Blu-Ray Review: Doctor Strange

Visueel superheldenspektakel.

Regie: Scott Derrickson | Cast: Benedict Cumberbatch (Stephen Strange), Chiwetel Ejiofor (Mordo), Rachel McAdams (Christine Palmer), Mads Mikkelsen (Kaecilius), Tilda Swinton (The Ancient One), e.a. | Speelduur: 114 minuten | Bioscooprelease: 27.10.2016 | Recensie FT: 3 sterren

In de derde fase van het Marvel Cinematic Universe worden weer een aantal nieuwe Marvel-personages geintroduceerd. Na Spider-Man en Black Panther in Civil War was het eind 2016 de beurt aan Doctor Strange, gespeeld door Benedict Cumberbatch. Met Sinister-regisseur Scott Derrickson en een aantal andere grote sterren leverde de samenwerking een spectaculaire introductiefilm op, bomvol visuele effecten en een duidelijk blik op Strange's superkrachten die een grote rol beloven te gaan spelen in het vervolg van de geliefde franchise.

In het sterk ontvangen Doctor Strange (FT Stercijfer = 7,3) verandert het leven van de wereldberoemde neurochirurg Dr. Stephen Strange drastisch na een verschrikkelijk auto-ongeluk dat het einde van zijn carrière betekent. Wanneer de traditionele medische wetenschap hem in de steek laat, gaat hij noodgedwongen op zoek naar genezing en hoop, in de mysterieuze enclave van Kamar-Taj. Hij komt erachter dat dit niet alleen een plek voor genezing is, maar ook het strijdtoneel is tegen onzichtbare duistere krachten die vastbesloten zijn om onze realiteit te vernietigen. Hier ontdekt hij de geheimen van een verborgen wereld vol mystiek en verschillende dimensies. Strange, nu gewapend met nieuw verworven magische krachten, staat voor de keuze; terugkeren naar zijn bestaan vol welvaart en aanzien, of alles achter zich te laten en de wereld verdedigen als machtigste magiër.

Walt Disney Home Video bracht Doctor Strange onlangs uit op een fraaie Blu-ray uitgave, met redelijk wat bonusmateriaal. Check hieronder de review.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: maart 2017 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.39 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 7.1 | Ondertitels: Nederlands, Frans | EAN: 8717418497125 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | 3D Blu-ray | Met dank aan: Walt Disney Home Video

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Doctor Strange zit vastgeklikt in een standaard Blu-ray keepcase. Bij het opstarten van de Blu-ray schijf verschijnt na de taalselectie het geanimeerde Marvel Studios-logo. Vervolgens is er de mogelijkheid om te kijken naar de trailer van Guardians of the Galaxy Vol. 2. Daarna springt het hoofdmenu in beeld. Als je de film start, dan is deze af te spelen met een korte intro van regisseur Derrickson.

Beeld

Van Walt Disney verwachten we uiteraard niets meer dan de maximale High Definition-weergave. Dit zijn we namelijk gewend van 'het huis van de muis'. Ook met de schijf van Doctor Strange zit het weer goed. De High Def-beelden zijn super strak, dus scherp en vrij van eventuele ruis of andere storende zaken die het kijkgenot in de weg zouden kunnen zitten. Ook met de kleur zit het overwegend goed en de donkere scènes behouden prima de details. De vele visuele effecten zijn van een hoog niveau en spatten zo nu en dan van het scherm. Weer een prima schijf van Disney.

Geluid

Het geluid wordt aangeleverd door een 7.1 DTS-HD geluidstrack en net als de visuele effecten verplaatst het geluid zich enorm speels, in dit geval door de verschillende surround speakers. Ook op de muzikale ondersteuning is fors ingezet en componist Michael Giacchino is hier mede voor verantwoordelijk geweest. De dialoog is uiteraard prima te volgens via de centerspeaker.

Bonusmateriaal

Vijf featurettes: De extra's starten met een reeks featurettes, met de titels A Strange Transformation, Strange Company, The Fabric of Reality, Across Time and Space en The Score-Cerer Supreme. Ze zoomen achtereenvolgend in op onder meer de realisatie van de film, de belangrijkste bijrollen, de kostuums en opvallende opnamelocaties, de scènes met praktische en visuele effecten en muzikale ondersteuning van Michael Giacchino. De featurettes duren gezamelijk een klein uur en ze geven een prima beeld op het werk dat er verzet is, middels beelden van achter de schermen en uiteraard de nodige interviews.

Marvel Studios Phase 3 Exclusive Look: Een interessante blik op wat Phase 3 van het MCU nog meer te bieden heeft. Uiteraard is er ook aandacht voor de rol van Strange.

Team Thor: Part 2: Het vervolg op Part 1. Wat deed Thor eigenlijk tijdens Civil War? Ter vermaak!

Deleted & Extended Scenes: Vijf scènes, zonder audiocommentaar. De titels zijn: Strange Meets Daniel Drumm, Kaecilius Searches for Answers, The Kamar-Taj Courtyard, Making Contact en Lost in Kathmandu. Uiteraard een must see voor de fan.

Gag Reel: Zoals vertrouwd ook een Gag Reel op deze uitgave.

Audiocommentaar: Voor wie dieper het Doctor Strange-universum in wil duiken luistert naar deze track met Scott Derrickson, tijdens het bekijken van de hoofdfilm.

Geslaagd visueel superheldenspektakel; prima Blu-ray

Doctor Strange is alweer het veertiende deel in het Marvel Cinematic Universe en de franchise is een interessant personage rijker. Benedict Cumberbatch, Mads Mikkelsen en Tilda Swinton overtuigen in hun rollen en visueel gezien is de film uiteraard geweldig. Strange keert later dit jaar terug in Thor: Ragnarok en heeft een (belangrijk) aandeel in Avengers: Infinity War. Deze Blu-ray uitgave is in alles uitstekend; prima beeld en geluid en fraai bonusmateriaal.