Recensie

The Hateful Eight (2015)

Tarantino is weer in vorm met een western die je het beste op 70mm in EYE kunt gaan zien.

door Kaj van Zoelen om 22:35 in RECENSIES
The Hateful Eight poster

Regie: Quentin Tarantino | Cast: Samuel L. Jackson (Major Marquis Warren), Kurt Russell (John Ruth), Jennifer Jason Leigh (Daisy Domergue), Walton Goggins (Sheriff Chris Mannix), Demian Bichir (Bob), Tim Roth (Oswaldo Mobray), Michael Madsen (Joe Gage), Bruce Dern (General Sandy Smithers) e.a. | Speelduur: 167 minuten (digitale versie) of 187 minuten (70mm-versie) | Jaar: 2015

The Hateful Eight is Quentin Tarantino's achtste film, en zijn tweede officiële western. Tegelijk is The Hateful Eight een terugkeer naar zijn eerste films uit de jaren negentig, met Samuel L. Jackson die een ensemble aanvoert dat zich op één locatie verzamelt. Na het teleurstellende Django Unchained keert Tarantino terug naar de oude, bloederige vorm. Tarantino eert het verleden ook door The Hateful Eight op 70mm te schieten en waar mogelijk ook zo te distribueren. De enige plek in Nederland waar de film te zien zoals Tarantino het bedoeld heeft, is EYE te Amsterdam.

Samuel L. Jackson en Kurt Russell leiden een sterrencast. Zij spelen twee premiejagers, die een tijd na de Amerikaanse Burgeroorlog ergens in Wyoming in een sneeuwstorm vast komen te zitten, terwijl Russell een nog levende premie vervoert in de vorm van Jennifer Jason Leigh. Hij vertrouwt niemand in de posthalte waar zij stranden. Onder de heerschappen daar bevinden zich Walton Goggins (die zoals bijna altijd een racistische zuiderling speelt), Bruce Dern als oude generaal van het Zuiden en oude Tarantino-favorieten Tim Roth en Michael Madsen – die in tijden niet zo goed zijn geweest als hier.

Zodra niemand meer weg kan totdat ze zon weer opkomt, begint het grote wachten en lopen de spanningen langzaam op, totdat het bloed gaat vloeien. De vraag is wie wel of niet te vertrouwen is, omdat ze ofwel met Leigh samenwerken óf de premie op haar hoofd willen opeisen. Tegelijk zijn er nog allerlei spanningen van de Burgeroorlog blijven hangen, tussen Noorderlingen en Zuiderlingen maar vooral tussen de voormalig slaaf die Samuel L. Jackson speelt en zijn racistische tegenstanders uit de oorlog. Dat levert een van de sterkste, maar toch problematische scènes van de film op, waarin Jackson zich helemaal kan uitleven.

Dat mag ook wel, aangezien het net zo problematisch is hoeveel raciale beledigingen hij door de verder geheel blanke cast naar zijn hoofd geslingerd krijgt. Misschien historisch verantwoord, maar Tarantino stopt er wel erg veel in zijn film en het is niet de eerste keer in zijn oeuvre dat dit tot controverse leidde in vooral de Verenigde Staten. Dit aspect én de manier waarop Leigh als een soort boksbal wordt behandeld, wordt soms iets te makkelijk als leuk vermaak opgevoerd door Tarantino. The Hateful Eight is zijn gemeenste film in tijden en dat levert zowel grappige als ongemakkelijke momenten op. Tarantino's dialogen zijn van tijd tot tijd ouderwets goed, en de acteurs genieten daar duidelijk ook van.

