Eerste recensies 'Doctor Strange'

Eerste recensies 'Doctor Strange'

Na Twitter-reacties, nu ook de diepgaande blik.

Vorige week hadden we al de eerste reacties op Marvels Doctor Strange, maar nu zijn er dan ook eindelijk ook de eerste recensies van de langverwachte solofilm voor de actieheld van acteur Benedict Cumberbatch. In dit bericht vatten we vast de belangrijkste reacties voor je samen.

In The Hollywood Reporter lezen we dat "Doctor Strange een meeslepende, slim gecaste en sporadisch oogstrelende toevoeging aan het immer groeiende portfolio van de studio" is. Vooral de vechtscènes zijn prachtig en sommige momenten doen denken aan Christopher Nolans Inception. Het heeft er wel alle schijn van dat de personages niet genoeg te doen hebben in de film, want THR schrijft dat vooral Cumberbatch en actrice Tilda Swinton echt wat te doen hebben.

Variety schrijft dat Doctor Strange "dezelfde look, hetzelfde gevoel en hetzelfde bedrijfsgevoel als de rest van Marvels snel groeiende Avengers-portfolio heeft", maar tegelijk "een onderliggende originaliteit en frisheid heeft" die men "mist bij steeds meer comicbook verfilmingen". Het is uiteindelijk een "spannend existentieel dilemma geworden waarin de persoonlijke zoektocht van de hoofdpersoon naar zingeving leidt naar occulte New Age magie en tovenarij waarom Doctor Strange uiteindelijk zijn roeping vindt".

Ook Cinemablend ziet een aantal van de "bekende Marvel-elementen", maar dat weet de film te balanceren met wat "van de meest bombastische, spannende en mooiste actiescènes in tijden". Het is ook "een sterke introductie van een van de meest spannende nieuwe helden in het Marvel filmuniversum".

Dan is er nog Indiewire dat de film van regisseur Scott Derrickson en van de beste films van Marvel is sinds The Avengers. Maar: "net als met alle goede Marvel-films, leggen de unieke pluspunten extra nadruk op de gedeelde zwaktes van de franchise." Daarbij vallen volgens de site vooral op dat "de slechterik veel te zwak is [...], het liefje van Strange erbij gesleept wordt [...] en dat de technologie die gebruikt wordt om het verhaal tot leven te brengen flink achterloopt op de visie van de filmmaker." Gelukkig wordt de film volgens Indiewire gered door "de speciale actie" en de sterke titelheld.

Vanaf donderdag in de bioscoop.