Skyline (2010)

Skyline heeft een miniem plot, inwisselbare personages en dialogen die op de lachspieren werken. De actie en visual effects maken veel goed, maar niet alles.

door John Baak om 23:10 in RECENSIES
Skyline poster
Regie: Colin & Greg Strause | Cast: Eric Balfour (Jarrod), Donald Faison (Terry), Scottie Thompson (Elaine), David Zayas (Oliver), e.a. | Speelduur: 94 minuten | Jaar: 2010

Skyline is het nieuwste sciencefictionschouwspel van de gebroeders Strause. Het is je vergeven als die naam je niks zegt, want de broers hebben slechts één andere film op hun cv staan: Aliens vs Predator 2. Niet bepaald een cinematografisch hoogstandje, maar de Strauses zijn dan ook bekender van hun prestaties op CGI-gebied. Een kleine selectie uit hun indrukwekkende carrière: 300, Avatar, 2012 en Iron Man 2. Voor Skyline werkten ze met een – voor Hollywoodbegrippen – minuscuul budget van tien miljoen dollar. Sterker nog, de opnamen zelf kostten maar een half miljoen dollar, de rest ging op aan het creëren van de digitale effecten. Zonder meer een indrukwekkende prestatie, al heeft het helaas niet geleid tot een topper zoals die andere films waar ze hun medewerking aan hebben verleend.

Elaine en Jarrod vliegen naar Los Angeles om de verjaardag van Jarrods beste vriend te vieren. Het feest verloopt uitstekend en de volgende ochtend liggen de bewijzen ervan verspreid door Terry’s riante appartement. Helaas staat de feestgangers een onaangename verassing te wachten als ze wakker worden: aliens zijn geland in L.A. en hebben het voorzien op de miljoenen inwoners die de stad rijk is. Al snel blijkt dat ze nergens heen kunnen en moeten ze zich gezamenlijk zien te redden terwijl de aliens steeds dichterbij komen.

Zoals verwacht moet Skyline het niet hebben van zijn plot. Ik zou het bijna een prestatie noemen dat iemand een dergelijk oppervlakkig en armetierig verhaal kan bedenken. De dialogen sluiten hier naadloos bij aan: de personages braken de ene na de andere ongeïnspireerde woordenbrij uit, waardoor van geloofwaardigheid erg weinig sprake is. Het is niet dat de acteurs hun best niet doen. Integendeel, ze praten alsof ze daadwerkelijk geloven wat ze zeggen en geven alles op de emotioneel explosieve momenten die de film herbergt. Het maakt de personages helaas niet tweedimensionaler, of het plot kleurrijker. Je moet het er maar gewoon mee doen.

Een film als Skyline kijk je dan ook niet voor de acteerprestaties of het prachtige scenario. Nee, deze film kijk je voor de actie, de visuele impact en de special effects die je uit je bioscoopstoel zouden moeten blazen. Zouden moeten, want ook op dit gebied stelt Skyline enigszins teleur. De eerste vijfenveertig minuten gebeurt er minder dan je zou verwachten van een scifi-spektakel als dit. Er passeren wat aardige beelden de revue, maar je krijgt het gevoel alsof er meer in had gezeten. Dat komt onder meer door de locatiekeuze: de film is bijna volledig opgenomen in het appartementencomplex van één van de Strauses. Dit is geen bijster spannende of interessante plek en aangezien bijna de hele film zich daar afspeelt zul je begrijpen dat dat niet bijdraagt aan de aantrekkelijkheid van Skyline. Later in de film barst de actie gelukkig behoorlijk los en worden we getrakteerd op indrukwekkende CGI-aliens (al zijn er ook op dit gebied betere films), uitstekende luchtgevechten en voldoende explosies om je hart op z’n minst wat sneller te laten kloppen.

