Featured

Vijf grote Nederlandse flops van afgelopen jaren!

Redbad doet geen goede zaken; er zijn er meer.

Beste filmliefhebber,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt. Dit vinden wij jammer, want FILMTOTAAL is dankzij onze advertenties gratis toegankelijk. Graag willen we je vragen een uitzondering te maken voor FILMTOTAAL. Hoe je dat moet doen lees je hier.

M.v.g FT

door Bram de Groot om 22:30 in Featured
Afgelopen week werd bekend dat de film Redbad een flink flop is. De film heeft nog geen 50.000 bezoekers weten te trekken in de eerste weken dat de film in de Nederlandse bioscoopzalen te zien is. Filmredacteur Ab Zagt zette op AD.nl vijf recentere Nederlandse flops op een rij. Check deze hieronder.

#1. Redbad (2018): Een van de prijzigste Nederlandse producties ooit met een prijskaartje van 7 miljoen euro. De film werd geregisseerd door Roel Reiné, die even geleden nog het succesvolle Michiel de Ruyter opleverde. Een miljoen aan omzet wordt niet binnengehaald. De FilmTotaal-recensent kwam tot 2 sterren.


#2. Het Bombardement (2012): Ate de Jong koos ervoor om in deze film over het bombardement van Rotterdam de hoofdrol toe te spelen aan zanger Jan Smit. Met een budget van 5 miljoen euro werd er zo'n 1,5 miljoen euro opgehaald. De FilmTotaal-recensent kwam tot 2 sterren.


#3. Prooi (2016): Dick Maas stond jaren te boek als de blockbuster-koning van de Nederlandse filmwereld, met titels als Flodder, Amsterdammed en recenter Sint. Met een budget van 3 miljoen euro kwam de opbrengst niet eens boven het miljoen uit. De FilmTotaal-recensent kwam tot 3 sterren.


#4. Spion van Oranje (2009): Met Paul de Leeuw in de hoofdrollen als François van Vliet en Bruno von Lippe was dit een bedenkelijk gebeuren in 2009. Waarschijnlijk werd er goed - of niet zo - gekeken naar het succes van Rowan Atkinson met Johnny English. De film verdiende de $4 miljoen omzet zeker niet terug. De FilmTotaal-recensent kwam niet verder dan 1 ster.


#5. Het ZigZag Kind: De flink gesubsidieerde Nederlandse jeugdfilm van Vincent Bal kwam niet verder dan 21.000 bezoekers. En dit terwijl kinderfilms juist vaak nog prima uit de kosten kunnen komen. De FilmTotaal-recensent kwam overigens tot een prima 4 sterren.



43 Reacties

account_circleLog in of registreer om mee te praten.

Novarellum

Avatar

Toch zo'n beetje iedere Nederlandse productie? Altijd dezelfde koppen, vaak maar matig acteerwerk en op de één of andere manier klinkt de Nederlandse taal niet in films (vind ik).

John Wayne

Avatar

^ Baarlijke nonsens. Er zijn hele goede en zelfs Oscarwinnende Nederlandse films gemaakt. Denk aan Karakter, Antonia en de Aanslag, maar ook aan klassiekers als Turks Fruit, Soldaat van Oranje en All Stars. Recenter werk als Het Diner, Riphagen, Kenau en de Loft (weliswaar een remake) zijn ook goed gedaan. Helaas worden er teveel flauwe romcoms gemaakt, waar de Britten veel beter in zijn. De beste Nederlandse Film van de laatste jaren is overigens de western Brimstone.

23VDV23

Avatar

Kenau is ook niet best. Riphagen is aardig als mini-serie, meer niet. Soldaat van Oranje, Turks Fruit, Karakter, Spoorloos, Van God Los, Rabat, Wolf en Glückauf zijn dan nog films die op internationaal niveau enigszins mee kunnen. Maar doorgaans is het gewoon niet best. De Nederlandse taal klinkt inderdaad ook vaak niet lekker, maar dat komt doorgaans door de dialogen en de té gecontroleerde tekstbehandeling.

