The Lion King 3D (1994)

Een van Disneys beste films is opnieuw te bewonderen in de bioscoop. In 3D dit keer, maar dat is niet meer dan een aardigheidje.

door Fabian Melchers om 00:36 in RECENSIES
The Lion King poster
Regie: Roger Allers en Rob Minkoff | Cast: Matthew Broderick (volwassen Simba), James Earl Jones (Mufasa), Jeremy Irons (Scar), Jonathan Taylor Thomas (jonge Simba), Nathan Lane (Timon), Ernie Sabella (Pumbaa), e.a. | Speelduur: 89 minuten | Jaar: 1994/2011

Een toegevoegde dimensie laat zich dubbel en dwars uitbetalen lijken studio’s steeds vaker te concluderen. Het zal voor Disney een reden zijn geweest om The Lion King een make-over te geven. Zeventien jaar na de première stond de klassieker opnieuw bovenaan de box office in de Verenigde Staten. De vraag is natuurlijk of dat wel aan de 3D-omzetting valt toe te schrijven.

Opmerkelijk is het op zijn minst om de handgetekende animatiefilm van een derde dimensie te voorzien. 3D zorgt ervoor dat een film levendiger of realistischer wordt; waarom is dat nodig bij een tekenfilm? Het is bovendien ironisch te noemen dat zo’n tijdloze film, die bij velen nostalgie op zal roepen, op deze manier juist heel nadrukkelijk in het heden wordt geplaatst. Dat de film nu opnieuw een succes blijkt te zijn, heeft dus waarschijnlijk weinig te maken met de 3D-sensatie.

The Lion King is namelijk niet voor niets een van de succesvolste animatiefilms aller tijden. De film behoort tot Disneys beste werken. Zoals de studio wel vaker zo mooi doet, is hij speels en vrolijk terwijl er intussen belangrijke thema’s worden aangekaart. De uitvoering daarvan is hier subliem. Maar liefst zevenentwintig mensen werkten aan het verhaal, dat nog altijd even humoristisch, spannend en ontroerend is, en vol zit met levenslessen voor alle leeftijden. Onder het avontuur zit een prachtige universele vertelling, die in feite over het hele leven gaat. Over ouderliefde, vriendschap, verlies, verwerking, zoeken naar identiteit, verantwoording nemen, en hoe dat allemaal uiteindelijk zijn plek binnen de levenscirkel inneemt. Knap hoe dat met een schijnbare eenvoud op de kijker wordt overgebracht.

The Lion King begint met de geboorte van Simba, zoon van leeuwenkoning Mufasa. Oom Scar is niet blij met zijn nieuwe neefje, want met de komst van een directe troonopvolger is zijn kans om Mufasa’s plek in te nemen verkeken. Daar wil hij een stokje voor steken. Simba, die samen met zijn vader en een vriendinnetje de wereld aan het verkennen is, weet niet dat hij groot gevaar loopt.

Het is in de eerste plaats het sterk geschreven verhaal dat The Lion King zo goed maakt, maar er valt nog veel meer te genieten. Denk aan de inmiddels klassieke liedjes van Tim Rice en Elton John, de sterke soundtrack van Hans Zimmer, de komische bijpersonages en de fraaie animatie.

Het is niet noodzakelijk om dit nu allemaal in 3D te beleven. Het is zelfs vreemd te noemen, maar afbreuk doet het gelukkig niet. Er is voorzichtig en subtiel mee omgegaan, slechts een paar keer komen dingen echt de zaal in. Er is dus eigenlijk maar weinig veranderd sinds 1994 en dat is maar goed ook. The Lion King staat nog steeds als een huis.

9 Reacties

Black Jack

Ja, the lion king is nog steeds een goede film en heb er zelf mooie herinneringen aan. Maar ik moet zeggen dat de lofzang voor de film mij wat stoort. Disney heeft the lion king gewoon gestolen van Tezuka.
Hierdoor kan ik de film nooit meer op dezelfde manier zien als vroeger.

Ereptile

Hij is zeker goed ontvangen Smiley face Wil m echt nog eens een keer zien in de bios :D! En ik ben blij te lezen dat ze het niet zo erg met de 3D hebben overdreven...Misschien kan ik de film ook zonder 3D bril in de bios bekijken :D?

meanrat

Als je als kind deze film ziet, begrijp ik dat je warme herinneringen eraan overhoudt. Maar ik begrijp niet waarom deze film zo alom gewaardeerd is. Het is een intens zoete beleving en een einde die zo verschrikkelijk irritant voorspelbaar is dat ik me sterk verbaas over het succes van deze film.