Daar tegenover staan dan jammer genoeg de overdadige en soms ronduit belachelijke slowmotionsequenties en een bijna lachwekkend einde. Toch heb ik me prima vermaakt met Skyline. Het is een kwestie van verstand op nul, alles met een flinke korrel zout nemen en onderuitgezakt het geheel aanschouwen. Het is echter moeilijk deze film daadwerkelijk aan te bevelen; daarvoor is de kwaliteit te min. Zie het maar als die lauwe frikandel uit de trekmuur: je zou hem niemand aanraden, maar zonder na te denken stop je hem in je mond en blijkt ie best te pruimen.

32 Reacties

Havoc

Heb me er best mee vermaakt.

ghossler

Oke deze ga ik dus niet in de bios kijken ^^

HaroldKumar

Ik ging deze film in met een verwachting van likmevestje en heb me dus ook heerlijk met een gedeelte van de zaal kapot zitten lachen. Wat een klotescript, dramatisch slechte acteurs en zaadregie. Gelukkig fijne effectjes, dat dan weer wel. Als serieuze film geef ik hem 1/10. Als komedie 7/10.

jochemb

De effecten zijn alleen maar goed als je het van uit het oogpunt bekijkt dat de film met een laag budget is gemaakt.

SilentSimon

De film heeft dan ook slechts 10 miljoen dollar gekost om te maken, als je ziet wat je ervoor terugkrijgt vindt ik het meer dan goed op CSI gebied althans.

Ook dat de film eens in het voordeel voor de aliens afloopt is best grappig

Havoc

Ik vind het jammer dat de film afgerekend wordt op het verhaal terwijl ik dat net een pluspunt vond. Geen verhaal, perfect! Een invasie gebeurd, deal with it, zie maar te overleven. Een beetje het idee dat in Cloverfield ook is gebruikt. Verhaal en uitleg zou dat verstoren in mijn ogen.

Muufley

Vond deze toch niet zo slecht als eerst gedacht, heb me best wel vermaakt. Zet je verwachtingen laag en het valt best wel mee. Het einde past helemaal niet bij de film en kan je euhm "origineel" noemen.

zeurminator

Ik vond hem best te pruimen.
Toch grappig dat de special effects zo afgekraakt worden, want ze zijn eigenlijk best wel goed. Kan je nagaan hoe hoog de lat tegenwoordig ligt. 2 jaar geleden waren bij wijze van spreken je ogen uit je kassen gerold.
Van mij zou hij 3 1/2 ster krijgen.

ferryb86

Ik vond hem erg leuk, maar geef die jongens een budget van 100 of 150 miljoen en ze maken qua special effects een film die nagenoeg in een A- categorie mag vallen.

B@chelor

Zie het maar als die lauwe frikandel uit de trekmuur: je zou hem niemand aanraden, maar zonder na te denken stop je hem in je mond en blijkt ie best te pruimen.

HAHA!

In ieder geval; ik vond 'm ruk. Hij kon er net mee door, zodat ik 'm helemaal af heb kunnen kijken. En nee, niet in de bios. Vind het wel vreemd dat deze het witte doek heeft gehaald. Het is meer een direct-to-dvd film.

MrUnavoidable

Had m al zo'n 3 maanden geleden gezien :D
Voor het budget dat ze hadden, hebben ze er best een goed staaltje werk van gemaakt.
Aangezien de meeste films 10 keer zoveel te besteden hebben en dan is het vaak nog ruk ook :-I

benjamin

Vind deze recensie nog bijzonder positief. Van die povere special effects valt niemand omver en de rest is lachwekkend slecht. Als bij wonder ontsnapt aan de Razzies en echt geen aanrader.

En dat het weinig gekost heeft, is geen excuus. Ook District 9 was vrij goedkoop en dat was een zeer goede film.

Planethugo

Voor 10 miljoen ziet de film er echt heel erg goed uit. Ja, met een budget van 200 miljoen hadden ze het vast beter gedaan...

