Blu-Ray Review: Harry Potter Complete Collection

Na acht films neemt "De Jongen Die Bleef Leven" afscheid van het grote scherm: tijd voor de uitgebreide Harry Potter verzamelboxen.

Regie: Chris Columbus (1-2), Alfonso Cuarón (3), Mike Newell (4) David Yates (5-7.2) | Cast: Daniel Radcliffe (Harry Potter), Emma Watson (Hermione Granger), Rupert Grint (Ron Weasley), Ralph Fiennes (Voldemort), Alan Rickman (Severus Snape) e.a. | Speelduur: 1179 minuten | Jaar: 2001 -2011 | Retail release: 15 november 2011 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.4 : 1) | Geluid: o.a. Engels 5.1 DTS HD en Nederlands, Vlaams DD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Vlaams, Engels, Frans. Duits, Italiaans | EAN: 5051888084885 | FilmTotaal Recensie The Daethly Hollows: Part 2

Afgelopen zomer is met The Deathly Hallows: Part 2 afscheid genomen van de bijna jaarlijkse avonturen van Harry Potter. De verfilming van het eerste boek The Sorcerer's Stone in 2001 betekende niet alleen de start van de carrière van o.a. Daniel Radcliffe (Harry Potter), Rupert Grint (Ron Wemel) en Emma Watson (Hermelien Griffel), maar het luidde ook de succesvolste filmreeks uit de geschiedenis in. In nog geen tien jaar tijd verschenen er ook films over de andere zes fantasyboeken van de Britse schrijfster J.K. Rowling. Wereldwijd werd er zo'n $7,7 miljard opgehaald bij een gezamenlijk productiebudget van $1,16 miljard. Het laatste deel was, mede omdat het als enige Potter film in 3D verscheen, veruit het succesvolst aan de bioscoopkassa. Het leverde namelijk zo'n $1,3 miljard op. Daarnaast werden de fantasyfilms stuk voor stuk met open armen ontvangen door de critici. Op Rotten Tomatoes scoorde het vijfde deel The Order of the Phoenix met een mooie 78% het "slechtst". Onlangs kwam The Deathly Hallows: Part 2 uit op Dvd en (3D) Blu-Ray en verschenen er een aantal mooie Blu-Ray verzamelboxen met de complete Harry Potter saga.

SYNOPSIS
In De steen der wijzen, het eerste deel en jaar één, begint het magische avontuur als Harry Potter een uitnodiging krijgt voor Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus. In het tweede jaar, De geheime kamer, vliegen auto's, slaan bomen en probeert een mysterieuze huiself Harry voor een groot gevaar te behoeden. In jaar 3 (De gevangene van Azkaban) staat Harry oog in oog met de door en door slechte Dementors, moet hij een weerwolf te slim af zijn en ontdekt hij de waarheid over Sirius Zwarts, de ontsnapte gevangene van Azkaban. In De vuurbeker, het vierde jaar van Harry, neemt hij op tegen een dodelijke draak, woeste waterdemonen en een betoverde doolhof en valt hij uiteindelijk in handen van "Hij Die Niet Genoemd Mag Worden". In zijn vijfde jaar aan Hogwarts (De orde van de Feniks), geloven maar weinigen dat Heer Voldemort is teruggekeerd en moet Harry zijn vrienden in het geheim voorbereiden op de komende tovenaarsoorlog. In het zesde en voorlaatste jaar versterkt Voldemort zijn greep op zowel de dreuzel als tovenaarswereld en moeten Harry en Perkamentus op zoek gaan naar een manier om Voldemort voorgoed uit te schakelen. In de afsluitende tweeluik De relieken van de dood en het zevende jaar beginnen Harry, Ron en Hermelien aan hun missie om het geheim achter Voldemorts kracht te vinden en vernietigen de Gruzielementen. Nu ze alleen en op de vlucht zijn, moeten de drie meer dan ooit op elkaar vertrouwen. Uiteindelijk ontaardt de strijd tussen de goede en de kwade krachten uit de toverwereld in een allesvernietigende oorlog. Alles staat op het spel, niemand is meer veilig. Maar misschien moet Harry zich opwerpen en het hoogste offer brengen, naarmate de beslissende eindstrijd met Heer Voldemort dichterbij komt.