Leg er eens een Pixarfilm naast. Ja, die zijn ook zoet, maar bevatten ook zoveel elementen waar volwassenen van kunnen genieten zoals prachtige liefdesdans van Wall-E en Eve, een herkenbare vertaling van het vaderschap naar twee clownvisjes in de zee en natuurlijk heerlijke gedetailleerde animaties. En ondanks dat ook hun verhalen voorspelbaar zijn, weten ze er toch meer uit te halen dan Disney met deze tandenverottende Lion King.

Totaal overgewaardeerde film, als je het mij vraagt. En nog iets...waar hadden we eerder gezien dat een dierenjong een ouder verliest en later koning(prins?) wordt om vervolgens ook nog zijn oude vriendin te ontmoeten en daarmee kindjes te maken? Bambi anyone?

mhulsie

Ik ga er vanavond naartoe maar ik ben het nu al met de recensent eens: The Lion King was en is een briljant meesterwerk en zal dat altijd blijven. Fijn om te horen dat de recensent de 3D toevoeging de film niet vond tegenwerken, dit had ik namelijk erg jammer gevonden, want ik vind 3D prachtig als het werkt en niet afleid. Ik verheug me gigantisch op vanavond en verwacht genot van de bovenste plank!

MrMovie

meanrat "Als je als kind deze film ziet, begrijp ik dat je warme herinneringen eraan overhoudt. Maar ik begrijp niet waarom deze film zo alom gewaardeerd is. Het is een intens zoete beleving en een einde die zo verschrikkelijk irritant voorspelbaar is dat ik me sterk verbaas over het succes van deze film.

Totaal overgewaardeerde film, als je het mij vraagt. En nog iets...waar hadden we eerder gezien dat een dierenjong een ouder verliest en later koning(prins?) wordt om vervolgens ook nog zijn oude vriendin te ontmoeten en daarmee kindjes te maken? Bambi anyone?"

Je moet natuurlijk wel rekening houden met het feit dat in de jaren 90 alle films van
Disney extreem zoet waren. Dat komt gewoon doordat het, het prille begin van de kinderfilms was.
tegenwoordig kan, en mag er veel meer in een kinderfilm.

Deze kinderfilms zijn nu dan ook voor all die kinderen (en ouders misschien wel) nostalgie geworden.
Dit zorgt er gewoon voor dat deze mensen het gevoel weer krijgen wat ze toen hadden.
Waardoor de hele film een andere beleving word, dan het voor de vele 'nieuwelingen' die deze film zien.

En natuurlijk zijn de nieuwere films van Pixar mooier en hebben misschien een diepere onderlaag.
Maar dit komt wel allemaal door Disney met zijn films als sneeuwwitje, dombo, jungle boek en The Lion King. Ik denk toch wel dat ze de grondleggers van de animatie films van tegenwoordig zijn.

Tevens ben ik het met de recensie eens dat het gewoon heel veel thema's aankaart in een 'simpel' verhaal, wat toch erg knap is.

FilmMaster

Grappig dat zo'n ouwe film weer een recensie krijgt die op 't zelfde neerkomt

HET IS EN BLIJFT EEN GOEIE ANIMATIEFILM PUNT :D

SunChaser

Draait ie ook in de engelse versie?

willyyy

Ik ben er gisteravond naartoe geweest. uiteraard ken ik de film al lang en breed. het 3d voegt weinig toe voor mij. ik heb er sowieso weinig mee, maar ook in deze film heeft het eigenlijk geen zin. het blijft een absolute topfilm die raakt.
ik zat wel ergens anders over na te denken. het is uiteraard een tekenfilm, wat betekent dat de film kwalitatief gezien zeer verouderd is. vooral bij beelden waarbij water spettert of wegvloeit is natuurlijk om te huilen. dit valt tegenwoordig natuurlijk op omdat de animatiefilms van tegenwoordig zo realistisch gemaakt worden. ik zou het een interessant project vinden om een exacte remake te maken (stemmen van het origineel gebruiken) en dan als animatiefilm. maarja, misschien doet dat dan weer ontzettend afbreuk aan de film. het was maar een losse gedachte.

mhulsie

Ik heb erg genoten in de bioscoop en het 3D vond ik mooi gebruikt maar de film heeft het zoals zoveel zeggen simpelweg niet nodig. De film is een meesterwerk op zich en is en blijft een klassieker. Het is nu 2 / 3 weken later sinds mijn bezoek. Ik heb de film gezien in een service bioscoop. Het licht bleef gedimd aan en het volume van het geluid was niet op een regulier bioscoop niveau. Dit vond ik erg jammer. Maar de film bleef natuurlijk erg mooi. En met mijn kersverse Pathe Unlimited abonnement kan ik niet wachten om hem morgen weer te zien in mijn eigen vertrouwde Pathe bioscoop Smiley face

The Lion King