Amadeus

Amadeus (1984)

Everything you've heard is true.

Reviews (10)

Olrik

Avatar

Heb altijd wel geweten dat deze film er was, maar heb nooit de behoefte gehad om hem aan te schaffen, maar nu nadat ik hem toch heb aangeschaft heb ik er grote spijt van dat ik hem niet eerder heb gekocht.
De film duurt drie uur en zal voor veel mensen een erg lange zit zijn, maar je krijgt er wel wat voor!
Amadeus won bijna alle belangrijke Oscars in 1984 en naar mijn mening is dit absoluut terecht, want Amadeus is een uiterst goede film vol perfect acteerwerk en prachtige muziek.
Het verhaal volgt hofcomponist Salieri die jaren wordt gezien als de beste componist van Wenen, maar uit de schijnwerpers verdwijnd als Wenen kennismaakt met de muziek vanAmadeus Mozart. Salieri is diep geschokt als hij opeens uit de schijnwerpers verdwijnd en wil koste wat koste Mozart ten gronde richten, maar hoe ver gaat hij hierin?
Amadeus schetst een prachtig beeld van Wenen in de 18de eeuw en hoe het daar aan toe ging op muziekzaal vlak, maar laat ook perfect zien hoe jaloezie iemand helemaal ten gronde kan richten en hoe iemand zichzelf er uiteindelijk in verliest.

8,5 / 10

Filmp@ssie

Avatar

Deze film over Wolfgang Amadeus Mozart is gemaakt op basis van een toneelstuk van Peter Shaffer en is aan deze uitvoering getrouw gemaakt aan de hand van dit toneelstuk.
Het is een mengsel van waar gebeurde feiten en deels gedramatiseerd door Peter Shaffer.
Wel wijst de film zeer goed over het tijdsperk van W.A.Mozart en zijn geniale muziek, hij was al op zij'n vijfde levensjaar beschouwd als een wonderkind die muziek schreef in een stijl dat tot nu toe niet geevenaard is.
De gehele film is qua verfilming en het muziek een meesterwerk met een goed fictieve plot van de Weense hofcomponist Salieri.

Wie verder de gehele echte waarheid wil weten kan dat via het internet doen om b.v. via Google te zoeken naar W.A.Mozart.
Diegene die niet van klassiekemuziek houdt is deze film geen aanrader.

Dutchman

Avatar

De scene waarin keizer Joseph II (Jeffrey Jones) verwoede pogingen doet een welkomscompositie voor Mozart van Salieri te spelen, blijft leuk.
Vooral ook hoe Mozart in staat blijkt het hele stuk foutloos te kunnen naspelen na alleen het gestuntel van de keizer een keertje te hebben gehoord. De jaloezie druipt van het gezicht van Salieri af als Mozart vervolgens, al hobbyend en onnozel lachend, in minder dan een minuut in staat blijkt de vrij eenvoudige compositie naar een hoger niveau te tillen door wat briljante suggesties te spelen.

jeffchenko

Avatar

Wat een negativiteit allemaal, en dat terwijl ik het een meesterwerk vond!

hij komt uit 1984 maar zoals een ander voor mij al zo mooi zei: hij blijft vernieuwend en fris!
het ziet er allemaal mooi en gelikt uit en daar kan je niks aan opmerken, het acteerwerk van de acteurs is ook goed en ja het verhaal is ook te pruimen, ik vond het zeer vermakelijk eigenlijk!

ik ben trouwens ook de muziek van Mozart gaan waarderen door deze film, hij betorverde me echt!

een 9/10!!!

chuz

Avatar

Dat je aangegeven hebt dat het in ieder geval geen geschiedvervalsing is, is wel duidelijk of het er aan grenst of zelfs maar verband mee zou kunnen houden of om met jou woorden te spreken "geen ruk" mee te maken heeft lijkt mij een iets complexer vraagstuk. Je zult er ook ongetwijfeld gelijk in hebben als je zegt dat de verantwoordelijkheid niet bij de makers ligt.

Ik heb echter niet gezegd dat een film met historische figuren altijd waarheidsgetrouw moet zijn.

Ik heb het recht me uit te spreken over het feit dat ik het een minpuntje van deze film vindt dat hij misverstanden op kan roepen of een eenzijdige karakterschets levert. (Goh dat zo,n giechelend mannetje nog zulke geniale muziek kan maken)

Mijn stelling blijf dat het hier gaat om een eenzijdige karakterschets van de figuur Mozart en dat het verhaal iemand zwart maakt waarvan niet aan getoond kan worden dat hij dit verdient heeft. Beide kernargumenten op zichzelf heb ik jou nog niet zien tegenspreken.

