Pain Hustlers [Netflix]

Pain Hustlers [Netflix] (2023)

Emily Blunt maakt gelukkig nog iets van dit deels waargebeurde verhaal, dat een betere film verdient.

Leestijd: 2 min 18 sec
Regie: David Yates | Scenario: Wells Tower| Cast: Chris Evans (Pete Brenner), Emily Blunt (Liza Drake), Catherine O'Hara (Jackie), Cloe Coleman (Phoebe Drake), Andy Garcia (Dr. Neel) e.a. | Speelduur: 124 minuten | Jaar: 2023

Voor het eerst is er een CEO van een farmaceutisch bedrijf gearresteerd voor zijn bijdrage aan de in Amerika sterk uit de hand lopende opioïdencrisis. Dat is een verhaal dat het verdient verteld te worden. Pain Hustlers brengt echter weinig fascinerends op dat vlak, en moet het vooral hebben van de acteerprestatie van Emily Blunt in de hoofdrol.

Blunt speelt Liza Drake, een alleenstaande moeder met een zieke dochter en financiële problemen. Drake is een fictief persoon, ondanks dat het verhaal over een medicijn dat met illegale middelen aan de man gebracht werd en vele overlijdens tot gevolg had gebaseerd is op de realiteit. Zij is deels gebaseerd op echte verkoopsters van de verslavende pil.

De wanhopige Drake schommelt tussen stoppen met haar werk omdat ze weet dat het immoreel is, en door blijven gaan omdat ze gezien haar omstandigheden niet anders kan. Haar ex heeft haar bedrijf afgepakt, haar zieke dochter heeft mogelijk een operatie nodig en haar moeder en zus compliceren de boel nog meer.

Aan dat alles wordt flinke aandacht besteed, maar toch niet genoeg. Als Blunt alles uit de kast haalt wanneer Drake's moeder ervan beticht haar hele leven moeilijker te hebben gemaakt, nodigt dit uit om meer te willen weten. Ook de vrij eenvoudige afloop, met een oppervlakkige persoonlijke monoloog van Drake, mist een sterke conclusie en laat te wensen over.

Blunt draagt het dramatische deel van de film. Ondertussen voegt Andy Garcia humor toe met zijn Howard Hughes-achtige vertolking van de excentrieke Alex Peel. Ook een fictief personage, losjes gebaseerd op John Kapoor, CEO van het farmaceutische bedrijf Insys, dat de inspiratie voor Pain Hustlers vormde. Kapoor verkocht het medicijn Subsys, in de film Lonafin genoemd, met methodes die als mild onethisch begonnen en ronduit illegaal werden.

Het omkopen van artsen om een medicijn voor te schrijven is blijkbaar technisch gezien nog toegestaan. Maar wanneer de omkoping wordt uitgebreid naar het aanbevelen van dezelfde pillen voor patiënten die ze helemaal niet nodig hebben, is de wet onverbiddelijk. Een medicijn voor terminale kankerpatiënten is geen pilletje om bij hoofdpijn voor te schrijven.

Zo weet ook Liza Drake. Wanneer alles als een kaartenhuis in elkaar stort durft dit inspirerende fictieve personage met moed en waardigheid haar fouten onder ogen te komen en de consequenties te dragen. Hopelijk inspireert Pain Hustlers de echte Liza Drakes in de wereld om eveneens tegen farmaceutische giganten in opstand te komen. Met de belofte om vervolgens door een actrice als Emily Blunt vertolkt te worden in de verfilming van hun levensverhaal.

Pain Hustlers is te zien bij Netflix.