Sunspot

Avatar

Er zijn wel leuke NL films soms, maar ik heb nooit een NL film gezien in de bios als ik zo denk eigenlijk.

Ja, misschien als jong kind, geen idee.



ThomasOMalley

Avatar

@John Wayne
Brimstone is niet echt een Nederlandse film toch? Ik heb 'm nog niet gezien, maar voor zover ik weet is 'ie voornamelijk Engelstalig. Of je moet natuurlijk alle films meerekenen die niet Nederlandstalig zijn, maar wel door een Nederlander geregisseerd.
Dan heb je ineens films als Total Recall en RoboCop die je aan het lijstje kan toevoegen, maar dat zou ik toch niet eerlijk vinden.

Ik kan natuurlijk iets over het hoofd zien wat betreft Brimstone en/of jouw comment.

Sunspot

Avatar

^

Brimstone is gewoon op zijn 'Amerikaans', met een NL sausje erdoor heen, wel leuk was dat.

Maar voelt gewoon als een Amerikaanse productie, wat het toch ook was, alleen NL regisseur en redelijk wat aan NL acteurs door de film heen.

Topfilm overigens.

Master Of Films

Avatar

ThomasOMalley "Brimstone is niet echt een Nederlandse film toch?"
Regie en gescheven door Martin Koolhoven. Job ter Burg als editor, Tom Holkenborg deed de muziek, Floris Vos verantwoordelijk voor de production design. Rogier Stoffers voor de cinematografie. Carice van Houten & Tygo Gernandt zal ik ook stiekem meenemen. Echter omdat de producten internationaal zijn, is Brimstone eigenlijk een Nederlandse/Amerikaanse/Franse/Duitse/Belgische/Zweedse productie. Dat er geen Nederlands wordt gesproken is dan ook onzin.

Total Recall en RoboCop is geproduceerd door Amerikanen. Logisch dat je die niet mee moet gaan tellen.

benjamin

Avatar

ThomasOMalley "Brimstone is niet echt een Nederlandse film toch?"
Wikipedia definieert Brimstone als "an international production, although mostly Dutch." Voor zover ik het allemaal snap is dat vooral een gevalletje van waar het geld vandaan komt om de film te maken.

Spider-fan

Avatar

Michiel de Ruyter vond ik verrassend goed van Reiné, maar ik heb het idee dat Redbad een mindere film is. De lengte kan mensen ook afschrikken.

Prooi vond ik erg leuk, maar het is zeker geen bijzondere film. Het is een beetje Dick Maas op de automatische piloot. Hij herhaalt ook steeds het concept dat Amsterdam geterroriseerd wordt door iets of iemand. Maar omdat ik erg van Maas' stijl en humor hou (van zijn horrorfilms althans) heb ik er erg van genoten. Overigens overtuigt ook de CGI leeuw niet echt, wat ook tot de flop bijgedragen heeft, denk ik, naast dat een leeuw ook niet zoiets heel opzienbarends is. Maar aangezien ik ook erg van katten en katachtigen hou, was het helemaal een film voor mij. Al waren zijn vroegere films, zoals Amsterdamned, wel veel beter geschreven, zeker qua dialogen e.d. - echt sterke plots is hij nooit goed in geweest. De Lift heeft waarschijnlijk zijn beste plot, maar ook die is niet optimaal uitgewerkt naar de finale toe.

Spider-fan

Avatar

Wat het 'slechte acteren' in Nederlandse films betreft. Er worden te weinig films gemaakt hier, waardoor weinig acteurs zich er op kunnen specialiseren. Acteurs doen het vaak naast theater. Uiteraard is filmacteren veel preciezer en kleiner dan theater-acteren.
Ook vermoed ik, zoals 23VDV23 al zei dat ze zich te sterk aan de dialogen van het script moeten houden, die veel onnatuurlijke zinnen en (soms ouderwetse) zinsconstructies bevatten.
De kwaliteit van het acteren zélf vind ik vaak wel mee vallen. Ik zat laatst naar De Lift te kijken en ik vond maar twee acteurs (van een vrij grote cast) echt slecht: Paul Gieske als de huismeester en Siem Vroom als de politie inspecteur.