The Hateful Eight is een gewelddadige en zeer bloederige film. Niet voor niets wordt op de aftiteling na Tarantino zelf Greg Nicotero als eerste vermeld, de make-upartiest die bekend werd vanwege zijn werk in het horrorgenre - waaronder recentelijk de speciale make-upeffecten in The Walking Dead. Tarantino liet zich voor het eerst eens niet inspireren door allerlei bekende en minder bekende genrefilms, maar vooral door John Carpenters The Thing: een film waarin Kurt Russell ook in een sneeuwstorm vastzit en niet weet wie hij kan vertrouwen, vol bloedige effecten en met zeer effectieve, spanningsverhogende muziek van Ennio Morricone, die ook de originele muziek voor The Hateful Eight componeert. Dit keer dus eens geen film vol popmuziek en verwijzingen naar andere films, wat voor Tarantino verrassend verfrissend is.

Tarantino filmde The Hateful Eight niet alleen op 70mm, maar specifiek op Ultra Panavision 70, een soort film dat niet meer in gebruik was sinds 1966. Het is een uniek, zeer breed filmformaat waar in de jaren vijftig en zestig slechts tien films mee gedraaid werden, waaronder Ben-Hur. De sneeuwlandschappen krijgen er iets heel groots door, maar het effect laat zich juist vooral in het interieur van de posthalte voelen: juist door de breedte van het beeld krijgt deze iets intiems, doordat je soms heel dicht op de personages zit of mooi kan zien hoe klein de ruimte eigenlijk is en waar iedereen zich daarbinnen bevindt.

De 70mm-projectie maakt echt een verschil. Het scherm is een stuk breder en de belichting is warmer en subtieler, waardoor ook de kleuren mooier uitkomen. Bovendien bevat deze versie extra dialogen. Door de presentatie wordt The Hateful Eight echt een show, inclusief een ouverture aan het begin en een precies twaalf minuten durende intermissie (met aan het einde muziek, dus wees op tijd terug in de zaal) die op de filmrol wordt afgeteld. Een grap kort na de intermissie werkt vooral in deze versie en de pauze komt de structuur van de film eigenlijk alleen maar ten goede. Mocht je dus de kans hebben The Hateful Eight in EYE op 70mm te zien in plaats van digitaal elders in het land, laat die dan zeker niet schieten.

36 Reacties

account_circleLog in of registreer om mee te praten.

Homer

Avatar

Heb veel negatieve reacties op deze film gelezen.
Fijn dat FilmTotaal positief is, krijg er nu echt zin in!

centr1no

Avatar

Jammer dat er hier bijna alleen maar positieve dingen opgenoemd worden en het grootste probleem van deze film niet wordt genoemd.
De film duurt gvd 187 minuten.
En dat is dus meer dan 3 uur aan dialogen die misschien in Tarantino's eerste films nog nieuw en schokkend of leuk waren maar ondertussen eerder ergerniswekkend worden omdat je teveel het gevoel hebt dat het een gimmick is, en erg weinig aktie waarvoor eigenlijk hetzelfde geld.
Ik heb iemand het argument horen maken dat dat dus precies is wat je van een Tarantino film verwacht en dat je deze daarvoor ook gaat kijken. En dat was nu precies wat ik er zo jammer aan vond.
Het was inderdaad precies wat je kon verwachten.
Ik heb het idee dat wanneer deze film net iets minder 'Tarantino' was geweest, dit zomaar een klein meesterwerk had kunnen zijn als The Good, The Bad and The Ugly of Ones Upon A Time In The West maar nu zal het altijd een "net niet want Tarantino' film zijn.

En 2 alinea's over hoe fantastisch die 70mm versie wel niet is daar hebben we ook niets aan aangezien er maar weinig mensen de kans hebben de film ooit zo te zien.

patrick_h

Avatar

centr1no "En 2 alinea's over hoe fantastisch die 70mm versie wel niet is daar hebben we ook niets aan aangezien er maar weinig mensen de kans hebben de film ooit zo te zien."
Iedereen kan gewoon kaartjes kopen hoor.

Darthmar

Avatar

patrick_h "Iedereen kan gewoon kaartjes kopen hoor."