Maar had er niets van verwacht en kreeg toch een soort light versie van independence day. Dus ik heb wel genoten, ondanks de houterige dialogen. Boeie

Aston

2 sterren maar liefst!? Erg aan de hoge kant. Tenminste, recensenten hebben altijd de neiging om wat aan de lagere kant een score te geven...

abba82

Heb me aardig vermaakt. Maar wel raar dat een film als Black Swan hele goede resencies krijgt. Wie bepaald welke film beter is. Dat heb ik nooit echt begrepen.

Ik vind dat men naar alles moet kijken. Met een budget van 10 miljoen hebben ze wel hele mooie dingen laten zien. Einde vind ik ook zo ontzettend goed. EINDELIJK KEER ZO EEN EINDE

Pete_027

Ik denk dat deze broers wel wat in hun hebben om iets mooi te maken op special effects gebied. Het script moeten ze aan iemand anders overlaten maar als ze maar 10 miljoen krijgen dan kun je ook niet veel verwachten. Een Michel Bay krijgt honderden miljoenen en dat is meestal ook slecht op acteer en verhaal niveau.

movieboy

Om eerlijk te zijn is de film zeer goed voor een budget van 10 mil. Ik ben zeker dat als ze een budget van 50m+ hadden, dat het zou prachtig uit gezien hebben.

Remco

ferryb86 "ik vond hem erg leuk, maar geef die jongens een budget van 100 of 150 miljoen en ze maken qua special effects een film die nagenoeg in een A- categorie mag vallen."

Ja alleen bakken ze van het script niks ;)

benjamin

Zoveel reacties over dat budget. Als je geen budget hebt moet je niet iets lelijk maken en hopen dat mensen zeggen dat het meevalt met zo'n budget, dan moet je een goede film maken met dat budget. Waarom kon District 9 dat wel?

John Baak

benjamin "Zoveel reacties over dat budget. Als je geen budget hebt moet je niet iets lelijk maken en hopen dat mensen zeggen dat het meevalt met zo'n budget, dan moet je een goede film maken met dat budget. Waarom kon District 9 dat wel?"
Omdat het bewonderenswaardig is dat mensen in een tijd van budgetten van honderden miljoenen met een dergelijk budget toch visueel indrukwekkende beelden kunnen produceren. Je zegt het zelf nog, je bewondert District 9 ook mede om het feit dat ze met een klein budget veel hebben kunnen doen. Persoonlijk vond ik dat dan juist weer een tegenvaller.
Daarbij is Skyline alles behalve lelijk als je het mij vraagt. De aliens zien er goed uit en vooral de scene met de aanvallende drones is erg indrukwekkend.
Het is makkelijk een film te bashen die een groot budget heeft en er niks mee weet klaar te maken, waarom mogen we het dan niet waarderen als er met een klein budget wel iets aardigs wordt neergezet?
Daarbij had District 9 overigens het drievoudige budget en was de actie van minder bombastische/grootschalige aard.

Muufley

Nuanceren? Ken je dat? Zou je eens moeten leren! District 9 had helemaal niet hetzelfde budget zoals jij graag wil beweren. De film ziet er niet lelijk uit, hij ziet er best goed uit, het design van de aliens is ook vrij goed en origineel. Het script is het zwakke punt, maar dat heb je even goed met een Transformers Revenge of The Fallen. De film moet je in het licht zien van wat de mogelijkheden waren en hem daarop beoordelen. Moest iedereen jouw idiote redenering volgen dan zou enkel Hollywood films mogen produceren want alleen zij hebben de budgetten ervoor O+ .

LP

Ja, dat einde...... :|

benjamin

Muufley "Nuanceren? Ken je dat? Zou je eens moeten leren! District 9 had helemaal niet hetzelfde budget zoals jij graag wil beweren. De film ziet er niet lelijk uit, hij ziet er best goed uit, het design van de aliens is ook vrij goed en origineel. Het script is het zwakke punt, maar dat heb je even goed met een Transformers Revenge of The Fallen. De film moet je in het licht zien van wat de mogelijkheden waren en hem daarop beoordelen. Moest iedereen jouw idiote redenering volgen dan zou enkel Hollywood films mogen produceren want alleen zij hebben de budgetten ervoor O+ ."