Daarnaast is het niet specifiek iets Nederlands. Er wordt over zoveel acteurs, ook welke wereldsterren zijn, gezegd dat ze niet kunnen acteren.

Overigens is de essentie van acteren best wel moeilijk te vatten. Er zijn ook veel verschillende theorieën over en benaderingen voor. Sommigen vinden spontaniteit en intuïtie de sleutel (Carice van Houten bijvoorbeeld), anderen hebben er juist een hele methodiek voor.
Naar mijn idee komt acteren voor film erop neer, dat je als acteur je zo sterk in leeft in een personage, dat je gaat denken en voelen als dat personage. Een camera in close-up pakt op wat er in je ogen (of je zou kunnen zeggen 'achter je ogen') afspeelt. De emoties en gedachten van het personage moeten via de ogen eigenlijk blijken, nog los van tekst.

Frietgezicht

Avatar

Dit is ook wel een erg beroerd lijstje films.

Jantje Smit een hoofdrol geven was ook wel lachwekkend(ik denk dat vele ‘echte’ acteurs ook woedend waren)

Ik moet zeggen dat een film als Prooi nog gewoon geinig is met een biertje op (een ontsnapte leeuw in amsterdam) en dat is waar Dick Maas voor gaat. Toch kan(of eerder kon) ook hij beter.

Master Of Films

Avatar

Idd. Friet, niet het beste van Maas. Maar wel weer vermakelijk op zijn Maas.

23VDV23

Avatar

Daarnaast was Pierre Bokma in Tonio bijvoorbeeld wel gewoon óntzettend goed, speltechnisch gezien dan. Die film was verder ook niet slecht, maar zeker niet zo goed als door sommige recensenten werd gesteld. Maar daar werd wel echt duidelijk dat de Nederlandse taal niet persé het obstakel hoeft te zijn. Bovendien zijn er ook een boel Vlaamse films die het internationaal erg goed doen. Natuurlijk ook anders dan dat afgemeten ABN, maar toch: het is maar hoe je het gebruikt.

Sunspot

Avatar

Hmmm, wil Prooi wel eens kijken.

Spider-fan

Avatar

Als je Amsterdamned na Prooi aanzet, is het een groot verschil. Amsterdamned is een stuk scherper qua dialogen dan wat hij nu doet. Hij zei recent dat hij zijn scenario's in ongeveer zes weken schrijft; het is niet onmogelijk daarin iets goeds te doen, maar het geeft wel aan dat hij er niet heel lang over na denkt en het probeert te verbeteren.

Daarnaast is hij toch wel beperkter qua budget nu dan in die tijd. Prooi bevat niet een vergelijkbaar hoogtepunt als de speedboot-achtervolging uit Amsterdamned.
Hij is toch een man van actie - hij probeerde het met Quiz over de psychologische boeg te gooien, maar dat gaat hem niet goed af. En indrukwekkende actie kost veel geld en expertise, welke Amsterdamned had (er werkten internationale top stuntmensen aan mee).

Plus, en dat heeft hij zelf ook wel eens aangegeven, als je je films steeds op dezelde plek laat af spelen (Amsterdam), beperk je je ook qua mogelijkheden. Dus laat hij in Prooi maar weer een tram ontsporen, wat hij in Do Not Disturb ook al had gedaan.

ThomasOMalley

Avatar

@MoF & Benjamin
Duidelijk een film van Nederlandse bodem, dat begrijp ik.
Ik blijf er echter bij dat het Engelstalige aspect en het feit dat de hoofdrolspelers Dakota Fanning en Guy Pearce zijn (en Engelstalig spreken) ik de film niet snel in de categorie Nederlandse films zou plaatsen. Ook Carice van Houten is (in mindere mate dan bijvoorbeeld Famke Janssen) nauwelijks meer een Nederlandse actrice te noemen. Dat ís ze natuurlijk wel en dat zal ze altijd blijven natuurlijk.

