Redbad

Redbad (2018)

The road to freedom is paved in blood.

Een lijvige speelduur, imposante beelden en opzwepende muziek maken nog geen epos.
play

5,2 details

  • 160 Min
  • Avontuur
  • Drama
  • Historisch
  • Oorlog
  • Nederland

In 754 na Christus wordt de monnik Bonifatius bij Dokkum gedood, volgens geschiedenisbronnen door ‘barbaarse’ krijgers. Is hij inderdaad in koelen bloeden vermoord door een stel bloeddorstige wilden, of is dat alleen de christelijke versie van de geschiedenis?

Regie
Roel Reiné
Cast
Huub Stapel, Jack Wouterse, Jonathan Banks, Søren Malling, Derek de Lint, Peter Faber, Renée Soutendijk, Egbert Jan Weeber, Lisa Smit, Gijs Naber, Loes Haverkort, Camilla Gottlieb, Britte Lagcher, Adam Ild Rohweder, Daphne Wellens, Aus Greidanus, Marieke Heebink, Pieter Embrechts, Tibo Vandenborre, Mike Weerts, Morten Rose.
Release
28.06.2018
Release NL
28.06.2018
Release DVD
18.10.2018

Filmtotaal Recensie

Regie: Roel Reiné | Cast: Gijs Naber (Redbad), Loes Haverkort (Frea), Teun Kuilboel (Jurre), Derek de Lint (Eibert), Lisa Smit (Fenne) e.a.| Speelduur: 160 minuten | Jaar: 2018

De carrière van filmregisseur Roel Reiné verloopt via een ongebruikelijk traject. Waar veel Nederlandse cineasten eerst langdurig in hun thuisland het ambacht pogen te perfectioneren alvorens een eventuele oversteek te maken naar Hollywood, trok Reiné al na twee Nederlandse films die kant op en wist er zowaar voet aan de grond te krijgen. Sinds 2008 maakte hij een lange rits actiefilms van B-garnituur, waarmee hij ongetwijfeld een goede boterham heeft verdiend maar vermoedelijk niet gauw zal doorstoten tot de eredivisie van Hollywood. Dit lijkt hem niet te deren; Reiné bewaart zijn ambities namelijk voor Nederland. Aldus zagen we hem drie jaar geleden een Nederlandse comeback maken met het groots opgezette heldenepos Michiel de Ruyter. Een handvol Amerikaanse films en televisieafleveringen later komt hij nu alweer aanzetten met de volgende ambitieuze Nederlandse productie. De man houdt kennelijk niet van stilzitten.

Deze opvallende afwisseling van projecten geeft blijk van een strategie die voor Reiné en de Nederlandse filmindustrie misschien nog wel voordeliger is dan voor Hollywood. Wanneer de Amerikaanse filmhoofdstad buitenlands talent binnenhaalt, zorgt dat namelijk niet alleen voor meer kwaliteit, maar ook voor een verzwakking van de buitenlandse concurrentie. Twintig jaar geen Paul Verhoeven in Nederland heeft de vaderlandse filmindustrie waarschijnlijk flink wat gederfde inkomsten gekost. Reiné draait de zaken mooi om door te cashen met Hollywoodpulp en vervolgens zijn daarmee verworven vaardigheden in te zetten om in Nederland grote producties van de grond te krijgen. Het is een werkwijze die doet denken aan die van Peter Jackson en Luc Besson, die er altijd voor hebben gewaakt niet te verdwijnen in de Hollywoodmachine, maar juist een stukje Hollywood naar hun thuisland brachten. Het is afwachten of Reiné dat ook voor elkaar krijgt, maar hij is op de goede weg.

videotrailers & clips

alle artikelen (8)

Redbad Nieuwsberichten