Je bedoelt wat jij denkt dat mijn redenering is.
Er worden veel goede films gemaakt met een laag budget (ik wil bijvoorbeeld graag naar Rundskop, een naar het schijnt uitstekende Vlaamse film), dus ik stoor me er niet aan. Maar ik vind het gewoon vreemd dat iedereen maar blijft herhalen hoe je "moet rekening houden met de beperkte middelen". Komaan, een plot kost niks, er is alleen creativiteit voor nodig, net als voor degelijke personages.

Waarom ik District 9 er bij haal? Gewoon omdat dat een film is met een laag budget, die door een interessante plot en bijzonder getalenteerde makers gewoon goed was. Ik vind hem beter dan pakweg Avatar en Transformers 2, twee andere science-fictionfilms met meer geld. Maar Skyline heeft geen plot en geen personages. Het enige wat de film te bieden heeft zijn special effects en die moet je dan nog eens zien als een gevolg van een te laag budget. Sorry, maar het is niet verboden een gebrek aan budget met creativiteit op te lossen in plaats van gewoon te hopen dat de kijker het je vergeeft. Die wil goede cinema zien en Skyline biedt die niet.

SKREAN

What a bunch of bullcrap, Excuse my french.
Met de middelen die ter beschikking stonden vind ik de film echt vermakelijk. De actie was goed en daarnaast vraag je jezelf af wie van de personages het gaat overleven, welke keuze is de juiste keuze? Het verhaal leende zich ook totaal niet voor acteerwerk in de categorie 'Forrest Gump', Ze doen wat ze moeten doen, overleggen en schreeuwen, je gaat niet een heel betoog houden over de filosofie van het bestaan terwijl mensen bij bosjes in een spaceship worden gezogen. De hele art-directing (blauwe licht etc,) was zeer mooi gedaan. Het is ook duidelijk te zien dat de film met liefde is gemaakt en met liefde voor het sci-fi genre. De enige overeenkomst met District 9 is het onderwerp aliens. Sci-fi films met alien invasies heb je in verschillende stijlvormen, district 9 = documentaire stijl, Independence day = hollywood blockboster, cloverfield = handycam (blairwitch) stijl. etc. etc, Het is duidelijk te zien dat ze bij Skyline iets anders wilden maken en naar mijn inzicht is ze dat gelukt. Heb de film met nog twee andere vrienden gezien, die allen vroegen of er ook een deel 2 was. Film is entertainment, en dat is wat skyline bracht. Mag ik iedereen even herinneren aan films zoals: D-Wars en A sound of thunder. Dit waren films die je na max. 30 minuten uit wilde zetten vanwege de tenenkrommende slechte kwaliteit. Skyline bied je van begin tot eind entertainment, En zeuren over de B acteurs en niet niet A kwaliteit effects vind ik mierenzifterij. Een film maken is een kunstvorm, dat moet je ook als zodanig zien, en twee sterren geven voor een film als deze vind ik jammer. Als je enig inzicht heb in het maken van special fx, en de complexiteit hiervan, dan vind ik niet dat je zo even met 'bagger' moet bestempelen, uiteraard zijn er gradaties en het één is ietsje beter als het andere, maar 2 sterren? 3 sterren was meer op zijn plaats geweest.

John Baak

SKREAN "What a bunch of bullcrap....etc"
Heb je serieus de recensie wel gelezen? Want ik heb niet het idee dat je enig idee hebt tegen wie je het hebt.
Zoals ik in de recensie zet heb ik me prima vermaakt met de film (ik noem het absoluut geen bagger) en snap ik dat ik de film niet naar hoge arthousestandaarden moet beoordelen of iets dergelijks. Maar zelfs dan zijn de dialogen zo tenenkrommend, het einde zo belachelijk en is het blijven op slechts één vrij saaie locatie zo sfeerloos, dat ik niet anders kan dan de film met twee sterren te beoordelen.
Ik kan me vinden in je standpunt dat film kunst is, maar dit is zonder meer puur entertainment en moet zo gezien en beoordeeld worden mijns inziens.
Overigens vind ik D-Wars een fantastische film, mede omdat die film nog meer naar camp neigt en ook een vitrine voor CGI was. Daarbij is daar de afwisseling in locaties vele malen beter en neemt de film zich minder serieus. Sterker nog ik heb er een scriptie over geschreven.