Als ze ooit een Amerikaanse, Nederlandstalige productie maken betwijfel ik of deze in een Amerikaans lijstje zal komen.

dondeestagb

Avatar

Een Nederlandse ''blockbuster'' gaat toch ook niet werken. Waarom zou iemand naar redband willen, terwijl je ook naar MI of Avengers kunt gaan. In Nederland moeten we het hebben van verhaallijnen. En daar zijn zeker toppers van, met Simon als mijn favoriet.

Spider-fan

Avatar

De concurrentie met het veel meer spectaculaire Amerikaanse aanbod is een groot (misschien het grootste) probleem. Maar Maas heeft laten zien dat Nederlandse blockbusters heel goed kunnen, maar je moet iets hebben dat een heleboel mensen aanspreekt. Een film als Sint bood juist iets dat we in het buitenland niet kunnen krijgen en daarom was het toch een groot succes. Al de grote successen van Maas hadden een concept dat heel veel mensen aansprak, maar het is klaarblijkelijk moeilijk in te schatten welke concepten dat zullen hebben - Maas was zelf erg verbaasd over het floppen van Prooi en snapte het totaal niet.
Een onderwerp als Redbad zegt waarschijnlijk heel weinig mensen wat (het zegt mij helemaal niks eigenlijk), dus gaat niemand naar de bioscoop.

SunChaser

Avatar

Nono het zigzagkind wat een kuttitel

Spider-fan

Avatar

Wat ik overigens erg bewonder aan Maas is dat hij althans een deel van zijn successen heeft weten te krijgen in het horrorgenre, wat doorgaans een kleiner publiek trekt in vergelijking met andere genres. Niet alleen heeft hij laten zien dat Nederlandse blockbusters mogelijk zijn, maar dat met de juiste aanpak horror ook een groot publiek kan bereiken.
Hij zegt zelf dat hij eigenlijk niet van horror houdt en zijn films meer ziet als een soort thrillers. En natuurlijk bevatten zijn films ook veel humor en actie, maar je ontkomt er niet aan dat films als De Lift en Sint toch wel echt horror zijn. En Amsterdamned en Prooi bevatten zeker scènes die horror zijn.
Ik vermoed dat het te maken heeft met dat Spielberg een sterke invloed voor hem is. Jaws wist tenslotte ook een groot publiek te bereiken en zijn films volgen sterk het stramien van die film: er is een bedreiging voor het (toeristische) publiek, autoriteiten proberen de boel te sussen en uiteindelijk komt het op de hoofdrolspelers neer het gevaar zelf uit de weg te ruimen.

JayBee

Avatar

Zonde om dat (subsidie)geld van het filmfonds in zo'n grote spektakelfilm te stoppen. Het lukt toch niet om te wedijveren met de Hollywoodproducties, dus waarom zou je dat proberen..? Al dat geld had je beter in een paar mooie kleine films met een goed script kunnen stoppen.

Master Of Films

Avatar

ThomasOMalley "Ik blijf er echter bij dat het Engelstalige aspect en het feit dat de hoofdrolspelers Dakota Fanning en Guy Pearce zijn (en Engelstalig spreken) ik de film niet snel in de categorie Nederlandse films zou plaatsen"
Dat mag je voor jezelf gaan plaatsen geen probleem hoor.

Feit is dat je als belastingbetaler wel heb meegedragen aan Brimstone, dmv het
Nederlandse Filmfonds. Dus voor de andere mensen...(deels) Nederlandse film.


Spider-fan "Hij is toch een man van actie - hij probeerde het met Quiz over de psychologische boeg te gooien, maar dat gaat hem niet goed af."
Persoonlijk vond ik in de Lift wel goed gelukt, en zoals we weten is de Lift ook niet bepaald een actie film.

benjamin

Avatar

JayBee "Het lukt toch niet om te wedijveren met de Hollywoodproducties, dus waarom zou je dat proberen..?"
Dat denk ik er ook van. Wie gaat er nu kijken naar een film die enkel spectaculair is als je rekening houdt met beperkingen van de filmmakers?

