'Wanted Man': een doorsnee Dolph Lundgren-vehikel

'Wanted Man': een doorsnee Dolph Lundgren-vehikel (2024)

Het is knap als je over twee dagen nog weet wat er in deze film gebeurde.

Leestijd: 3 min 24 sec
Update:
Regie: Dolph Lundgren | Scenario: Hank Hugues, Dolph Lundgren, Michael Worth | Cast: Dolph Lundgren (Johansen), Christina Villa (Rosa), Kelsey Grammer (Brynner), Roger Cross (Hernandez), Aaron McPherson (Hilts), e.a. | Speelduur: 85 minuten | Jaar: 2024

Politieagent Johansen zou eigenlijk al lang al met pensioen moeten. Zijn vrienden hebben die keuze al gemaakt en vullen hun dagen met klagen, racistische en seksistische opmerkingen maken en naar de stripclub gaan. Johansen kan er zelf trouwens ook watvan, aangezien hij berucht is geworden vanwege het niet heel netjes behandelen van een Mexicaanse mensensmokkelaar. Hierdoor bevat het begin van Wanted Man een flinke dosis van sentimenten die vandaag de dag spelen in het Westen. Helaas is Wanted Man net als die sentimenten niet iets om gelukkig van te worden.

Johansen begint de film met een work-out in zijn huis. Actiever wordt hij de hele film niet, aangezien hij de rest van de film vooral zuchtend en kreunend door het beeld strompelt. Zijn politiechef wil hem echter graag behouden (Joost mag weten voor welke redenen) en stuurt hem na zijn 'onfortuinlijke incident' op een PR-tripje naar Mexico, waar hij twee kroongetuigen moet oppikken. Onderweg in Mexico gaat dat fout, wanneer ze worden overvallen door de Mexicaanse politie.

Hierdoor leert Johansen blijkbaar voor het eerst in zijn leven dat corruptie bestaat. En omdat hij twee keer lekker eten krijgt van de Mexicaanse familie van kroongetuige Rosa, die hem helpt wanneer hij tijdens de overval neergeschoten wordt, blijken Mexicanen toch ook zo slecht nog niet. Met deze oppervlakkige groei van de hoofdpersoon wordt overigens bijna niets gedaan. Behalve dat Johansen een net iets minder hatelijk personage wordt, een niet heel erg interessante ontwikkeling.

Een klein lichtpuntje is Rosa, de getuige met wie Johansen moet zien te overleven. Ze begint als een panische, schreeuwende vrouw, maar blijkt later een zekere kracht te hebben en wordt goed gespeeld door actrice Christina Vila. Ook heeft ze een aardige chemie met Lundgren (die naast de hoofdrolspeler ook co-schrijver en regisseur is) waardoor ook de scènes in het tweede deel van de films, die niet gevuld zijn met actie, toch nog wat vermaak bieden.

Het is een beetje jammer dat er aan het einde gehint wordt naar het feit dat de twee een romantische relatie aangaan. Johansen is hier veel te oud voor namelijk, maar het cliché is natuurlijk dat de hoofdpersoon van een actiefilm met de vrouw eindigt die hij zo heldhaftig gered heeft gedurende de film en Wanted Man wil heel graag aan alle clichés en stereotypes voldoen. Zo is bijvoorbeeld de tante van Rosa waar ze een tijdje onderduiken altijd Spaanse telenovella's aan het kijken en adoreert de Mexicaanse politieagent die Johansen in Mexico tegenkomt Hollywood.

Het plot functioneert naar behoren en zit redelijk goed in elkaar. Het mysterie levert zelfs nog een leuk moment op waarin de oplettende kijker weet wat er gaande is een paar minuten voordat de personages dat doen. Dan zijn er ook nog een paar verplichte actiescènes, die lachwekkend uitpakken, omdat Lundgren echt te oud is daarvoor. Zijn Johansen is zo aan het zuchten en strompelen dat het ongeloofwaardig wordt wanneer hij in enkele seconden evenveel vijanden neerschiet.

Al moet er toegegeven worden dat het verfrissend is om te zien dat al die wilde avonturen iemand fysiek uitputten, in tegenstelling tot wat de rest van Hollywood je wil laten geloven. Toch levert de leeftijd van de personages een lachwekkend trieste finale op, waarin oude mannen elkaar met zwakke klappen proberen neer te slaan.

De muziek steekt boven de rest van de film uit en tilt zelfs sommige nietszeggende scenes tot het niveau van 'enigszins vermakelijk'. Dit is een bewonderingswaardige prestatie van de relatief onbekende componist Sascha Chaban. Zijn werk doet met het opzwepende strijkorkest met een melodie van één of enkele instrumenten sterk denken aan de bekendere Lorne Balfe, die muziek heeft geschreven voor onder andere Top Gun: Maverick en de laatste twee Mission: Impossible-films. In tegenstelling tot Balfes scores is die van Chaban helaas niet zo memorabel, maar ach, dat is Wanted Man als geheel ook niet.

Wanted Man is te zien bij Prime Video.