Glass Onion: A Knives Out Mystery [Netflix]
Recensie

Glass Onion: A Knives Out Mystery [Netflix] (2022)

Rian Johnson kiest voor een andere aanpak dan de vorige keer en daar zouden sommigen weleens moeite mee kunnen hebben.

in Recensies
Leestijd: 3 min 56 sec
Regie: Rian Johnson | Scenario: Rian Johnson | Cast: Daniel Craig (Benoit Blanc), Edward Norton (Miles Bron), Janelle Monáe (Helen Brand), Kathryn Hahn (Claire Debella), Leslie Odom Jr. (Lionel Toussaint), Kate Hudson (Birdie Jay), Dave Bautista (Duke Cody), e.a. | Speelduur: 140 minuten | Jaar: 2022

468 miljoen dollar. Dit gigantische bedrag had Netflix ervoor over om de rechten te kopen van twee vervolgen op Knives Out. Het spaarvarken van hoofdrolspeler Daniel Craig werd er alleen maar voller van, maar het zorgde er vooral voor dat de streamingdienst een blockbuster in handen kreeg waarmee kon worden uitgepakt. Het is dan ook geen verrassing dat de eerste van deze films net voor kerstavond wereldwijd uitkomt.

Het concept van Knives Out was simpel: een detectiveverhaal in de meest traditionele zin van het woord dat doet denken aan de Agatha Christie-verfilmingen uit de jaren zeventig, met aan roer een alleswetende speurneus die wordt vertolkt door de man die James Bond de nodige ballen gaf. Het was een magische formule die in 2019 meer dan prima werkte. Je zou verwachten dat schrijver-regisseur Rian Johnson het zichzelf gemakkelijk zou maken door alles lekker te herkauwen, maar dat blijkt niet het geval,

Sterker nog, de enige gelijkenis tussen Glass Onion: A Knives Out Mystery en zijn voorganger is dat beide films draaien om Benoit Blanc, de beste speurneus ter wereld. De rust van Knives Out maakt in Glass Onion plaats voor een bombastische en luidruchtige aanpak, die qua regie doet denken aan de hypernerveuze stijl van Guy Ritchie. Voor de een zal dat werken, voor de ander zou dit wel eens op een ontgoocheling kunnen uitdraaien.

In navolging van The Menu en Triangle of Sadness geeft Glass Onion een schop tegen de kont van de allerrijksten. Waar Knives Out een stomp in de maag van Donald Trump en zijn fervente aanhangers gaf, zijn het hier de rijke snobs die aan de schandpaal worden genageld. En je mag er vrij zeker van zijn dat Johnson met deze veeg uit de pan vooral Elon Musk in zijn hemd wil zetten.

Miles Bron, net iets te routineus vertolkt door Edward Norton, is een miljardair die zich dankzij zijn uitvindingen van alles kan permitteren en daar maar al te graag mee uitpakt. Ter illustratie: doordat de Franse overheid de schuldenberg van de coronapandemie niet meer de baas kan, weet deze opschepper zelfs de Mona Lisa in handen te krijgen. Corona komt meer dan één keer aan bod en dat is best jammer, want door in het begin van de film de acteurs een mondkapje op te zetten maak je de film bij voorbaat gedateerd.

Ieder jaar nodigt Bron zijn beste vrienden uit voor een extravagant feestje. In pure Cluedo-stijl kiest de industrieel ervoor om een moordmysterie op te lossen. Dat is natuurlijk de kat op het spek binden, want het spel wordt in een kwinkslag rauwe realiteit. Tussen de genodigden, ook al stond de man niet op de lijst, zit Benoit Blanc.

Wie fan is van Knives Out, en dat moet zowat de hele wereld zijn, doet er goed aan om de twee films niet met elkaar te vergelijken. Glass Onion heeft een veel uitbundigere aanpak dan zijn voorganger. Dat merk je niet alleen in de manier van regisseren, maar ook in het spel van Craig, die van zijn personage net geen karikatuur maakt. Dat hij niet op de bek gaat, bewijst nogmaals wat een groot acteur hij is en dat er voor hem nog een leven is na zijn 007-carrière.

Craig is dan ook de ster die de rest van de cast een poepje laat ruiken en dat is het grootste probleem van deze sequel. Dave Bautista is leuk, Edward Norton kan met een gerust hart solliciteren naar een James Bond-slechterik en deze mysterythriller bevat de leukste cameo van het jaar, maar toch zijn de personages lang niet zo leuk als de vorige keer. Geen vrouwen die gaan kotsen als ze liegen dus, wel personages wier leven om hits op de sociale media draait.

Een ander minpunt is dat Rian Johnson veel van zijn kijker verlangt. Hoewel de plot voorspelbaar is, blijft dit een film waar je de hele tijd moet blijven opletten. De ontknopingen zijn allemaal net iets te voor de hand liggend, maar dat euvel kun je in de schoenen van iedere detective schuiven. Per slot van rekening merken zij dingen op waar gewone stervelingen niet op letten.

Maar genoeg gezeik, Glass Onion is dan misschien niet de blockbuster geworden die zijn concurrenten murw slaat, maar wel een leuk potje entertainment van een regisseur die zich vooral wilde amuseren. Niet te veel vragen stellen dus, maar gewoon kijken. Voor je het weet heb je alweer twee leuke uren beleefd.

Glass Onion: A Knives Out Mystery is te zien bij Netflix.