Sunspot

Avatar

@Spider-Fan

Sowieso wil ik Amsterdamned weer een keer kijken, zo lang geleden, weet dat ik het als jonkie echt vet vond.

Dan ga ik daarna Prooi kijken. En die met Sinterklaas, Sint film, helemaal vergeten joh, die schijnt goed/oke te zijn toch.

Haha, de lift ook, vond ik zo vet vroeger, tijd geleden weer gekeken, was toch stukken minder :D

Frietgezicht

Avatar

@ sunspot,nee Sint is zeker nie goed. Wel grappig om even te kijken tijdens de feestdagen,geen vervelende zit.
De film heeft ook geen finale/slot. Gewoon eigenlijk opeens klaar.

Sunspot

Avatar

@ThomasOMalley

Is misschien wel veel NL invloed, maar het is gewoon niet echt een NL film, totaal niet te vergelijken, die vibe, de ster acteurs zoals Pierce, Fanning, de setting, alles.

Leuke is wel dat er wat NL geschiedenis in zit, zijn kolonisten, je hoort ook wat zinnen Nederlands en hoort echt dat NL accent wanneer sommigen in de kerk bijv. Engels spreken.

Maar verder zal niemand denken, hey, NL film. Je denkt gewoon aan Hollywood.

Hoewel ik het wel triest vond, dat dat preutse Amerika zo die film boycotte

Sunspot

Avatar

@Frietface

Hmmm, misschien dan maar kijken en zuipen haha.

Thiver

Avatar

23VDV23 "De Nederlandse taal klinkt inderdaad ook vaak niet lekker, maar dat komt doorgaans door de dialogen en de té gecontroleerde tekstbehandeling."

Dat is enkel omdat het de taal simpelweg te bekend in de oren klinkt. Waarschijnlijk heeft men daar in andere landen ook last van. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit iemand kritiek horen uiten op het acteerwerk in de Zweedse Millennium-films... totdat ik in Zweden kwam.

Master Of Films "Dat er geen Nederlands wordt gesproken is dan ook onzin."

Vooral omdat dat wel degelijk gebeurt in Brimstone.

benjamin "Wikipedia definieert Brimstone als "an international production, although mostly Dutch." Voor zover ik het allemaal snap is dat vooral een gevalletje van waar het geld vandaan komt om de film te maken."

Correct. Voor zover ik weet, is dat ook de maatstaf om in aanmerking te komen voor een Gouden Kalf. En daarvan heeft Brimstone er een paar gewonnen. Het geheel Engelstalige Flesh + Blood van Paul Verhoeven eveneens.

dondeestagb "Een Nederlandse ''blockbuster'' gaat toch ook niet werken."

En toch is dat in het verleden wel gelukt. Bijvoorbeeld door de hier al vaak genoemde Dick Maas, maar ook gewoon door de regisseur van Redbad zelf. Aan het succes van Michiel de Ruyter konden veel Amerikaanse tegenhangers niet tippen.

ThomasOMalley

Avatar

MoF "Dat er geen Nederlands wordt gesproken is dan ook onzin."
ThomasOMalley "Ik heb 'm nog niet gezien, maar voor zover ik weet is 'ie voornamelijk Engelstalig."
Voornamelijk.

John Wayne

Avatar

Brimstone wordt zowel nationaal als internationaal gezien als een Nederlandse film, ook al is hij Engels gesproken. Maar lees alle recensies en er wordt steeds gesproken van een Nederlands product. Zoek de recensie op FT maar eens op of kijk op de site van het Britse Empire magazine.

John Wayne

Avatar

Brimstone wordt zowel nationaal als internationaal gezien als een Nederlandse film, ook al is hij Engels gesproken. Maar lees alle recensies en er wordt steeds gesproken van een Nederlands product. Zoek de recensie op FT maar eens op of kijk op de site van het Britse Empire magazine.

chefry1983

Avatar

Ik heb geen enkele film van bovenstaand rijtje gezien. De trailers nodigen mij ook niet uit om alsnog te gaan kijken. Ik vind nederlandse films van wisselende kwaliteit. Zwartboek vind ik een goede film, net zoals turks fruit

Master Of Films

Avatar

ThomasOMalley "Voornamelijk."

