakers moeten gehoopt hebben daarmee een heuse film voor het hele gezin te maken, als een onvervalste jarennegentigkomedie. Helaas is het daarmee een behoorlijk onsamenhangende verzameling probleempjes en gebeurtenissen geworden, waar maar nauwelijks een lijn van betekenis in te ontdekken is.

De humor blijkt in deze familiekomedie de meubelen ook niet te redden. Het is flauw, kinderachtig en vaak nogal voorspelbaar, voor zowel jong als oud. Wie een streamingfilm zoekt om met het hele gezin te kijken, snel te vergeten en niet te lang over na te praten, kan prima op een regenachtige zondagmiddag Yes Day aanzetten. Geen probleem als er eens iemand doorheen praat, geen ingewikkelde grappen om uit te leggen en geen lastige vragen achteraf. Maar het is waarschijnlijk dat ouders zich tijdens het uitzitten van de film realiseren waarom je soms ook gewoon "nee" moet zeggen tegen sommige dingen.

Yes Day is te zien bij Netflix.