Ja maar in de meeste biosscopen krijg je niet de 70mm versie dat kan alleen maar in het filmmusuem in Amsterdam.

patrick_h

Avatar

Darthmar "Ja maar in de meeste biosscopen krijg je niet de 70mm versie dat kan alleen maar in het filmmusuem in Amsterdam."
En daar mag iedereen gewoon naartoe.

MikeyMo

Avatar

het teleurstellende Django Unchained

Ik vond Django geweldig, en omdat hij op 58 in de imdb top 250 staat en 88% fresh heeft op RT sta ik daar niet alleen in :)

tk1989

Avatar

Ben geen Tarantino-liefhebber maar deze wist me absoluut te bekoren. Dialogen zijn geweldig en ook al is de film iets te lang (er kan wat mij betreft een heel hoofdstuk uit, waardoor de impact van een bepaald karakter groter wordt) heb ik er met heel veel plezier naar gekeken. Aanrader!

Banned

Avatar

In België kan je nergens de film zien in 70mm zeker ?

SanneWinchester

Avatar

centr1no "
De film duurt gvd 187 minuten."


dat is de reden dat ik nog niet helemaal overtuigd ben om naar deze film te gaan. ik vind lange films helemaal niet erg, maar ik ik heb vaak bij Tarantino's films (hoe goed ze ook zijn) dat ik het af en toe wat traag vind. daar was ik bij deze film al heel bang voor..

Straka

Avatar

patrick_h "Iedereen kan gewoon kaartjes kopen hoor."
"Gewoon" is vrij lastig wanneer je op korte termijn nog een geschikt tijdstip zoekt; zeer veel voorstellingen zijn al uitverkocht.

johnwayne

Avatar

Als liefhebber van het genre heb ik deze film afgelopen weekend gezien (helaas de digitale versie, Amsterdam is me te ver weg) en deze film stelt niet teleur. Visueel is hij inderdaad prachtig in beeld gebracht, de dialogen zijn sterk en soms hilarisch, het acteerwerk is top en de actie keihard (nog harder dan in Django Unchained). De verhaalstructuur is dan wel weer typisch Tarantino (hoofdstukindeling), maar ik vind dat goed passen.De soundtrack is ook weer goed, maar bevat meer originele muziek en minder popmuziek of muziek uit andere films. Zolang een film boeit en mijn aandacht vasthoudt, vind ik het niet belangrijk hoe lang hij duurt.

benjamin

Avatar

Banned "In België kan je nergens de film zien in 70mm zeker ?"
Ik vrees van niet.

jokemeistah

Avatar

Teleurstellende Django Unchained??? Is toch vrijwel in alle opzichten een succes te noemen.

Ben trouwens erg benieuwd naar The Hatefull 8

PRIME

Avatar

Fantastische film. Mensen die dit niet waarderen komen voor actie en niet voor verhaal.

patrick_h

Avatar

Straka ""Gewoon" is vrij lastig wanneer je op korte termijn nog een geschikt tijdstip zoekt; zeer veel voorstellingen zijn al uitverkocht."
Er begint NU een voorstelling die nog niet uitverkocht is, korter kan de termijn niet worden. :P

Je wil toch niet andere mensen gaan verwijten dat zij wel op tijd kaartjes hebben gekocht? Ik ga morgen iig.

Goov25

Avatar

jokemeistah "Teleurstellende Django Unchained?"

Dat zinnetje val ik ook wel over. Al de typische Tarantino dingen zaten er in, en daarnaast is ie zeer vermakelijk. Benieuwd waarom de recensent dat vindt.

Straka

Avatar

patrick_h "Er begint NU een voorstelling die nog niet uitverkocht is, korter kan de termijn niet worden. :P

Je wil toch niet andere mensen gaan verwijten dat zij wel op tijd kaartjes hebben gekocht? Ik ga morgen iig."
Ik had het dan ook over een geschikt tijdstip. Doordeweeks 11:00 uur komt mij persoonlijk zelden goed uit (en blijkbaar meer mensen, al stond deze voorstelling vanochtend ook gewoon als uitverkocht op de site).