Het is je vergeven topper :D
Ben je nog wel van plan om Brimstone te gaan kijken?

ThomasOMalley

Avatar

^Gelukkig ;)
Jazeker, ik ga 'm nog kijken.

Dat het hier de beste Nederlandse film van de afgelopen jaren wordt genoemd terwijl de film voornamelijk Engelstalig is vind ik gewoon grappig en erg veelzeggend.
Bovendien blijf ik erbij dat er nog geen 10 films zijn in de complete Nederlandse filmgeschiedenis die ook maar een plekje verdienen in een internationale top 100, 200, of noem maar een getal.

Het zijn altijd alleen maar goede films voor Nederlandse begrippen.
Zo van: die kan goed gitaar spelen, ondanks dat 'ie maar 7 vingers heeft. Erg knap, maar ik moet er nog steeds naar luisteren.

jimb

Avatar

Redbad vond ik beter dan Michiel de Ruyter, maar is niet foutloos, maar zeker wel goed te kijken.

Spider-fan

Avatar

Master of Films:

Ik vind De Lift toch een heel ander soort film dan Quiz. De Lift is duidelijk een horrorfilm (het was geïnspireerd door het Stephen King verhaal The Mangler - te lezen in de bundel Night Shift). Ik zou De Lift geen psychologische thriller noemen, en Quiz wel.
De omschrijving van 'psychologische thriller' op Wikipedia is vrij duidelijk:

"Een psychologische thriller is een filmgenre waarin vooral het psychologische aspect in een thriller belicht wordt. Waar een thriller in het algemeen een film is met een spannend plot, wordt bij een psychologische thriller een karakterschets van de hoofdpersoon en bijrollen neergezet en gedurende de film gevolgd."

In Quiz gaat het duidelijk om de confrontatie tussen de man in het restaurant en de quizmaster. Spanning ontlenen aan zo'n psychologische confrontatie gaat hem niet goed af - de film is erg saai.


Spider-fan

Avatar

Sunspot:

Sint is zeker erg leuk. Maar zoals Frietgezicht al zegt, het einde is vrij zwak en onbevredigend. De film heeft een sterke eerste helft, en een zwakkere tweede helft. Het is wel Maas' meest bloederige film, en het verbaast me zeker bij deze film als hij zegt dat hij zijn films geen horror vindt en hij zelf niet zo van horror houdt.

Ik moet zeggen dat ik niet eens een volledig Maas fan ben. Ik heb alleen Amsterdamned op blu-ray. De recente blu-ray van Blue Underground is erg mooi, en het is ook grappig de film in het Engels te kijken.
Maar ik vind het wel knap wat hij gedaan heeft binnen de Nederlandse filmwereld, want eigenlijk heeft niemand hem dat nagedaan. Er zijn nog wel een handje Nederlandse horrorfilms (De Johnsons is de meest bekende waarschijnlijk), maar die hebben nauwelijks wat gedaan. Terwijl Maas een groot publiek naar de bioscoop heeft weten krijgen.

Spider-fan

Avatar

Kijkend naar Maas' voorbeeld zou ik zeggen dat het geheim van een Nederlandse blockbuster lijkt te schuilen in een bepaalde herkenbaarheid. Zijn succesvolle films hebben een onderwerp wat iedereen wel kent en zich iets bij voor kan stellen: een lift, een a-sociale familie, een duiker, Sinterklaas. Vervolgens heeft hij een draai daar aan gegeven die iedereen nieuwsgierig maakt en wat iedereen leuk lijkt: de lift begint mensen te vermoorden, de a-sociale familie wordt tussen deftige mensen gehuisvest, de duiker is een moordenaar die door de grachten van Amsterdam zwemt, Sinterklaas was eigenlijk niet zo goedheilig als iedereen altijd dacht.

