De omzet en ontvangst van Ocean's 8 laat zien dat reboots met een vrouwelijke cast ook zeker kunnen slagen. Eerder faalde de Ghostbusters-reboot met deze insteek. Overigens bewijzen bijvoorbeeld de huidige Star Wars-films dat de een switch van een mannelijke naar een vrouwelijke hoofdrolspeler (in ieder geval financieel) goed uit kan pakken.

Vermoedelijk vanwege het aanstaande WK voetbal draait het $170 miljoen kostende Jurassic World: Fallen Kingdom al vele bioscopen wereldwijd. Vermoedelijk doordat voetbal wat minder hoog op de prioriteitenlijst staat in de States, verschijnt de film daar pas over twee weken. Dit neemt niet weg dat er al heel wat miljoenen zijn opgehaald aan de wereldwijde bioscoopkassa's. De wisselend ontvangen film (RT = 62%) van J.A. Bayona staat reeds op $151,1 miljoen.
Nog twee nieuwkomers
Met een opbrengst van $13,0 miljoen staat de tweede nieuwkomer, de sterk ontvangen horrorfilm Hereditary, op een vierde stek. Op een achtste plaats is de actiefilm Hotel Artemis terug te vinden. De film van regisseur Drew Pearce kwam niet verder dan $3,2 miljoen.
Solo en superhelden
Lucasfilms Solo: A Star Wars Story noteerde in het derde weekend een te zwakke $15,2 miljoen en de totaal score in de States staat nu op zo'n $176,1 miljoen. Wereldwijd noteert de film en toch wel erg lage $312,2 miljoen. De Marvel-films Deadpool 2 en Avengers: Infinity War groeiden door naar respectievelijk $655,3 miljoen en nu echt bijna $2,0 miljard.
Noord-Amerikaanse Box Office Top 10
Productiebudgetten zijn niet altijd officieel. Van de opbrengsten vloeit gemiddeld 55% terug naar de filmstudio. Onderstaande cijfers komen van Box Office Mojo.
1. (N) Ocean's 8 - $41.500.000 [week 1]

$41.500.000
Wereldwijd:
$53.700.000
Budget:
$70 miljoen
Release NL:
21.06.2018
2. (1) Solo: A Star Wars Story - $15.154.000 [week 3]

$176.105.474
Wereldwijd:
$312.205.474
Budget:
$250 miljoen
Release NL:
Draait | 3 sterren
3. (2) Deadpool 2 - $13.650.000 [week 4]

$278.665.541
Wereldwijd:
$655.258.593
Budget:
$110 miljoen
Release NL:
Draait | 3 sterren
4. (N) Hereditary - $13.037.336 [week 1]

$13.037.336
Wereldwijd:
$13.037.336
Budget:
$10 miljoen
Release NL:
Donderdag
5. (4) Avengers: Infinity War - $6.836.000 [week 7]

$654.733.699
Wereldwijd:
$1.998.033.699
Budget:
$321 miljoen
Release NL:
Draait | 3.5 ster
6. (3) Adrift - $5.050.000 [week 2]

$21.740.025
Wereldwijd:
$22.539.025
Budget:
$35 miljoen
Release NL:
05.07.2018
7. (5) Book Club - $4.200.000 [week 4]

$56.874.124
Wereldwijd:
$56.874.124
Budget:
$10 miljoen
Release NL:
23.08.2018
8. (N) Hotel Artemis - $3.151.118 [week 1]

$3.151.118
Wereldwijd:
$3.151.118
Budget:
Onbekend
Release NL:
28.06.2018
9. (6) Upgrade - $2.220.000 [week 2]

$9.209.605
Wereldwijd:
$9.209.605
Budget:
$4 miljoen
Release NL:
Onbekend
10. (7) Life of the Party - $2.105.000 [week 5]