TRAILERS
Bekijk hieronder de trailers van The Sorcerer's Stone (2001), The Deathly Hallows: Part 2 (2011) en de Harry Potter Definitive Complete Collection (een andere uitgave, dan de besproken versie):

WAARDERING
Geen van de eerste zeven films heeft een Oscar in de wacht weten te slepen. Wel waren er nominaties in categorieën als Art Direction, Filmmuziek, Kostuumontwerp en Visual Effects. Tijdens het 64th British Academy Film Awards eerder dit jaar kregen o.a. J. K. Rowling, David Heyman, David Barron, David Yates, Alfonso Cuarón en Mike Newell de Michael Balcon Award uitgereikt voor hun bijdrage aan de (Britse) filmwereld. Hieronder de afzonderlijke waardering voor de films:
The Sorcerer's Stone (2001): RT = 80% | IMDb = 7,2 | FT = 7,0
The Chamber of Secrets (2002): RT = 83% | IMDb = 7,1 | FT = 6,9
The Prisoner of Azkaban (2004): RT = 91% | IMDb = 7,7 | FT = 7,5 FT recensie ****
The Goblet of Fire (2005): RT = 87% | IMDb = 7,5 | FT = 7,1 | FT recensie ***
The Order of the Phoenix (2007): RT = 78% | IMDb = 7,3 | FT = 7,1
The Half-Blood Prince (2009): RT = 83% | IMDb = 7,3 | FT = 7,0 | FT recensie **** | Blu-Ray Review
The Deathly Hallows: P1 (2010): RT = 79% | IMDb = 7,7 | FT = 7,6 | FT recensie ***1/2 | Blu-Ray Review
The Deathly Hallows: P2 (2011): RT = 96% | IMDb = 8,2 | FT = 8,4 | FT recensie ***1/2
Gemiddeld: RT = 84,6% | IMDb = 7,5 | FT = 7,3

BOX OFFICE
Gezamenlijk scoorden de acht Potter films $7,7 miljard aan de mondiale bioscoopkassa. De opbrengst van de Dvd/Blu-Ray verkoop zal waarschijnlijk ook in de miljarden lopen. Een voorbeeld: In de States, goed voor een gezamenlijke bioscoopomzet van $2,5 miljard (ca. 30%), bracht alleen al de Dvd verkoop van HP 7.1 ruim $81 miljoen op. Hieronder de cijfers van de Potter films, in miljoenen:
Potter 1: Budget: $125 | Opening VS: $90,3 | Totaal VS: $317,6 | Wereldwijd = $974,7 | NL: $13,4
Potter 2: Budget: $100 | Opening VS: $88,4 | Totaal VS: $262,0 | Wereldwijd = $878,6 | NL: $13,8
Potter 3: Budget: $130 | Opening VS: $93,7 | Totaal VS: $249,5 | Wereldwijd = $795,6 | NL: $9,9
Potter 4: Budget: $150 | Opening VS: $102,7 | Totaal VS: $290,0 | Wereldwijd = $895,9 | NL: $12,1
Potter 5: Budget: $150 | Opening VS: $77,1 | Totaal VS: $292,0 | Wereldwijd = $938,2 | NL: $14,3
Potter 6: Budget: $250 | Opening VS: $77,8 | Totaal VS: $302,0 | Wereldwijd = $934,0 | NL: $16,4
Potter 7.1: Budget: $125 | Opening VS: $125,0 | Totaal VS: $295,0 | Wereldwijd = $955,4 | NL: $13,8
Potter 7.2: Budget: $125 | Opening VS: $169,2 | Totaal VS: $381,0 | Wereldwijd = $1.328,1 | NL: $17,2
Totaal: Budget: $1.155,0 | Opening VS: $2.024,2 | Totaal VS: $2.480,8 | Wereldwijd: $7.701,2

DE BLU-RAY DISC
We bekijken de 11 disc Harry Potter Complete Collection Blu-Ray uitgave. Het recensie-exemplaar bevat de (eerder) uitgegeven standaard Blu-Ray keepcases met daaromheen een kwalitatief erg magere kartonnen insteekhoes. De vormgeving per Blu-Ray titel verschilt niet van de retailuitgave. Op de erg donkere insteekbox is ruimte voor het bekende Hogwarts kasteel. Naast deze vrij standaard uitgave is er met de Complete Collection Gift Set (L.E.) ook een veel luxere verzamelbox verschenen. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