23VDV23

Avatar

Ik vond The Hateful Eight absoluut vermakelijk en een lust voor het oog, maar voor mij behoort hij niet tot Tarantino's beste films. Ik vond het in Django al enigszins voelbaar dat hij noodgedwongen van editor was gewisseld (zijn vaste editor was helaas overleden). Echt storen ging het in Django nog niet, maar in The Hateful Eight toch wel enigszins. Zeker in de eerste helft van de film hadden stukken rigoureus korter gekund. Ik snap de langzame opbouw en in het geval van bijvoorbeeld Inglourious Basterds vond ik het fantastisch (met de briljante openingsscene). Maar hier voelde het overdadig en overbodig. Daarnaast kreeg ik over de gehele linie toch best vaak een 'been there, done that' gevoel. Tarantino in combinatie met western is inmiddels nog allesbehalve nieuw of verfrissend. Dat bekroop me soms bij Django al, maar vond ik het feit dat het voor een groot deel ook Blaxploitation was in combinatie met het slavernij plot dan wel weer een geestige vondst. Daarvoor hadden we het al gezien in de Kill Bill films en Inglourious Basterds ('Once upon a time in a Nazi-occupied France', de vele western muziek stukken en een openingsscene die klassieke scènes uit het werk van Leone weerspiegelde), maar was de combinatie met andere klassieke genres nog bijzonder. Het voelt daardoor in The Hateful Eight iets te veel als een herhalingsoefening, hoewel alle facetten wel van een hoog niveau zijn. Ik vind deze recensie ook wat te positief geschreven. 3,5 ster vind ik persoonlijk meer op z'n plek.

Darthmar

Avatar

patrick_h "En daar mag iedereen gewoon naartoe."


Maar als je daar 2,5 uur voor moet reizen ga je dat niet doen.
En persoonlijk ga ik niet reizen voor een film als ik 10 minuten lopen van aan biosscoop woon.\

Deze sla ik trouwens over want ik heb niks met deze regisseur. Heb altijd het idee dat als hij 3 uur lang groeiend gras laat zien dat de mensen dat ook fantastisch vinden.

patrick_h

Avatar

Darthmar "Maar als je daar 2,5 uur voor moet reizen ga je dat niet doen."
Ik heb weleens 2,5 uur gereisd om een klassieker in de bioscoop te kunnen zien die ik de dag daarvoor op DVD had gekregen.
Deze sla ik trouwens over want ik heb niks met deze regisseur. Heb altijd het idee dat als hij 3 uur lang groeiend gras laat zien dat de mensen dat ook fantastisch vinden.
Dan zou ik er niet voor reizen, nee.

Straka "Ik had het dan ook over een geschikt tijdstip. Doordeweeks 11:00 uur komt mij persoonlijk zelden goed uit (en blijkbaar meer mensen, al stond deze voorstelling vanochtend ook gewoon als uitverkocht op de site)."
Ja, was natuurlijk maar een flauwiteit. Toen ik keek (rond de begintijd dus)stonden er kaarten verkrijgbaar, waarschijnlijk waren niet opgehaalde reserveringen vrijgekomen.

Verheug me er in ieder geval wel op. Heb de "gewone" versie vorige week gezien, en hoewel het niet mijn favo Tarantino is ga ik me zeker weer vermaken morgen.

Mijn Tarantino-ranglijst:

1. Jackie Brown
2. Inglourious Basterds
3. Kill Bill Vol. 2
4. Kill Bill Vol. 1
5. Pulp Fiction
6. Reservoir Dogs
7. The Hateful Eight
8. Death Proof
9. Django Unchained

Ik vond Django Unchained ook tegenvallen, maar ben me er wel van bewust dat dat geen algemeen gedeeld sentiment is, en zeker aangezien de Filmtotaal-recensie (niet van Kaj) 4 sterren opleverde vind ik het een beetje raar om te stellen dat de film teleurstelde.

sonnycorleone

Avatar

Hou 't toch maar bij de Veronica magazine recensie: Tarantino, slaat weer door!