$50.266.577
Wereldwijd:
$58.966.577
Budget:
$30 miljoen
Release NL:
Onbekend
eltorro
Niks over Jurassic World 2? De film doet het wereldwijd behoorlijk sterk en heeft afgetrapt met 151 miljoen dollar. In de landen waar de film is uitgekomen scoort hij bijna/net zo goed als het vorige deel. Het vorige deel wist buiten Noord Amerika meer dan 1 miljard dollar op te halen.
benjamin
Dat Hereditary zo goed ontvangen is, is overigens vooral bij de critici. Met een D+ op CinemaScore lijkt het publiek minder enthousiast. Wat natuurlijk voor A24-horror niks nieuws is.
Master Of Films
Maar JW:FK staat nog niet in deze top 10 :P Terwijl de rest van de wereld JW:FK alvast krijgt (vanwege het WK), gaan de Amerikanen het pas over 2 weken zien.
eltorro
@Master Of Films: Ja klopt, maar aangezien er ook wereldwijde opbrengsten bij staan, Jurassic World 2 al veel heeft opgebracht en hier al draait kan het vast geen kwaad om er wat over te vertellen.
John Wayne
Overigens maakt BoxOffice Mojo wel keurig melding dat JW:Fallen Kingdom buiten de VS een groot succes is.
Pennywise2017
@benjamin Hereditary is door het publiek heel divers ontvangen. Ik heb 'm laatst gezien en ik vond de film echt meesterlijk goed.
Master Of Films
Artificialis
De openingsscène van Jurassic World: Fallen Kingdom is het spannendste stuk uit de film. Jammer dat de rest uit zoveel ongeloofwaardige onzin bestaat. De animatiestijl van de dinosauriërs maakt het zo moeilijk om de film serieus te nemen. Deze stijl hoort thuis in The Hobbit en Harry Potter. Ik wil graag realistisch bewegende dinosauriërs zien!
Mothercopper
Maat van mij heeft Ocean's 8 gezien. Zijn reactie was ... 'om te janken'. Geen humor, geen diepgang, geen karakterontwikkeling en bovenal erg saai. Precies zoals ik het verwacht had. Zelfs op imdb staat de teller op een magere 6.1.
Akke Moeka Hara
Hmmm ben ik nou bekrompen of is dat gewoon een lompe opmerking “ Overigens bewijzen bijvoorbeeld de huidige Star Wars-films dat de een switch van een mannelijke naar een vrouwelijke hoofdrolspeler (in ieder geval financieel) goed uit kan pakken.”
TFA pakte niet goed uit wegens Daisy Ridley, maar om het feit dat dit de eerste SW film was na de prequels waar een dikke hoop op iets goeds in zat, men verwachte een echte old school SW film, en of je dan een Luke of een Rey erin hebt zitten maakt geen bal uit.
Is dit opzettelijk zo verdraait of wat is het doel van zo een totaal onrealistische visie te “creeëren?
Maar kan ook aan mij liggen.
horizon
Dus negeer je Rogue One success met Felicity Jones? ;)
Avengers gaan TFA in totaal dus hoogstwaarschijnlijk niet inhalen. En buiten VS blijven Titanic en Avatar nog mijlpaal te ver.
Zoals verwacht eigenlijk.
benjamin
Artificialis
Hier sluit ik mij bij aan. De nieuwe films deden het goed *ondanks* dat er vrouwelijke hoofdrolspeelsters in zaten. De grote publiekstrekkers voor TFA en TLJ waren Harrison Ford en Mark Hamill, niet Daisy Ridley.
Als de Star Wars cast uitsluitend uit vrouwen had bestaan waren de nieuwe films een ramp geworden. Rey, Jyn Erso, Maz Kanata, Admiral Holdo, Rose Tico zijn allemaal neutraal tot negatief ontvangen. Jyn Erso is misschien nog het beste vrouwelijke personage geworden, maar ook zij wordt door niemand als een iconisch karakter beschouwd.
ThomasOMalley
^Maar ligt dit aan het feit dat het vrouwen waren of dat deze personages slecht geschreven zijn?
