Algemeen

Muziek Black Swan uitgesloten voor Oscars

Ook de muzikale scores van True Grit, The Kids Are All Right en The Fighter komen niet in aanmerking voor de 83e Academy Awards.

door Jeffrey op 22.12.2010 om 10:33 in Algemeen
Variety komt met het nieuws dat de muzikale scores van Black Swan, True Grit, The Kids Are All Right en The Fighter zullen uitgesloten worden voor de 83e Academy Awards.

De muziek van Black Swan en True Grit komt niet in aanmerking voor de Oscars omdat die "afgezwakt is door het gebruik van opgenomen themaliedjes of andere vooraf bestaande muziek." Clint Mansells score voor Black Swan is gebaseerd op Het Zwanenmeer van Tsjaikovski, terwijl Carter Burwells compositie voor True Grit, gebaseerd op 19e eeuwse hymnes, onvoldoende "origineel" is.

De muzikale scores voor The Kids Are All Right en The Fighter komen dan weer niet in aanmerking omdat ze "qua impact afgezwakt zijn door het overheersende gebruik van songs."

De Oscars worden uitgereikt op 27 februari 2011.

4 Reacties

account_circleLog in of registreer om mee te praten.

Novaricus

Avatar

Het feit dat vorig jaar The Hurt Locker zoveel prijzen in de wacht heeft gesleept doet mijn vertrouwen in de Oscars al flink wankelen.

Het is een vermakelijke film maar niks bijzonders, omdat het Amerikaanse soldaten zijn die tegen terroristen vechten is het opeens allemaal Oscars waard.

benjamin

Avatar

Het is toch ook al goed als ze met bestaande idee iets origineel doen, van mij mag dat zeker meetellen.

Zondebok

Avatar

rjnacken "De oscars zijn voor mij nu al een paar jaar achtereen complete onzin. Elk jaar vormen ze weer een controverse omtrent een belachelijk stel regels waar niemand op zit te wachten.
Dat van Clint Mansel is toch complete onzin om het daarom niet op te nemen in de nominaties?!?

Dan mogen de OST's van Inception en The Social Network ook niet meedoen.
Bij The Social Network heeft Trent Reznor the Mountain King (geniaal) aangepast voor de Vinklevoss-roeiboot race tegen de Nederlanders en betreffende Inception: "The slow, gloomy, blaring trombones in the main theme of the film score are actually based on an extremely slowed down version of the fast, high pitched trumpets in the beginning of the Édith Piaf song "Non, je ne regrette rien," which is used as a plot device in the film." (imdb trivia)

Zal je zien; loopt Burlesque straks met die prijs weg... Wat een onzin die Oscars."


Persoonlijk denk ik dat het van de score van TSN wel mee zal vallen ( ik hoop het ook als groot Nine Inch Nails fan ). The Hall Of The Mountain King is 'voldoende' aangepast ( Wendy Carlos sausje ) en het is maar een klein gedeelte van de film. Bij Inception is het ook 'voldoende' aangepast maar daar vormt het een veel integraler onderdeel van de film.

Ik vind het ook erg jammer dat Mansel's score uitgesloten is, die is prachtig en hoewel die erg op de originele stukken van Tchaikovsky leunt is hij zeker een nominatie waard.

Misschien moet de Academy maar eens public domain door de vingers zien. Alle bovengenoemde films gebruiken origineel werk wat daaronder valt ( hoewel "Non, je ne regrette rien" op het randje is ).

rjnacken

Avatar

De oscars zijn voor mij nu al een paar jaar achtereen complete onzin. Elk jaar vormen ze weer een controverse omtrent een belachelijk stel regels waar niemand op zit te wachten.
Dat van Clint Mansel is toch complete onzin om het daarom niet op te nemen in de nominaties?!?

Dan mogen de OST's van Inception en The Social Network ook niet meedoen.
Bij The Social Network heeft Trent Reznor the Mountain King (geniaal) aangepast voor de Vinklevoss-roeiboot race tegen de Nederlanders en betreffende Inception: "The slow, gloomy, blaring trombones in the main theme of the film score are actually based on an extremely slowed down version of the fast, high pitched trumpets in the beginning of the Édith Piaf song "Non, je ne regrette rien," which is used as a plot device in the film." (imdb trivia)

Zal je zien; loopt Burlesque straks met die prijs weg... Wat een onzin die Oscars.

nieuwslaatste nieuws

meest populair