Straka

Avatar

patrick_h "Ja, was natuurlijk maar een flauwiteit. Toen ik keek (rond de begintijd dus)stonden er kaarten verkrijgbaar, waarschijnlijk waren niet opgehaalde reserveringen vrijgekomen."
Voor een minder geschikt tijdstip heb ik inmiddels wel een reservering, mogelijk dat ik voor die tijd nog een lastminute gok kan doen.

Shifty777

Avatar

Heb hem gisteren ook gezien en ondanks dat ik het op bepaalde vlakken met de recensent eens ben, vind ik het jammer dat er geen kritische noten genoemd worden want die zijn er zeker wel.

Laat me voorop stellen dat deze film mij vooralsnog beter bevalt dan Django Unchained. Deze vond ik niet slecht, maar stelde toch wat teleur na het enorm sterke Inglorious Basterds. De voornaamste kritiek vind ik dat de film zeker een stuk bondiger en korter gekund had, sterker nog, ik vind dat de film veel sterker was geweest in ca. 2 uur tijd. Teveel dialogen zijn simpelweg overbodig. Dit is in meer van zijn films, maar dialogen als die over Like A Virgin in Reservoir Dogs of de voetmassage in Pulp Fiction zijn gewoon meer relevant aan deze tijd en daardoor naar mijn mening vermakelijker. Geklets over een tijd en situatie die wij niet kennen zonder dat het veel meerwaarde voor de plot heeft houdt de film te erg op en boeit niet genoeg.

Daarnaast had er iets meer spanning in het geheel kunnen zitten, waardoor het al boeiender was geweest. Je hebt nu iets te vaak het gevoel dat je naar pratende mensen zit te kijken en ondanks dat er iets geïnsinueerd wordt weet de spanning niet helemaal te beklijven zoals in John Carpenter's The Thing, waar deze film soms toch wel iets van weg lijkt te hebben.

MAAR, te gekke muziek, super acteerwerk en een mooie twist in het verhaal. Heb me zeer zeker vermaakt.

Mischa07

Avatar

Ik ga er toevallig wel 2,5 uur voor reizen. Ik woon in het zuiden van het land en ik ben toch wel erg nieuwsgierig naar de 70mm versie die draait in EYE.

Ik vind de films van Tarantino meestal goed tot geweldig, dus ik ben zeker benieuwd naar deze.

RottenBananas

Avatar

Heeft iemand zaal-ervaring -informatie van EYE?
zijn het niet erg kleine zaaltjes?
op de foto's zijn de doeken erg klein en ik twijfel
aan de 70mm ervaring in deze bioscoop
70mm lijkt me geweldig om te zien maar dan wel op een flink scherm
en met goed geluid, dit lijkt me ook niet zo geweldig in deze zalen.

M0vieFreak

Avatar

Hoe kan je Django Unchained teleurstellend noemen?! Het is een geweldige meesterwerk en de beste film van Tarantino! Zoals jij het nu opnoemt lijkt het of het grotendeels daadwerkelijk zo vond en lijkt het niet jou mening te zijn.
Je vergelijkt Django met Hateful8 zonder dat je wat uitlegt. En als je ze gaat vergelijken op verschillende websites zoals rottentomatoes en imdb kan je duidelijk zien dat Django een stuk hoger is beoordeeld zowel door kritisch als door het publiek!

On-topic: Ik kijk uit naar de film. Zal zeker weten een goede zijn.

Thiver

Avatar

RottenBananas "heeft iemand zaal-ervaring -informatie van EYE?
zijn het niet erg kleine zaaltjes?
op de foto's zijn de doeken erg klein en ik twijfel
aan de 70mm ervaring in deze bioscoop
70mm lijkt me geweldig om te zien maar dan wel op een flink scherm
en met goed geluid, dit lijkt me ook niet zo geweldig in deze zalen."