SKREAN

John Baak "Heb je serieus de recensie wel gelezen? "

Heb verder niets aan te merken op je recensie, alleen het feit dat ie 2 sterren krijgt, hij word hierdoor als een onvoldoende ingeschaald. Dat geeft mij een indicatie dat ie ondergewaardeerd wordt. En daar ben ik het niet mee eens, eveneens de rest van de negatieve berichten. De 2 sterren vind ik gewoon niet rijmen. De mening over het hoe en wat betreffende het verloop van het verhaal is jou mening, maar getuigt naar mijn mening niet van objectieve journalistiek. De patat en frikadellen zijn goed gebakken en smaken prima (3 sterren), maar het is geen gerecht uit een michelin restaurant (5 sterren).

John Baak

SKREAN "Heb verder niets aan te merken op je recensie, alleen het feit dat ie 2 sterren krijgt, hij word hierdoor als een onvoldoende ingeschaald. Dat geeft mij een indicatie dat ie ondergewaardeerd wordt. En daar ben ik het niet mee eens, eveneens de rest van de negatieve berichten. De 2 sterren vind ik gewoon niet rijmen. De mening over het hoe en wat betreffende het verloop van het verhaal is jou mening, maar getuigt naar mijn mening niet van objectieve journalistiek. De patat en frikadellen zijn goed gebakken en smaken prima (3 sterren), maar het is geen gerecht uit een michelin restaurant (5 sterren)."
Ik snap je redenering, maar het is ook niet op de diepgang van het plot (of het gebrek daaraan) dat ik de film heb afgerekend, het zijn voornamelijk de belachelijke dialogen, overdadige slomo's, de locatiekeuze en het feit dat de film de eerste helft gewoon niet heel boeiend is, waardoor ik niet hoger kom dan 2/5. En dan nog ben ik nog wat positiever dan veel andere recensenten. Plus, als je de reacties een beetje doorspit zie je dat ik niet de enige ben die er zo over denkt. Daarbij bestaat er niet zoiets als een puur objectieve recensie, het blijft altijd de inschatting van één persoon, aangevuld met gradaties van objectiviteit.

SKREAN

John Baak "Ik snap je redenering, maar het is ook niet op de diepgang van het plot (of het gebrek daaraan) dat ik de film heb afgerekend, het zijn voornamelijk de belachelijke dialogen, overdadige slomo's, de locatiekeuze en het feit dat de film de eerste helft gewoon niet heel boeiend is, waardoor ik niet hoger kom dan 2/5. En dan nog ben ik nog wat positiever dan veel andere recensenten. Plus, als je de reacties een beetje doorspit zie je dat ik niet de enige ben die er zo over denkt. Daarbij bestaat er niet zoiets als een puur objectieve recensie, het blijft altijd de inschatting van één persoon, aangevuld met gradaties van objectiviteit."

Kan ik me helemaal in vinden. Voor een sci-fi fanaticus als mijzelf was dit erg vermakelijk. Baseerde mijn mening over de film ook voornamelijk op de actie, sci-fi gehalte, camerawerk en mate van vermaak.

spiderm8n

Ik vond AVP 2 ... zo verschrikkelijk slecht !!!! ik dacht echt tijdens het kijken van de film : Gefeliciteerd in 1 klap 2 SF franchises om zeep geholpen !!!!

gelukkig kwam er vorig jaar dan toch nog Predators ( die overigens zeer vermakelijk was )