Darlings [Netflix]

Darlings [Netflix] (2022)

Een ongemakkelijke mix van drama en komedie.

Leestijd: 2 min 18 sec
Regie: Jasmeet K Reen | Scenario: Vijay Maurya, Jasmeet K Reen, Parveez Sheikh Cast: Alia Bhatt (Badrunissa Sheikh), Roshan Mathey (Zulfi), Shefali Shah (Shamshunissa), Vijay Varma (Hamza Sheikh), e.a. | Speelduur: 133 minuten | Jaar: 2022

Badrunissa heeft precies voor ogen hoe haar leven zich zou moeten ontvouwen: trouwen met haar grote liefde, samen kinderen krijgen en gelukkig zijn. Helaas ziet haar man dat anders. Hij grijpt liever elke dag naar de drank en slaat vervolgens zijn vrouw bont en blauw. Kinderen staan daarbij alleen maar in de weg. Als hij op een dag onder invloed van alcohol ervoor zorgt dat Badru een miskraam krijgt, is het genoeg. Samen met haar moeder verzint ze een plan om hem voor eens en altijd van de drank af te krijgen.

Darlings wordt aangeprezen als een komedie, maar de humoristische momenten ten spijt biedt de film allesbehalve een onbezorgde avond op de bank. De film behandelt een serieus thema, maar doet dit op een ontzettend ongemakkelijke manier. Dit kan opzet zijn, om het onderwerp toegankelijk te maken, maar het komt in eerste instantie nogal bagatelliserend over. Door dramatische gebeurtenissen af te wisselen met zwartgallige grappen blijft het voor de kijker onduidelijk wat precies de bedoeling is, en voelt het geheel nogal misplaatst.

In het personage van Badru hebben de schrijvers een grote kans laten liggen. Waar ze in de eerste helft wordt weggezet als een bijna moedwillig slachtoffer dat worstelt met de keuze over haar toekomst, representeert ze in de tweede helft een wraakzuchtige gekrenkte vrouw zonder controle over haar emoties. Het idee dat Badru op deze manier het heft in eigen handen neemt slaat de plank dan ook volledig mis. Een meer genuanceerde blik op de gevolgen van huiselijk geweld was op zijn plek geweest.

Met een speeltijd van ruim twee uur wijkt Darlings sterk af van de gemiddelde duur van een komedie, en een goede portie van die tijd wordt dan ook nog eens besteed aan het uiteenzetten van de gebeurtenissen die plaatsvinden voordat het echte verhaal begint. Uiteraard is er context nodig om de keuzes van de personages te begrijpen, maar wanneer de helft van je film functioneert als een proloog, is het wellicht aan te raden die keuze nog eens te heroverwegen.

Als je je dan eindelijk door het eerste uur heen hebt geworsteld, is het nog een lange zit tot het einde. Helaas is dit deel van de film niet veel beter en wordt er met een sinistere suggestie over Badru's moeder nog een schepje bovenop het 'gekke vrouwen'-thema gedaan. Het is jammer dat de makers van Darlings met het oog op komedie en vermaak het belang van een serieus thema teniet hebben gedaan, en in het proces een aantal schadelijke stereotypes rondom vrouwen in de hand hebben gespeeld.

Darlings is te zien bij Netflix.