Blu-Ray Review: The Twilight Saga: The Complete Collection

Voor de die-hard Twilight-fan de verzamelbox die het leven compleet maakt.

Bedenker: Stephenie Meyer Regie: Catherine Hardwicke (1) / Chris Weitz (2) / David Slade (3) / Bill Condon (4-5) | Cast: Robert Pattinson (Edward Cullen), Kristen Stewart (Bella Swan), Billy Burke (Sheriff Swan), Taylor Lautner (Jacob Black), Mackenzie Foy (Renesmee), Dakota Fanning (Jane), Ashley Greene (Alice Cullen), Nikki Reed (Rosalie Hale), Micheal Sheen (Aro), e.a. | Jaar: 2008 t/m 2012 | Duur: 122 / 130 / 124 / 117 / 115 min. (680 min.) release:[/b] 2 maart 2013 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 | Geluid: Nederlands 5.1 DTS-HD MA (2.40 : 1) | Ondertitels: Nederlands | Uitgever: Belga Films | EAN: 5412370858849

Verleden jaar kwam er na vijf delen een einde aan het avontuur van Kristen Stewarts personage Bella Swan, die het middelpunt werd van een hevige strijd tussen vele vampiers en weerwolven. Samen met Robert Pattinson (als Edward Cullen) en Taylor Lautner (Jacob Black) werd ze het gezicht van de franchise, gebaseerd op de populaire boekenserie van schrijfster Stephenie Meyer. Al van het eerste deel Twilight uit 2008 werd duidelijk dat de film net zo geliefd als gehaat was onder het publiek. Waar overwegend het mannelijk publiek de film zwaar bekritiseerde, lustten de vrouwelijk bioscoopgangers wel pap van de saga. Het gevolg was dat de films erg mager scoorde bij de critici en de wereldwijde financiële prestaties opzien baarden. Nu The Twilight Saga met The Twilight Saga: Breaking Dawn - Part 2 aan zijn einde is gekomen, krijgen de eerder genoemde acteurs de kans zich te bewijzen via andere films en kunnen de liefhebbers de films grijs draaien via de onlangs verschenen "The Complete Collection".

SYNOPSIS
In The Twilight Saga is Bella Swan altijd al een buitenbeentje geweest en ze doet alles op haar eigen manier. Wanneer ze verhuist naar het regenachtige Forks, verwacht ze geen veranderingen. Totdat ze op de mysterieuze en knappe vampier Edward Cullen verliefd raakt. Later raakt ze ook verliefd op de de charmante weerwolf Jacob Black. De strijd tussen verschillende vampier en weerwolf clans laait op en uiteindelijk zal Bella moeten kiezen en zal ze merken wat haar keuze voor gevolgen heeft.

TRAILER
Bekijk hieronder een trailer van de vijfdelige The Twilight Saga:

WAARDERING & BOX OFFICE
De Twilight filmserie leverde wereldwijd $3,3 miljard op ondanks dat het ontvangst erg mager was. Hieronder een lijst met de waarderingen en box office resultaten in miljoenen:

ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>
DeelRT perc.IMDb cijferFT CijferFT SterrenBudget*Opening USA*Totaal USA*Totaal WW*Totaal NL*Trailer
Twilight49%5,26,43$37$69,6$192,8$392,6$1,3trailer
The Twilight Saga: New Moon27%4,56,03$50$142,8$296,6$709,8$3,1trailer
The Twilight Saga: Eclipse49%4,86,73$68$64,8$300,5$698,5$3,7trailer
The Twilight Saga: Breaking Dawn - Part 124%4,85,93$110$138,1$281,3$712,2$4,3trailer
The Twilight Saga: Breaking Dawn - Part 248%5,76,02$120$141,1$292,3$829,2$5,6trailer

BLU-RAY
We bekijken de zes disc "The Complete Collection" Blu-Ray uitgave van de The Twilight Saga. Het recensie-exemplaar komt in een flexibele speciale hoes met een uitneembare cassette met de zes schijven, waarvan de zesde schijf de extra's herbergt van Breaking Dawn - Part 2. De vormgeving van de box is donker en met het ondertussen herkenbare lettertype opgemaakt. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

EXTRA'S
De zes Blu-Ray dics bevatten een flinke reeks extra's die ook terug te vinden zijn op de extra's van de losse Blu-Ray uitgaven. Het kan zijn dat er per film minder extra's terug te vinden zijn, aangezien van meerdere delen een 2-disc Blu-Ray is uitgegeven. De box bevat - op het laatste deel na - alleen de eerste disc. De extra's op de verschillende schijven zijn veelal verwijderde of verlengde scènes en making offs. Zo staat op de tweede schijf van The Twilight Saga: Breaking Dawn - Part 2 de anderhalf durende docu Forever Filming. Voor de die-hard fans is dit uiteraard een must om te zien.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
De beeldkwaliteit van de vijf Twilight films is ruim voldoende. Ook tijdens de vele donkere beelden blijven de details prima overeind. Misschien had het beeld wel scherper gekund, aangezien het soms niet altijd even "HD" aandoet, zeker bij de eerste film. Een grote tegenvaller in High Definition zijn de visual effects, die veelal wel erg mager overkomen. Zeker als er gelet wordt op het gemiddelde productiebudget van de kaskrakers.
Ook de DTS-HD 5.1 tracks vullen de ruimte prima, aangezien er veel gebruik wordt gemaakt van de verschillende surround speakers. Geen echte grote klachten dus. Echt top materiaal is het echter niet.

CONCLUSIE
Met Twilight werd er niet alleen een aftrap gegeven aan de uiteindelijk vijfdelige filmreeks, er volgden ook een hele reeks vergelijkbare films die zich richten op het tienerpubliek en waarin ook tieners de hoofdrollen vervullen. Er kan gedacht worden aan de sci-fi film I Am Number Four (2011), de Beauty and the Beast-tienerversie Beastly (2011), de box office knaller The Hunger Games (2012) en de op stapel staande vervolgen, de remake van Red Dawn (2012), de zombie romkom Warm Bodies (2013), de fantasyfilm Beautiful Creatures (2013), Stephenie Meyers The Host (2013) en het bovennatuurlijke The Mortal Instruments: City of Bones (2013). Na het eindigen van de Twilight-serie werd er kort gesuggereerd dat er nog filmvervolgen zouden komen. Deze geruchten werden echter snel doorverwezen naar fabeltjesland.
De zes disc Complete Complection van de The Twilight Saga is een prima verzamelbox, zonder al te veel fromfraai. Beeld en geluid zijn naar behoren en er zijn voldoende extra's aanwezig, zodat de Twilight'ers zich uitstekend kunnen laten informeren over de totstandkoming van de succesvolle vijfluik.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze zes disc Blu-Ray uitgave van The Twilight Saga zijn de films ook afzonderlijk op Blu-Ray en Dvd verkrijgbaar in verschillende versies. De Complete Collection is ook op Dvd beschikbaar bij de bekende (web)winkels.
Met dank aan de uitgever Belga Films voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.