EYE heeft een paar zalen van bescheiden afmetingen, maar zaal 1 (waar de 70mm-versie draait) doet niet onder voor de gemiddelde grote Pathé-zaal.

Decepticon

Avatar

Thiver "EYE heeft een paar zalen van bescheiden afmetingen, maar zaal 1 (waar de 70mm-versie draait) doet niet onder voor de gemiddelde grote Pathé-zaal."
Wat een kleine doeken hebben ze daar zeg, lijken wel tv schermen. Vooral voor een grote zaal als zaal 1 is het doek erg klein imo.
Of is dat doek bij films wel helemaal over de hele breedte van muur tot muur?

SupaFly

Avatar

Ik keek erg uit naar deze film en ben over het algemeen een liefhebber van Quentin Tarantino. Deze film was voornamelijk de eerste twee uur tergend traag, alleen maar dialoog in een kleine boshut. Voelde alsof je naar een gemiddeld toneelstuk aan het kijken was. Het plot is uiteindelijk ook geen hoogstaand kunstwerk en lijkt tijdens een avondje in de kroeg bedacht te zijn.

Kortom, Tarantino film met de bekende scherpe dialogen, maar zonder de verfrissende actiescenes en een gebrek aan echt boeiende acteurs. En Samuel L Jackson speelt wederom......Samuel L Jackson.

centr1no

Avatar

PRIME "Fantastische film. Mensen die dit niet waarderen komen voor actie en niet voor verhaal."


Wat een onzin.

M0vieFreak "Hoe kan je Django Unchained teleurstellend noemen?! Het is een geweldige meesterwerk en de beste film van Tarantino! Zoals jij het nu opnoemt lijkt het of het grotendeels daadwerkelijk zo vond en lijkt het niet jou mening te zijn."


Heb je niet in de gaten dat jij precies hetzelfde doet?
Een meesterwerk én de beste van Tarantino, hahahaha.
Jij bent aan het trollen en ik was er bijna ingetrapt.

Perrysh

Avatar

Dat ik de film niet in 70mm kan zien als ik niet naar Amsterdam wil, kan ik nog wel mee leven. Maar dat ik dan niet eens de volledige versie kan zien, daar baal ik behoorlijk van. Meer Tarentine-dialogen, kom maar op!

Perrysh

Avatar

*Tarentino. (Ik kan niet editten)

Overigens voel ik me ook geroepen om ' Django Unchained' te verdedigen. Persoonlijk vond ik het een fantastische film. En zoals boven ook al vermeld, ik ben niet de enige die er zo over denkt. Dat de recensent zijn zeer subjectieve standpunt in deze recensie brengt als een feit, vind ik dan ook zeer ongepast.

Ed Crane

Avatar

Django Unchained idd Tarantino's minste. TH8 klinkt een stuk beter, ik ga'm zeker in 70mm kijken.

Thiver

Avatar

Decepticon "Wat een kleine doeken hebben ze daar zeg, lijken wel tv schermen."

Flinke tv moet jij hebben.

Decepticon "Of is dat doek bij films wel helemaal over de hele breedte van muur tot muur?"

:Y

Ed Crane

Avatar

"Dit keer dus eens geen film vol popmuziek en verwijzingen naar andere films, wat voor Tarantino verrassend verfrissend is."

Dat klopt eigenlijk niet Kaj. Naast de nieuwe score van Ennio Morricone zitten er ook korte stukjes filmscore/ cues in van oudere films, bedoeld als intertekstuele verwijzingen (zoals we van Tarantino gewend zijn).. Mark Kermode noemt er een paar van in zijn review:

Ed Crane

Avatar

Ok, gaat dus om Exorcist II en The Thing.

The Hateful Eight

acties