Zijn minder succesvolle films spreken mensen gewoon niet zo aan. Ik vroeg iemand met wie ik naar Sint was geweest, wat hij erg leuk vond, waarom hij dan niet naar Prooi wilde en hij zei dat het onderwerp van een leeuw hem gewoon niet aansprak.

Als scenario-schrijver vind ik hem overigens niet zo sterk. Hij weet goed te vermaken zolang de film loopt, maar vaak kennen zijn films een zwak einde. Wat er precies met de lift aan de hand is, wordt afgedaan met de uitspraak 'Hij was niet helemaal in orde'. (Er zit wel speculatie in een eerdere scène, maar de film mist een werkelijke ontknoping.) De moordenaar in Amsterdamned is iemand die verder in de film totaal niet voor komt. Sint is een beetje afgeraffeld en mist een grootse finale en Prooi kent ook weer een vrij flauw eind.

Master Of Films

Avatar

Spider-fan "Ik vind De Lift toch een heel ander soort film dan Quiz. De Lift is duidelijk een horrorfilm (het was geïnspireerd door het Stephen King verhaal The Mangler - te lezen in de bundel Night Shift). Ik zou De Lift geen psychologische thriller noemen, en Quiz wel. "
Dat weet ik en heb niks gezegd dat de Lift een psychologische thriller is, of een komedie ;-)

Je hebt het over de psychologische boeg. Min of meer komt dat element dan ook voor in De Lift, maar dat wil niet zeggen dat het de hoofdgenre de film is. Slechts bepaalde elementen worden gebruikt, wat past wel bij een horrer. Bij Quiz speelt ook horrer een rol, maar dat element is dan de bijzaak van deze thriller. Ik zie dat nou eenmaal wat genuanceerder. Niets meer of minder bedoeld of zo.

Ang3l

Avatar

Er zijn wel degelijk zeer sterkre NL films, maar die halen ene Pathe, Vue of andere grote bioscopen niet. Die komen 2 weken in een moeilijke bioscoop op een niet te halen tijd.

Daarnaast zijn er ook flink veel sterke NL TV films, zoals de korte films op NPO.

Wat hier echter in de meest gangbare bios komt is die tuintje in mijn hart bagger.

Spider-fan

Avatar

Master of Films:

Wat ik bedoelde was eigenlijk dat hij niet goed is in psychologische thrillers, te oordelen naar Quiz. Dat is wat ik bedoelde met 'over de psychologische boeg;'.

Overigens vind ik het aandeel komedie in De Lift bijna net zo groot als horror. In de bekende scène waarin de nachtwaker zijn hoofd verliest nadat het klem raakt tussen de liftdeuren, zegt zijn collega: 'Zal ik de groene zeep halen?' Maas mengt vaak horror en komedie in dezelfde scène - het meest duidelijk in Sint natuurlijk, waarin het hele uitgangspunt van het verhaal komisch is.

Maar dat De Lift naast fysieke spanning ook wel psychologische spanning kent, is ook wel zo. De scène met het meisje die met een popje speelt bij de lift is eerder wat psychologisch van aard, omdat de lift een soort spelletje met haar speelt. Maar het is zeker niet de hoofdmoot van de film. Ik denk dat iedere fysieke horrorfilm, daarnaast ook wel wat psychologische spanning kent - alleen al doordat je niet weet wanneer een monster of moordenaar toeslaat; dat zou je de psychologische spanning kunnen noemen.

Sunspot

Avatar

@Chefry1983

yep, Zwartboek, super gemaakt, onderhoudend, verveelt nooit, geschiedenis, heeft gewoon alles.

Wat mij betreft top 3 NL films, van wat ik gezien heb dan.

Artificialis

Avatar

Stuk voor stuk idiote films die niet serieus te nemen zijn. Jan Smit in de hoofdrol van een oorlogsdrama? Dat is toch vragen om problemen? En wie wilt er na Johnny English met Rowan Atkinson nou naar rip-off Spion van Oranje met Paul the fucking Leeuw?

nieuwslaatste nieuws

meest populair