Nono, het Zigzag Kind

Nono, het Zigzag Kind (2012)

Spannende avonturenfilm over de zoektocht van een dertienjarige jongen naar de geschiedenis van zijn overleden moeder, wordt opgeluisterd door internationale sterrencast.

Leestijd: 2 min 9 sec
Regie: Vincent Bal | Cast: Fedja van Huêt (Jacob), Thomas Simon (Simon), Camille de Pazzis (Zohara), Isabella Rossellini (Lola Ciperola), Burghart Klaussner (Felix Glick), Jessica Zeylmaker (Gaby), e.a. | Speelduur: 95 minuten | Jaar: 2012

Als zoon van de alom gerespecteerde inspecteur Jacob Feierberg is Nono al op jonge leeftijd een meester in het oplossen van mysteries. Zijn moeder heeft hij nooit gekend; zij overleed toen hij nog maar één jaar oud was. Het enige wat Nono van zijn moeder heeft, is een onduidelijke, op de rug genomen foto die hij van zijn vader kreeg. Op zijn dertiende verjaardag wordt Nono door zijn vader naar zijn oom Sjmoel gestuurd om zijn bar mitswa te vieren en toe te treden tot de wereld van de volwassenen. In de trein ontvangt hij echter een aanwijzing die hem naar de beruchte Felix Glick leidt: de enige crimineel die ooit aan zijn vader wist te ontsnappen. Samen met Glick begint Nono een spannende zoektocht naar het leven van zijn moeder, die hem in contact brengt met de beroemde zangeres Lola Ciperola. Gaandeweg komt hij steeds meer over zijn familie, maar ook over zichzelf te weten.

Nono, het Zigzag Kind wordt opgeluisterd door een internationale sterrencast en heeft daar veel profijt van. De meeste aandacht trekken de charismatische Burghart Klaussner en Isabella Rossellini naar zich toe als inbreker en zangeres met een speciaal motief om Nono bij te staan in zijn missie. Op zijn beurt maakt debutant Thomas Simon zich de rol van de recalcitrante Nono met een verbazingwekkend gemak eigen. Fedja van Huêt is overtuigend als strenge inspecteur en Jessica Zeylmaker ontroerend als zijn lieve secretaresse Gaby. Ook de art direction en fotografie zijn uitstekend verzorgd en geven de film een mooie jarenzeventiglook die bij oudere toeschouwers wellicht herinneringen op zal roepen.

Nono, het Zigzag Kind is een verfilming van het boek Het Zigzagkind van de succesvolle Israëlische schrijver David Grossman en werd gerealiseerd door Burny Bos. De bewerking tot filmscenario nam regisseur Vincent Bal, die voor Minoes twee Gouden Kalveren in ontvangst mocht nemen, samen met Jon Gilbert voor zijn rekening. De plaatsing van het verhaal in een Nederlandse setting voelt geen moment onnatuurlijk aan. Al is het uiteraard best bijzonder dat een Nederlandse productie grote sterren als Rossellini en Klaussner weet aan te trekken; het resultaat mag er zijn. Kosten noch moeite zijn gespaard om van de film een wervelend avontuur te maken; de 95 minuten vliegen voorbij. Er is een uitstekende balans tussen spannende actiescènes en licht familiedrama. Nono, het Zigzag Kind is een avonturenfilm met internationale allure en geschikt voor de hele familie.