En ik weet niet hoe jij in je vrije tijd zit maar ik beschik niet over de tijd en de middelen om deze discussie met jou via het maken van films uit te praten.

Ik vind het prima als jij deze film waardeert vanuit dramatische , vertelkunst hoek. Ik heb echter het recht de film vanuit een andere invalshoek te benaderen. En ik ben niet begonnen met zonder een argument te weerleggen, dat van die eenzijdige karakterschets, te zeggen dat er "DUS" sprake is van een 5. Of het karakter van Mozart wel of niet goed uit de verf komt is een kwestie voor historischie en psycholgen om te bepalen tot die tijd mag ik mijn mening daarover hebben en hoef ik, of iemand anders, de jouwe niet als autoriteit te beschouwen. (Als je ook al historicus ben zeg het gerust)


Daarbij nogmaals benadrukkend dat mijn rating dus nog ruim voldoende is en dat ik het met je eens ben dat het hier om een indrukwekkende film gaat.

Blijft mijn rating:

DUS

[rating 3]

chuz

Avatar

In deze film komen zijn serieuzere kanten nauwelijks aan bod. Wel dat hij erg gevoelig was.

Maar bijvoorbeeld niet dat hij overtuigd vrijmetselaar was. Daarbij raakt de rol die Salierrie speelt (sorry ik weet even niet zeker hoe je het schrijft) kant noch wal. :?

Ik heb een aantal mensen gesproken die dachten dat het echt zo gegaan is. Dit grenst aan geschiedvervalsing. Het verhaal is verzonnen. En de karakterschets eenzijdig.

Het gaat hier puur om een sfeerschets en een introductie op zijn muziek. In dat opzicht is de film wel erg goed. En de muziek uitteraard prachtig

[rating 3]
.

jane bond

Avatar

Een meesterlijke film, vooral de lachjes van Mozart zijn subliem gespeeld. Mozart was in werkelijkheid ook een lachebek en had veel gevoel voor humor, dat is allemaal uit de brieven gebleken die hij altijd naar huis stuurde als hij in andere landen vertoefde op zoek naar werk.
Het boek ik natuurlijk anders dat is het eigenlijke levensvehaal van Mozart met vele pieken en dalen.

Maar dit is een film, heel anders en toch zo gemaakt dat het je blijft boeien.

Toch word er in de flim goed weergegeven wat een meester en genie Mozart eigenlijk was.

Berry

Avatar

Noch de beschrijving van de film, noch de reacties, geven me enige indicatie waar de film over gaat. Okee, Amadeus, maar ik neem aan dat voor de muziek van hem je naar een CDtje zou grijpen en voor een levensbeschrijving naar boek of encyclopedie als er weinig verhaal in zit.
Laat ik het dus zo vragen; snel je geeft geen ene zier om z'n muziek (geprobeerd, maar valt voor mij in dezelfde klasse als hip-hop, nl ronde archief), is de film dan nog wel het kijken waard? :}

JB

Avatar

Geen mannen- of vrouwenfilm, gewoonweg een fantastische biopic die gelukkig niet bang is een eigen draai aan de levensgeschiedenis van de eerste pop- of beter rock & rollster ter wereld te geven. Werkelijk een biljante keuze om het verhaal door de ogen van de afgunstige Sallieri te vertelen (F. Murray Abraham in de rol van z'n leven), de muziek is prachtig verwerkt en het vooral het Requim geeft kippenvel - de scene voor de deur met verwijzing naar Don Givani is inderdaad meesterlijk. Ik heb 'm ooit op VHS gekocht, ooit toch eens een DVD SE van zoeken. :W

[rating 5]

princesje

Avatar

Prachtig filmpje met de fantastische muziek van the master himself.
Natuurlijk is het verhaal een beetje heel erg aangedikt en zijn sommige elementen compleet uit de lucht gegrepen, maar kom, Mozart is nu eenmaal een persoon rond wie heel wat controverse bestaat (vb de buitenechtelijke relatie van Constanze met Sussmeier, leerling van Mozart en vermoedelijke afwerker van het requiem)
Voor wie'm nog niet gezien heft: kijken! (of toch op zn minst opnemen Smiley face )