DE EXTRA'S
The Sorcerer's Stone / De Steen der Wijzen (1 disc): Weggelaten scenes | Het vastlegen van "De Steen" | Meertalige Clip: De Wereld Rond | Spoken van Zweinstein | Jaarboek karakter Clips | Zwerkbal les | Trailers
The Chamber of Secrets / De Geheime Kamer (1 disc): 19 verwijderde / verlengde scenes | Gesprek met schrijfster J.K. Rowling | Achter de schermen bij Zweinstein | Bezoek het lokaal van Smalhart | interviews met studente, professoren en meer | Heer eerste jaar op Zweinstein | Trailers
The Prisoner of Azkaban / De Gevangene van Azkaban (1 disc): Extra scenes | De creatie van de visie | Een scene in elkaar goochelen | Interviews met het gekrompen hoofd | Koorrepetitie | De zorg voor magische wezens | Trailers
The Goblet of Fire / De Vuurbeker (1 disc): Extra Scenes | Gesprekken met acteurs | Voorbereiding op het kerstbal | Terugblik op film vier | Ontmoet de kampioenen | Harry vs. de Hoornstaart: de eerste opdracht | Te diep: de tweede opdracht | Het doolhof | de derde opdracht | Hij-die-niet-genoemd-mag-worden | Trailers
The Order of the Phoenix / De Orde van de Feniks: Weggelaten scènes | De verborgen geheimen van Harry Potter | Een dagje met Tops | Harry Potter: De magie van film montage | Focus Points
The Half-Blood Prince / De Halfbloed Prins (2 disc): Maximum Movie Mode | Close-up met de cst | Oefeningen van één minuut | J.K. Rowling: een jaar in het leven | Wat heb je in gedachten? | Voorproefje | Deleted scenes
The Deathly Hallows: Part 1 / De Relieken van de Dood: Deel 1 (2 disc): Maximum Movie Mode | Het verhaal achter het verhaal | Deleted scenes | Behind the soundtrack | The wizarding world of Harry Potter | trailers
The Deathly Hallows: Part 2 / De Relieken van de Dood: Deel 2 (2 disc): Maximum Movie Mode: Blowing Up Hogwarts | A conversation with J.K. Rowling and Daniel Radcliffe | When Harry Left Hogwarts | Additional scenes | The Woman of Harry Potter | The Goblins of Gringotts | Warner Bros. Studio Tour London
De Blu-Ray schrijven van de van Complete Collection bevatten dezelfde extra's als de standaard Blu-Ray uitgaven van de afzonderlijke films. Van de laatste drie delen zijn zelfs de 2 disc S.E. versies toegevoegd. Op elke schijf zijn docu's te vinden over de cast en crew en opvallende scenes uit de films. Ook heeft elke disc een hele reeks aan verwijderde en verlengde scenes aan boord. Op de schijven van de laatste drie delen is een Maximum Movie Mode terug te vinden. Op de disc van The Deathly Hollows: Part 2 wordt nog eens stil gestaan bij de schrijfster en bedenker J.K. Rowling. Lees ook de Blu-Ray Reviews van Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1 (2010) en Harry Potter and the Half-Blood Prince (2011).

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
Alle acht filmdelen zien er prachtig uit in High Definition. Er is echter wel enig verschil te zien tussen de eerste delen en de latere delen, die bol staan van zeer fraaie visual effects. In tien jaar tijd is op dit gebied namelijk veel veranderd. In de vele donkere scenes, die in de toenemende mate de revue passeren, blijven bij alle uitgaven de details goed zichtbaar. Alle films hebben gelukkig ook hetzelfde beeldformaat (2.4 : 1). Er is ook geen slecht woord over de geluidstracks, dat voldoende goede surround effects bevat. Met een gemiddeld productiebudget van zo'n $144 miljoen mag eigenlijk ook niet anders worden verwacht.

CONCLUSIE
Met The Deathly Hallows: Part 2 wordt er definitief een punt gezet achter de succesvolle filmreeks rond de opgroeiende toveraar Harry Potter. Als deel één en acht (7.2) met elkaar worden vergeleken, dan is er in tien jaar tijd enorm veel veranderd. Naast dat de hoofdrolspelers een stuk ouder zijn geworden, voelen ook de films een stuk volwassener aan door de veel donkerdere benadering en stevige visual effects. Geen van de delen heeft gelukkig echt teleurgesteld en mede daarom kan de Potter saga gezien worden als één van de mooiste filmreeksen ooit. Zowel voor jong als oud.
De Complete Collection Blu-Ray van de Harry Potter is vrij basic, aangezien het alleen de acht afzonderlijke films bevat in een standaard insteekhoes. Het grote voordeel is dat het wel de gewone Blu-Ray uitgaven betreft, waardoor ook alle extra's terug te kijken zijn. De HD kwaliteit van de laatste films is beter dat bij de eerdere films, die uiteraard niet uit het HD tijdperk stammen. Een mooie box, maar de (duurdere) Gift Set (L.E.) is waarschijnlijk een stuk fraaier voor het oog van de die-hard Potter fan.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze Complete Collection Blu-Ray uitgave van de Harry Potter sage is o.a. ook een Complete Collection Gift Set (L.E.) verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels. The Deathly Hollows deel 1 en 2 zijn ook op Blu-Ray 3D verschenen. Zie hieronder een afbeelding van de Gift Set (L.E.):

Met dank aan de uitgever Warner Bros. H.E. voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.