benjamin
Sunspot
Vrouwen die zich als mannen gedragen vind ik sowieso een afknapper. Hoewel ik dat in het echte leven nauwelijks meemaak.
Is meer dat ze sterker staan, wat goed is, maar ze hoeven niet cool te zijn, vrouwen hoeven totaal niet cool te zijn.
Hou van rap, maar dan geen vrouwenrap eigenlijk, staat ze gewoon niet.
Wil gewoon vrouwelijke (eventueel) sterke vrouwen zien.
horizon
Ik denk dus dat TFA en Rogue One het niet ondanks en niet dankzij de vrouwelijke personages goed deden. Voeg TLJ er maar aan toe.
Men ging ook voor 1 miljard opbrengst naar the Phantom Menace en men wist dat het een prequel was zonder de iconische personages. Dus dat ondermijnt de positie van Hamill en Ford als publiekstrekkers. ;)
Daarnaast heb je ook verschil tussen wat diverse stromingen
fans verwachten en het casual publiek daarbuiten. Binnen de hardcore-fans zal het nooit 100% score zijn.
Artificialis
Het kan sowieso niet aan het feit hebben gelegen dat het vrouwen waren, want dat is een werkelijkheid die in onze politiek correcte manier van denken niet bestaat.
Laat jij maar wat bronnen zien waaruit blijkt dat Rey, Jyn Erso, Maz Kanata, Admiral Holdo en Rose Tico wel als iconische personages worden beschouwd. Als je op straat vraagt wie deze karakters zijn weet niemand waar je het over hebt.
Dit soort vrouwen schijnen zichzelf te hebben wijsgemaakt dat ze mannelijk, lomp en dom moeten doen om humoristisch over te komen. Er is blijkbaar publiek voor, want veel vrouwelijke comedians zijn precies dit soort zwijnerige wijven.
benjamin
horizon
Kanata en Holdo zijn ook maar kleine bijrollen. Rose heeft pas 1 film wat screentime gehad.
En Jyn is cool. En Rey mag in IX zich echt gaan bewijzen.
En de oude karakters als Han Solo, Luke Skywalker, Leie, Darth Vader, Obi Wan, C3PO, R2D2 en Jabba zijn ook al meer dan dertig jaar in de samenleving gebakken. Uit een tijd dat er weinig vergelijkbaars was op filmgebied.
Uit de prequels zal Jar Jar nog het meest bekend zijn op straat.
En of Rey, Poe en Finn zo'n gevolg krijgen zal zich komende decennia uitwijzen. Met de opmerking dat het veel lastiger is om tegenwoordig zo'n status als de oude garde te krijgen.
ThomasOMalley
Artificialis
Een combinatie van beiden. Ghostbusters en Ocean's 8 zijn daar een voorbeeld van. Die films slaan bij een groot gedeelte van het publiek gewoon niet aan omdat het om een groepje vrouwen gaat. Het ligt daar echt niet alleen aan het script.
ThomasOMalley
^In het geval van Ghostbusters en Ocean’s 8 kan ik me er iets bij voorstellen, omdat dit reboots/remakes betreffen waarbij de vervanging van mannen door vrouwen als selling point wordt gebruikt. Andersom zou dit ook geen succesvolle formule zijn; als bijvoorbeeld Sex and the City werd gereboot o.i.d. met een groepje mannen.
Ik geloof niet dat dat opgaat voor Star Wars, waar je initieel op reageerde.
horizon
Jyn Erso bijvoorbeeld kun je dan beste met een katniss Everdeen vergelijken.
Artificialis
Het heeft ook niets aan de films toegevoegd, laat ik het zo zeggen.
ThomasOMalley
^Ik ben er bang voor dat het met die mensen aan het roer evengoed geen succes was geweest met mannelijke spelers, maar een toevoeging is het inderdaad niet geweest.
horizon
Maar waarom toevoeging? Toevoeging klinkt als iets extras terwijl het gewoon een rol is. Of die nu mannelijk of vrouwelijk is.
venny
Kijk alleen op deze site >>>