Seoul Vibe [Netflix]

Seoul Vibe [Netflix] (2022)

Zuid-Koreaanse race- en misdaadfilm lijkt voor inspiratie wel heel nadrukkelijk naar Hollywood te kijken.

Leestijd: 1 min 49 sec
Regie: Hyun-Sung Moon | Scenario: Sua Shin | Cast: Yoo Ah-in (Dong-Wook) Go Kyung-Pyo (Woo-Sam), Kyoo-Hyung Lee (Bok-Nam), e.a. | Speelduur: 140 minuten | Jaar: 2022

Snelle voertuigen, stoere praatjes en flinterdunne verhaallijnen. Dit lijkt de formule te zijn voor veel Amerikaanse auto- en racefilms. Deze Zuid-Koreaanse variant lijkt nadrukkelijk het voorbeeld van Hollywood te volgen, inclusief een overmatig gebruik aan Engelstalige oneliners en Amerikaanse popmuziek. Toch kan Seoul Vibe qua aankleding en bizarre stunts zeker wedijveren met deze bekende tegenhangers.

Een team racers wordt door de officier van justitie onder druk gezet om undercover in dienst te treden bij een ex-president, die qua uiterlijk wel heel veel overeenkomsten heeft met dictator Chun Doo-hwan. Het team moet illegale leveringen voor hem uitvoeren, terwijl ze verder in zijn team proberen te infiltreren. Langzaamaan beginnen de straatschoffies hierdoor veel geld te verdienen.

Het verhaal is nogal ridicuul, maar ook van ondergeschikt belang aan de eindeloze achtervolgingen, en brandende voertuigen en stunts. Natuurlijk wordt het team enkele keren bijna gesnapt door de politie op de plek waar ze undercover zijn. Deze herhalende elementen beginnen al snel te vervelen en door de speelduur van meer dan twee uur is de film dan ook een hele zit.

Gelukkig is de aankleding zeer kleurrijk en zijn er af en toe verrassende shots terug te vinden. De makers kunnen namelijk fijn uitpakken door alles tijdens de Olympische Spelen van 1988 te laten afspelen. Het kleurrijke dreigt af en toe echter af te dwalen richting het cartooneske, zeker wanneer het gaat om een rivaal in rood trainingspak die wel erg ridicuul is. Wanneer het team een auto in zijn achteruit uit een vliegtuig rijdt en met grote parachutes ook nog eens heelhuids laat landen, hebben de makers elke vorm van realiteit wel achter zich gelaten.

De ironie wil dat het raceteam achterop een zelfgebouwde bolide een sticker met de leus "Keep it real" heeft geplakt. Het past bij de vele lege Amerikaanse leuzen die worden geuit, maar het was de film zeker ten goede gekomen als de makers zich iets meer aan dit devies hadden gehouden. Seoul Vibe is uiteindelijk een typische film uit zijn genre, die met zijn de gedetailleerd uitgewerkte jarentachtigsets en -kostuums Hollywood nog wat kan leren.